Kontrollrummet

Alesis ADAT AI3 vs Behringer ADA8000?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Vilken är bäst? Stör mig som fan på att Behringern har kontakter på framsidan. AI3an ser mysigare och smidigare ut, men har hört fina grejer om ADA8000, speciellt i tråden där någon la ut två ljudfiler, en focusrite och en ada8000, "alla" tyckte focusriten lät bättre tills personen berättade att han hade switchat namn på filerna.

Ändamålet? Tänkte koppla till min Motu 2408 MK3 via ADAT-ingångarna för att få 8 kanaler till i datorn.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
HEj,

Känner inte till Alesis produkten i fråga men ADA8000 är en fin produkt. Den kommer du säkert att vara nöjd med. Ögnade snabbt igenom speksena och de verkar ju rätt lika, utom att ADA8000 har mikrofonförsteg också.

Hägge
« Senast ändrad: 30.11.2007, 16:39:08 by Hägge@Clonework »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
De är ju inte direkt jämförbara, eftersom alesisen bara är en omvandlare med line in, medan behringern har preamps.
Jag har använt båda ihop med ett motu 828mkII, behringer funkade skitdåligt och ville aldrig synka via adat, det blev rejäla klockproblem som hördes in på inspelningen. Prövade alla möjliga konfigurationer, hade ingen wordclock-kabel tillgänglig. Behingerns preamps är ju inget julgranspynt i mina öron heller... Ai3an har funkat klockrent ihop med 828mkII och andra ljudkort jag kört den med. Min uppfattning är således att behringern är ett lotteri eftersom den verkar fungera bra för vissa, medan Ai3 känns safe.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har behringer riktiga linje ingångar, d.v.s som går direkt till AD'n och inte via micksteget?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Min uppfattning är således att behringern är ett lotteri eftersom den verkar fungera bra för vissa, medan Ai3 känns safe.
javisst. precis vad jag tänkte säga, men du hade visst skrivit det först.. ;)
Behringerprylar kan vara skitbra, men också skitdåliga. eftersom de har så dålig kvalitetskontroll när de skeppas från fabrik så kan man inte alltid lita på att det är bra grejjer man fått tag på.


alesis AI3 vet jag av egen erfarenhet att den är riktigt bra. har ngt i bakhuvet om att de finns två versioner av AI3, med olika samplingsfrekvenser.
finns visst en AI4 med.. har inte riktigt koll på vad den gör. misstänker att den är en annan sorts omvandlare. typ aes/ebu eller wordclock kanske. :)
aes/ebu känns lite logiskt, med tanke på att alesis är franskt från början. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Min snabba resume som förklaring till min följande fråga:

1999-2002 Pro Audio försäljare och support
2002-2006 Produktchef för Behringer, Beyerdynamic, Clavia, dBTech etc. i Finland. INTE MERA BUNDEN TILL FIRMAN....

Det är intressant att de här myterna med dålig kvalite hos Behringer ännu lever kvar. Endel är trots allt felaktiga så jag kallar ingen som haft problem med en söndrig Behringer produkt en lögnare.

Behringer ger 2års garanti. Kan du gissa prosentten av Behringer produkter som kommer in för service eller returneras under garantitiden (data för Finland)?

« Senast ändrad: 30.11.2007, 18:55:06 by Hägge@Clonework »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
har ngt i bakhuvet om att de finns två versioner av AI3, med olika samplingsfrekvenser.

Det finns också en gammal 20 bitars variant...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
alesis AI3 vet jag av egen erfarenhet att den är riktigt bra. har ngt i bakhuvet om att de finns två versioner av AI3, med olika samplingsfrekvenser.
Jag har för mig att det fanns en 20-bits och en 24-bits version av AI-3.


EDIT: och här var folk på hugget med svaren... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
jag kör med en ada8000. kan väl säga såhär: min enhet är helt felfri och har inga synkproblem alls med mitt emu-1820m. 
preampsen är väl inte världens mest exotiska och har lite knepiga gainrattar "man lär vrida på utav helvete för att få signalstyrkan man vill"

annars så är den klockren som sagt. brusar väldigt lite och är perfekt om man är på en budget "som jag är.
köper man den från tyskarna får man den ju den desutom för ca 2300 inkl frakt :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
har ngt i bakhuvet om att de finns två versioner av AI3, med olika samplingsfrekvenser.

Det finns också en gammal 20 bitars variant...

Citera
   
Jag har för mig att det fanns en 20-bits och en 24-bits version av AI-3.


EDIT: och här var folk på hugget med svaren... Roll Eyes
   

så var det ja. gött..uj
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Min snabba resume som förklaring till min följande fråga:

1999-2002 Pro Audio försäljare och support
2002-2006 Produktchef för Behringer, Beyerdynamic, Clavia, dBTech etc. i Finland. INTE MERA BUNDEN TILL FIRMAN....

Det är intressant att de här myterna med dålig kvalite hos Behringer ännu lever kvar. Endel är trots allt felaktiga så jag kallar ingen som haft problem med en söndrig Behringer produkt en lögnare.

Behringer ger 2års garanti. Kan du gissa prosentten av Behringer produkter som kommer in för service eller returneras under garantitiden (data för Finland)?


Visst cirkulerar det rykten om Behringer. Men det gör det om de flesta fabrikat.
Min personliga erfarenhet av Behringer är att det är billiga saker som ibland kan överraska med bättre kvalitet än prislappen anger. Å andra sidan har jag haft Behringerprylar som absolut inte levererat vad de lovat.
Det sämsta med Behringer är deras manualer och produktsupport. Att det ska vara så svårt?!  :huh:
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Visst har Behringer både bra och dåliga produkter men själva byggkvaliteten har de jobbat hårt med. I allafall här i Finland är returprosentten under garantitiden riktigt riktigt låg, faktiskt ett av de lägsta bland min förra arbetsgivares sortiment.

När det gäller support så är det ju synd om den svenska distributören inte gör ett bra jobb. I Finland hoppas jag i alla fall att människor har en bättre bild av supporten, vi jobade i alla fall hårt med den. Om man sedan köper sina produkter från tex. Thomann så e de klart att man kan få problem om man behöver support: språket, dyra telefonsamtal till Tyskland, skicka produkten till Tyskland osv. Men de e den risken man tar när man köper från utlandet.

Hägge   
« Senast ändrad: 02.12.2007, 13:10:50 by Hägge@Clonework »


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Jag har fina erfarenheter av Behringer-prylar och ADA8000 är säkert inget undantag, men just för att slippa kabelhärvor framför racket så lutar det just nu åt AI3:an.. . Bara så jag inte har missförstått situationen. Jag kan med hjälp av ADAT-ingångarna koppla AI3:an till mitt Motu 2408 och därigenom få 8 extra in/ut i datorn?

Isåfall slår jag nog till direkt. :) Skillnaden med Behringern är att den har preamps på de 8 kanalerna, men det är förmodligen samma preamps som jag har i mitt mixerbord.. Behringer MX8000. Så AI3 är nog ett bra alternativ.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Jag har fina erfarenheter av Behringer-prylar och ADA8000 är säkert inget undantag, men just för att slippa kabelhärvor framför racket så lutar det just nu åt AI3:an.. . Bara så jag inte har missförstått situationen. Jag kan med hjälp av ADAT-ingångarna koppla AI3:an till mitt Motu 2408 och därigenom få 8 extra in/ut i datorn?

Isåfall slår jag nog till direkt. :) Skillnaden med Behringern är att den har preamps på de 8 kanalerna, men det är förmodligen samma preamps som jag har i mitt mixerbord.. Behringer MX8000. Så AI3 är nog ett bra alternativ.

Att välja AI3 är säkert ett riktigt bra beslut och du har nog antar jag förstått situationen rätt. Som kuriosa kan man säga att ADA8000 använder en nyare design på mikrofonförstärkaren som de kallar IMP. Men nej, de har nog ingen märkvärlig skilnad.

Hägge