Kontrollrummet

Studiobyggetråd, ritning och sedan bilder!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tja! Det har varit på tal länge, men nu börjar det bli dags. Studion har gett tillräckligt med inkomster för att bygga en kontrollrumsvägg och vi har börjat att skissa på ritningen för det hela. Här nedan finner ni en bild på hur jag tänkt mig bygget, och jag vill gärna ha kommentarer och invändningar, men betänk att budgeten är väldigt begränsad. Måtten är så exakta som möjligt, men det kan skilja sig lite från verkligheten eftersom jag inte har mätt fysiskt utan mest uppskattat och måttat på ett ungefär.

Här följer några mått:

Lokalen är på ett ungefär: 8 x 7 meter. 2.40 i tak vid väggarna, sedan lutar taket uppåt mot taknocken. Där uppskattar jag ca 3.60.
Kontrollrum: 267.43 cm, dvs 2,67 meter x ung. 7 m. Och jag vet att detta är i minsta laget, och det hade jag tänkt att lösa med en sådan här:

http://www.aeronet.com.au/Aeropanel%20Absorber.htm

Anledningen? Liverummet kommer att tjänstgöra som replokal, med mycket utrustning och därför behöver jag en stor yta i liverummet.
I det här fallet mäter den ytan 484 x 695 cm. Kan någon hävda att 2,67 meter är för lite för ett väl fungerande kontrollrum,
efter akustikbehandling, så får jag omvärdera, och då vill jag att denne uppger minsta tänkbara yta för kontrollrummet.

Kontrollrumsfönstret mäter 140x80, vilket jag upplever som en bra storlek, men har någon invändningar, shoot!
Vad gäller höjden, så slutar fönsterytan ganska precis vid 180 cm från golv. Är detta för lågt eller fungerar det?

Dörren är gjord efter ytterkarmmåtten som vi diskuterade i en annan tråd (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5825.msg52890;topicseen#new)
med reservation för senare ändringar.

Skissen saknar såkallade kortlingar mellan reglarna för att skapa stabilitet, men detta känner jag till, och jag kommer även att lägga ett remstycke med regel längs hela regelraden på liverumsväggen upp emot taket. Alla omgivande väggar är gipsväggar, dvs omkring min ritning. Och de är fyra kompletta väggar, inte tre som jag har ritat för att se bra. :)



Mixerbordet har jag alltså tänkt mig rakt framför fönstret. Jag vet att man i kontrollrum eftersträvar symmetri, vilket här inte är ett faktum eftersom kontrollrumsfönstret inte är placerat i centrum av rummet. Detta är dock något jag kan ändra på, men den här placeringen känns rätt med tanke på nuvarande möblering då hörnet vid dörren inhyser en soffhörna som utrymme för band som besöker studion. Vad gäller ingången till studion så är den inte ritad men befinner sig på skissens främre vägg(man kommer in i liverummet) mitt emot dörren jag ritat på kontrollrumsväggen.

Vad gäller luftspalten i kontrollrumsväggen så mäter den exakt 20 cm. Jag har tänkt att isolera denna vägg med stenull, och fästa trådar på insidan av väggarna för att isoleringsskivorna ska sitta på plats när man placerar dem. Väggen mot kontrollrummet tänkte jag klä med 3 lager gips och väggen ut mot liverummet kommer att kläs med 2 lager. Jag har dessutom börjat skissa på kontakter som kommer att placeras i en panel i väggen, på olika höjd på de två väggarna för att undvika direkt ljudöverföring.

Frågor, kommentarer, synpunkter, tack! :) Vill någon pilla med sketchupfilerna kan jag maila dem om denne PM:ar e-postadress!
« Senast ändrad: 01.12.2007, 21:27:51 by Hellhoff »


freddy

  • Gäst
Jag vet inte mycket om sånt här. Men däremot uppskattar jag folk som tar sig tid och dokumenterar sin framfart och visar det hela med lite bilder. Så jag ser fram emot att läsa om detta bygge. Lycka till!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bara en praktisk grej. släng upp råspont, OSB, plyfa eller spånskiva bakom all gips. man känner sig nöjd första gången man skall fästa upp ngt ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
2,4 x 2,7 x 7 låter inte som några optimala dimensioner. Jag föreslår att du gör ett mer kvadratiskt rum. Låt bli att utnyttja alla 7 meter. Då ger du mer utrymme till förvaring i liverummet.

Om jag måttar med tanken tycker jag 3,5 meter i bredd och ett djup på 4 meter känns mer rimligt. Om du placerar kontrollrummet där taket är som högst kan du få upp takhöjden något också. Kan vara bra om du tänker dig ordentlig ljudisolering.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tack för svaren. Har noterarat spånskiva istället för innersta lagret gips på båda väggarna, det kan vara mycket bra.

joachime: Nej, de är inte optimala, men om jag placerar kontrollrummet där taket är som högst får jag en annorlunda planlösning för liverummet vilket kommer att innebära svårigheter vid repning med bandet. Tror du inte att det är möjligt att ha de förhållanden jag har nu om jag sätter upp en sån där Aeropanel som jag länkade till och akustikbehandlar rummet "rätt"?


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Vad roligt att man får många och uttömmande svar. Allvarligt talat: Vill vi ha drag i det här forumet med intressanta diskussioner och hjälp för alla måste vi engagera oss. Jag drar gärna mitt strå till stacken och postar bilder på bygget här, men jag behöver hjälp med planeringen! Skriv era synpunkter, diskutera, stånga mig, gör nååågot! *Sliter sitt hår som matadoren*


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Kan du inte svänga på kontrollrummet så att monitorerna hamnar på det korta hållet?
Då kan du bygga ett så kallat falskt tak över själva kontrollrummet på den lägsta höjden,
och en extra vägg så rummet inte blir så långt du får en mer lämplig symetri i kontrollrummet.
Även om det inte är några mått utsatta på denna bilden kan de vara en bra utgångspunkt:


Så skulle jag själv gjort om jag hade dina förutsättningar, fast varför du envisas med att ha ett stort liverum och kontrollrummet så litet förstår jag inte de är i kontrollrummet de roliga händer:)


 


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
crilla: Jag kanske har varit lite otydlig, jag är faktiskt öppen för förslag på planlösning för ett bättre kontrollrum, så länge dessa förslag tll största möjliga mån behandlar liverummets storlek med utrymme. Men nog är det klart att jag kan krympa det mer än jag har gjort nu om någon har en idé på planlösningen. Annars var bilden du postade rätt bra, det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Vad anser ni är minsta möjliga utrymme från främre väggen till bakre väggen med förutsättningen jag har ritat upp nu?

Och om man vänder på det och ställer monitorerna på det korta hållet, vad är minsta möjliga bredd på rummet?

Båda frågorna besvaras med minsta möjliga för BRA akustiska förhållanden.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ser bra ut. Liknar förvånansvärt mycket min studio även om rummet som grabben står i inte är ett inspelningsrum i mitt fall.

Om du har råd med så mycket luftspalt så skulle jag föreslå att du använder bredare reglar och tjockare isolering. Själv har jag 145mm i yttre väggen och 70mm i inre väggen. Märkligt nog är detta tillräckligt för att döda trummorna, så de hörs väldigt lite ut till grannarna. Kan du få till 145mm + 145 och därmed göra luftspalten aningen mindre så uppnår du ännu större verkan. Grejen är egentligen inte luftspaltens storlek (men den måste vara där pga. spridningseffekter!) utan främst för att se till att avståndet mellan yttre väggen och inre väggen blir så stort som möjligt. Och de skall givetvis inte vidröra varandra i någon punkt alls.

Sedan har jag lagt till ett flytande golv och flyger taket med hjälp av "resilient channels". Detta gör att jag i princip inte har någon fast beröringspunkt mellen det inre rummet och den yttre stommen.

Det jag inte riktigt gillar, förutom symmetrin (vilket inte heller jag har), är att du placerar lyssningen och din egen position mot den höga väggen och har ryggen mot den låga väggen. Anledningen är hela rummet blir som en tratt bakom din rygg som samlar ljudets energi och skickar tillbaka det. Kan bli lite konstiga fenomen av det. Jag har min mixposition i den lägsta delen av rummet för att ljudet skall få en trattformen bort från mig. (Vilket är hur de flesta kontrollrum är utformade.) Men man får ändå se upp för en del skojiga fenomen av hörnor och liknande. Där nocken är ha jag till exempel byggt in ventilationen och satt denna bakom ett lutande plan, för att undvika räta vinklar eller, ännu värre, vinklar som är spetsiga.

Jag förstår att du gärna vill se de som du spelar in, men jag förslår ändå en snurrstol när du behöver titta på dem och att mixerbordet sitter åt andra hållet. (Dessutom verkar många, liksom jag, inte tycka om att bli tittad på, när man spelar in dem. Jag har inga problem live, men i studion känner jag mig som en apa i en bur.

Du är givetvis välkommen att komma och kolla, eller diskutera, om du har lust.

Med riktigt kalla och kyliga hälsningar från ett svinkallt Cheonan, Korea.
Lee


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tack Lee för ett mycket intressant svar! Väggen kan eventuellt göras tjockare, det är bara en fråga om ekonomi och tjockare reglar är per definition dyrare, men jag ska fundera över möjligheterna och om möjligt absolut tillämpa det... Sätter man två lager isolering då?

Nu är ju inte mitt golv flytande och därför kommer jag att få igenom en del slask genom både väggar och golv, men detta bör inte störa allt för mycket va? Annars har jag ju möjligheten, även om det inte tilltalar mig, att skära upp en skåra längs hela golvet så man delar in golvet i två fristående delar, en för varsin vägg.

En annan tanke jag hade var att placera mixerbordet mot kortväggen så jag får rutan på min högra sida, och bygga in monitorerna i väggen enligt denna metod: http://www.saecollege.de/reference_material/pages/Speakers.htm

Då får jag inte heller direkt ögonkontakt med den som befinner sig i studion, men kan vrida mig då det krävs. Vad tror du/ni om denna lösning?


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
jag är definitivt ingen expert på att designa kontrollrum, men du kanske kunde göra något sånt härnt:



Du får ändå ett ganska stort live rum, du får inte tratteffekten som Lee skrev om.
Högsta punkten i rummet blir någonstans där fönstrena är placerade.
Monitorerna är placerade på det "smalaste" stället i kontrollrummet
De orange strecken är bara del av akustik behandlingen inga "riktiga" ser lite konstigt ut med dörren bak i kontrollrummet.
« Senast ändrad: 05.12.2007, 18:54:08 by crilla »


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio


Placeringen och dimensioner på kontrollrummet ser bra ut! Men vad blir måtten?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil


Placeringen och dimensioner på kontrollrummet ser bra ut! Men vad blir måtten?

De ungefärliga måtten bör gå att läsa ut med "linjalerna" i kanten på bilden.
Inner dimensionerna i KR är ca 3600x4800, yttredimensionerna beror på hur tjock väggen byggs.

De vinklade väggarna i KR har en vinkel av 12 grader, resten av akustikbehandlingen är mer gjord på "känsla", kommer inte riktigt överrens med att rita i datorn. Sketch-Up som verkar vara populärt har jag bara öppnat en gång då fatta jag ingenting:)


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
En liten kommentar. Diamant formen e bra men det är uber svårt att komma in i kontrolrummet om dörren e bakom mixern och lyssningen. Vrid hela grejen 180 grader och omplasera dören så att du kommer in bakifrån.

Hägge


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:


Utloggad tsmalmbe

Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

..vilket å andra sidan gör det svårt att placera soffan där.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Den där ritningen var faktiskt en tänkvärd lösning, tack så mycket crilla! Själva problemet där är att jag, som Lee säger, går miste om ett utrymme för bandet. Jag har allt för mycket utrustning för att lösa det fint i liverummet som utrustas med trummor, pa, 412:or, basstärkare osv, etc.

Vart placerar man ett stort gäng med dryga och otåliga musiker så att man får lugn och ro när man mixar men ändå låter dem höra? :) Några idéer? Jag är öppen för förslag. Och en grej till. Om man utgår ifrån ritningen som crilla har gjort så kommer den vänstra väggen att inhysa en dörr till en precis likadan lokal till, men den är tyvärr upptagen. Den nedre väggen har ytterdörren.


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

..vilket å andra sidan gör det svårt att placera soffan där.

Skulle kanske ritat ut mixposition, men så klart är dörren i bakre delen av rummet:)
Dörrarna kan lika gärna placeras där fönstren sitter, det går till och med att slå två flugor i en smäll och ha glasade dörrar.
Glasade dörrar med en vettig ljudklassning är tyvärr rätt dyra...
Du kan lika gärna sätta glaset där de vinklade väggarna är du behöver nog inte ha ett så värst stort glas för att se ut i liverummet.

En flytt av dörren till långsidan gör att du får ett rätt bra utrymme bakom kontrollrummet för förvaring.
En bra ide är att skaffa lite maskeringstape och tejpa upp planlösningen, det som funkar i teorin är inte alltid den bästa lösnigen i praktiken.

Jag förstår inte riktigt var dörrarna du menar sitter, kan du inte göra en enkel skiss å sätta ut dom??


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

..vilket å andra sidan gör det svårt att placera soffan där.

Skulle kanske ritat ut mixposition, men så klart är dörren i bakre delen av rummet:)


Öööh, ok. Altså eftersom rummet öppnar sig åt det hållet då? Jag missade nog det. Kollade närmast vinklarna på de "sneda"väggarna. Med de där vinklarna blir mixposition någonstans strax framför soffan i bakredelen av rummet. Varför?

Hägge


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Om jag fattat ritningen rätt så kommer han in bak i rummet som det är nu...  :unsure:

..vilket å andra sidan gör det svårt att placera soffan där.

Skulle kanske ritat ut mixposition, men så klart är dörren i bakre delen av rummet:)


Öööh, ok. Altså eftersom rummet öppnar sig åt det hållet då? Jag missade nog det. Kollade närmast vinklarna på de "sneda"väggarna. Med de där vinklarna blir mixposition någonstans strax framför soffan i bakredelen av rummet. Varför?

Hägge

jag håller med, om rummet har de vinklar som det är ritat så kommer man in mitt mellan monitorerna inte bak i rummet.
det är ju typ 60 gradig sweetspot där och som hägge säger så hamnar den bra mycket längre bak om man sitter vänd åt andra hållet.

skit samma kanske med tanke på att det inte verkar aktuellt med denna lösning.

annars nåt sånt här kanske?

a
 :ph34r:


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Min trialversion av smartdraw har gått ut, så jag kan inte öppna filen och ändra något. Det jag ville få fram var mer hur kontrollrummet kunde placeras,
inte någon exakt lösning på akustikbehandlingen ty om det vet jag tyvärr allt för lite.
 
Jag tänkte mig något som bilden här:

« Senast ändrad: 07.12.2007, 00:46:55 by crilla »


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Min trialversion av smartdraw har gått ut, så jag kan inte öppna filen och ändra något. Det jag ville få fram var mer hur kontrollrummet kunde placeras,
inte någon exakt lösning på akustikbehandlingen ty om det vet jag tyvärr allt för lite.
 
Jag tänkte mig något som bilden här:



ah, den gammla SAE siten har en del bra, men just de där cr rummen är inget mannen bakom rekommenderar längre.
att ha monitorerna antingen närmare en vägg eller ännu hellre flush monterade är det nya svarta... men visst, om man har gott om yta så kan man ju sitta mitt i rummet.


a
 :ph34r:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Era attans töntar!

Vadå studio? Finns väl för fan hörlurar!!!  <_< ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Min trialversion av smartdraw har gått ut, så jag kan inte öppna filen och ändra något. Det jag ville få fram var mer hur kontrollrummet kunde placeras,
inte någon exakt lösning på akustikbehandlingen ty om det vet jag tyvärr allt för lite.
 
Jag tänkte mig något som bilden här:



ah, den gammla SAE siten har en del bra, men just de där cr rummen är inget mannen bakom rekommenderar längre.
att ha monitorerna antingen närmare en vägg eller ännu hellre flush monterade är det nya svarta... men visst, om man har gott om yta så kan man ju sitta mitt i rummet.




Okey hur ska ett kontrollrum utformas idag då?


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
som ovan, kanske?



med flushade monitorer..



så, visst sitter man även här i mitten av rummet, men det beror bara på storleksförhållandet i detta rum
man kan göra avlånga eller strutformade rum om man vill det, bara man har koll på hur man ska behandla
akustiken.
a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
a: Lösningen du har tagit fram är den klart bästa, men med den drar kostnaderna iväg också. Jag är helt övertygad om att ett sådant kontrollrum är mycket bra ur ljudtekniska perspektiv och det är ju förstås det primära så man kanske helt enkelt får spara ihop mer pengar.

Rent spontant tycker jag att det är tråkigt att man inte kan ha ett kontrollrum där även musikerna kan befinna sig, men det kanske är en omöjlighet med utrymmet jag besitter, om jag samtidigt vill ha utrymme för att kunna repa. Den andra spontana tanken är att jag kommer att bli tvungen att dra in någon form av ventilation eftersom väggen där du nu har placera kontrollrummet är den enda vägg som saknar ventilationsrör, medans väggen mitt emot där man kanske skulle kunna tänka sig att placera konstruktionen istället har ett stort ventilationshål som blåser av helvete = ljud. Ventilationssystem är också en grym kostnad, inte minst med tanke på att jag måste göra ett in- och utblås från lokalens utsida, en lokal som för övrigt är gjord i sprängsäker betong och grymt svår att behandla. Det kanske är omöjligt för en vanlig dödlig att ha bra studio utan allt för höga kostnader.  :rolleyes:

a: Vad har du för mått på rummen du har ritat nu?


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
a: Lösningen du har tagit fram är den klart bästa, men med den drar kostnaderna iväg också. Jag är helt övertygad om att ett sådant kontrollrum är mycket bra ur ljudtekniska perspektiv och det är ju förstås det primära så man kanske helt enkelt får spara ihop mer pengar.

Rent spontant tycker jag att det är tråkigt att man inte kan ha ett kontrollrum där även musikerna kan befinna sig, men det kanske är en omöjlighet med utrymmet jag besitter, om jag samtidigt vill ha utrymme för att kunna repa. Den andra spontana tanken är att jag kommer att bli tvungen att dra in någon form av ventilation eftersom väggen där du nu har placera kontrollrummet är den enda vägg som saknar ventilationsrör, medans väggen mitt emot där man kanske skulle kunna tänka sig att placera konstruktionen istället har ett stort ventilationshål som blåser av helvete = ljud. Ventilationssystem är också en grym kostnad, inte minst med tanke på att jag måste göra ett in- och utblås från lokalens utsida, en lokal som för övrigt är gjord i sprängsäker betong och grymt svår att behandla. Det kanske är omöjligt för en vanlig dödlig att ha bra studio utan allt för höga kostnader.  :rolleyes:

a: Vad har du för mått på rummen du har ritat nu?

nej, visst är det så att det kommer att kosta, oftast mer än vad man ens kan räkna ut.
det brukar bli verktyg och en massa annat oförutsett som är svårt att kanske veta exakt vad det kommer kosta.
men reglar, gips och isolering är i sig inte särskilt dyrt.

liverummet är 3,8x8m och CR 3x4m men ska ge dig ett snabbt förslag till:



tror att du sparar utrymme och du får plats med ett gäng gubbar där bakom mixpositionen.
a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Den där planlösningen var riktigt smart! Det där skulle kunna fungera! Billig lösning, spar utrymme, integrerar ventilationsrören.
Endast två frågor... Hur är det med tratteffekten i det här fallet? Och, borde jag inte kunna ha en hörnsoffa där i hörnet i inspelningsrummet med ganska goda resultat. Både absorberande och för att sätta musiker i? :)

Den där ritningen kan vara något att fokusera på.


Utloggad tsmalmbe

Snyggt a! Lite kreativt tänkande, ur alternativ  synvinkel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Den där planlösningen var riktigt smart! Det där skulle kunna fungera! Billig lösning, spar utrymme, integrerar ventilationsrören.
Endast två frågor... Hur är det med tratteffekten i det här fallet? Och, borde jag inte kunna ha en hörnsoffa där i hörnet i inspelningsrummet med ganska goda resultat. Både absorberande och för att sätta musiker i? :)

Den där ritningen kan vara något att fokusera på.

mmm klassiker, jo jag slängde bara fram en snabb skiss, men kontrollen måste ha en ganska kraftig basfälla i det bakre hörnet.
stapla isolering och sätt för tyg. Du har ju ett lutande tak som du måste kompensera för men du kan med andra ord vinkla taket så att det är högre bak än fram. En hörnsoffa dämpar nog inte tillräckligt men framför basfällan kan du ju sätta en soffa.
a
 :ph34r:


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
a: Hur menar du med att vinkla taket så det är högre bak än fram? Det som är bak i rummet har ju en takhöjd på ca 2,40 menar du att jag ska vinkla taket så den främre väggen ger en takhöjd som är mindre än detta? Det låter inte som en bra idé. :)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Är inte mindre än 2.40 en väldigt låg takhöjd i en studio?


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Den där ritningen var faktiskt en tänkvärd lösning, tack så mycket crilla! Själva problemet där är att jag, som Lee säger, går miste om ett utrymme för bandet. Jag har allt för mycket utrustning för att lösa det fint i liverummet som utrustas med trummor, pa, 412:or, basstärkare osv, etc.

Vart placerar man ett stort gäng med dryga och otåliga musiker så att man får lugn och ro när man mixar men ändå låter dem höra? :) Några idéer? Jag är öppen för förslag. Och en grej till. Om man utgår ifrån ritningen som crilla har gjort så kommer den vänstra väggen att inhysa en dörr till en precis likadan lokal till, men den är tyvärr upptagen. Den nedre väggen har ytterdörren.

Jag håller som bäst på att läsa igenom alla svaren, men svarar på detta inlägg. Och kommer med lite kommentarer "so far"..

Bandet som du spelar in, är det alltid 3pers? Soffan verkar svälja 3personer... en möjlighet är ju att ha ytterligare ett par snurrstolar? Mer av fällbar fotöljkaraktär. Kanske med en fotpall?

Jag har läst många trådar om kontrollrum och jag ser hur otroligt seriösa människor det finns, vilket är härligt att läsa om! Det framgår inte om du har någon A/B-lyssning?? Eller vilken typ av monitorer du använder. Val av högtalare är ju en mycket viktig del.

I HIFI-världen så anser några, även jag, att man endast skall ha de högtalare som man lyssnar på inne i rummet. Om man har ett par studiomonitorer som arbetshägtalare och ett par B-lyssningshögtalare av mer HIFI-karaktär så kommer framför allt hifi-högtalarna att fungera som perfekta absorbenter, framför allt av de lägre frekvenserna. Något som kan vara viktigt att beakta?!

mer av mina egna åsikter och reflektioner. En studiomonitor är för mig en högtalare vars enda uppgift är att placera saker precis så som mixerbordet styr ljudet. (+ytterligare några parametrar som man får genom inspelade eller simulerade rums-effekter m.m.). Man skall på millimetern kunna placera kören i stereoperspektivet vänster-höger, även hur långt fram-bak den finns. Alltså ingen skönlyssning.

När man vill spela upp för bandet så föredrar jag och även bandet att höra materialet på ett sådant sätt som man kommer att få det serverat utanför kontrollrummet, eftersom det kommer att vara den "normala" lyssningen efter arbetets avslutande. Genom B-lyssning s.a.s.

A-lyssning = arbetsredskap, studiomonitorer med endast närlyssning som optimal lyssning
B-lyssning = normal lyssning, hifi-högtalare där man kan lyssna på olika typer av musik och njuta av ett färdigt resultat. (då är det inte lika viktigt att höra på millimetern var t.ex. hihat'en finns, utan mer att den är "något till vänster")

Så... vikten av hur lyssningrummet är konfigurerat är enligt mig inte så extremt viktigt eftersom A-lyssningen sker och skall ske innan man får några nya rumsreflektioner annat än de som är inspelade. Om man tvingas ta mycket stor hänsyn till rummets beskaffenhet (antaget att rummet är hyfsat isolerat och att det inte finns uppenbara störande källor) så sitter du fel eller har placerat studiomonitorerna fel.

Ja ja,, några tankar och "reflektioner" från lilla mig.

EDIT: Glömde ju hälften av vad tänkte skriva,, men en sak till...

Du kan ju ha B-lyssningen i rummet utanför KR? Soffan ser ju inbjudande ut där och kanske påverkar A-lyssningen mindre? För det är väl, som jag varit inne på, B-lyssning som bandet är mest intresserad av??
« Senast ändrad: 13.12.2007, 11:21:05 by Light Head »


freddy

  • Gäst
Mycket bra idéer och tankar där Light Head. Däremot håller jag inte med om att B-lyssningen skulle vara viktigare att anpassa för bandet, med antydan om att banden skulle vara mer intresserad av denna typ av lyssning. Ok, om man är ensam producent och bandet inte får ha eller vill ha någon input alls, men så ser väl sällan verkligheten ut? Av erfarenhet vet jag att banden vill påverka soundet redan vid inspelningsstadiet, vara med från början. Vid B-lyssningen kan det redan vara försent att göra några större förändringar, right? Intressant ämne dock och jag undrar hur mycket ett par extra högtalare påverkar A-lyssningen egentligen?