Kan ju bara tala för mig själv. I mitt fall är inte vinstmaximering det intressanta. Det intressanta är att nå ut till de som gillar det vi gör. "Varför inte ge dem ett bra pris?" undrar du då? Varför hindra spridningen med ett högre pris när 10öre per låt skulle nå fler?
Kan låta storvulet o högtravande, men "fans" som inte tycker det man skapat är värt mer än 10öre kan jag vara utan. 10öre är ingenting. (Nu fastnar vi lite lätt i just 10öre kontra 10kr o riktigt så svartvitt är det ju inte) Hellre ett fåtal människor som riktigt gillar musiken, än flera tusentals som fyller sin iPod bara för att det är så billigt. 
Jag sätter ungefär det pris jag själv är beredd att betala för musik jag tycker är bra - i de fall jag kan kontrollera prissättningen - det varierar beroende på distributör. iTunes har t ex fasta tariffer som ligger på 99cent/låt om jag inte minns fel. Formatet är 256kbps mp4 / AAC o utan DRM.
Tyvärr kan man inte ge mängdrabbat för hel skiva. Andra ställen funkar lite annorlunda. Där kan man t ex sätta ett fast pris på en "CD" o antalet låtar bestämmer man själv. En "skiva" (eller man kanske borde gå tillbaka till begreppet LP - ett sammanställt verk av låtar) med 12 låtar kan då kosta $5. 5 genom 12 blir 42cent per låt. Det är med dagens kurs ungefär 2kr o 70 öre. En "LP" kostar då drygt 30 kr.
Låt gå för att man inte får någon fysisk CD o att ljudet ÄR sämre än på en CD - men marknaden vill ju tyvärr gärna ha det så just nu, o utan kontrakt är det svårt att hitta liknande bra distributionslösningar för fysiska exemplar. Något jag faktiskt tror kommer - fysisk CD on demand.
Men visst, 30kr är fortfarande väsentligt mer än 1,20kr.
Och ja, jag tycker den senaste utvecklingen där man faktiskt kan nå ut digitalt via t ex iTunes är mycket positivt. Signade o osignade artister hamnar om än inte på lika villkor så åtminstone närmare på samma marknadsarena.
Ok, i ditt enskilda fall är du inte intresserad av vinstmaximering och har valt att sätta ett pris efter ett känslomässigt val.
iTunes går med förlust. Apple kör in på karusellerna (den där vita prylen) vad de förlorar på berg-o-dalbanan. Och visst är det DRM-skyddat och i lägre kvalitet än så. Såvida man inte betalar $1.29 och det är släppt på EMI. Ett helt album kostar väl $9 oavsett?
Digital distribution tycker jag är jättebra annars! Bryr mig inte om CD-skivan, plastbitar är sååååå 90-tal, men om oförstörd ljudkvalitet (bla bla samplingsfrekvens bla bla söndermastring osv, men potentialen finns där iaf). Universal börjar för övrigt släppa singlar på memorystick nu.
Sen tycker jag du blandar ihop värde och pris. Värdet av en låt är inte vad ditt fan har betalat för den utan den njutning lyssnaren uppnår genom att lyssna på den. Priset spelar ingen roll för värdet. Till exempel, är en låt med ditt favoritband värd mindre för dig om du hittade skivan som NicePrice för 30 spänn på Preem än om du köpte den för fullpris på kanske 180?
Hur ska ditt fan veta att låten är värd 10kr? Hur ska nya fans veta det? Jag håller absolut med NewMusicStrategies.com som säger "Listen, like, buy, that's the only order it will happen."
Varför är ett fan som betalat 10kr bättre än ett som betalat 10öre? (för att dra våra ytterligheter vidare)
Säg att du hade legat på ett majorbolag som sålde din skiva för 180kr av vilka du i slutändan får ca 10öre per låt. Vad skulle du föredra? Ett fan som betalat 180kr för skivan eller som betalat 10öre/styck för 12 låtar som gått direkt i din ficka? Vilket fan är bäst?
Nej, du kan inte lagligt göra kopior till dina kompisar. De innefattas inte av begreppet "för enskilt bruk". Inte heller obegränsat antal om jag minns rätt.
Jo. Obegränsat antal för eget bruk, fritt att kopiera till dina ~12 närmsta sörjande. Det är därför kassettavgiften finns. Är CD-skivan DRM-skyddad får du däremot knappt titta på den.
Nog. Mat, folköl, kortfilmsfestival, öl, livemusik, öl är dagens plan. Peace out.