Kontrollrummet

Förslag på Rackljudkort med ungf 8ingångar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har tittat runt lite nu, och det verkar finnas så många. Har en mixar jag ska kunna koppla in när jag inte har datorn på för att kunna lira.
Och sen köra rakt in vid inspelning. Min tanke är en patchbay också.

Kraven är som det står i rubriken, rackstorlek, 8 ingångar, 6utgångar, firewire, usb2 (är det problem med?) och pci går. Ej pci express.
Preamps, visst det går bra med både med och utan. Men om det är utan så måste det vara billigare, så jag kan lägga pengarna med en liten mellanskillnad få något schysst att dra upp ljudet i.

Har tittat på mkII usb för att det är så billigt, men hört från malmbe att det är strul med. Även kollat in Delta 1010, men är lite dyrt för att sakna preamps. Då köper jag nog hellre en firepod.

Firepod och Firestudio har också förvirrat mig.
Vad är det för skillnad, förutom den skillnad på antalet kanaler matningsknapparna går till och mätarna?

http://www.thomann.de/se/presonus_firepod.htm
http://www.thomann.de/se/presonus_firestudio_project.htm

Känns bara som det är en uppottad version av ett klassiskt koncept.
« Senast ändrad: 06.12.2007, 20:48:53 by Zyan »


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Enligt Presonus hemsida:

Citera
The FireStudio Project is the next-generation of the award-winning FP10/FirePod with the following improvements:

- Improved analog to digital converters (114dB dynamic range)
- Improved syncronization with JetPLL (jitter elimination technology)
- FireControl Mixer/Router to send up to five separate zero-latency stereo mixes to musicians during recording
- Three-segment LED input metering on all analog channels
- Internal IEC-based power supply
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Citera
The FireStudio Project is the next-generation of the award-winning FP10/FirePod with the following improvements:
- Improved syncronization with JetPLL (jitter elimination technology)

Det är måste gälla bara synk med externa apparater via WC,  eller  hur?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det känns bara att det är detaljskillnader och tekniska aspekter. Inget som jag som inte är proffsanvändare kommer att märka. Jag har sällan behov av att ha det senaste. Tänk att firepoden har halverat pris sen början av året  :huh:

Och det där jitter, måste vara med spdif väl. Kan ju inte vara de analoga in och utgångarna. Eller har jag missuppfattat?


Utloggad tsmalmbe

PLL används endast vid extern synk, på sätt eller  annat. Internt använder man en bit kisel med en Rolex i.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
En lite större grej för vissa kan vara att Firestudion har avancerad intern mixer för att göra latensfria lyssnings mixar. Firepod har ingen sådan avancerad funktion.

Hägge


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Uppdatera första inlägget och gjorde detta till en söka ljudkort tråd.

Edit: Bifoga gärna länkar till återförsäljare som Thomann eller liknande så man får en snabb prisuppgift och teknisk fakta.
« Senast ändrad: 06.12.2007, 20:52:56 by Zyan »


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec
Varför inte en Motu 8pre? Kostar rygt 5000 spänn och har fått fina recensioner. Firewireanslutning och dessutom expanderbart via ADAT.
Har dock inte det testat själv, men har ett Motu 2408 som jag är mycket nöjd med (bytte från 2 st Delta 1010 som jag tycker lät riktigt dåligt).

/Dex.

Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
digi003rack.. :P smaskig och snygg..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Varför inte en Motu 8pre? Kostar rygt 5000 spänn och har fått fina recensioner. Firewireanslutning och dessutom expanderbart via ADAT.
Har dock inte det testat själv, men har ett Motu 2408 som jag är mycket nöjd med (bytte från 2 st Delta 1010 som jag tycker lät riktigt dåligt).

/Dex.
Tack..ska genast kolla in det.
Edit: Visar sig endast ha två analoga utgångar, vilket är för begränsat. Då är firestudio projekt mer intressant.

digi003rack.. :P smaskig och snygg..

Men det låter lite dyrt, skulle gärna skaffa en beggad 002, men 003 är lite väl för min budget runt 5000 (beror mycket på om det har preamp eller om man måste köpa något extra).
« Senast ändrad: 08.12.2007, 02:53:24 by Zyan »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Varför inte en Motu 8pre? Kostar rygt 5000 spänn och har fått fina recensioner. Firewireanslutning och dessutom expanderbart via ADAT.
Har dock inte det testat själv, men har ett Motu 2408 som jag är mycket nöjd med (bytte från 2 st Delta 1010 som jag tycker lät riktigt dåligt).

/Dex.
Tack..ska genast kolla in det.
Edit: Visar sig endast ha två analoga utgångar, vilket är för begränsat. Då är firestudio projekt mer intressant.

digi003rack.. :P smaskig och snygg..

Men det låter lite dyrt, skulle gärna skaffa en beggad 002, men 003 är lite väl för min budget runt 5000 (beror mycket på om det har preamp eller om man måste köpa något extra).
de har ju 4 preampar om ja inte missminner mig..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
digi003rack.. :P smaskig och snygg..

Men det låter lite dyrt, skulle gärna skaffa en beggad 002, men 003 är lite väl för min budget runt 5000 (beror mycket på om det har preamp eller om man måste köpa något extra).
[/quote]
de har ju 4 preampar om ja inte missminner mig..
[/quote]
Jupp det stämmer, men kostar mer än fem laxar.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
digi003rack.. :P smaskig och snygg..
Citera
Men det låter lite dyrt, skulle gärna skaffa en beggad 002, men 003 är lite väl för min budget runt 5000 (beror mycket på om det har preamp eller om man måste köpa något extra).
Citera
de har ju 4 preampar om ja inte missminner mig..
Citera
Jupp det stämmer, men kostar mer än fem laxar.


jovisst.. men digi002r går runt 5-7 tusen pix numera.
« Senast ändrad: 08.12.2007, 19:16:22 by Zyan »
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jovisst.. men digi002r går runt 5-7 tusen pix numera.
Då är det beggat som gäller, vore gött att hitta en sån, men är ju alltid en risk att köpa beggagnat.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jovisst.. men digi002r går runt 5-7 tusen pix numera.
Då är det beggat som gäller, vore gött att hitta en sån, men är ju alltid en risk att köpa beggagnat.
jag har aldrig sett ngn som helst risk att köpa ngt begagnat, och jag har typ köpt allt jag äger beggat.. har nog köpt en gitarr och ett gäng sladdar o lite annat skit nytt.. :P

kolla på annonssidorna.. där kommer sånt ut hela tiden!!
det kommer nog bli min nästa investering. ett m-audio kort till powerbooken, och ett digi002r till studion.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jovisst.. men digi002r går runt 5-7 tusen pix numera.
Då är det beggat som gäller, vore gött att hitta en sån, men är ju alltid en risk att köpa beggagnat.
jag har aldrig sett ngn som helst risk att köpa ngt begagnat, och jag har typ köpt allt jag äger beggat.. har nog köpt en gitarr och ett gäng sladdar o lite annat skit nytt.. :P

kolla på annonssidorna.. där kommer sånt ut hela tiden!!
det kommer nog bli min nästa investering. ett m-audio kort till powerbooken, och ett digi002r till studion.. :)

De är ju dyra beggade, 8nånting på T-butiken nya. Sen runt 8000kr beggade.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
De är ju dyra beggade, 8nånting på T-butiken nya. Sen runt 8000kr beggade.

Det är ju bara drömpriser isåfall.. Om den kostar 8 ny så borde du kunna hitta en för 4-5 tusen tror jag. Sen beror det lite på hur uppgraderings dealen ser ut när man byter in sin 002 för en 003 också, och det har jag ingen koll på.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
De är ju dyra beggade, 8nånting på T-butiken nya. Sen runt 8000kr beggade.

Det är ju bara drömpriser isåfall.. Om den kostar 8 ny så borde du kunna hitta en för 4-5 tusen tror jag. Sen beror det lite på hur uppgraderings dealen ser ut när man byter in sin 002 för en 003 också, och det har jag ingen koll på.
jag håller rätt bra koll på beggatmarkn. för digi002r och de ligger som tidigare nämtn mellan 5-7000kr. i värsta fall tar ngn lite mer, men då brukar det vara mptk eller factory eller liknande.

så om nån tar 8000 för det brukar det antingen var snikna jävlar eller att det är digi002, dvs med motoriserade reglar etc.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
De är ju dyra beggade, 8nånting på T-butiken nya. Sen runt 8000kr beggade.

Det är ju bara drömpriser isåfall.. Om den kostar 8 ny så borde du kunna hitta en för 4-5 tusen tror jag. Sen beror det lite på hur uppgraderings dealen ser ut när man byter in sin 002 för en 003 också, och det har jag ingen koll på.
jag håller rätt bra koll på beggatmarkn. för digi002r och de ligger som tidigare nämtn mellan 5-7000kr. i värsta fall tar ngn lite mer, men då brukar det vara mptk eller factory eller liknande.

så om nån tar 8000 för det brukar det antingen var snikna jävlar eller att det är digi002, dvs med motoriserade reglar etc.

Nej..det är för rack, dock med massa pluggar som jag inte har provat, så svårt att sätta värde på dem.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag har haft lite tid att testat mitt nya Focusrite Saffire Pro 26 I/O och jag måste säga att jag, än så länge, är helt otroligt nöjd. Kunde köra med väldigt låg latency utan strul, inget tjafs när jag i efterhand kopplade in mitt midiklaviatur och framförallt galet bra preamps. Blev helt tagen på sängen. Hade en Presonus Bluetube innan som jag behövde när jag använde M-Audios Mobilepre och den låter riktigt bra. Jag var och är jättenöjd med den preampen. Men jag ska sälja den för med de här preampsen så behöver jag den inte längre. Otroligt klart och bra ljud........krispigt (i brist på bättre ord) med mycket närhet.

Nu har ju jag Focusrite Saffire Pro 26 I/O och det är ju mer än vad du efterfrågade. Men det finns ju en mindre variant också Focusrite Saffire Pro 10 I/O som kostar ca 2000:- mindre men som, tror jag, har samma preamps och mycket av dom andra funktionerna också exempelvis 2 hörlursutgångar, plugin-bundle osv. Några funktioner är ju borttagna så som adat-ingångarna (döh!) Word clock och en sample rate upp till "bara"  96kHz.

Men som sagt jag är grymt nöjd och det verkar som att jag för en gångs skull fått ett bra ljudkort. Så jag tycker definitivt att du ska kolla in det, rekommenderas!
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
De är ju dyra beggade, 8nånting på T-butiken nya. Sen runt 8000kr beggade.

Det är ju bara drömpriser isåfall.. Om den kostar 8 ny så borde du kunna hitta en för 4-5 tusen tror jag. Sen beror det lite på hur uppgraderings dealen ser ut när man byter in sin 002 för en 003 också, och det har jag ingen koll på.
jag håller rätt bra koll på beggatmarkn. för digi002r och de ligger som tidigare nämtn mellan 5-7000kr. i värsta fall tar ngn lite mer, men då brukar det vara mptk eller factory eller liknande.

så om nån tar 8000 för det brukar det antingen var snikna jävlar eller att det är digi002, dvs med motoriserade reglar etc.

Nej..det är för rack, dock med massa pluggar som jag inte har provat, så svårt att sätta värde på dem.
att pluggarna följer med är inget extraordinärt.. de följer med Pro Tools oavsett om du köper digirack eller en mbox..
ett digi002r ska som tidigare nämnt inte kosta mer än 5-7k kr. allt över är bluff. om det inte är nytt från affär dvs. men då får du helt andra förmåner förstås.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Letar efter ett 002 beggat, men kunderna verkar vara nöjda.

Funderar på mkIIusb och FP10.

Vad skulle jag störa mig på om jag köpte något av dem tror ni. Dvs, vad för sak skulle jag sakna och tänka "faan varför var jag så snål."



Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
kostade inte ett Digi 002 med commander typ 15.000:- i butik??


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
kostade inte ett Digi 002 med commander typ 15.000:- i butik??
Talar om Digi002 Rack utan commander och pluggar.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kostade inte ett Digi 002 med commander typ 15.000:- i butik??
om man köper ur butik ja.. men efter att digi003orna kom så har dom dykt i pris skitmkt..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har planer att köpa i slutet av denna månad.

Så några nya tankar??


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

Tänker du på FW eller USB?
Som du ser tidigare i tråden konstaterar jag att det är stor prisskillnad på dem.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

Tänker du på FW eller USB?
Som du ser tidigare i tråden konstaterar jag att det är stor prisskillnad på dem.

Jag tänker på FW. Det ligger flera uppe på vendolin nu...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

Tänker du på FW eller USB?
Som du ser tidigare i tråden konstaterar jag att det är stor prisskillnad på dem.

Jag tänker på FW. Det ligger flera uppe på vendolin nu...

Tack...har mest spanat efter presonus och digi där.
Men det känns som det är lite lite preamps bara, så då måste pengarna även räcka till sådana.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ett beggat motu 828 mkII är nog bland det mest prisvärda du kan hitta.

Tänker du på FW eller USB?
Som du ser tidigare i tråden konstaterar jag att det är stor prisskillnad på dem.

Jag tänker på FW. Det ligger flera uppe på vendolin nu...

Tack...har mest spanat efter presonus och digi där.
Men det känns som det är lite lite preamps bara, så då måste pengarna även räcka till sådana.
Har tittat vidare nu och motu mkii verkar ha så mycket extra jag inte behöver. Då är det nästan mer lockande att köpa en Presonus får då får jag med fler ingångar. Dock förlorar adat ingången (vilket jag inte behvöer nu, dock kanske i framtiden).


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har haft lite tid att testat mitt nya Focusrite Saffire Pro 26 I/O och jag måste säga att jag, än så länge, är helt otroligt nöjd. Kunde köra med väldigt låg latency utan strul, inget tjafs när jag i efterhand kopplade in mitt midiklaviatur och framförallt galet bra preamps. Blev helt tagen på sängen. Hade en Presonus Bluetube innan som jag behövde när jag använde M-Audios Mobilepre och den låter riktigt bra. Jag var och är jättenöjd med den preampen. Men jag ska sälja den för med de här preampsen så behöver jag den inte längre. Otroligt klart och bra ljud........krispigt (i brist på bättre ord) med mycket närhet.

Nu har ju jag Focusrite Saffire Pro 26 I/O och det är ju mer än vad du efterfrågade. Men det finns ju en mindre variant också Focusrite Saffire Pro 10 I/O som kostar ca 2000:- mindre men som, tror jag, har samma preamps och mycket av dom andra funktionerna också exempelvis 2 hörlursutgångar, plugin-bundle osv. Några funktioner är ju borttagna så som adat-ingångarna (döh!) Word clock och en sample rate upp till "bara"  96kHz.

Men som sagt jag är grymt nöjd och det verkar som att jag för en gångs skull fått ett bra ljudkort. Så jag tycker definitivt att du ska kolla in det, rekommenderas!

Är intresserad av detta kort (pro 10, är samma preamps) nu men undrar hur det funkar stand alone mode. Dvs om du kopplar ur datorn och väljer mixing mode som stand alone. Går alla ingångar mixade till utgångarna 1och2 då? Jag tänker främst att jamma utan datorn påslagen (måste man dra ut sladden).
Vad styr volymmonitorreglaget då? Kan man välja vilken utgång den ska styra. Vill ha en riktig masterratt man alltid kan styra monitorvolymen med och slippa köpa en bigknob eller liknande.

Har läst manualen men är inte riktigt på det klara hur det funkar.
http://www.focusrite.com/support/files/saffire_pro_10_io/24/Saffire%20PRO10%20User%20Guide-English.pdf





Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag vet faktiskt inte då jag inte testat Standalone mode. Men du borde ju kunna styra hur du vill att outputsen ska skickas, precis som vanligt. Kolla sidan 11 i manualen där ser du ju hur du kan välja om varje output ska gå till 1/2 eller till de outputs som dom är inställda att gå till. Hittade ett relevant svar på deras hemsida. Här står det att kortet i Standalone är inställt som det var när du stängde av datorn. Så om du vet att du ska jamma, ställ in det som du vill att det ska vara innan du stänger datorn.

Vilken sladd menar du? Firewiresladden? Jag tror inte du behöver dra ur någon sladd. I vissa fall så behöver man ha extern strömförsörjning på Focusrite-kortet, när datorns egna firewirekort inte klarar av att starta kortet, tydligen gällande MacBook Pro. Då kan man ju ha den extern strömförsörjning tills den bootat upp och sen ta bort den om det så krävdes. Så jag antar att du kan ha extern strömförsörjning som du vill. Tydligen kommer kortet, läste jag, ta ström där det får mest ström ifrån.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har läst det, men vill inte bara ställa in datorn en gång hur den ska agera avstängd.
Så att man bara kunde jamma när det känns rätt, genom att koppla slå på gitarrer, synthen och mickar. Och sen grovmixa det med gainrattarna.
Men har en mixer jag kan ha till det syftet, för nog köpa en patchbay också.

---------

Sen har jag en till fråga, skulle det bli konflikt med Saffire, mitt interna ljudkort 0404 och det i moderkortet?

Skulle vara skönt att kunna använda det förstnämda som dsp källa och det andra som ljudkort när man lyssnar på musik eller tittar på youtube. Nu har jag monitorerna igång nästan jämt när jag inte är i behov av sådan kvalitet riktigt.