Kontrollrummet

EMI får ny ägare (diskussion kring "Radiohead"-modellen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Därmed inte sagt att det inte kan bli populärt ändå, o att allt som är populärt är skapat för att bli populärt.

Fanken. det där var en RIKTIGT bra formulering.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Njae, det kostar där köpare och säljare är beredda att mötas. Det är en viss men viktig skillnad. Är köparen inte beredd att betala ett visst pris som säljaren måste/absolut vill ha ut, så blir det ingen deal. O omvänt förstås.
Konsumenten har stor makt, men inte den enda. Kontentan av att inte vilja betala ett visst pris kan lika väl bli att man inte får det man vill ha, som att man lyckas pressa ner priset.

Det gäller bara om kunden inte har något alternativ. I musikvärlden har vi det. Vi laddar ner det gratis. I en FRI marknadsekonomi går priset på produkter mot sin marginalkostnad. Marginalkostnaden för distributionen av en låt ligger mycket nära 0 och vad man än tycker om det är det vad en låt kostar idag.

Dvs: Scenariot att kunden inte får vad den vill ha finns inte, eller väldigt sällan och då snarast med material som är obskyrt och varken säljs eller finns tillgängligt via fildelningsnätverk.

Citera
Svar på tal: :)
1. Finns inget rätt eller fel. Omvänt är inte 10 öre ett dugg mer rätt än 10 kr. Som jag ser det: JAG sätter priset på min låt, DU väljer om du vill köpa den. Antingen värderar vi den lika, eller olika. Varför kostar vissa jeans 2000 när andra kostar 300 - o ändå säljs båda?
2. Spelar ingen som helst roll vad andra lyssnar på. Det som åtminstone jag anser spelar roll är vad som det finns möjlighet att lyssna på - och upptäcka - om man vill. Mångfald är bättre än enfald  när det gäller valmöjligheter anser jag.
3. Hmmm... skulle isf vara att det mer är skapat för sin egen skull, istället för att skapas för att vara just populärt. Därmed inte sagt att det inte kan bli populärt ändå, o att allt som är populärt är skapat för att bli populärt. Antingen ser man musik som ett konstnärligt uttryck eller som en produkt avsedd att sälja.

1. Nej, precis, inget rätt eller fel. Vad fan, sälj dina låtar för 10000 spänn styck om du vill det. Men frågan handlade snarare om varför man har så svårt att sätta ett lågt pris på sin musik, trots att man kanske tjänar mer på det både ekonomisk och i förhållandet till sina lyssnare. Att låten kostar 10öre eller 10kronor betyder inte att den är mer värd i det senare fallet, bara att man kommer sälja färre. När man sätter sitt pris bör man hitta sin sweet spot (maximal sammanlagd vinst), inte ta en summa ur luften som man tycker att ens musik är värd.

2. Och idag finns det möjlighet att lyssna på i princip vad som helst. Gratis.

3. Visst kan man se det så (som antingen eller). Men för dem som får sitt huvudsakliga musikaliska behov täckt av TV och radio spelar det ingen roll. De vill ha det som är lättsmält, igenkännligt och som de kan läsa om i kvällspressen. Skapar man musik i konstnärligt syfte och vill ha publik bör man alltså satsa på alternativa och nischade kanaler. Låt mainstream vara mainstream.

Mina frågor står fortfarande öppna:
Varför är 10kr/låt mer rätt än 10 öre/låt?
Vad är en låt värd och varför? (och när?) Vem bestämmer detta?
Varför spelar det roll vad andra lyssnar på för musik?
Vad finns det för inneboende värde i den musik just du (öppen fråga, inte personlig) lyssnar på/skapar jämfört med det som är populärt?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Ob Radiohead: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5058.0
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Ob Radiohead: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5058.0

Ja där gjorde dom sig en hacka. Så mycket får de inte per såld cd-skiva.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det gäller bara om kunden inte har något alternativ. I musikvärlden har vi det. Vi laddar ner det gratis.
Då bygger du ditt resonemang kring faktorn att om man inte kan få det man vill ha till det pris man vill betala, så kan man sno.
Det kan jag inte ställa upp på som en fungerande affärsmodell.

Citera
1. Att låten kostar 10öre eller 10kronor betyder inte att den är mer värd i det senare fallet, bara att man kommer sälja färre. När man sätter sitt pris bör man hitta sin sweet spot (maximal sammanlagd vinst), inte ta en summa ur luften som man tycker att ens musik är värd.
Vad händer om du anser att den inte är värd 10öre? Ska jag sänka den till 1öre då? Eller vänta.... till 0? Ja, för du kan ju ändå ta det du vill ha gratis, eller hur?
Då säger jag så här: jag sätter det pris jag anser det är värt. Vill du inte betala så får du väl stjäla det då. Lev med det. Finns folk som stjäl allt möjligt varje dag. Det kommer alltid finnas människor som anser att det enda pris som är godtagbart är gratis.

Min fråga kvarstår också: varför är 10kr mer fel än 10öre? Av samma anledning som 10öre är mer fel än 1öre, o att 1öre är mer fel än 0öre?
Hur mycket är 10kr idag? Det är skitpengar. Du får en Japp. Ät o var glad.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det finns ingen bransch som låter kunden bestämma priset. Jag som producent av varor eller musik sätter vilket pris jag vill. Om sedan marknaden vill betala eller inte är mitt eget problem.
Så länge vi lever i en marknadsekonomi så måste samma spelregler gälla för alla, annars har vi en planekonomi som div öststater, med mindre framgång, för att uttrycka sig lite sparsamt , redan provat     


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det gäller bara om kunden inte har något alternativ. I musikvärlden har vi det. Vi laddar ner det gratis.
Då bygger du ditt resonemang kring faktorn att om man inte kan få det man vill ha till det pris man vill betala, så kan man sno.
Det kan jag inte ställa upp på som en fungerande affärsmodell.

Citera
1. Att låten kostar 10öre eller 10kronor betyder inte att den är mer värd i det senare fallet, bara att man kommer sälja färre. När man sätter sitt pris bör man hitta sin sweet spot (maximal sammanlagd vinst), inte ta en summa ur luften som man tycker att ens musik är värd.
Vad händer om du anser att den inte är värd 10öre? Ska jag sänka den till 1öre då? Eller vänta.... till 0? Ja, för du kan ju ändå ta det du vill ha gratis, eller hur?
Då säger jag så här: jag sätter det pris jag anser det är värt. Vill du inte betala så får du väl stjäla det då. Lev med det. Finns folk som stjäl allt möjligt varje dag. Det kommer alltid finnas människor som anser att det enda pris som är godtagbart är gratis.

Min fråga kvarstår också: varför är 10kr mer fel än 10öre? Av samma anledning som 10öre är mer fel än 1öre, o att 1öre är mer fel än 0öre?
Hur mycket är 10kr idag? Det är skitpengar. Du får en Japp. Ät o var glad.

Jag bygger mitt resonemang på hur verkligheten ser ut just nu, ingenting annat.
Du verkar tro att jag resonerar ur kundens synvinkel, det gör jag inte. Jag försöker ge en positiv bild, för oss som musikskapare, av nuvarande utveckling som motpol till den moralpanik och domedagsprofeterande vissa verkar drabbas av.

När man sätter ett pris bör man titta på vinstmaximering. Varför gäller inte det när handlar om musik? Vad en låt är värd är inte samma som priset på den. En CD/vinyl kostar (kostade...) vad den kostar på grund av distributionen, många mellanled innan kund, fysiska materialkostnader osv. Som artist får man väldigt liten del av den kakan. När distributionen är digital är det helt andra spelregler som gäller, det tror jag alla förstår men å andra sidan kanske inte riktigt tänker på. Varför är det annars dyrare att köpa många plattor på iTunes, i ett halvkasst ljudformat som dessutom är kopieringsskyddat, än det är att köpa dem från Ginza, i ett utmärkt ljudformat som kan kopieras (lagligt) till hur många av mina spelare eller datorer eller kompisar jag vill?

Min fråga till dig då är: Varför sätter du det pris du sätter? (oavsett om det är 1 öre, 10 öre, eller 100kr/låt)
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
När man sätter ett pris bör man titta på vinstmaximering. Varför gäller inte det när handlar om musik?
Kan ju bara tala för mig själv. I mitt fall är inte vinstmaximering det intressanta. Det intressanta är att nå ut till de som gillar det vi gör. "Varför inte ge dem ett bra pris?" undrar du då? Varför hindra spridningen med ett högre pris när 10öre per låt skulle nå fler?
Kan låta storvulet o högtravande, men "fans" som inte tycker det man skapat är värt mer än 10öre kan jag vara utan. 10öre är ingenting. (Nu fastnar vi lite lätt i just 10öre kontra 10kr o riktigt så svartvitt är det ju inte) Hellre ett fåtal människor som riktigt gillar musiken, än flera tusentals som fyller sin iPod bara för att det är så billigt.  B)

Citera
Min fråga till dig då är: Varför sätter du det pris du sätter? (oavsett om det är 1 öre, 10 öre, eller 100kr/låt)
Jag sätter ungefär det pris jag själv är beredd att betala för musik jag tycker är bra - i de fall jag kan kontrollera prissättningen  - det varierar beroende på distributör. iTunes har t ex fasta tariffer som ligger på 99cent/låt om jag inte minns fel. Formatet är 256kbps mp4 / AAC o utan DRM.
Tyvärr kan man inte ge mängdrabbat för hel skiva. Andra ställen funkar lite annorlunda. Där kan man t ex sätta ett fast pris på en "CD" o antalet låtar bestämmer man själv. En "skiva" (eller man kanske borde gå tillbaka till begreppet LP - ett sammanställt verk av låtar) med 12 låtar kan då kosta $5. 5 genom 12 blir 42cent per låt. Det är med dagens kurs ungefär 2kr o 70 öre. En "LP" kostar då drygt 30 kr.
Låt gå för att man inte får någon fysisk CD o att ljudet ÄR sämre än på en CD - men marknaden vill ju tyvärr gärna ha det så just nu, o utan kontrakt är det svårt att hitta liknande bra distributionslösningar för fysiska exemplar. Något jag faktiskt tror kommer - fysisk CD on demand.
Men visst, 30kr är fortfarande väsentligt mer än 1,20kr.

Och ja, jag tycker den senaste utvecklingen där man faktiskt kan nå ut digitalt via t ex iTunes är mycket positivt. Signade o osignade artister hamnar om än inte på lika villkor så åtminstone närmare på samma marknadsarena.

Citera
... att köpa dem från Ginza, i ett utmärkt ljudformat som kan kopieras (lagligt) till hur många av mina spelare eller datorer eller kompisar jag vill
Nej, du kan inte lagligt göra kopior till dina kompisar. De innefattas inte av begreppet "för enskilt bruk". Inte heller obegränsat antal om  jag minns rätt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Det finns ingen bransch som låter kunden bestämma priset. Jag som producent av varor eller musik sätter vilket pris jag vill. Om sedan marknaden vill betala eller inte är mitt eget problem.
Så länge vi lever i en marknadsekonomi så måste samma spelregler gälla för alla, annars har vi en planekonomi som div öststater, med mindre framgång, för att uttrycka sig lite sparsamt , redan provat     

Jag vill påstå att det är det som ÄR marknadsekonomi? Att varan får det pris kunden är beredd att betala? Det är väl planekonomier samt monopol som lever efter de regler du nämner -att producenten själv sätter priset.

Är du för dyr, köper ingen. det ser vi väl nu när folk tankar hej vilt`?  Vore priset helt ok för alla skulle nog fler köpa. OBS! jag sätter ingen moral hit och dit med detta, bara en fundering!

Tänk medicinbransch. Så länge det finns ett patent kostar varan HUR mycket som helst. Tills patentet släpps, och konkurrenter pressar priserna.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Är du för dyr, köper ingen. det ser vi väl nu när folk tankar hej vilt`?  Vore priset helt ok för alla skulle nog fler köpa. OBS! jag sätter ingen moral hit och dit med detta, bara en fundering!

Tänk medicinbransch. Så länge det finns ett patent kostar varan HUR mycket som helst. Tills patentet släpps, och konkurrenter pressar priserna.
Som jag hävdade innan - där köpare och säljare möts, DÄR sätts priset. Det krävs två parter i en överenskommelse. Om den ena ständigt vrider om armen på den andre kommer den andre förr eller senare lämna marknaden.

Är verkligen inte priset helt OK? Det bara läggs fram gång på gång som en naturlag att musik kostar för mycket. Vad kostar en CD? Vad kostar en nedtankad köpt låt? Man har råd med värsta iPoden men inte det som ska fylla den?  :huh:
De som tankar, vilket pris skulle de kunna tänka sig köpa för om möjligheten till gratis fortfarande fanns kvar?

Vilken tur att patentet finns så det lönar sig att forska fram nya mediciner, så inte alla bara fortsatte tillverka Magnecyl.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nu är det nog så att  de avgifter läkemedelsbolag tar ut för nya läkemedel inte står i någon proportion alls till vad man lagt ut innan.  Finns exempel som jag nog inte bör/kan ta upp.

Jag försökte också säga att jag inte moraliserar alls över rätt eller fel, jag poänterar bara att man i en marknadekonomi inte sätter priset själv. tillgång/efterfrågan.

sen kan man ju käna att priset är högt för skivor när skivbolag och artister dragit in alla dessa pengar. Ok, mindre artister måste leva, inget snack. Men i resten av världen brukar stora kvantiteter betyda billigare produkti. det ser vi väl inget av i musikbranschen?

Jag är inte för nedladdning illegalt, men som det är nu funkar det ju iallafall inte. Branschen har inte lyckats möta de nya förutsättningar som finns. tyvärr. jag säger inte att det är rätt att lada ner till priset sänks, men något måste ju göras.

Lagen om att inte gå mot röd gubbe är såvitt jag förstår borta eftersom det ör juridiskt knepigt att ha en lag som folket inte tar till sig. Samma problem tycker jag finns här, de flesta (åtminstone av de som laddar ;) ) tycker ju att det är ok. så vad göra?

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nu är det nog så att  de avgifter läkemedelsbolag tar ut för nya läkemedel inte står i någon proportion alls till vad man lagt ut innan.  Finns exempel som jag nog inte bör/kan ta upp.

Jag försökte också säga att jag inte moraliserar alls över rätt eller fel, jag poänterar bara att man i en marknadekonomi inte sätter priset själv. tillgång/efterfrågan.

sen kan man ju käna att priset är högt för skivor när skivbolag och artister dragit in alla dessa pengar. Ok, mindre artister måste leva, inget snack. Men i resten av världen brukar stora kvantiteter betyda billigare produkti. det ser vi väl inget av i musikbranschen?

Jag är inte för nedladdning illegalt, men som det är nu funkar det ju iallafall inte. Branschen har inte lyckats möta de nya förutsättningar som finns. tyvärr. jag säger inte att det är rätt att lada ner till priset sänks, men något måste ju göras.

Lagen om att inte gå mot röd gubbe är såvitt jag förstår borta eftersom det ör juridiskt knepigt att ha en lag som folket inte tar till sig. Samma problem tycker jag finns här, de flesta (åtminstone av de som laddar ;) ) tycker ju att det är ok. så vad göra?


om jag minns rätt så är det inte, o har inte varit på mycket länge, straffbart att gå mot röd gubbe.
Skulle det däremot resultera i en olycka så är det inte ansvarsfritt.

Det kan säkert vara så att medicinbolagen tjänar mer på sina patent än vad deras forskning kostar. De som tjänar mest är säkert de som inte forskar alls utan bara tillverkar det andra forskat fram.

Påverkas din känsla för rätt pris mer av de pengar som tillverkaren drar in istället för din egen plånbok?
Alla pengar branschen drar in går också ut i en hel del kostnader - även om ersättningen till artist är en väldigt liten del.
Är en Ferrari mindre värd för att Ferrari går med vinst?  :wacko:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
korrekt, lagen togs bort för att justitiekanslern inte ville ha lagar som folk inte bryr sig om ?


Kostnaden i att ditribuera musik digitalt vs traditionellt sätt borde väl spegla sig i priset kan man tycka, det gör det kanske på vissa ställen också. jag har egentligen inte reflekterat så mycket iom att jag tillhör stenåldersgenerationen som helst köper en skiva så man kan ha något att fippla med när musiken spelas upp :)

jag förstår inte din  koppling mellan mitt resonemang och ferrari riktigt.

Men vänd på steken, skulle en skiva kosta lika mycket pengar som  det fanns en tillverkare av musik (säg en bra studio som mixar mastrar och tillhandahåller glasmaster typ) och sedan bara rena producenter av skivor som inte gör annat än pressar och säljer? De som pressade priset mest på samma artist skulle ha lägst pris och få flest kunder.
(möjligen kanske det går till på liknande sätt idag, jag kan rätt lite om  hur bolagen jobbar?)

Jag tycker att musikbranschen är lite av ett oligopol (tror det heter så när ett par stora aktörer/organisationer/system kan dominera)


Tycker du att en skiva är värd 200 kronor idag? Själv är jag rött kluven. sett till vad jag får om jag köper en bra skiva så är det skitbilligt, jag får kanske 300 timmars bra lyssning för nästan ingen peng alls. sett till produkt och nedlagt arbete kanske det känns lite annorlunda om jag nu vet att depeche mode sålt 9 miljoner av detta ex.

Samtidigt kanske problemet inte ligger mest hos oss småfeta 30+are som har jobb och grejjor, är osäer på vilken åldersgrupp det tankas mest i.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
korrekt, lagen togs bort för att justitiekanslern inte ville ha lagar som folk inte bryr sig om ?

tror det fortfarande är förbjudet men inte straffbart
Citera
Kostnaden i att ditribuera musik digitalt vs traditionellt sätt borde väl spegla sig i priset kan man tycka, det gör det kanske på vissa ställen också. jag har egentligen inte reflekterat så mycket iom att jag tillhör stenåldersgenerationen som helst köper en skiva så man kan ha något att fippla med när musiken spelas upp :)

jag förstår inte din  koppling mellan mitt resonemang och ferrari riktigt.
Ja, om Ferrari gick med vinst, skulle de då inte få kosta så mycket? vari ligger värdet? Varan eller beroende på producentens resultat?
jag föredrar oxå en skiva att fippla med :) Men se mitt inlägg tidigare om prissättning här
Citera

Men vänd på steken, skulle en skiva kosta lika mycket pengar som  det fanns en tillverkare av musik (säg en bra studio som mixar mastrar och tillhandahåller glasmaster typ) och sedan bara rena producenter av skivor som inte gör annat än pressar och säljer? De som pressade priset mest på samma artist skulle ha lägst pris och få flest kunder.
(möjligen kanske det går till på liknande sätt idag, jag kan rätt lite om  hur bolagen jobbar?)
Ingen promotion, ingen marknadsföring, inget lull-lull runt omkring?
Lägg in det resonmenaget i bilbranschen
Citera
Jag tycker att musikbranschen är lite av ett oligopol (tror det heter så när ett par stora aktörer/organisationer/system kan dominera)
Du har helt rätt. O tvärägaandet in i mediabranschen är oxå stor.
Citera

Tycker du att en skiva är värd 200 kronor idag? Själv är jag rött kluven. sett till vad jag får om jag köper en bra skiva så är det skitbilligt, jag får kanske 300 timmars bra lyssning för nästan ingen peng alls. sett till produkt och nedlagt arbete kanske det känns lite annorlunda om jag nu vet att depeche mode sålt 9 miljoner av detta ex.
De senaste CD:na jag köpte kostade 79, 79 o 149. En helt nyutgiven, två lite äldre av samma artist. O det var inte ens Ginza.
Citera

Samtidigt kanske problemet inte ligger mest hos oss småfeta 30+are som har jobb och grejjor, är osäer på vilken åldersgrupp det tankas mest i.
Jo, fan, vi är dumsnåla! ;)
NU ska jag hem!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Ingen promotion, ingen marknadsföring, inget lull-lull runt omkring?
Lägg in det resonmenaget i bilbranschen



japp: volksvagen, seat, skoda, audi: samma komponenter till viss del men marknadsförs via delvis olika kanaler. audio har mest lulllull och skoda kanske minst, även om det ändras.

givetvis får man betala för marknadsföring och så inget snack.


Nej, skall även jag göra annat nu :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Kan ju bara tala för mig själv. I mitt fall är inte vinstmaximering det intressanta. Det intressanta är att nå ut till de som gillar det vi gör. "Varför inte ge dem ett bra pris?" undrar du då? Varför hindra spridningen med ett högre pris när 10öre per låt skulle nå fler?
Kan låta storvulet o högtravande, men "fans" som inte tycker det man skapat är värt mer än 10öre kan jag vara utan. 10öre är ingenting. (Nu fastnar vi lite lätt i just 10öre kontra 10kr o riktigt så svartvitt är det ju inte) Hellre ett fåtal människor som riktigt gillar musiken, än flera tusentals som fyller sin iPod bara för att det är så billigt.  B)

Jag sätter ungefär det pris jag själv är beredd att betala för musik jag tycker är bra - i de fall jag kan kontrollera prissättningen  - det varierar beroende på distributör. iTunes har t ex fasta tariffer som ligger på 99cent/låt om jag inte minns fel. Formatet är 256kbps mp4 / AAC o utan DRM.
Tyvärr kan man inte ge mängdrabbat för hel skiva. Andra ställen funkar lite annorlunda. Där kan man t ex sätta ett fast pris på en "CD" o antalet låtar bestämmer man själv. En "skiva" (eller man kanske borde gå tillbaka till begreppet LP - ett sammanställt verk av låtar) med 12 låtar kan då kosta $5. 5 genom 12 blir 42cent per låt. Det är med dagens kurs ungefär 2kr o 70 öre. En "LP" kostar då drygt 30 kr.
Låt gå för att man inte får någon fysisk CD o att ljudet ÄR sämre än på en CD - men marknaden vill ju tyvärr gärna ha det så just nu, o utan kontrakt är det svårt att hitta liknande bra distributionslösningar för fysiska exemplar. Något jag faktiskt tror kommer - fysisk CD on demand.
Men visst, 30kr är fortfarande väsentligt mer än 1,20kr.

Och ja, jag tycker den senaste utvecklingen där man faktiskt kan nå ut digitalt via t ex iTunes är mycket positivt. Signade o osignade artister hamnar om än inte på lika villkor så åtminstone närmare på samma marknadsarena.

Ok, i ditt enskilda fall är du inte intresserad av vinstmaximering och har valt att sätta ett pris efter ett känslomässigt val.
iTunes går med förlust. Apple kör in på karusellerna (den där vita prylen) vad de förlorar på berg-o-dalbanan. Och visst är det DRM-skyddat och i lägre kvalitet än så. Såvida man inte betalar $1.29 och det är släppt på EMI. Ett helt album kostar väl $9 oavsett?

Digital distribution tycker jag är jättebra annars! Bryr mig inte om CD-skivan, plastbitar är sååååå 90-tal, men om oförstörd ljudkvalitet (bla bla samplingsfrekvens bla bla söndermastring osv, men potentialen finns där iaf). Universal börjar för övrigt släppa singlar på memorystick nu.

Sen tycker jag du blandar ihop värde och pris. Värdet av en låt är inte vad ditt fan har betalat för den utan den njutning lyssnaren uppnår genom att lyssna på den. Priset spelar ingen roll för värdet. Till exempel, är en låt med ditt favoritband värd mindre för dig om du hittade skivan som NicePrice för 30 spänn på Preem än om du köpte den för fullpris på kanske 180?

Hur ska ditt fan veta att låten är värd 10kr? Hur ska nya fans veta det? Jag håller absolut med NewMusicStrategies.com som säger "Listen, like, buy, that's the only order it will happen."
Varför är ett fan som betalat 10kr bättre än ett som betalat 10öre? (för att dra våra ytterligheter vidare)
Säg att du hade legat på ett majorbolag som sålde din skiva för 180kr av vilka du i slutändan får ca 10öre per låt. Vad skulle du föredra? Ett fan som betalat 180kr för skivan eller som betalat 10öre/styck för 12 låtar som gått direkt i din ficka? Vilket fan är bäst?

Citera
Nej, du kan inte lagligt göra kopior till dina kompisar. De innefattas inte av begreppet "för enskilt bruk". Inte heller obegränsat antal om  jag minns rätt.

Jo. Obegränsat antal för eget bruk, fritt att kopiera till dina ~12 närmsta sörjande. Det är därför kassettavgiften finns. Är CD-skivan DRM-skyddad får du däremot knappt titta på den.

Nog. Mat, folköl, kortfilmsfestival, öl, livemusik, öl är dagens plan. Peace out.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om "Enskilt bruk"

Måste återkomma om prissättningen på iTunes. Trots att vi har bägge skivorna utgivna där så har man inte iTunes själv o då kan man inte kolla exakt vad som står :P Kan hända det finns ett fast pris en hel skiva. More power to me! ;)
Att iTunes inte går med vinst än - vad gör det? Det gör inget radionätverk i Sverige heller. Och som du säger: om det för ägaren innebär fler sålda små vita saker, så fine för Apple :)
Citera
Hur ska ditt fan veta att låten är värd 10kr? Hur ska nya fans veta det?
Genom att få lyssna innan de köper. Som du själv förespråkade: "Listen, like, buy"

Jo, pris och värde är tätt sammanknutet. Det behöver inte vara just det pris man betalat för en viss enhet, utan det pris man kan tänka sig betala. Det är då man gör värderingen "tycker jag detta är så här mycket värt för mig att lägga ut för att få det som erbjuds?"

Själv värderar jag ett nytt album på CD till 120kr. Det är det klart värt +/- nån tjuga eller två. Fan, det rör sig om tio liter bensin, eller fyra fula navkapslar, eller en biobiljett, eller två dagens, eller tre öl.... sånt skit man köper utan att tveka egentligen. Vadå dyrt?
Det är en värdering!


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Citera
Genom att få lyssna innan de köper. Som du själv förespråkade: "Listen, like, buy"

För att analysera den modell du kör på för närvarande: Ja, lyssningsdelen är ju klar, genom streaming från sajten du säljer från. Hur får du potentiella lyssnare att GILLA musiken? Väldigt sällan gillar man en låt på en enda lyssning, utan det kräver att man hör det kanske 10 ggr eller fler. Hur löser du det? Antar du att folk ska komma tillbaka 10ggr och lyssna på låtarna? Utifrån vad jag kan se är din nuvarande modell tyvärr bara "Listen".

Nej, jag kan fortfarande inte se att värdet är alls hopkopplat med vad man betalar. Men jag tror vi kanske pratar om olika sätt att värdera saker.
För mig som musikskapare kan värdet av en låt vara:
1. Den extra publik den ger mig (=potentiella framtida kunder)
2. Den extra publik som den extra publiken ger.
3. Pengarna jag får i fickan av ev försäljning av låten
4. Pengarna jag får av försäljning av kringtjänster

För mig som musikkonsument så är värdet av en låt bara en sak:
1. Den upplevelse jag får av att lyssna på låten.
Om jag har köpt den för 10 spänn eller tankat den gratis har ingen betydelse på det sättet, det enda den har betydelse för är hur stor chansen är att jag faktiskt ska höra, lyssna ett par ggr och börja gilla låten.

Exakt vad det monetära värdet sen hamnar på jämfört med andra saker är ointressant. Frågan är vad de flesta är beredda att betala, inget annat. Titta på Radiohead då... 3-4kr/låt fick jag det till att folk i genomsnitt betalade (om albumet innehåller ca 12 låtar och utifrån den något osäkra statistik som finns. Antagligen lite lägre eftersom jag tror att de som betalat för nedladdningen är mer benägna att ange det än de som inte gjort det). Och tänk då på att det handlar om ett band som redan är kända i hela världen, som redan har en gigantisk publik som har stort förtroende för bandet och som tycker att de är värda att få de pengarna.

Du säger att du vill ha fans som värderar musiken högt. Då säger jag: bygg i så fall publiken först och håva in pengarna sen. Enda sättet att få den typen av fans är att låta dem höra musiken gång på gång på gång (på deras eget villkor) och ha en bra relation med publiken. Säger du "Betala mig, annars vill jag inte ha dig som publik" kommer det inte hända.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Genom att få lyssna innan de köper. Som du själv förespråkade: "Listen, like, buy"

För att analysera den modell du kör på för närvarande: Ja, lyssningsdelen är ju klar, genom streaming från sajten du säljer från. Hur får du potentiella lyssnare att GILLA musiken? Väldigt sällan gillar man en låt på en enda lyssning, utan det kräver att man hör det kanske 10 ggr eller fler. Hur löser du det? Antar du att folk ska komma tillbaka 10ggr och lyssna på låtarna? Utifrån vad jag kan se är din nuvarande modell tyvärr bara "Listen".

Ja, visst är det ett problem?
Dock inte kopplat till prissättningen.
Vi har löst det (nåja, löst o löst - knappast...  :mellow: försöker iaf) genom myspace där ett antal låtar kan lyssnas på i fullängd om o om igen, o även nån ommixad variant finns att ladda ner av en låt gratis. Vill man höra mer finns möjligheten på soundclick o några fler ställen.

Men javisst, precis som jag pekat på innan, detta är det stora problem som man står inför som okänd (inte Radiohead) - har man inte hörts eller synts så letar ingen efter dig. Marknadsföring tar tid o kostar pengar. Skivbolag o radiospelningar! Tillbaka till en annan tråd! :P

Ditt tips? Hur får man människor att höra tionde lyssningen när det krävs tio lyssningar för att de ska gilla det?
Utan etermedia så krävs ett aktivt sökande från mottagaren. Man söker inte tio ggr efter något man försakat första ggn - även om det är musik man skulle gillat om man lyssnat på det 10ggr.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jo, det är visst kopplat till prissättningen. Tricket att få tio lyssningar är ju till att börja med att ge möjligheten. Om någon säger till mig: "Du bara måste höra det här bandet! Deras platta ligger på iTunes nu, köp den!"  så kommer jag troligen strunta i det, kanske hittar dem på MySpace och lyssnar och tycker säkert det är helt ok, bara att jag två dagar senare antagligen glömt bort det.

Säger samma person "Deras platta går att tanka ner från deras sajt!" skulle jag antagligen göra det, den skulle finnas tillgänglig, kanske ligga på nån spellista, hade jag haft en iPod hade jag säkert lagt in nån låt där. Även om jag glömmer bort det kommer det finnas kvar och chansen för tio lyssningar blir större.

Etermedia kan man glömma. Även om radio och tv skulle spela annat än hitzen skulle du ju behöva precis lika mycket marknadsföring för att komma till den punkten att du blir spelad där, så vad är skillnaden? Antingen lägger du tiden/pengarna på att försöka få ett skivkontrakt och bli spelad i etermedia, som ingen ändå har tillit till, eller så lägger du den på alternativa metoder (och sådana finns massor massor massor, jag tycker vi har gått igenom mer än ett par i andra diskussioner här).
En stor fördel med nya marknadsföringsmetoder är att om de sköts rätt är det en riktad marknadsföring, inte en slumpvis som etermedia innebär. Riktad marknadsföring är i princip alltid mer effektiv. Radio är ungefär som att sätta upp affischer i tunnelbanan. Flyers till en riktad målgrupp brukar funka bättre. Det ena är gambling, det andra en affärsstrategi.

Ärligt talat, den som håller sig till de gamla metoderna idag får skylla sig själv, men det är upp till var och en. Evolutionen är i full rullning. Man får välja om man vill vara dinosaurie eller däggdjur.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jo, det är visst kopplat till prissättningen. Tricket att få tio lyssningar är ju till att börja med att ge möjligheten. Om någon säger till mig: "Du bara måste höra det här bandet! Deras platta ligger på iTunes nu, köp den!"  så kommer jag troligen strunta i det, kanske hittar dem på MySpace och lyssnar och tycker säkert det är helt ok, bara att jag två dagar senare antagligen glömt bort det.

Säger samma person "Deras platta går att tanka ner från deras sajt!" skulle jag antagligen göra det, den skulle finnas tillgänglig, kanske ligga på nån spellista, hade jag haft en iPod hade jag säkert lagt in nån låt där. Även om jag glömmer bort det kommer det finnas kvar och chansen för tio lyssningar blir större.
Men vad gör du när du lyssnat tio ggr o gillar musiken? Köper den? Du har den ju redan. Priset var ju noll i ditt exempel.
Resonemanget gick väl kring hur man får människor att lyssna 10ggr för att sen om de gillar det köpa produkten. Om du ger bort den, hur många köper den ens för 10öre?


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kanske inte köper just den produkten. Jag kanske köper nästa låt. Jag kanske köper DVDn med surroundljudet. Jag kanske går på konserter. Jag kanske köper t-shirten. Gillar jag det verkligen och tycker bandet är värda det kanske jag köper låtarna också. Men det är en relation man måste bygga upp med sin publik. Man kanske inte kan ta betalt förrän man har 500 personer som verkligen gillar det man gör. Det beror lite på vad man spelar musik osv. I värsta fall kan man aldrig ta betalt men det beror nog snarare på att man helt enkelt inte gör tillräckligt bra musik. Allt går inte att sälja ens med mördande reklam (konserverad gröt går dock utmärkt)...

För att bygga ut "listen, like, buy" till en mer övergripande strategi tror jag på:
1. Bygg publik (på det sätt du kan, räkna inte med att det ska gå snabbt)
2. Få publiken att vilja betala

På ett sätt är det alltid så det fungerat bara att metoderna för att komma dit är annorlunda och betydligt mer demokratiska och lätta att slå sig in på.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag kanske inte köper just den produkten. Jag kanske köper nästa låt. Jag kanske köper DVDn med surroundljudet. Jag kanske går på konserter. Jag kanske köper t-shirten. Gillar jag det verkligen och tycker bandet är värda det kanske jag köper låtarna också. Men det är en relation man måste bygga upp med sin publik. Man kanske inte kan ta betalt förrän man har 500 personer som verkligen gillar det man gör. Det beror lite på vad man spelar musik osv. I värsta fall kan man aldrig ta betalt men det beror nog snarare på att man helt enkelt inte gör tillräckligt bra musik. Allt går inte att sälja ens med mördande reklam (konserverad gröt går dock utmärkt)...

För att bygga ut "listen, like, buy" till en mer övergripande strategi tror jag på:
1. Bygg publik (på det sätt du kan, räkna inte med att det ska gå snabbt)
2. Få publiken att vilja betala

På ett sätt är det alltid så det fungerat bara att metoderna för att komma dit är annorlunda och betydligt mer demokratiska och lätta att slå sig in på.
Låter som ett vettigt resonemang.

Men, hur får man en publik som övertygar sig själv, övertygas av andra o varandra att musik inte är nåt man ska behöva betala för? Musik är var mans rättighet, blablabla ... du vet, allt det där som är så inne att  tycka just nu (o kanske några år till :P ) att bara för att det går så är det oxå rätt.
Snart ligger hela dvd-produktioner ute för nedladdning i fullformat.
Då återstår t-shirts. Kul. Jag brinner verkligen för att designa mina t-shirts.  :mellow:


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Hur man gör? Bygg upp en publik som älskar det du gör. Radiohead är ett jättebra exempel. Man kanske inte får precis alla att betala, det gäller bara att få tillräckligt stor andel som gör det. Anledningen till att det inte funkar för majorbolagen är bristande publikkontakt, bristande trovärdighet och kanske framför allt dålig musik (musik för folk som inte är intresserade av musik). Även om de fortfarande säljer bäst är andelen som betalar lägst.

Och musik är var mans rättighet. Det finns till och med i upphovsrättslagen. Den är inte bara till för att skydda upphovsmännens rättigheter utan också allmänhetens rätt att ta del av det som skapats.

Inspelad musik är svårt att ta betalt för just nu, det stämmer. Men använd i så fall den här tiden till att bygga upp publiken. Något slags stabilare läge kommer ju att komma så småningom. Vänta ut stormen och gör det bästa av situationen är mitt tips.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Mer statistik på Radiohead:
http://www.comscore.com/press/release.asp?press=1883
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Framtiden ter sej inte så mörk i detta perspektiv

I den ekvationen får man ju ta in att jorden går under 2012 och att de flesta människor lever i misär, så man behöver ju inte plötsligt bli positiv!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Om Jorden går under 2012 så tror jag att t.om Claes o Mr.Phil tycker det är helt ok att släppa fildelning av upphovsrättsskyddat material HELT FRI! ;) / Mikke
« Senast ändrad: 08.11.2007, 16:43:11 by Mikke »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om Jorden går under 2012 så tror jag att t.om Claes o Mr.Phil tycker det är helt ok att släppa fildelning av upphovsrättsskyddat material HELT FRI! ;) / Mikke
ALDRIG!!! JAG SKA VARA RIK NÄR JORDEN GÅR UNDER!!! SÅ DET SÅ!!!  ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Är en Ferrari mindre värd för att Ferrari går med vinst?  wacko

Listen up! I only say this once or twice.

Det är ett dåligt exempel då Ferrari är en töntbil för medelålders gubbar och en och annan slyngel med för mycket pengar och för lite hjärna. Vem fan med sina sinnen i behåll vill fjamsa runt i en skitlöjlig sportbil och leka nyrik? För min del kan man gärna ladda ner skiten genom bredbandet till var och en åka och storhandla med.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Citera
Är en Ferrari mindre värd för att Ferrari går med vinst?  wacko

Listen up! I only say this once or twice.

Det är ett dåligt exempel då Ferrari är en töntbil för medelålders gubbar och en och annan slyngel med för mycket pengar och för lite hjärna. Vem fan med sina sinnen i behåll vill fjamsa runt i en skitlöjlig sportbil och leka nyrik? För min del kan man gärna ladda ner skiten genom bredbandet till var och en åka och storhandla med.

Tänk dock på miljökonsekvenserna!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Lite mer Radiohead/EMI:
http://www.guardian.co.uk/business/2007/dec/02/businessandmedia5
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se