Kontrollrummet

Harmonica mike/Nine months later... Version 4.. 14/12..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt bra låt, från början till slut! Pga leendet som sätter in efter ca 2min, kanske bland det bästa jag hört på forumet överhuvudtaget (och då är jag egentligen ganska återhållsam!) Oj, nu tog den slut.. Va sjutton!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjou, ny verre då 13/12!

Så drar vi igång storsågen!
Ok, mixen först
vet int om det är planerat med dist på pianot men tycker det låter aningen störand på sina ställen.
BAskaggen kunde skäras på nedre registret, kämpar med stackars basen som blir liggade under.
Sångnivån aningen  ner, flyger lixåm lite okontrollerat och hår in i örat nu

Där stannar jag sågen, för att inte förstöra låten som jag gillar hårt. :)
Och en vacker begäran till Wernis eller Josse så sätter dom jazzfillar åt dig, det kommer att sitta smäck i helheten,
tycker att guraliret kunde föra låten till följande nivå! :)


h.  johan

Johan:
Alltid osviklig i kommentarerna.Hålller med om nivåerna,det är lite ojämt och basen/bas kaggen slår igenom stuntals,märkte det nyss när jag drog ut en skiva och spelade den i bilen..Munspelet/sång lite högt oxå,komprimerar och sänker lite...
Tar en mix runda till i kväll..

Super tack för lånet av dina öron.

Mvh
Micael



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Väldigt bra låt, från början till slut! Pga leendet som sätter in efter ca 2min, kanske bland det bästa jag hört på forumet överhuvudtaget (och då är jag egentligen ganska återhållsam!) Oj, nu tog den slut.. Va sjutton!


Per:
Funderat i kväll på vad jag skulle svara dig..Känner mig mäkta stolt över din "recension".Det här är förmodligen det bästa som jag spelat in lir mässigt,själva låten är ju efter tycke och smak.Jag är såld på sånt här,och jag är glad att du gillar det oxå.En gura kommer nog att lyfta den en bit till,kommer så småningom..

Jag har lite mix jobb kvar,allt är centrerat och lite ojämt i nivåer - lite puts på mixen och en gura,då har jag den.

Tack för varma ord.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Klart du skall vara stolt! Fasen, det är väldigt sällsynt med låtar som kan spelas hur mycket som helst utan att man tröttnar! (Och då har jag verkligen försökt, du anar inte!)
Märkligt att sådana här mästerverk verkar komma till vid en stundens ingivelse.... det kan man ju filosofera kring, men i vilket fall  skall det bli trevligt att följa utvecklingen, vad gäller gura och annat :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klart du skall vara stolt! Fasen, det är väldigt sällsynt med låtar som kan spelas hur mycket som helst utan att man tröttnar! (Och då har jag verkligen försökt, du anar inte!)
Märkligt att sådana här mästerverk verkar komma till vid en stundens ingivelse.... det kan man ju filosofera kring, men i vilket fall  skall det bli trevligt att följa utvecklingen, vad gäller gura och annat :)

Tack Per..
Ja denna skrevs ju och lirades in helt spontant.Satt och klämde på basen sent en kväll.Lite synkoperat lir.Spelade in en minut cirkus för att ha nåt att lira pianot mot..Därav det långa introt :D
som hittade sin plats med lite basfills..Jag tror på att dom bra ideerna består av en känsla som man bär på,och i detta fall så var det glädje - det hörs i liret..Jag var nära att tappa den,hänt flera ggr,och då blir det marigare att slutföra låten.Nåväl,den återvände och jag spelade in klart.
Mixade lite till i går kväll..Guran kommer på i februari först,den får duga så länge så här.

NY MIX således!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu verkar det som om ni har segat ihop alldeles fullständigt.

Kört 2 nya uppdateringar av låten,,inte en kommentar..Men lyssnas gör det,skärp er nu boys and girls - era öron behövsJag har rattat som tusan i denna,kanske inte så klokt då det inte kommenteras.

Hjälp till nu,funkar mixen? Klart för Gura med andra ord,eller? Frekvens krockar? Miss ljud nånstans eller bara ett rukigt röj,let me know!!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei Micael!

Yrat på som fan idag handlat nya monitorer och hälsat på hos Hägge, nu ska det bli en sval öl och lyssning :D
Startar Husquarna Super Wood Saw nu....

Tycker nivåerna är under kontroll,
Munspelet distar aningen för mycket vid 2:36-2:41,
och jisses va snyggt spelat munspel vid 2:50-2:55, hade inte märkt det tidigare :)
Trummorna låter kalas,
lite för mycket reverb på sången.....kanske.
Själv skulle jag lägga lite till på nedre register på basen, och skära lite på mellanregistret, men det är ju smak o tycke

Slut på bensinet , o ölet med.... :D
Enda som verkligen e tråkigt här e ju det att vi hamnar vänta ända till februari tills GURAN kommer med

That´s all from Obbnäs för now, återkoms :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack Johan.
Dina fina kommentarer gör livet värt att leva :Nu är jag lite på fyllan,men du vet vad du snackar om..

Munspelet då:Jag satte en tagning som blev riktigt bra,tveksam till om jag sätter den igen - liret är ganska marigt om man säger så..Jag är ju som du vet helst live artist,och det påverkar nog det hela en hel del..Förmodligen så kan jag sätta alllt igen men med en annan "feeling"..Jag hade inte tid att kolla eventuella distnivåer på inspelnings kanalen då allt går i ett rasande tempo.I efterhand så upptäckte jag detta..Frågan är vad gör man nu,lira nytt eller köpa det som det är? Jag tar det senare alternativet då det är i mitt tycke,världs klass på liret.Kanske blir det bättre eller sämre med ny tagning,who knows? Har du tips på att rädda filen så tar jag tacksamt emot det..Jag har kört lite deesser och diverse eq samt komprimeringsförsök för att rädda munspels liret..Visst det är helt galet studio/inspelnings mässigt,men vad gör man för att rädda en dylik tagning?

Jag vet inte..

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jou mannen!
Tycker utgångsläget ska vara att försöka behålla nuvarande munspelstagningen, tycker åxå att den som lirad är skitsnygg.
Har ibland samma typs problem med mina sololiranden, några takter som låter och funkar fantastiskt och så nästa takt surar som en strömming. Har valt sen av två möjligheter:
1.  försökt spela in bara det sura stället på nytt, ibland lyckas det, ibland inte ;)
2.  Helt kallt skurit bort den sura(ste) delen och lämnat helt enkelt bort solot på det stället, ibland funkar det åxå

OCh sen när jag sysslat tillräckligt med dessa tagningar o bortlämningar så kan slutresultatet låta så jäkligt att man e tvungen att dra in hela rasket på nytt ändå, there is no bussines like showbussiness! :D

Men vad ditt munspelslir bekommer så ar det disten vid 2:36-2:41 som behöver ses över, testa med att helt kallt klippa bort dom värsta ställen och lämna nån takt utan munspelningen, ingenstanns står sagt att lirningen måste hålla i 100% utan pauser.

Inte så mycket till goda råd, men ge inte upp :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jou mannen!
Tycker utgångsläget ska vara att försöka behålla nuvarande munspelstagningen, tycker åxå att den som lirad är skitsnygg.
Har ibland samma typs problem med mina sololiranden, några takter som låter och funkar fantastiskt och så nästa takt surar som en strömming. Har valt sen av två möjligheter:
1.  försökt spela in bara det sura stället på nytt, ibland lyckas det, ibland inte ;)
2.  Helt kallt skurit bort den sura(ste) delen och lämnat helt enkelt bort solot på det stället, ibland funkar det åxå

OCh sen när jag sysslat tillräckligt med dessa tagningar o bortlämningar så kan slutresultatet låta så jäkligt att man e tvungen att dra in hela rasket på nytt ändå, there is no bussines like showbussiness! :D

Men vad ditt munspelslir bekommer så ar det disten vid 2:36-2:41 som behöver ses över, testa med att helt kallt klippa bort dom värsta ställen och lämna nån takt utan munspelningen, ingenstanns står sagt att lirningen måste hålla i 100% utan pauser.

Inte så mycket till goda råd, men ge inte upp :)

h.  johan

Johan:
Jo det går ju att lira på ett sidospår,och sedan klippa in det snyggt på andnings hålen..Vette fanken om det blev nåt andetag i denna.. :lol:

Jag måste kolla först med nåt proffs om det går att rädda filen med lite trixande,eller om den är stekt
när det distar inspelnings mässigt..Man kan ju alltid fuska och lägga ett fett dist ljud över hela spåret,så kanske känslan av "inspelnings missen"dränks av det andra..

Nåväl,tack för dina tankar och metoder.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Du kan ju testa hur det blir med grungelizern i cubase?

Används av vissa som har bråttom :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Du kan ju testa hur det blir med grungelizern i cubase?

Används av vissa som har bråttom :)

Grungelizern..? Vad är det ,effekt,,eller vad? Där är jag lite lost..Tror inte det finns nåt sånt i min burk..Cubase LE samt SX 3 står det på mina cubejsare..

Help me out.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Grungelizern..? Vad är det ,effekt,,eller vad? Där är jag lite lost..Tror inte det finns nåt sånt i min burk..Cubase LE samt SX 3 står det på mina cubejsare..

Help me out.

Nu blev jag osäker själv, grungelizern gör tydligen motsatt sak; alltså adderar störningar till ett audiospår. Så där ljög jag. Ganska säker på at det finns en effekt man kan köra på audiospår, för att minska dist och dylikt dock! Mailar om jag kommer på vad!
(Kör sx2 på den här maskinen så lite dålig pejling på dina versioner just nu)

Nån som vet?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Grungelizern..? Vad är det ,effekt,,eller vad? Där är jag lite lost..Tror inte det finns nåt sånt i min burk..Cubase LE samt SX 3 står det på mina cubejsare..

Help me out.

Nu blev jag osäker själv, grungelizern gör tydligen motsatt sak; alltså adderar störningar till ett audiospår. Så där ljög jag. Ganska säker på at det finns en effekt man kan köra på audiospår, för att minska dist och dylikt dock! Mailar om jag kommer på vad!
(Kör sx2 på den här maskinen så lite dålig pejling på dina versioner just nu)

Nån som vet?

Studio kommer med ett reportage kring detta så småningom..Olsberg hade en förfrågan om "skadade" filer för en månad sen.Tydligen kommer det nåt nytt (plugg)som skall vara bra för reparation av filer med missljud.Nu vet jag inte om det löser mitt problem,men det kan vara värt att testa.Jag kan ju alltid lira om,så har jag alltid gjort tidigare - men jag är rädd för att känslan i liret inte kan återskapas,förmodligen blir det bättre :lol:

Tack för kommentar Per,och för att du angagerar dig..Lagt upp låten hos Jänkarna,dom ser ut att gilla den!!

EDIT::

Låten ligger numera på färdiga då jag ser mitt jobb som klart.En gura skall på,men det blir nog inte förrän efter årsskiftet nån gång..

EDIT::

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 18.12.2007, 23:28:16 by Harmonica mike »