Kontrollrummet

Första inspelningen med ny utr

gäst · 21 · 3221

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jay thomas

  • Gäst
Visade sig vara en höjdare, den nya mixern. Här kommer den första inspelningen. Sättning, en Bjärton, en B1 mik, Halion One och lite mörk inspiration.

LÅTNAMN: Xmas Strings
ARTIST/GRUPP: Jay Thomas Soundslope
GENRE: Dark Acousto Ambient
LÅTLÄNGD: 1.57
KOMPOSITÖR: Jay Thomas
PRODUCENT: E/T
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt shit. Gitarren vandrar i ett rymdlandskap. Något mer och större reverb? Lite mer rymd i rymden så att säga?

Snygga pads. En pad låter lite som brus? Den maskerar tyvärr gitarren. Den som är lite mer bakom stödjer bättre tycker jag. Intressant början. Slänga in basmuller alá sci-fi rymdskepp?

Går att göra mycket intressant med detta. Nyfiken på vad som kommer hända!



jay thomas

  • Gäst
Tack 1up!  :)

Har bytt ut bakgrundsljudet, håller med att det kunde, i detta sammanhang, uppfattas som brus. Lagt ett annat reverb (naturalverb) på "leaden". Själv tycker jag att det var bättre.

Xmas Strings 4


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Vet int om det är nya mixern eller musikern, men detta låter skönt! :)
Snygg relaxmusik, luftigt o stort, som du e jättebra på. Ackespelet lite trevande men helheten sitter snyggt. Tajtheten kommer nog med tiden.

Snyggt jobbat! :)




h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


jay thomas

  • Gäst
Tack Johan!  :)

Jo, gitarrspelet är inte vad det borde vara, tyvärr. Pianot är lite lättare att sätta sig vid.

Min första gitarr vann jag för övrigt på Gröna Lund kring 1974-5 någon gång. Minns att det första jag gjorde var att dra av en sträng...


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fin utveckling. Hör lite Metallica influens i inledningen? Känner av mer sorg i gitarrtonerna nu än sist. Kan ha att göra med min sinnesstämningen dock.


jay thomas

  • Gäst
Metallica, hmm tror jag har hört två låtar med dem. B) Men jag suger åt mig som ett julklappspapper ändå.  :)
Möjligt att bakgrunden som är lite tydligare gör att den känns lite mörkare och melankolisk än förut, på något spanskt sätt då...


jay thomas

  • Gäst
Nu har jag lattjat vidare lite grann. Tog fram stålsträngade och dragspelet. Kompet ligger inte bra i denna version, ska fixas. Dock är låten lite längre nu.

Tanken är att jag ska styra upp det hela och lägga trummor på den, mycket pill kvar dock... OBS att det hela är en grov skiss fortfarande. Med tanke dessutom på att jag inte har spelat vare sig gitarr eller dragspel på ett bra tag så blir det en musikalisk nypa salt tills vidare.

Xmas String P 5


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nu har jag lattjat vidare lite grann. Tog fram stålsträngade och dragspelet. Kompet ligger inte bra i denna version, ska fixas. Dock är låten lite längre nu.

Tanken är att jag ska styra upp det hela och lägga trummor på den, mycket pill kvar dock... OBS att det hela är en grov skiss fortfarande. Med tanke dessutom på att jag inte har spelat vare sig gitarr eller dragspel på ett bra tag så blir det en musikalisk nypa salt tills vidare.

Xmas String P 5

Låter spännande! Är ju stark vurmare (kan man säga så?) för dragspel. Bara jag minns ska jag återkomma ikväll och lyssna när tid finnes.


freddy

  • Gäst
Nu har jag lattjat vidare lite grann. Tog fram stålsträngade och dragspelet. Kompet ligger inte bra i denna version, ska fixas. Dock är låten lite längre nu.

Tanken är att jag ska styra upp det hela och lägga trummor på den, mycket pill kvar dock... OBS att det hela är en grov skiss fortfarande. Med tanke dessutom på att jag inte har spelat vare sig gitarr eller dragspel på ett bra tag så blir det en musikalisk nypa salt tills vidare.

Xmas String P 5

Låter spännande! Är ju stark vurmare (kan man säga så?) för dragspel. Bara jag minns ska jag återkomma ikväll och lyssna när tid finnes.

Haha raka motsatsen till mig då. Dragspel klarar jag verkligen inte av, det enda instrumentet jag inte gillar på denna planet skulle jag tro. Det är något med buskis i kombination med dragspel som kan ha skadat mig för resten av livet.

Låten är rätt bra, kanske för lite variation i solospelet. Bättre i den senare versionen med mer reverb på sologuran, passar bättre in helt enkelt. Det andra riffet känns konstigt och väldigt otajt. Spelar du in till någon rytm/metronome?


jay thomas

  • Gäst
Tack pöjkar! Dragspel kan var otroligt häftigt och hyfsat corny...

Inget klick alls, dessvärre. Svajar betänkligt, får fixa till vid tillfälle.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt reverseintro! Får mig att tänka på den eminenta musiken i Diablo-spelen.

Gött med dragspel, där kan man önska lite mer dynamiska utsvävningar och utspel. Släng på lite mer chorus på dragspelet och gärna delay. Varför inte pröva Dub-aktigt delay på 1/6?

Hör mer och mer av visionen. I mina drömmar ljuder tighta trummor med nyans av värme, soul och en aning gummi.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Kompositionen är intressant, men blir lite för sökande ibland. Mot slutet har jag nog tappat intresset, om jag skall vara ärlig. Resan dit bjuder dock mestadels vackert ljudlandskap. Spelet känns osäkert, speciellt de utpanorerade gitarrerna.

Men det som verkligen imponerar på mig är ljudet.

Det låter verkligen bra - ett väldigt fint och transparent ljud med både lyster och botten, och kräm däremellan.  :)
DON'T PANIC


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Gillar pontetialen o det de lockar till .
gittarspelat sätter lite käppar i hjulen för mig skorrar o haltar lite mycket, men det hörs att det finns i dig.. bara lite övning o fler tagningar så kommer det ända fram. gillar även ljudbilden som sådan ..

tony
att leva är att dö


jay thomas

  • Gäst
Tackar!  :)

Det är sant att mitt gitarrspel inte har utvecklats mycket de senaste 25 åren... Men jag börjar känna starkt för låten och vill verkligen jobba vidare med den. En fundering jag har är om man bitvis eller i en annan sektion kan byta ut nylonen mot en tungt sustainad elgura? Har ingen själv men vill bolla med tanken.

Satte mig vid pianot och spelade ett par slingor och även det skulle fungera.  :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jay: Har ju inte hört den här sedan version 1 och du har ju byggt på betänkligt. Tycker P5 låter riktigt bra (med tyngdpunkten på låter) första minuten framförallt. Du vill ju ha dina alster lite svävande och utan klick anar jag...annars skulle nog gitarrfigurerna tjäna på att styras upp lite mer. Musettspeleriet är jag lite kluven till. Tror det skulle låta snyggare utan gitarrackordsspelet bakom.

Kul att du ger dig på instrument som du inte spelar så mkt t vardags iaf :)

Kör så det ryker - skulle tro att du gör en v6, v7 och ev v8 innan du är nöjd?
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Mysigt skönt gitarrspel så som dragspel också visst är det lite plink fel men det går ju fixa till, annars är det bra JT! B)


jay thomas

  • Gäst
Tack boysen! Bengan, vi pratar nog om v12-v15 innan jag är nöjd. Blir dock en paus nu, ska bygga vidare igen... Att spela ett instrument som inte trakteras varddagligen är en hyfsad utmaning kan jag säga, skorret har jag svårt att bli av med, får bli att öva lite till. Synth, als immer!  :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Jo jag vet - har provat ngn gång med munspel o sånt å det tarvar mkt fusk innan det blir bra. Det är ju inte för inte jag koncentrerar mig på gitarrpill :) Blir dock sällan mer än 2 varv på låtarna trots allt...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Som någon tidigare sa så låter intron lite Metallica men inte lika torrt som deras nothing else matters eller fade to black.
Dragspelet passar bra in och ger mej en lite melankolisk feel på de hela,
Helt bra nog, kanske inte riktigt min sorts musik men låter ju bra ändå.''



H. Tommy


jay thomas

  • Gäst
Tack!  :)

Kommer att få jäsa till sig lite då inspelningsrummet i detta nu är helt belamrat...