Kontrollrummet

En lekman ska till och välja ljudkort...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har läst i en massa olika trådar och jag känner mig bara mer förvirrad ju mer jag läser...

Såg tex. en tråd där Claes kom med följande förslag:
Echo AudioFire4, 3595:-
Echo AudioFire8, 6495:-
MOTU 8pre, 5695:-
MOTU Ultralite, 5695:-
Terratec Phase X24FW, 3395:-

Jag har varit inne på att köpa Ultralite, men när jag läste tråden till slutet så är det Terratec kortet som valts. Vad är skillnaden på dem förutom antal in/utgångar?  Håller de samma kvalitet på micförstärkare och i ljukvalitet i stort? Kan man verkligen få samma prestanda/kvalitet för 2500 nånting tror jag Terratec var sänkt till (med dyra program till dessutom) som för 5695:- utan program. Är det bara in/utgångarna som höjer priset så mycket?

Är jag helt bakom flötet om jag satsar på Ultralite som jag egentligen ville ha? Börjar nästan kännas så.
Me, Myself & I


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
För att lägga till i förvirringen så tipsar jag om tre ljudkort till:

Focusrite Saffire PRO 26 I/O, har det själv. Inte hunnit testa det så mycket än. Men det verkar lovande och det är skönt att man har alternativ att bygga ut det.
Focusrite Saffire PRO 10 I/O, om du inte behöver 26 I/O.
Presonus FP10, "uppföljaren" till Presonus Firebox som jag läst rätt mycket bra om på det här och Studio forumet.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ja rekommenderar ultralite.. skitbra ljudkort med rena preampar, asbra omvandling och stabila drivisar.. dessutom kan man köra ljudkortet som standalone utan dator verkar det som..
jag kommer köpa det så snart jag har fått lön. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
ja rekommenderar ultralite.. skitbra ljudkort med rena preampar, asbra omvandling och stabila drivisar.. dessutom kan man köra ljudkortet som standalone utan dator verkar det som..
jag kommer köpa det så snart jag har fått lön. :)

Mmmm jag hade tänkt köpa ett under veckan faktiskt, men jag blev lite osäker då när jag började läse runt här.
Men det känns ändå som att det lutar åt det hållet.

men hur avgör man vliket som är bäst? Tycker det står samma siffror på vartenda ljudkort jag tittar på.

Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det blev Ultralite till slut.
Kollade runt med olika butiker och på Studio's test av ljudkort där detta var ett av de få korten som fick en 9 i betyg och fick äntligen bestämt mig.

Hoppas bara att lådan ligger hemma och väntar på mig när jag kommer från Frankrike iväll    :)
De skulle skicka den i onsdags så den bör väl ha kommit tycker jag.  Nu längtar jag hem...
Me, Myself & I


Utloggad Boscorelli

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Det blev Ultralite till slut.
Kollade runt med olika butiker och på Studio's test av ljudkort där detta var ett av de få korten som fick en 9 i betyg och fick äntligen bestämt mig.

Hoppas bara att lådan ligger hemma och väntar på mig när jag kommer från Frankrike iväll    :)
De skulle skicka den i onsdags så den bör väl ha kommit tycker jag.  Nu längtar jag hem...

Hur tycker du att det fungerar? Funderar också på att köpa Motu Ultralite.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Välkommen hit Boscorelli

Jag funderar med på det, men tycker inte om att det inte är ett helrack.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag är jättenöjd med det faktiskt.  :)
Tycker pre-ampen är klart godkänd för prislappen och allt annat har fungerat jättebra.
Bara att installera och köra direkt.

Det finns även med en monteringssats så att man kan sätta det i ett vanligt rack om man vill.
För min del har jag det dock på skrivbordet för tillfället, så det är bra att det är litet och smidigt.
Me, Myself & I


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Det blev Ultralite till slut.
Kollade runt med olika butiker och på Studio's test av ljudkort där detta var ett av de få korten som fick en 9 i betyg och fick äntligen bestämt mig.

Hoppas bara att lådan ligger hemma och väntar på mig när jag kommer från Frankrike iväll    :)
De skulle skicka den i onsdags så den bör väl ha kommit tycker jag.  Nu längtar jag hem...

Ser jag en liten gearslut födas? :lol:

It's freakin addictive