Kontrollrummet

Ljudkort - trummor.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Vad ska jag (vi) välja för ljudkort om vi ska spela in trummor? behöver ju en del ingångar.  Minst 8 mic-ingångar/preampar iaf.

Tanken är väl att vi ska kunna spela i protools, fast det tillåter inte ekonomin för tillfället. Eller är det bättre att börja med det och sedan vänta tills vi kan köpa en micpre. med atad ut?

Så vad är bra ? har kollat lite på Focusrite SAFFIRE PRO 26 I/O. är det bra?
 
(Tack för svaren i min förra tråd med fressten :) )


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Vad jag vet så är inte Saffire 26 I/O kompatibelt med protools.

Ska ni ha något av de billiga protools systemen så beror det lite på budget, antingen kan ni köpa de utgånga Digi-002R för en billig peng(runda slängar 7000), eller lägga ut lite mer på 003an för dryga 13. och då köpa till ett 4-tal preamps till dom redan 4 inbyggda.

Annars finns många av M-audios ljudkort med protools-kompabilitet, firewire1814 är protools kompatibelt, och har 8 analoga in varav 2 med preamp, så där behöver ni kompletera med 6 till.

Annars, om ett PCI kort fungerar, så tror jag den bästa lösningen för pengarna är ett M-audio 1010 LT kort, 8 analoga in, 2 preamps, protools kompatibelt, för runt 2k


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Nej, jag vet att det inte är kompatibelt med protools. som sagt, tanken är att skaffa en d002/3a längre fram i tiden. Och under tiden ha tex focusriten under tiden, och sedan använda det som micpreamp. för det går väll att ha det ihop med en d002/3a via adat? 
tack för tipsen iaf, det pci-kortet kanske vore något iaf. Ingår protools med det, får man inte köpa det till?(Har en mbox 2 redan. kan man köra LE versionen av protools med ett m-audio? :S)
« Senast ändrad: 27.11.2007, 18:16:43 by morted »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nej, om du köper M-audios ljudkort så får du köpa Protools M-powered till, vet dock inte vad det kostar.


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Ett m-audio 1814 hade ju varit ett bra alternativ om man slapp köpa protools till. det går på 2500 såg jag nu. 
« Senast ändrad: 28.11.2007, 01:51:12 by morted »


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Mitt tips är ett Motu Ultralite för dess bra AD/DA och sedan köpa till en 8-kanalig preamp så har ni möjligheten att byta upp er i kvalitet om ni vill det istället för att behöva köpa ett nytt ljudkort eftersom preamparna i ljudkorten oftast inte är att jämföra med högkvalitativa lösa diton.

Ett tips på exremt prisvärd preamp är helt klart Line Audio's 8MP.

Lycka till med köpet! :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Tack för tipsen  :) Ska kolla vidare på det ni skrivit om.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Kolla in Presonus Firepod kostar 400 euro i t butiken. På vår demo är trummorna mickade med shures set+fostex overhead och virveln med en audix kondensator och en sm58 dessa till en firepod.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kolla in Presonus Firepod kostar 400 euro i t butiken. På vår demo är trummorna mickade med shures set+fostex overhead och virveln med en audix kondensator och en sm58 dessa till en firepod.
Den har jag hört mycket bra om (och ifrån), men kom ihåg att den är begränsad på grund av ingen adat. Och sen har jag hört klagomål att ingångarna är på framsidan. Vilket jag tycker dock är väldigt bekvämt.
Däremot är preamparna väldigt bra. Och det kosta nog runt 7000 innan firestudio kom.

Sitter själv o spanar efter ett rackljudkort och väljer mellan den och 828mkII USB2.0.


Utloggad tsmalmbe

I regel undviker man en hel massa problem om man håller sig till FW istället för USB, så ur den synvinkel skall du glömma Motun (varför inte Motu FW är ett alternativ, förblir ett mysterium).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
(varför inte Motu FW är ett alternativ, förblir ett mysterium).

Kolla prisskillnaden  ;) Men det är bra att du poängterar att det kan bli krångel.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)

Låter klokt.  ;) Om du ändå har tänkt köra ProTools så småningom så är det väl lika bra att köra det direkt.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)

Låter klokt.  ;) Om du ändå har tänkt köra ProTools så småningom så är det väl lika bra att köra det direkt.

Mjo, det är väl det :)  Vet inte ännu hur mycket vi kan lägga ut på det hela bara.

så, vad rekomenderar ni för micpreampar med adat ut ?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)

Låter klokt.  ;) Om du ändå har tänkt köra ProTools så småningom så är det väl lika bra att köra det direkt.

Mjo, det är väl det :)  Vet inte ännu hur mycket vi kan lägga ut på det hela bara.

så, vad rekomenderar ni för micpreampar med adat ut ?

Jag har inte hört den själv, men hört mycket bra kommentarer om Behringers ADA 8000 ...några säger att den inte låter Behringer alls. Men kostar efter deras rykte. Värd att provlyssna om man har en ganska snäv och försiktig budget.

Men som sagt, värd att kolla upp, detta är inte någon rekomendation, utan ryckte.


Utloggad tsmalmbe

(varför inte Motu FW är ett alternativ, förblir ett mysterium).

Kolla prisskillnaden  ;) Men det är bra att du poängterar att det kan bli krångel.

T-butiken har åtminstone kastat ut "retour av USB-versionerna. Just därför att ingen vill ha dom. YMMV.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
(varför inte Motu FW är ett alternativ, förblir ett mysterium).

Kolla prisskillnaden  ;) Men det är bra att du poängterar att det kan bli krångel.

T-butiken har åtminstone kastat ut "retour av USB-versionerna. Just därför att ingen vill ha dom. YMMV.

Då spanar jag mer på firepod.
Funkar det lika bra med ett firewire-kort som är kopplat på en pci plats. Eller ska men föredra ett till morderkortet direkt?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)

Låter klokt.  ;) Om du ändå har tänkt köra ProTools så småningom så är det väl lika bra att köra det direkt.

Mjo, det är väl det :)  Vet inte ännu hur mycket vi kan lägga ut på det hela bara.

så, vad rekomenderar ni för micpreampar med adat ut ?

Jag har inte hört den själv, men hört mycket bra kommentarer om Behringers ADA 8000 ...några säger att den inte låter Behringer alls. Men kostar efter deras rykte. Värd att provlyssna om man har en ganska snäv och försiktig budget.

Men som sagt, värd att kolla upp, detta är inte någon rekomendation, utan ryckte.

Ja du kan t.ex. fråga Torwald hur ADA8000 funkar mot 002.. Finns en tråd nånstans här om det.

Själv har jag införskaffat en Presonus DigiMax FS att köra med 002'an. Har inte hunnit spela in nåt med den än så jag kan inte säga mer än att jag testat och det funkar klockrent via ADAT synk..  :rolleyes:

Men det är ju lite stört att dom tillverkar en rackenhet och sätter åtta mick ingångar på fronten.  :angry: Vill man koppla på andra preamps så är det obalanserat via insert eller att gå genom mickpreampen på linje nivå som gäller. Vilket inte heller är optimalt..men.

Kolla annars på AD omvandlare med ADAT ut så kan du köpa till olika preamps efter smak och ekonomi varteftersom. T.ex. en beg Alesis AI3 eller så.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tror det blir en begangnad d002a iaf. och någon preamp med adat ut eller så. Borde väl vara det bättre alternativen än att börja i fel ände,  så att säga, ?   :)

Låter klokt.  ;) Om du ändå har tänkt köra ProTools så småningom så är det väl lika bra att köra det direkt.

Mjo, det är väl det :)  Vet inte ännu hur mycket vi kan lägga ut på det hela bara.

så, vad rekomenderar ni för micpreampar med adat ut ?

Jag har inte hört den själv, men hört mycket bra kommentarer om Behringers ADA 8000 ...några säger att den inte låter Behringer alls. Men kostar efter deras rykte. Värd att provlyssna om man har en ganska snäv och försiktig budget.

Men som sagt, värd att kolla upp, detta är inte någon rekomendation, utan ryckte.
Ja du kan t.ex. fråga Torwald hur ADA8000 funkar mot 002.. Finns en tråd nånstans här om det.

Just ja, vad var det. Kompatilitetsproblem?
Ska genast hitta länk.

Edit: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2729
« Senast ändrad: 29.11.2007, 11:15:47 by Zyan »


Utloggad tsmalmbe

Funkar det lika bra med ett firewire-kort som är kopplat på en pci plats. Eller ska men föredra ett till morderkortet direkt?

Det bör kunna fungera bättre med ett kort i en PCI /PCIex plats t.om. Jag skrev om  det lite i "moderkosrtstråden". Motivering är  att du då kan välja ett bra opch kompatielt chipset. Jag har just fått mitt PCIex firewirekort (billighetsvariant, inte SIIG), och kommer att testa ifall det blir bättre. I mitt fall är ju problemet att jag måste kedja två FW-grejer efter varann, vilket orsakade mängder med problem.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Funkar det lika bra med ett firewire-kort som är kopplat på en pci plats. Eller ska men föredra ett till morderkortet direkt?

Det bör kunna fungera bättre med ett kort i en PCI /PCIex plats t.om. Jag skrev om  det lite i "moderkosrtstråden". Motivering är  att du då kan välja ett bra opch kompatielt chipset. Jag har just fått mitt PCIex firewirekort (billighetsvariant, inte SIIG), och kommer att testa ifall det blir bättre. I mitt fall är ju problemet att jag måste kedja två FW-grejer efter varann, vilket orsakade mängder med problem.

Måste de vara kedjade, kan du inte koppla in de på ett kort med två ingångar?


Utloggad tsmalmbe

Måste de vara kedjade, kan du inte koppla in de på ett kort med två ingångar?

Det finns bara 1 fw-bus på moderkorten. Den kan  ha flere fysiska portar, men det är alltid fråga om en bus. I mitt fall (och många  andra) så fungerar det inte att koppla enheter i Y-formation (vilket de två olika portarna alltså leder till), kopplar man i kedja har man åtminstone en pyttelitan chans att få d et att fungera. Problemet kommer fram endast i realtidssystem (=ljudkort, inspelning). Med ett PCI-kort får man sedan (oberoende av portantalet på kortet) en NY bus, som är oberoende, och således KAN lösa problemen. Detta beror sen i sin tur på vilken PCI/PCIex-slot man får det att rymmas, och hur moderkortets IRQ-assignment fungerar etc. etc. etc..

Nu blir det alltför offtopic redan!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Måste de vara kedjade, kan du inte koppla in de på ett kort med två ingångar?

Det finns bara 1 fw-bus på moderkorten. Den kan  ha flere fysiska portar, men det är alltid fråga om en bus. I mitt fall (och många  andra) så fungerar det inte att koppla enheter i Y-formation (vilket de två olika portarna alltså leder till), kopplar man i kedja har man åtminstone en pyttelitan chans att få d et att fungera. Problemet kommer fram endast i realtidssystem (=ljudkort, inspelning). Med ett PCI-kort får man sedan (oberoende av portantalet på kortet) en NY bus, som är oberoende, och således KAN lösa problemen. Detta beror sen i sin tur på vilken PCI/PCIex-slot man får det att rymmas, och hur moderkortets IRQ-assignment fungerar etc. etc. etc..

Nu blir det alltför offtopic redan!


Förstår problematiken, men som sagt. Back to topic.

Firepod, vad har den för ingångar om man bara ska koppla in en buskompressor. Måste ju vara två av ingångarna på framsidan, hur blir det då med line-nivå på en preamp?


Utloggad morted

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Tack för alla svar och tips :) nu far vi se vad det blir av det hela.