Kontrollrummet

Musik kontra ålder

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag e nog för gammal att delta i dessa diskusioner, hör så dåligt åxå,
synen då, tvivlar ju  ibland på vad jag ser...Söker efter oldboysavdelningen, för döva o trefingrade gitarrister....

BTW. var kan jag parkera min rollator?  Har ni nåt avgiftsfritt område? Jaha, jasså.... bakom Storkyrkan,,,,åker väl dit då!

GODA FRAMTIDVISIONER! :D

h.  johan

Man ska ju slita ut en generation i daget ;)

Oldboys ja...de enda som skiljer män från pojkar är ju priset på leksakerna :D
Du kan parkera rullatorn i Kista :lol:
Jag behöver snart en sådan själv.....
Näe,nedvärdera inte ålder och sådant,vi som varit med i 40 år ungefär,varför skulle vi inte räknas?????????? Vi som såg Deep Purple,Led Zeppelin,Black Sabbath,Chreedence,Quo,Lizzy,Rainbow,Hep Stars,Hendix,Stones........VARFÖR ÄR VI MINDRE VÄRDA ÄN KIDSEN FRÅN I DAG?????? :P utan att svära.......och jag citerar Qeens sångare här:Fuck You!! :lol: :lol:
Vi räknas........... :P :P :P :P
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tycker nog ALLA är värda lika mycket :)  den perfekta kombon torde väl egentligen vara när man blandar gamla rockrävar med yngre förmågor.

och inte behöver man vara ung för att göra någe nytt.
Lyssna tex. på subHuman, av recoil. Där samsas Alan Wilder med en bluessångare, Joe Richardsson. alltså, den musiken görs INTE av någon annan, och samtliga är 50+ tror jag.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Aettan

  • Gäst
Född 53 gillar allt utom opera och jazz, kan digga loss på allt från Brittney till värsta electroköret, har iofs. liiiite svårt för en del av det som man förväntas gilla i min ålder typ Gubbrock ala Clapton och Dire Strejts faktiskt. För mig är det lite som "det var då det nu är det nytt som gäller" men Focus live i Köpenhamn det var häftigt och Johnny Winter oxå live i Köpenhamn ja dom spelade så jäkla högt så det var inte sant. Pink Floyd samma stad det var häftigt, Emerson Lake and Palmer samma stad :D lika häftigt men kasst ljud, lirade i en Ishall. Ja man är väl inte klok och demensen smyger sig på :D


jay thomas

  • Gäst

Först går vi ounvikligen igenom en lång period av lärande. Sedan praktiserar vi allt mer de kunskaper vi rekvirerat och skapar ibland nytt. Därefter når vi en platå då vi gör vi det bästa vi någonsin kommer göra, sedan är trenden för vår produktion negativ. Den blir lite sämre med ökande ålder.

Även om det kan förekomma personer som är undantag. Givetvis. Och det kan även förekomma bitvisa upptäckter eller vackra produktioner vid högre ålder. Men jag tror på att majoriteten av ens stordåd görs några år tidigare än mitten av våra liv. Mellan födsel och bortgång. 25-35 sådär.

Mycket intressanta teser, och jag håller med till fullo. Precis så ser jag det också. Jag skulle dock vilja sätta åldern lite lägre, jag tycker mig se 22-27 som absolut höjdpunkt bland de jag uppskattar. Man kan få för sig att fantasi är en ändlig resurs.

Jag är benägen att hålla med om ovanstående om musikern i fråga bara rör sig i samma genre. Kolla på tex Paul Mcartney som har komponerat en hel del klassiska verk genom åren, tycker att han håller fortfarande. Status Quo däremot känns lätt föråldrat. PF håller jag inte med om, tycker de kör sin grundgrej men hittar eller utnyttjar nya saker på ett bra sätt.

En annan sak som inte är oviktigt är att även smaken ändras med ålder. Ett exempel, jazz var för mig länge något katten släpade in medan hårdrock det var grejer! Nu är det inte riktigt motsatt förhållande men jag har definitivt utvecklat min smak för jazz medan jag fortfarande gillar den hårdrock som framförallt gjordes på 70-80 talen.
« Senast ändrad: 05.05.2008, 10:56:38 by jay thomas »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Av ovanstående diskussioner kan man kanske dra slutsatsen att det inte lönar sig att ha för bråttom i livet! Om man skyndar lugnt kanske man har sina höjdare framför sig!  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Utan att sno tråden så kan jag berätta för de yngre forum medlemmarna att desto äldre man blir desto mer tycks man älska musik från ens egen uppväxt tid. Jag har själv återupptäkt och återupptäcker hela tiden 70-tals artisterna och de alster de då gjorde.

Tycker nästan synd om den yngre generationen som har "missat" hela utvecklingen de senaste 40 åren. Med tanke på vad som kommer ut som "nytt" nuförtiden. / Mikke


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Ex. Stevie Wonder. 70-tal, alla otroliga plattor. Och nu - shit. Alltså, man undrar. Varför sämre?
Mätt? Rikedom?(om det var drivkraften?)
Min fråga är kort sagt : Blir man sämre låtskrivare ju äldre man blir?
Jag tror inte det, vad tror ni?



Tjena.

Det där  är en intressant fråga.
Jag tror helt enkelt det handlar om att personen gör personliga framsteg och utvecklas  på de området han/ hon vill.
Är nog svårt för någon annan att se vad som blivit "bättre" eller "sämre".

Så känns det iaf för mig.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Utan att sno tråden så kan jag berätta för de yngre forum medlemmarna att desto äldre man blir desto mer tycks man älska musik från ens egen uppväxt tid. Jag har själv återupptäkt och återupptäcker hela tiden 70-tals artisterna och de alster de då gjorde.

Tycker nästan synd om den yngre generationen som har "missat" hela utvecklingen de senaste 40 åren. Med tanke på vad som kommer ut som "nytt" nuförtiden. / Mikke


jag känner igen det där...man letar lite efter rötterna på alla plan på något sätt.

Angående inovativitet etc så tänker jag lite att när man blir äldre så vill man nog mer göra sin grej....jag tror inte man hittar på något nytt "bara för att". Om det behövs så tror jag iof inte det är något problem heller...en konstnärssjäl är alltid ung vad gäller skapande tror jag lite.


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
Det verkar som en del har glömt en viktig aspekt i det hela, och det är den filosofiska, eller om du så vill den andliga biten av det hela. Alla som pysslar med någon slags konstform vet ju om att det finns en filosofisk/andlig del i det hela. Så, nu blir det den filosofiska timmen!  :D

"Den kreativa processen vet ju inte om vare sig tiden eller rummet, den vet ju endast om flödet den befinner sig i"  :huh:

Så vad har detta med åldern att göra då?
Inget och allt skulle jag vilja påstå. Är du 20 kanske du har svårt att ta dig till den andliga biten, när du är 55 har du lättare att göra det. Du behöver inte bry dig om konventioner som samhället har spikat upp åt dig. Om du är 20 så är du sugen på att göra den där hiten som ska lyfta in dig i konstartens finrum -läs rockmyten. Är du 55 så är du kanske inte intresserad av att göra den där "hiten" längre, varför? För att du vill befinna dig i ett konstant skapande flöde hellre än att springa runt på partys med champagneglaset i handen och småle åt alla. Du vill hellre vara kreativ, skapa något som utgår från dig själv, inte från någon producent som har sagt att "spela dessa ackord, sjung den slingan, gör ditten, gör datten"
Med handen på hjärtat, hur många i detta forum vill bli "stjärnor"? Hur många vill inte hellre få ett erkännande för sitt kreativa process från sina medmänniskor? Jovisst, det låter ju bra, tänker du kanske, men jag vill få mina låtar lirade på radion, osv, osv. Det vill väl alla? Ja, de flesta vill det, men för att komma dit så finns det ett bra utryck som jag brukar köra med:

"Många är kallade, men få utvalda" Nope, jag är inte kristen,(tvärtom) men jäkligt bra sagt, -vem det nu var som sa det... :unsure:
Betyder det att jag är körd då, om jag inte är bland de "utvalda"? Det tror jag inte, man ska nog inte ta det ordspråket bokstavligt talat. Det handlar nog om att man ska vara målmedveten i sin konstform och att tro på det du gör, oavsett vad andra säger om det, samt ha en jäkla massa självinsikt, för i stora drag har ju ditt skapande sitt ursprung från dig själv, -därav behovet av självinsikt.

Så finns det en annan sak i det hela som jag tror på. Det är att: Att göra en låt, själva skapandet kräver sin energi. Att vara ute och gigga kräver sin energi, dvs, två helt olika former av energier. Att vara ute och gigga kräver en fysisk energi, som går att träna upp. Att vara kreativ kräver en "andlig" energi, -går den att öva upp? Borde göra det, för att dessa två energier går hand i hand enligt mig, men hur man går till väga har jag inte en aning om. Någon här kanske som är inne på den andliga/filosofiska biten kanske har några teorier? Finns bara en sak som är säker, och det är att skit i alla konventioner som finns, skapa utifrån dig själv, oavsett om du är 15 eller 75.
« Senast ändrad: 09.07.2008, 13:44:36 by gitarrmannen »
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite som jag sa? ;)

vet inte riktigt om skapandeenergi och ren fysisk energi beror på varandra: helt klart (för mig) så är det lättare med den kreativa sidan om jag dessutom befinner mig i npgelunda bra fysisk form, men inte tvingande.

åt andra hållet med. Det är skönt att jobba hprt med musklerna om man suttit 8h först på jobbet och utvecklat koncept7designat, och sen 6h framför musikdatorn. då behöves andra stimuli för hjärnan.

skitbra inlägg gitarrmanne, och välkommen till forumet. Hälsa jonnerstone ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillade också det andliga inlägget. DEt får du karma för!  :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra skrivet gitarrmannen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
lite som jag sa? ;)

vet inte riktigt om skapandeenergi och ren fysisk energi beror på varandra: helt klart (för mig) så är det lättare med den kreativa sidan om jag dessutom befinner mig i npgelunda bra fysisk form, men inte tvingande.

åt andra hållet med. Det är skönt att jobba hprt med musklerna om man suttit 8h först på jobbet och utvecklat koncept7designat, och sen 6h framför musikdatorn. då behöves andra stimuli för hjärnan.

skitbra inlägg gitarrmanne, och välkommen till forumet. Hälsa jonnerstone ;)

Tackar för välkomandet! Ska hälsa jonnerstone..!
Ja, det är inte alldeles lätt det där att reda ut vad som är vad när det gäller den kreativa processen, -om det nu behövs redas ut vill säga.
Vissa dagar när jag känt mig allmänt sunkig när det gäller den fysiska energin. Har väl tänkt något i stil med "Shit, hur ska jag palla att göra något kreativt idag?? Funkar ju inte, känns om jag är bakis som f-n" men, helt utan förväntingar har jag satt mig ner och börjat jobba med något. Det intressanta i det här är att helt plötsligt så hamnar man i ett kreativt flöde. Enligt konstens alla regler så borde jag inte gjort det. Andra dagar har jag tänkt något i stil med "Idag känner jag mig kreativ som satan i gatan! Nu ska det göras musik!" Och satt mig ner bara för att märka att det är ingenting som kommer ur mig. Hep! Så roligt var det! Märkligt fenomen det där.. Är det någon annan här som känner igen sig?
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
hur många i detta forum vill bli "stjärnor"? Hur många vill inte hellre få ett erkännande för sitt kreativa process från sina medmänniskor?
Måste det vara ett motsatsförhållande?


Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
Absolut inget motsatsförhållande... Men steget dit till "äran" och "berömmelsen" är väldigt stor. Kolla bara hur många band/artister/konstnärer, -plus alla som jag inte nämnt, det finns jämfört med de som är etablerade. Nu vet jag ju om att verkligheten inte bara är så enkel som att: "Var kreativ och använd dina energier på rätt sätt så löser sig allt" (sagt med en liten flummig stämma) :rolleyes: Ville bara ta upp den filosofiska/andliga delen i det hela.
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad gitarrmannen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 31
  • En 25%:are av bandet korea
    • Visa profil
    • Mikaelraymond.com
Det vill jag oxå...  :D
"Its a constant struggle to find art in the expression, and its a constant struggle to find the expression in art..."