Kontrollrummet

Musik kontra ålder

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ex. Stevie Wonder. 70-tal, alla otroliga plattor. Och nu - shit. Alltså, man undrar. Varför sämre?
Mätt? Rikedom?(om det var drivkraften?)
Min fråga är kort sagt : Blir man sämre låtskrivare ju äldre man blir?
Jag tror inte det, vad tror ni?



Utloggad tsmalmbe

Man kanske blev pop då det inte fanns konkurrens på området, och efter att man blev pop så kom det 1000 andra artister med samma koncept. Sen blev lyssnarna trötta på hela genren, eller så lyckades artisten inte förnya sig.

AC/DC tycker jag är ett klassiskt exempel: deras skivor har inte ändrats på de senaste 30 åren, konceptet fungerar och gubbarna har aldrig följt trender.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cliff

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Jag tror inte det generellt blir sämre, däremot blir det ju deffinitivt så med vissa artister, medans vissa bara blir bättre. Jag tror det handlar om hunger, är man inte särskilt hungrig på livet, då blir det heller inte så mycket kärlek till musiken och ganska platt.


Utloggad Erik är okomprimerad

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
edit: fattade inte frågan alls först. återkommer när sinnet är klarare
« Senast ändrad: 01.12.2007, 01:02:19 by Erik är okomprimerad »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tror det stämmer i många fall
För Procol Harum var det definitivt så - man började med en av popvärldens största låtar och då är det förstås i stor sett omöjligt att göra något bättre. Många av deras senare låtar var riktigt bra men kunde aldrig mäta sig med mästerverket.
Lennon-McCartney utvecklades oerhört från 63 till 67-68 men sen avtog utvecklingen även om ett antal pärlor kom efter det.
Sen är det väl kanske så att man i princip skriver samma låt med lite variationer om och om igen, så även om det blir lite "bättre" så har man hört det förut och då upplever lyssnarna det inte som så bra.
Tror också att den tid man lever i och tidsandan har betydelse för vad som anses bra. Mozart ansågs inte så bra medan han levde ... men han var ju rätt skaplig  :D



Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


DåligtGehör

  • Gäst
Tror inte det har med ålder att göra. Snarare hur lång tid man ägnat sig åt det utan att hitta ny inspiration, nya marker att utforska. Blir istället bekväma och det blir bara ett jobb.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tror man har en annan energi 25-årsåldern. Kreativiteten behöver inte vara sämre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Tror man har en annan energi 25-årsåldern. Kreativiteten behöver inte vara sämre.

I 55-årsåldern menar du - mahan!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Utgår vi ifrån vår kropps begränsningar, där hjärnan är den viktigaste, och som med åldern har en minskande förmåga att lära nytt och utföra uppgifter, blir det tydligt att det finns en gyllene ålder för skapande. För precis som Nobelpristagare använder vi musiker vår hjärna vid komponerande (duh! ;)). Och tar man ett representativt slumpmässigt urval av nobelpristagare tenderar de att finnas ett hyffsat begränsat åldersspann då de gjorde sin upptäckt, och var på topp.

Först går vi ounvikligen igenom en lång period av lärande. Sedan praktiserar vi allt mer de kunskaper vi rekvirerat och skapar ibland nytt. Därefter når vi en platå då vi gör vi det bästa vi någonsin kommer göra, sedan är trenden för vår produktion negativ. Den blir lite sämre med ökande ålder.

Även om det kan förekomma personer som är undantag. Givetvis. Och det kan även förekomma bitvisa upptäckter eller vackra produktioner vid högre ålder. Men jag tror på att majoriteten av ens stordåd görs några år tidigare än mitten av våra liv. Mellan födsel och bortgång. 25-35 sådär.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tror man har en annan energi 25-årsåldern. Kreativiteten behöver inte vara sämre.

I 55-årsåldern menar du - mahan!

 :D Just det men han måste vara det enatående undantaget.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tror man har en annan energi 25-årsåldern. Kreativiteten behöver inte vara sämre.

I 55-årsåldern menar du - mahan!


Oupps!
Vad skall man säga till detta då? 50+ är fakta, resten hör lyssnaren till.
Åldern kan man ju inte åt, så när kommentarerna glesnar och blir surare så måste man ju dra slutsatser själv.............
Men det är kul att jag blir uppdragen när det gäller ålder, känner ju mig inte ett dugg gammal, pensionsåldern närmar sig dock.....
Mätinstrumentet visar fortfarande "bara" 53, but who  cares...hoppas verkligen nån kommer sig för att säga när det är dags att packa och dra sig tillbaka. Tycker ju själv att jag har mycket att bjuda på fortfarande, men det är ju bara att säga till så drar jag mig!

jag e med så länge ni vill :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
rock on!!! :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Först går vi ounvikligen igenom en lång period av lärande. Sedan praktiserar vi allt mer de kunskaper vi rekvirerat och skapar ibland nytt. Därefter når vi en platå då vi gör vi det bästa vi någonsin kommer göra, sedan är trenden för vår produktion negativ. Den blir lite sämre med ökande ålder.

Även om det kan förekomma personer som är undantag. Givetvis. Och det kan även förekomma bitvisa upptäckter eller vackra produktioner vid högre ålder. Men jag tror på att majoriteten av ens stordåd görs några år tidigare än mitten av våra liv. Mellan födsel och bortgång. 25-35 sådär.

Mycket intressanta teser, och jag håller med till fullo. Precis så ser jag det också. Jag skulle dock vilja sätta åldern lite lägre, jag tycker mig se 22-27 som absolut höjdpunkt bland de jag uppskattar. Man kan få för sig att fantasi är en ändlig resurs.
DON'T PANIC


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag tror att om man blir etablerad, så kommer det bli sämmre & sämmre..ju mer man försöker upprepa sig själv
ta pink floyd tlx. de borde lagt ner efter the wall & kört på solo karriärer (som antagligen inte blitt lika stora)
men antagligen mer intressanta..
samma med metallica..de borde lagt ner efter master of puppets..

till skillnad mot PJ Harvey som är mer en artist som gör vad som faller henne in..hon fortsätter vara bra
men på nya sätt hela tiden..

på så sätt är det skönt att vara en hobby nisse..man gör vad man vill & därmed fortsätter man utvecklas
och musiken känns kul istället för en plikt, så länge det känns så tror jag att det det blir bättre med åldern!

 ;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
håller med larsson; den kreativa peak som finns beror nog på en hel del omständigheter, man har mer energi kanske.

men, många blir bättre o bättre. alan wilder lysnade exempel. och, johjy cash. han gör depeche och nin-covers vid en ålder av 75. inte fy skam :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Först går vi ounvikligen igenom en lång period av lärande. Sedan praktiserar vi allt mer de kunskaper vi rekvirerat och skapar ibland nytt. Därefter når vi en platå då vi gör vi det bästa vi någonsin kommer göra, sedan är trenden för vår produktion negativ. Den blir lite sämre med ökande ålder.

Även om det kan förekomma personer som är undantag. Givetvis. Och det kan även förekomma bitvisa upptäckter eller vackra produktioner vid högre ålder. Men jag tror på att majoriteten av ens stordåd görs några år tidigare än mitten av våra liv. Mellan födsel och bortgång. 25-35 sådär.

Mycket intressanta teser, och jag håller med till fullo. Precis så ser jag det också. Jag skulle dock vilja sätta åldern lite lägre, jag tycker mig se 22-27 som absolut höjdpunkt bland de jag uppskattar. Man kan få för sig att fantasi är en ändlig resurs.

Man får inte glömma att det är viss skillnad på konst och vetenskap här. T ex så är matematiker som gjort viktiga "upptäckter" överrepresenterade bland unga. Medans för förmågor som kräver längre inlärning (t ex författarskap) är inte tendensen så tydlig. Finns många som författar in i döden s a s... Musik intar väll något slags mellantillstånd..
Sen får man inte glömma att tala man om genomsnitt, så blir det lätt statistik av det hela. Och den ljuger ju som vi alla vet. ;)

AC/DC och mahan är båda exempel som sticker ut får man väl säga... Skulle tro att i båda fallen bygger konstnärskapen snarare på att man hittat nån form av kreativa "plattformar" att bygga på, än att det skulle vara fråga om att "har man hört en har man hört alla". Både TNT och Dirty deeds.. är skitbra låtar t ex, och de har förmågan att skapa sådana än. Så varför klaga på gubbarna? ;) (Och eventuella gummor ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
så sant.

jag blir bara bättre och bättre, men det är förmodligen för att jag va så genomrutten i början att det är omöjligt att inte förbättras  :lol: :lol: :lol:


jag tror oxo att det ev kan spela in andra saker än just förmåga och inspiration. Om man blir äldre ändras väl hela synen på saker kansek, man vill uttrycka andra saker. dessutom så tappar man nog lite den kommerciella aspekten, man gör mer saker för att man vill, och inte för att folk skall köpa det.

kanske. :)  Vissa artister tycker jag verkar så med iallafall. de blir mer avskalade i sitt utrryck, mer egna också. inte så tillrättalagt.


Går säkert att hitta antiteser till detta, möjligen har jag själv flera oxo :) men några tankar iaf!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
jag tror att om man blir etablerad, så kommer det bli sämmre & sämmre..ju mer man försöker upprepa sig själv
ta pink floyd tlx. de borde lagt ner efter the wall & kört på solo karriärer (som antagligen inte blitt lika stora)
men antagligen mer intressanta..
samma med metallica..de borde lagt ner efter master of puppets..

till skillnad mot PJ Harvey som är mer en artist som gör vad som faller henne in..hon fortsätter vara bra
men på nya sätt hela tiden..

på så sätt är det skönt att vara en hobby nisse..man gör vad man vill & därmed fortsätter man utvecklas
och musiken känns kul istället för en plikt, så länge det känns så tror jag att det det blir bättre med åldern!

 ;)


Det enda vettiga som sagts hittills i tråden, jag vill påstå samma sak (fast vem har ensamrätt på sanningen-finns den förresten?) att de som till stor del blivit kända och etablerade i 20-års åldern kanske har en potential för 4-5 bra plattor, kanske några till under sin peak/kreativa period, att det sedan finns undantag kommer ständigt bevisas tack och lov!

Att bli känd och få in några hits gör en givetvis mer pressad att slå sig själv nästa gång osv osv så att skrivkramp eller upprepningsfas gärna inträder inkl. ångest och förjlugenhet, svek av ideal i värsta fall, hora för bolagets viljor allt för kommersens skull, i värsta fall som sagt.

I mitt fall känner jag att jag bara blir bättre och bättre på både arrangemang och produktion då jag gör musik och mixar den, år efter år och till slut kanske den blir så pass rumsren så att dom jävlarna på radion till slut skulle vilja spela den för folket (fast dom borde gjort det för länge sedan enl. mig och många andra...men dom "kanske" är styrda av majorbolagen...).

Det är nog bra att det är som det är med facit i hand, jag hade nog inte fixat "stardom" då jag var 20, hade nog krökat/partat ihjäl mig inkl. alla frestelser, nu är jag dock mogen för revansch och vid 43 års ålder inser jag hur mycket glädje och nytta jag fått erfara ifrån livets ALLA sidor, hur pass mycket mer kött jag har på benen i alla avseenden och inte minst musikaliskt!!!
(även om jag trodde att jag visste något eller allt då jag var 20-ha ha ha...)

Drivmotorn i MITT fall har aldrig varit starkare än nu, håller tex på med 2 egna och helt olika plattor samtidigt som jag går på en grävmaskinistutbildning som kräver 110% av oss deltagare i ett halvår, tog C-kort i förrgår och...ja det finns att göra om man säger så, snart (senast i vår) kommer ni att få höra resultatet---om inte radion hinner före förstås, om dom vaknar... B)

Glöm inte bort alla (ni har inte nämt en enda utav dom här tycker jag-förutom J.Cash=död) rävar som då och då gör nya och jävligt bra plattor, de förtjänar all respekt trots att de hållit på i över 30 år--ETT exempel är Peter Gabriel* resten vill jag se åtminstone någon kunna lista!!!

Att det finns fler exempel på trötta gubbar som inte levererar längre är pinsamt nog och behöver väl inte ens nämnas, massor av de gamla storheterna borde lagt av för länge sedan, men samtidigt...om man inte kan något annat vad gör man då?

Life ain´t easy---or...



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
öh, och det där skiljer sig då från det jag sa i och med att......?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att den här frågan intresserar många. Själv har jag funderat mycket på detta och inte kommit till nåt bra svar. Men de synpunkter som kommit fram här har hjälpt till. Man kan väl säga att så länge man inte är en etablerad stjärna så är det här med ålder och kreativitet av mindre betydelse. Eller?
Man kan ju undra varför t.ex Stevie Wonder (och många andra storstjärnor) fortfarande ger ut skivor som inte ens nuddar vid vad han gjorde i "Songs in the key of life". Det kan ju inte handla om pengar, så vad handlar det om? Man kan ju tycka att det borde finnas nån slags revanschlystnad gentemot alla belackare som säger att man är slut. Att man typ vill visa att man inte bara är lika bra som förr utan tom bättre. Jag menar, kunskap om hur man gör bra låtar kan väl inte bara försvinna.
Sen kan jag inte riktigt greppa det här med att man har peak mellan 20 och 30 år. Är det biologiskt betingat? Mentalt är man väl mer risktagande och modig, kanske oförsiktig, i den åldern - och man har inte så mycket erfarenhet, som ju faktiskt kan vara en bromskloss. Men om man jämför med t.ex skådespeleri, som ju också är en krävande utövning, så finns ju där en utveckling ofta, ta ex. Jack Nicholson. Varför har inte han en peak mellan 20 och 30 år och sen bara utför?
Det finns många artister som ständigt utvecklas eller hittar tillbaka till sina rötter, ex. Fogertys senaste som anses vara en av de bästa han gjort sedan Creedence.
Alltså, det känns lite deprimerande att man som låtskrivare per definition är slut vid 30 års ålder. Det vägrar jag att acceptera!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Dividend: Jo, du har rätt i att matematiker är starkt överrepresenterade som unga. Då hjärnan är pigga och fräsch. De behövs i det fältet.

Vi kan komplettera diskussionen med en viktig faktor: motivation.

Som bekant är hotet om vår egen död den största motivation vi kan få i våra liv. Aldrig har stordåden vad gäller fysisk prestation, psykiskt uppbådande styrka, skapande och kreativitet varit så stor som just då vi står inför risken att förlora vårt liv. Nöden är uppfinningarnas moder.

 Ska vi för  en stund kika på kända hollywoodkompositörer? Vi människor är ju av naturen högst anpassningsbara varelser, och vi blir väldigt lätt lata. Så är det ju bara. :) Vare sig vi vill det eller inte. Har man 3 miljarder på banken, även om man är pigg, fräsch, lever i ett lyckligt förhållande, känner 100 otroligt begåvade och trevliga kreativa människor, och man själv är 60 år gammal, hittar man då den där djupgående kreativa lusten/behovet av att uttrycka sig med ett fenomenalt resultat som följd?

Jag har svårt att tro det.

Är man däremot fattig, ens framtida liv styrs i hög grad av vad man lyckas producera, då lägger man sannolikt ned enorm energi för att skapa något fint också.

Det finns ju också den aspekten att med åldern inser man att det inte alltid är värt att bara jobba. Utan att som livsnjutare göra avvägning mellan yrkesliv och fritidsliv.

Det har tangerats lite andra delar också i diskussionen. T.ex. låtarnas innehåll och förmågan att producera. Visst blir man bättre på att producera musik med ökad ålder. Det är en mer teknisk färdighet och där gäller andra lagar. Sen beror det förstås på när i ens liv man börjar med musik. Börjar man i 30-årsåldern så kommer man ju bli bättre med åren en bit framåt. Är debuten vid barnsben så blir läget ett annat.

Musikens innehåll varierar ju med åldern och utvecklas. Om vi ska se tesen att varför musiken blir sämre för artister med åldern, så är det frågan om ren populäritet. Visst gillar vissa deras senare verk bättre, men majoriteten gillar det tidigare materialet bättre. Och populäritet är ju också en frågan om att beröra generationer. Att ha något nytt och spännande att komma med.


DåligtGehör

  • Gäst
Klart man inte är slut eller nödvändigtvis sämre efter 30!

Det har redan nämnts en massa möjliga skäl till att det kan vara på det ena eller andra sättet.

Divend påpekar mycket riktigt att man inte kan jämföra vetenskap som t.ex. matematik med musik. Det är inte samma sak. Dessutom blir en del friare och mer risktagande i äldre ålder en del var det när de var yngre.

Sen tror jag man tenderar att gå igenom faser med allt vad det kan innebära. Ibland kan det bli...







Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Det behöver man inte acceptera. :) Ingen är underställd statistik.

En sak kan ju tilläggas: Man kanske gör lika bra låtar, om inte bättre med åldern. MEN! Det är stor risk att de låter rätt lika, och sett då med erfarenhetens öron, så ter sig det nya materialet bara som billiga kopior (säg man har hört 100 låtar av en artist). Att lyckas vidareutveckla sin egen musik så det alltid finns en "kritisk massa" nyskapande verkar alltså avgörande.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
man har ju en bioogisk peak föfr prestation (mer relaterat till hur många timmar man kan plöja per dag) vid en viss ålder, men jag trro den intea lls har med SKAPANDE att göra.


skapandet är nog som vi sagt mer realterat till nyfikenhet...lust, behov och så.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kan verkligen inte se det här som något generellt... Man kan ta massor av fall av både det ena eller det andra men rätt sällan råder fullständigt konsensus (vissa gillar Division Bell, Reload och Get a grip).

Visst kan man tycka det är synd ibland, men när det börjar bli kommentarer som "de borde aldrig ha gjort den plattan" tycker jag man har lite fel inställning. Vad fan, folk gör väl förhoppningsvis det de är nöjda med och trivs att göra. Vissa utvecklas hela livet, lyckas alltid hitta nya vägar och experimenterar, andra gör ungefär samma sak gång på gång men gör det bra, vissa får ett enda fall av inspiration och gör två bra låtar osv, de allra flesta gör inte en enda bra låt. "Stjärnor" har den fördelen att det är ok att snacka skit om dem... Samma sak gäller inte till exempel här. Recensera en låt i demoforumet med "du borde inte skrivit den där låten, skulle lagt av efter den där förra du skrev"...

Det kanske är så att vi sätter något slags gudomlighetskomplex på stjärnorna och när de inte lever upp till det blir vi besvikna. Och det tror jag är en anledning till att många musiker och låtskrivare blir sämre på att leverera. Man håller mer på att leva upp till fansens förväntningar än att bli inspirerad och låta musiken komma från sig själv (vilket var det som man gillade med dem från början). Sen har man kanske dessutom krav från skivbolag och producent att nya plattan ska bli kommersiell. Bäst att dö ung kanske...

Jag tror ingen här behöver vara orolig för att de plötsligt ska tappa inspiration när man är 30. Det där gäller vissa personer i vissa situationer. Jag är bara 27 (har ett halvår på mig att dränka mig i mina spyor för att bli räknad bland de stora legenderna) och jag har tappat inspirationen hur många gånger som helst men den brukar komma tillbaka, det går periodvis. Å andra sidan har jag inga krav på mig från någon annan än mig själv att kunna leverera. Och det är klart att input kan vara bra men jag tror det lika gärna kan vara destruktivt (även om det är sk "konstruktiv kritik") för när man lyssnar för mycket på andra tappar man mycket av det som var personligt. För många kockar...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Så sant som det var sagt. Själv är jag 28 och lyckades passera den magiska 27 årsgränsen :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Och det är klart att input kan vara bra men jag tror det lika gärna kan vara destruktivt (även om det är sk "konstruktiv kritik") för när man lyssnar för mycket på andra tappar man mycket av det som var personligt. För många kockar...

Det du säger är väldigt viktigt. Man får lyssna på, ta intryck, men inte ge efter för andra. Inte ens om de är snälla och säger vad du är bra. Man bör framför allt söka ett eget uttryck - vilket kanske kan ta hela livet.


freddy

  • Gäst
Så sant som det var sagt. Själv är jag 28 och lyckades passera den magiska 27 årsgränsen :)

shit, vad menar du? Jag fyller 27 om 3 månader :/


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Så sant som det var sagt. Själv är jag 28 och lyckades passera den magiska 27 årsgränsen :)

shit, vad menar du? Jag fyller 27 om 3 månader :/

Säg inte att du inte hört talas om "Klubb 27". Musiker som alla dog vid ålern 27. Här är några: Brian Jones, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Kurt Cobain, Jeff Buckley, Robert Johnson ,mfl...
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Så sant som det var sagt. Själv är jag 28 och lyckades passera den magiska 27 årsgränsen :)

shit, vad menar du? Jag fyller 27 om 3 månader :/

Säg inte att du inte hört talas om "Klubb 27". Musiker som alla dog vid ålern 27. Här är några: Brian Jones, Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison, Kurt Cobain, Jeff Buckley, Robert Johnson ,mfl...
27 sög faktiskt.
28 duger än så länge.
blargh


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Minus Jeff Buckley då, som blev 31, hehe.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Minus Jeff Buckley då, som blev 31, hehe.

Då lurade någon mig :(
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Min fråga är kort sagt : Blir man sämre låtskrivare ju äldre man blir?
Jag tror inte det, vad tror ni?
Det är nog inte åldern.
Drivkraften kan däremot försvinna, lusten, "den outforskade marken" o sånt flummigt ;)
Framgång kan kanske döda också i vissa fall. Man får bekräftelse på att det man gör är bra  o börjar plötsligt snegla på att göra det som "folk/fans" tycker är bra istället för att bara fortsätta göra det man absolut själv tyckte vara bra. Man blir lite feg o bekväm. Man försöker leva upp till sig själv.
Tror också sånt kan gå i vågor.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Och det är klart att input kan vara bra men jag tror det lika gärna kan vara destruktivt (även om det är sk "konstruktiv kritik") för när man lyssnar för mycket på andra tappar man mycket av det som var personligt. För många kockar...

Det du säger är väldigt viktigt. Man får lyssna på, ta intryck, men inte ge efter för andra. Inte ens om de är snälla och säger vad du är bra. Man bör framför allt söka ett eget uttryck - vilket kanske kan ta hela livet.

Håller väl med... JAg sa inte det tidigare men jag är fullständigt övertygad om att människan (som grupp, och den enskilde) utmärks av att vara skapande. Det som skiljer oss (mer eller mindre) från djuren är att vi dels inhämtar kunskap i olika utsträckning, och dels har förmåga att skapa. Dvs, skapa ny kunskap, som på nåt sätt är väsensskild från experimentellt (eller filosofiskt) inhämtad sådan. Det är väl därför socialvetenskaperna om man går ner på nivån av enstaka frågeställningar dels kan ha en logisk-matematisk infallsvinkel, dels inte! "Det beror på..."

Mycket är ju givet den enskilde, iofs, så för många räcker det (tyvärr) med att inhämta kunskap om omvärlden, och sedan reagera fantasilöst på denna kunskap eller inre mentala bild av omvärlden.
Å andra sidan verkar det värre om en person helt skiter i att lära sig och skapar sin verklighet själv. Kommer att tänka på Hitler, som var konstnär. Hitler skapade en ideologi som ju mest är pseudovetenskap (och en del målningar, nån bok och så).


På nåt sätt känns det vettigt att godta att människan, en gång i tiden, var nödgad att tänka/skapa för att överleva, dvs använda sina förmågor på ett kreativt sätt. Jag menar, Homo sapiens är inte ett särskilt väl utrustat djur att överleva i någon biotop alls egentligen, ännu mindre vara ett hot mot andra djur, om det inte vore för denna kreativa förmåga.  Det bara råkar vara så att till skillnad från t ex schimpansen (som numera håller till på ett fåtal "stabila" platser söder om Afrika, där de är ganska hotade av den påträngande mänskliga civilisationen.)
så gjorde vi tidigt spjut där olika delar av redskapet har olika funktion. Har för mig att t o m när vår hjärna var av H. habilis storlek (mindre än 50% av nuvarande storlek), kunde vi göra upp eld och planera. På savannen hade jag  hellre mött ett lejon än en tänkt förhistorisk afrikan med spjut! i bästa fall använder en schimpans grenar, även sten, för att slåss med :)

Vart vill jag komma? :) Jo, om nöden kräver det kan en människa vara jäkligt kreativ ;) (oavsett ålder)
Vissa är "jäkligt" kreativa hela tiden. Tänker ut dikter eller flummar med matematiska problem för att döda tristess. Att det sen har slagit över i att vissa gör musiken till en livsstil och andra i-landsproblem, kan iofs vara jobbigt att stå ut med ;) men så är det väl bara.
Jag menar musik har ju sällan verklighetsförankring, liksom Hitlers målningar och teorier är musiken en märklig skuggbild av verkliga problem eller möjligheter. Som individen mycket väl kan se, men i vissa fall inte.
Dock, musiker brukar sällan vara knäppgökar på samma sätt som t ex författare varit och är. ;)

hej hej!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882