Kontrollrummet

Bygga in högtalre i väggen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad _johnny_

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej! Studion/replokalen blev färdigbyggd för ett år sen eller så, och nu börjar jag känna mig redo för lite förbättringar av saker som vi inte riktigt tänkte på då. Eftersom lokalen främst har kommit att användas som replokal vore det skönt att ha ett bra PA där inne, men det äter för mycket plats och blir ännu några fler härliga kablar som vi snubblar över.

Men vi har ett par slusteg, delningsfilter och högtalare som vi inte använder som jag tänkte bygga in i väggen.







Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Hej! Studion/replokalen blev färdigbyggd för ett år sen eller så, och nu börjar jag känna mig redo för lite förbättringar av saker som vi inte riktigt tänkte på då. Eftersom lokalen främst har kommit att användas som replokal vore det skönt att ha ett bra PA där inne, men det äter för mycket plats och blir ännu några fler härliga kablar som vi snubblar över.

Men vi har ett par slusteg, delningsfilter och högtalare som vi inte använder som jag tänkte bygga in i väggen.

innehöll denna tråd en fråga eller?
a
 :ph34r:


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
de är väl inte klokt att sätta int "vanliga" högtalare i en vägg, borde de inte vara gjorda för "in-wall mounting". thomann har såna men vet ej hur neutrala de är för mixning. genelecs monitorer går att bygga in i en vägg men on ni vill ha era PA skåp in i väggen så blir de en massa eq  och akustikproblem.

Vet ej hur dessa fungerar som PA men i en vägg/taket passar de iallafall http://www.thomann.de/se/community_cloud12_99.htm



h.Tommy


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Förstår inte hur det skulle vara värt besväret att bygga in ett par random PA-högtalare som bara blivit över? Monitorer gjorda för inwall-mounting brukar inte vara prisklas 995:- på börsen, om man säger så...
Ju dyrare desto bättre.


freddy

  • Gäst
En tanke är att ni kanske försöker bygga in sådant som inte är lika omgivningskritiskt som ett par högtalare. T.ex rack-enheter? Eller Förstärkartoppar?
Förstår inte att ett PA skulle kunna "ta upp mycket plats", så farligt är det väl inte? Ser rätt rymligt ut på dina bilder.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fast det är ju ganska stor skillnad på om det ska användas som referens monitorer eller replokals ljud, vilket jag uppfattade det som. Men jag vet inte om jag skulle tycka det var värt besväret heller.

Hade ni tänkt bygga hålrum och ställa in högtalarna i eller montera in elementen direkt i väggen?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad _johnny_

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
okej, tack för svaren. det är bara frågan om högtalare vid rep och då bara sång, så vi kräver inte så jäte mycket, men ni tycker inte att det vore värt det alltså? det jag hade tänkt var att regla upp och ta ur elementen ur lådorna å fästa dom i där. Dvs bara skära bort så mycket isolering som det krävs för att dom skulle på plats. Att det innebär lite jobb gör då inget, tycker det är kul med projekt, men det känns ju väldigt meningslöst om ni vet att det kommer låta kass.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
faktistkt gör inte det, som jag sade tidigare nog kanske de har mycke oljud men inget ni vill höra på . något annat kan ni ju bygga in i väggen, t.ex slutsteg osv. hyllor ?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
faktistkt gör inte det, som jag sade tidigare nog kanske de har mycke oljud men inget ni vill höra på . något annat kan ni ju bygga in i väggen, t.ex slutsteg osv. hyllor ?

Kan du förklara lite närmare rent tekniskt varför du är så säker på att det inte skulle funka? Eller om du har testat samma sak själv?

Om bara väggen är någorlunda stadig så ser iaf. inte jag direkt varför det inte skulle kunna fungera som rep ljud. Om man nu tycker det känns kul/värt att lägga ner jobb på att ta upp hål o.s.v. för att testa.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hej.

först , du måste mäta ut exakt storlek för luftrummet, bygga tätade väggar utåt mot rummet, ingen luft skall läcka ut,är skåpen aktiva eller passiva? båda behöver ju kabeldragning som gör de hela problematiskare är du säker att du orkkar göra så starka väggar ? de får ju inte resonera osv. + basfrekvenserna läcker grymt lätt .


H.tommy


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Kabeldragning är väl inget större problem än att ansluta burkarna som de var innan. Och visst, som sagt väggen måste vara stabil så den orkar hålla elementen på plats utan att hela väggen blir medresonerande.

Annars blir det här en annan princip än basreflex eller slutna lådor. Oändlig baffel (sluten låda), öppen baffel, hmm vet inte vad man ska kalla det att bygga in element i väggen. Kanske en blandning av dom två. Jag tror inte att man måste "bygga in" lådorna i väggen.

Det blir ju säkerligen annorluna än hur lådorna lät innan, kanske bättre, kanske sämre. Kanske värt att testa.  B)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
De blir ju basicly alltid en annorlunda låda än de var så de kommer att låta annorlunda, 99% av tiden sämre för elementen är gjorda för sin låda.
subwoofern skulle jag förstå dehär med, alltså "infinite baffle" som är populärt i hembio scenen i usa.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
de kommer att låta annorlunda, 99% av tiden sämre för elementen är gjorda för sin låda.

Beror ju på vad det är för burkar. Har man tur är lådan konstruerad för elementen, sällan tvärt om tror jag.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil