Forum > Demolåtar

Ambivalens - Cease and desist (prog/alternativ rock)

(1/4) > >>

Leif:
Hej på er alla!

Missade totalt prog-festivalen här på forumet, då jag inte varit lika delaktig här på forumet på senaste tiden.
Annars kanske just den här låten varit vårat bands bidrag. Kommer dock att lyssna igenom festivalens bidrag nu i efterhand. Får både skönlyssning och inspiration. Nog om det...

Låten är i sin grund färdig-arrad/inspelad, men mixen är inte helt klar ännu. Så jag tar gärna emot feedback på vad som kan göras på den fronten för en framtida slutmix av låten.

Artist/band: Ambivalens
Låttitel: Cease and Desist
Längd: 8:31 min
Leif Sand: Akustisk gitarr, text och sång
Kristoffer Sundberg: Elgitarrer, bas, synth, text och mix
Erik Hagström: Trummor

Ber om ursäkt på förhand gällande den något kassa ljudkvaliteten, då Soundcloud tycks komprimera ljudet ytterligare något på en låt med redan halvdan bitrate.




Här är en länk till låten också, som jag tyvärr inte lyckas synka med audio-spelaren här. Men den har något bättre ljudkvalitet:

http://www.parentes.nu/CeaseAndDesistV27.mp3


Eddi:
Ja det var synd att ni missade festivalen denna hade förmodligen hystat in många poäng :D

Jag har inga direkta mixtips att komma med mer än att jag tycker det skulle finnas lite mer reverb över det hela så det kan misstas för ett livegig då jag gillar sånt. :)

HasseFX:
Fin låt med mycket prog och bra känsla i framförandet :) Hade definitivt köpt skivan och gått på konserten! Lite "oklart" i balansen mellan instrumenten, ungefär som det vore en liveupptagning. Ännu bara "ful-lyssnat" på jobbet, men angående mix: sången låter bra, trummorna lite för gömda. Sköna stråkar ger lyft när de kommer in! Solo-gitarren ligger "utanpå", lite som någon som lirar till en skiva på stereon hemma. Fint brytande av flödet i mitten - annars riskerar låten att bli för jämntjock. 

Leif:

--- Citat från: Eddi skrivet 22.04.2020, 13:55:56 ---Ja det var synd att ni missade festivalen denna hade förmodligen hystat in många poäng :D

Jag har inga direkta mixtips att komma med mer än att jag tycker det skulle finnas lite mer reverb över det hela så det kan misstas för ett livegig då jag gillar sånt. :)

--- Slut citat ---
Tack! Ja, vi får hoppas att det dyker upp fler festivaler i liknande anda. :)

Att öka live-känslan kanske inte är så dumt... bara det går att hitta en balans som inte får det att låta för "grötigt" i mixen. Annars tycker jag också om det soundet, att få det att låta lite mer old school över inspelningen på något vis.

Tack för att du lyssnade och gav feedback! :)

Ha en fin helg!

/Leif
 

Leif:

--- Citat från: HasseFX skrivet 22.04.2020, 18:29:03 ---Fin låt med mycket prog och bra känsla i framförandet :) Hade definitivt köpt skivan och gått på konserten! Lite "oklart" i balansen mellan instrumenten, ungefär som det vore en liveupptagning. Ännu bara "ful-lyssnat" på jobbet, men angående mix: sången låter bra, trummorna lite för gömda. Sköna stråkar ger lyft när de kommer in! Solo-gitarren ligger "utanpå", lite som någon som lirar till en skiva på stereon hemma. Fint brytande av flödet i mitten - annars riskerar låten att bli för jämntjock.

--- Slut citat ---

Tack för de uppmuntrande orden! :)
Och tack för dina öron! Ska kika på din feedback inför nästa mix med Kristoffer, som kommer att sitta och ratta med detta.
Vi har fler låtar som väntar på en slutmix och som ligger hyfsat klara, så en platta är det tänkt att bli så småningom. Kan hända att jag slänger upp fler av dem för feedback inom kort. :)

Tack för att du tog dig tid att lyssna och skriva! :)
Och ha en fin helg!

/Leif

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion