Kontrollrummet

Wernborg - Family Affair (cover) - Nu med 1up på stråk m.m.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
************************************************
Tjena. Har inte postat nån cover tidigare. Det sägs från vissa håll att originalet är trummaskinens genombrott. (Eller en tidig i alla fall.) Nu är det Addictive Drums demo som får agera batterist istället.

Sly & the family stone - Family affair. Cover på den.

Version 1

************************************************
Version 2 med 1up som Curtis Mayfileds stråkar, elpiano och klipp-o-klistrad tamburin.
Har distat lead-sången något mer, tyckte den fick bättre karaktär då.
Sen hittade jag ett spår med lite syntfills som blivit mutad i första versionen.
Version 2
************************************************


Tyck till vetja!
« Senast ändrad: 02.12.2007, 22:30:28 by Wernborg »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena. Har inte postat nån cover tidigare. Det sägs från vissa håll att originalet är trummaskinens genombrott. (Eller en tidig i alla fall.) Nu är det Addictive Drums demo som får agera batterist istället.

Sly & the family stone - Family affair. Cover på den.

Wernborg - Family Affair


Tyck till vetja!

Första tanken,nu har wernis spelat in tvättmaskinen! "Family affair"..

Nähä ingen tvätt maskin..Skönt uttryck här i pipan wernis.På de låga delarna,de högre lider av samma fenomen som tidigare..La musica fantastico!

Kan nog inte säga så mycket mer då mixen låter bra.Skitlåt,men det hör ju inte hit då det är snyggt utfört!! Å andra sidan hade du skrivit denna så hade du inte hängt här..

Nu skojade jag med dig,det svänger gott. :D

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 29.11.2007, 12:01:38 by Harmonica mike »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul att du diggade svänget Micael. Vadå skitlåt, kamma dig. :)

Hade jag skrivit denna hade jag haft mikrofonfrisyr.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Holá!

Får mer Love Boat vubbs av detta, bådar icke gott... :rolleyes:
Snyggt hopvispat med äkta 60-70-tals sound. Stämsången surar aningen, för mycket chorus?

Gillar nog dina egna greijer bättre :)

En fråga: Hur kom du dig fär att göra cover, just på denna låt?

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag har inte hört originalet men det här låter ju bra. Snyggt funklir på guran men saknar något som fyller ut lite på verserna. Skön låt, kanske värd lite mer tid på finlir. Svårt att sätta fingret på vad det är men kanske något som en moog som ligger ligger o knakar lite mer i bakgrunden?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Skön låt  B)

Kommer inte riktigt ihåg orginalet, men du gör det mycket bra!!
Svårt att inte gilla något med guror som dessa !

Oj, nu tog låten slut, lite bryskt slut ... och jag som var inne i en så skön mood...:wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kommer mycket väl ihåg Slys original och tycker du fångar känslan mycket bra. Fint sväng men aningen för fort och sången haltar något.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Originalet: (eller en snutt av den i alla fall....)

« Senast ändrad: 01.12.2007, 00:39:46 by Wernborg »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skitskön! :)

Sången är härlig. Lite såna här knäpp i slutet av fraser, pga hårt komprimering?

Rytmgitarren gillar vi starkt! Känns funkig och mysig.

Ja basen är grym den också.

Stereobilden lite luddig? Jämna gärna till den lite så blir det mer lättlyssnat och känns mer samlat.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citat från: mahan
En fråga: Hur kom du dig fär att göra cover, just på denna låt?
Tack för feed. Chorus har jag inget. Det är nog bara jag som sjunger falskt. :lol:

Varför denna låten? Jo för att den är så bra såklart. ;)

Citat från: Hellpig
Infoga citat
Jag har inte hört originalet men det här låter ju bra. Snyggt funklir på guran men saknar något som fyller ut lite på verserna. Skön låt, kanske värd lite mer tid på finlir. Svårt att sätta fingret på vad det är men kanske något som en moog som ligger ligger o knakar lite mer i bakgrunden
Aldrig hört Family Affair. Trodde att det var en sån där låt som precis alla har hört.  :unsure:
Bra tanke om Moog. Lite småputtrigt så.... Ska jag testa. Tack!

Citat från: eq
Kommer mycket väl ihåg Slys original och tycker du fångar känslan mycket bra. Fint sväng men aningen för fort och sången haltar något.
Tackar, tackar. Japp, sången haltar - som alltid.  :lol:

Citat från: 1up
Skitskön!
Sången är härlig. Lite såna här knäpp i slutet av fraser, pga hårt komprimering?
Rytmgitarren gillar vi starkt! Känns funkig och mysig.
Ja basen är grym den också.
Stereobilden lite luddig? Jämna gärna till den lite så blir det mer lättlyssnat och känns mer samlat.
:) Jag blir alltid lika barnsligt förtjust när någon gillar mina basgångar. Ska bli basist på riktigt i nästa liv. Vad menas med luddigt stereobild. Är det för panorerat?

Tack för kommentar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
sången tar sig ju. bra basar, snygga trumprogrammeringar tycker jag.


och gitarren är makalöst skönt spelad. Tyvärr är helheten mindre än summan av delarna, när du valt en av världens absolut tråkigaste låtar.

men klockrent gjort, helt klart :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Svar om luddig stereobild: Ja, jag tycker det verkar så, ganska hårt panorerat?

Ena gitarren hörs nästan bara i ena luren, vid lyssning med hörlurar. Typ jämna ut det lite? Den inledande synthpaden skulle gärna få vara lite mer fokuserad i mitten även om den kan få virvla i stereobilden. Kanske är delayen på paden som far runt lite halvvilt? ;)

Jag tycker låten är skön! Refrängen kunde gärna få ha lite fler stämmor för att markera ett uppsving. Har aldrig hört låten förut så kanske spelar in. Hursom: Det funkiga är alltid rätt.  :wub:
« Senast ändrad: 01.12.2007, 22:00:33 by 1up »


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
fan för snabb tappar allt driv som den aldrig hade.

nja urvalet gör nästkommande avkomma . enlig darwin

hoppas han har fel -..

tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Svar om luddig stereobild: Ja, jag tycker det verkar så, ganska hårt panorerat?
Ena gitarren hörs nästan bara i ena luren, vid lyssning med hörlurar. Typ jämna ut det lite? Den inledande synthpaden skulle gärna få vara lite mer fokuserad i mitten även om den kan få virvla i stereobilden. Kanske är delayen på paden som far runt lite halvvilt? ;)
Jag tycker låten är skön! Refrängen kunde gärna få ha lite fler stämmor för att markera ett uppsving. Har aldrig hört låten förut så kanske spelar in. Hursom: Det funkiga är alltid rätt.  :wub:

Tack.  :wub:
Ska ratta lite till.

Citat från: ynot
fan för snabb tappar allt driv som den aldrig hade.
nja urvalet gör nästkommande avkomma . enlig darwin
hoppas han har fel -..
tony

Allt driv som originalet aldrig hade.  :lol:
Det där med urval stämmer nog. Vi har våra toppar och dalar.  ;)

Fan - är jag utrotningshotad alltså. Dags att mutera då.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
sången tar sig ju. bra basar, snygga trumprogrammeringar tycker jag.
och gitarren är makalöst skönt spelad. Tyvärr är helheten mindre än summan av delarna, när du valt en av världens absolut tråkigaste låtar.
men klockrent gjort, helt klart :)

Tack, men äsch..... Bert ringde... han ville ha tillbaka sin musiksmak.

 :D Tack igen.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Refrängen formligen skriker efter mig:  B)



Får jag va mé?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Refrängen formligen skriker efter mig:  B)



Får jag va mé?

För tusan. Rocka loss vetja.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
OKEY :D

Har jammat lite

http://www.aurells.com/div/fa.mp3

och det ena gav det andra. Så skön låt ju. :) :wub: Lagt tamburin, Curtis Mayfield-stråkar :), inte helt perfekt kanske men ändå! Lagt elpianogrejer, saxduo och så! Hoppas något är användbart.

Kan skicka wav sen om du vill med tilläggen.

(Säg bara till om du vill jag ska ta bort länken.)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
sången tar sig ju. bra basar, snygga trumprogrammeringar tycker jag.
och gitarren är makalöst skönt spelad. Tyvärr är helheten mindre än summan av delarna, när du valt en av världens absolut tråkigaste låtar.
men klockrent gjort, helt klart :)

Tack, men äsch..... Bert ringde... han ville ha tillbaka sin musiksmak.

 :D Tack igen.

Hur länge är det nu du har lånat den?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OKEY :D

Har jammat lite

http://www.aurells.com/div/fa.mp3

och det ena gav det andra. Så skön låt ju. :) :wub: Lagt tamburin, Curtis Mayfield-stråkar :), inte helt perfekt kanske men ändå! Lagt elpianogrejer, saxduo och så! Hoppas något är användbart.

Kan skicka wav sen om du vill med tilläggen.

(Säg bara till om du vill jag ska ta bort länken.)


Nämen... va mycket godis, och på en söndag. :D

Stråkarna är fullständigt underbara. Dom måste ju vara med såklart. Elpianot puttrade på mysigt också och fixade till det där sista så varenda liten sextondel är spelad nu. Sååååå funkigt.

Fasen va kul.  :D :D :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 1up å wernis,nice!
Kommer nog att funka med lite volym justeringar..

Läste nånstans Stefan att du hade köpt ny sång mick,dock inte vilken sort.Jag hör ett väsande i sången på de högre frekvenserna,det låter som en inställnings fråga mera än en röst dito.Är det några filter på manicken? Testa isåfall de olika lägena.Spela in alla olika dämpnings möjligheterna den har,använd läget som inte färgar sången med ett krispigt väsande.Förmodligen så blir det lite dovt då,eq:a i efterhand.Det bidrar nog en hel del till att dra sången i rätt riktning..Det är stor skillnad mot det låga och det höga registret,mycket av det sistnämnda kan vara mick/tekniskt relaterat.Var försiktig med deesser:n,den kan oxå ställa till en hel del..

Om micken saknar dess alternativ,skär lite topp innan du sjunger in.Micken låter som en felaktigt inställd studio projects B1:a - hört rätt många såna med dessa färgningar - då jag äger en själv.Nu vet jag ju inte om du har en sådan,men problematiken är densamma i ditt sångspår.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
OKEY :D

Har jammat lite

http://www.aurells.com/div/fa.mp3

och det ena gav det andra. Så skön låt ju. :) :wub: Lagt tamburin, Curtis Mayfield-stråkar :), inte helt perfekt kanske men ändå! Lagt elpianogrejer, saxduo och så! Hoppas något är användbart.

Kan skicka wav sen om du vill med tilläggen.

(Säg bara till om du vill jag ska ta bort länken.)


Nämen... va mycket godis, och på en söndag. :D

Stråkarna är fullständigt underbara. Dom måste ju vara med såklart. Elpianot puttrade på mysigt också och fixade till det där sista så varenda liten sextondel är spelad nu. Sååååå funkigt.

Fasen va kul.  :D :D :D

Tack! :) Roligt! Du får PM alldeles strax!

Att lira in 16-dels tamburin visade sig jättesvårt. Så halva tempot fick det bli.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
1up å wernis,nice!
Kommer nog att funka med lite volym justeringar..

Läste nånstans Stefan att du hade köpt ny sång mick,dock inte vilken sort.Jag hör ett väsande i sången på de högre frekvenserna,det låter som en inställnings fråga mera än en röst dito.Är det några filter på manicken? Testa isåfall de olika lägena.Spela in alla olika dämpnings möjligheterna den har,använd läget som inte färgar sången med ett krispigt väsande.Förmodligen så blir det lite dovt då,eq:a i efterhand.Det bidrar nog en hel del till att dra sången i rätt riktning..Det är stor skillnad mot det låga och det höga registret,mycket av det sistnämnda kan vara mick/tekniskt relaterat.Var försiktig med deesser:n,den kan oxå ställa till en hel del..

Om micken saknar dess alternativ,skär lite topp innan du sjunger in.Micken låter som en felaktigt inställd studio projects B1:a - hört rätt många såna med dessa färgningar - då jag äger en själv.Nu vet jag ju inte om du har en sådan,men problematiken är densamma i ditt sångspår.

Mvh
Micael

Nja, denna är förmodligen inspelad med min dynamiska Jefe. Låten är inspelad delvis 1998 och delvis nu i veckan. Sången tillhör de gamla spåren.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att lira in 16-dels tamburin visade sig jättesvårt. Så halva tempot fick det bli.

Fast det var jättelätt att hitta ett parti som stämde, så då loopade jag upp det helt enkelt.  B)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Snygg ny version !

Stråkarna , tamburinen o allt  :)

Tycker att den passar alldeles utmärkt i detta tempo, orginalet är lite segt :ph34r:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ah, du har fixat med lite mer grejer, va? Trummorna låter som mer driv i! Ännu lite funkigare. Snyggt! Kanske ibland lite _för_ mkt fills? Får känslan att det stoppar upp flödet en aning? Men bara en aning.

Sticker vocalen ut lite i förhållande till de övriga instrumenten i ljudbilden? Sänka nivån något? Fick den känslan.

Snaren? Ljudet som finns på "Move on Up" tycker jag är juste som ett lyxigt julbord på julafton. Ljus och snärtig, för att komplettera den lite varma ljudbilden?

Fler borde ta chansen att kommentera en funkig låt som denna! :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg ny version !

Stråkarna , tamburinen o allt  :)

Tycker att den passar alldeles utmärkt i detta tempo, orginalet är lite segt :ph34r:

 :D Tack. Tanke till 1up också.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ah, du har fixat med lite mer grejer, va? Trummorna låter som mer driv i! Ännu lite funkigare. Snyggt! Kanske ibland lite _för_ mkt fills? Får känslan att det stoppar upp flödet en aning? Men bara en aning.

Sticker vocalen ut lite i förhållande till de övriga instrumenten i ljudbilden? Sänka nivån något? Fick den känslan.

Snaren? Ljudet som finns på "Move on Up" tycker jag är juste som ett lyxigt julbord på julafton. Ljus och snärtig, för att komplettera den lite varma ljudbilden?

Fler borde ta chansen att kommentera en funkig låt som denna! :)

Icke trixat mer faktiskt. Kanske är din tamburin som fixar biffen? Ska kolla in Move on up vid tillfälle.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ah, du har fixat med lite mer grejer, va? Trummorna låter som mer driv i! Ännu lite funkigare. Snyggt! Kanske ibland lite _för_ mkt fills? Får känslan att det stoppar upp flödet en aning? Men bara en aning.

Sticker vocalen ut lite i förhållande till de övriga instrumenten i ljudbilden? Sänka nivån något? Fick den känslan.

Snaren? Ljudet som finns på "Move on Up" tycker jag är juste som ett lyxigt julbord på julafton. Ljus och snärtig, för att komplettera den lite varma ljudbilden?

Fler borde ta chansen att kommentera en funkig låt som denna! :)

Icke trixat mer faktiskt. Kanske är din tamburin som fixar biffen? Ska kolla in Move on up vid tillfälle.

Mycket möjligt. Eller så har min hjärna fått tokfnatt.

Här finns Move on up, tyvärr taskig kvalle, men lättåtkomligt! Typ min favoritlåt. Gör mig alltid på bättre humör när jag är lite nere.



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här finns Move on up, tyvärr taskig kvalle, men lättåtkomligt! Typ min favoritlåt. Gör mig alltid på bättre humör när jag är lite nere.

Kan nog funka, får se om jag har nån liknande kagge. Superfly-soundtracket är underbart också, med bl.a. Pusherman på.


Tillåter mig att gå off-topic i min tråd här.....

Brooklyn funk essentials:
Nog den coolaste texten som finns.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Texten är ju för kul! :d haha  :lol:

Skulle aldrig varit samma grej med annan röst.

Groovy också. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Texten är ju för kul! :d haha  :lol:

Skulle aldrig varit samma grej med annan röst.

Groovy också. :)

Hade nog varit mindre lyckat om Eminem sjöng detta. "My great, great, great grandfather sold slaves..."  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Lyssnat på båda versionerna ganska ofta under denna ganska mörka deckväll-natt  :blink: , tycker för det första att låten (som jag är ganska säker på att jag hört urspr. versionen av faktiskt ;) ) är jäkligt bra. Och för det andra att tolkningen(arna) är jäkligt bra i båda fallen. Mer info har jag inte riktigt att komma med ;) så antar att det är slut på energi så här kl3 på natten ;)
Lite tankar har jag dock: Känns absolut inte som mer "krut" var nödvändigt efter att ha lyssat på ver 1, men förändringarna känns ändå helt klart lyckade och bygger ett slott av den ursprungliga mysiga stugan...
Ver 1: Cool röst. Lyssnar efter basen, som jag först trodde var synt  :blink:, helt klart lyckat spelat, men kanske lite låg i mixen? Eller så är det högtalarna jag har..  Iofs, det är nog en smakfråga. Känns för min del i alla fall inte som om det skulle förstöra något om den var tydligare. Dock gillar jag inte riktigt det synthiga "introt" så mycket

Ver 2 då.. Båda ver är medryckande och välspelade. Tycker nog att ver 2 "rockar" mer än 1:an nu när jag lyssnat på båda i tät följd. ;) Kort låt. Snabbheten som det klagats på (?) är inget problem i sig, snarare gör det att när gitarren får för sig att göra eskapader att man känner en viss beundran, vilket inte är fel! Tycker det håller hög "kvalité" absolut, solona och det övriga sammantaget. Åtminstone jämfört med mycket annat i ens ljudomgivning ;) Kvalitativt också i den meningen att det helt klart känns som båda två vet vad ni sysslar med helt enkelt ;)

Denna låt kommer att gå en hel del här

https://soundcloud.com/user7789882


jay thomas

  • Gäst
Mitt intryck är att det är ett kanonhantverk detta, oerhört bra genomfört MEN jag kan personligen inte släppa originalet så det blir lite könstigt det hele...