Kontrollrummet

1up-Klassiskt Epos v3! Bas, harpa, & kör introducerad! Nu med 7.17 min. musik!

1up · 44 · 24755

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det är helt ok. Iofs så är det två första minuterna lite sorgsna för min sinnesstämning just nu (och då har jag nog lyssnat 20-30 ggr på v1,v2,v3 sammantaget) men efter 3min rockar detta ;)

Tycker exp-violinerna dock var bättre... Hmm, längre kommentar kommer senare.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker det är helt ok. Iofs så är det två första minuterna lite sorgsna för min sinnesstämning just nu (och då har jag nog lyssnat 20-30 ggr på v1,v2,v3 sammantaget) men efter 3min rockar detta ;)

Tycker exp-violinerna dock var bättre... Hmm, längre kommentar kommer senare.

Vilken ära du lyssnat så många vändor på mina verk.  :wub:

Så exp var bättre för dig. hmm, oki. Jag tycker väl också att de hade ett annat schwung. Å andra sidan med en baksida. Och baksidan av sustain blev att det blev lite "platt"? Man kan ju kompromissa och blanda bägge varianterna. Göra det en aning mer följsamt helt enkelt.

Hoppas sinnesstämningen blir lite ljusare snart.

Nu dags att kika vidare på Tom Hanks Månserie. Tyvärr väldigt amerikansk, och hade önskat en vinkel som visade mer av ingenjörsarbetet bakom, men vacker cinematografi och ett fint tidsdokument är det.



jay thomas

  • Gäst
Härligt. Inte så sjösjukt (subjektivt) längre. Lustigt nog kändes den inte längre, tycker jag är ett bra betyg. Tiden går fort när man njuter.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lovade ju att skriva nåt på denna, så bättre sent än aldrig... ;)

Negativt: Man tröttnar när man haft den på repeat i några veckor ;)

Positivt: Bra arrangerat. Möjligtvis påminner det om något som redan existerar efter 3 min, men jag kan ju inte komma på varken kompositör eller stycke, så det spelar ju ingen roll.. ;) Det är fett ös efter 3 min... Så pass att man kan se månget filmiskt tema framför sig. En regissör hade nog varit rätt nöjd att kunna välja från ett sådant.. bord!

Ljuden är ju Gold, och väldigt bra.. Kan dock säga att exp-violiner är lite underskattade, och att du bytar ut dem gör ju inte saken bättre ;)

Nåja, grymt bra och skickligt! När kommer nästa version
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då ska vi se. Jag har bara lyssnat på ver 3. Tre gånger blev det.  ^_^

Känslan jag får av denna musik är någon kärlekshistoria under 1800-talet. Kanske Amerika, men snarare södra europa. Nånting har hänt, ingen tragedi men något är på väg att gå fel. Huvudrollsinnehaverskan står med gråtröda ögon. Skulle kunna vara en ung Meryl Streep.

Efter ett tag (1:24) glömmer jag att det inte är ett soundtrack jag lyssnar på. Det kommer vad jag antar skall vara en svällande cymbal som mest låter baklänges och för nära. Den passar inte in i ljudlandskapet som hittills varit.  Här börjar jag reagera på lite pumpande stråkar också. Vid det lugnare partiet vid 2:06 och framåt är det vackert och mycket realistiskt. Starkare stråk, men fortfarande vackert. Bättre cymbal, eller är det jag som blivit van.

När vi kommer till "piratpartiet" efter 3:13 slår det mig att detta är snudd på genialt. Det här totar inte vem som helst ihop på en kafferast... Men sedan börjar det bli rörigt runt 4:00, altviolerna hackar och det låter inte lika vackert.

Blåset efter är vackert, men har lite svårt för stråkpumpandet här.

Vad var det?? En samplad kör? Känns syntetisk och malplacerad, även om den bara förekommer lite diskret. Extra synd eftersom just det partiet är så smakfullt annars, med gudomligt harpospel.

Slutet går en förbi då det är en smula intetsägande. Något saknas, men jag vet inte vad.

Men man måste sammanfatta detta med: Imponerande. Skickligt, indeed. :)



(Det hörs ett mystiskt bakgrundsknaster vid 6:00 och framåt, nästan som vinylskiva. Hörs kanske bara i lurar?)
DON'T PANIC


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Då ska vi se. Jag har bara lyssnat på ver 3. Tre gånger blev det.  ^_^

Känslan jag får av denna musik är någon kärlekshistoria under 1800-talet. Kanske Amerika, men snarare södra europa. Nånting har hänt, ingen tragedi men något är på väg att gå fel. Huvudrollsinnehaverskan står med gråtröda ögon. Skulle kunna vara en ung Meryl Streep.

Efter ett tag (1:24) glömmer jag att det inte är ett soundtrack jag lyssnar på. Det kommer vad jag antar skall vara en svällande cymbal som mest låter baklänges och för nära. Den passar inte in i ljudlandskapet som hittills varit.  Här börjar jag reagera på lite pumpande stråkar också. Vid det lugnare partiet vid 2:06 och framåt är det vackert och mycket realistiskt. Starkare stråk, men fortfarande vackert. Bättre cymbal, eller är det jag som blivit van.

När vi kommer till "piratpartiet" efter 3:13 slår det mig att detta är snudd på genialt. Det här totar inte vem som helst ihop på en kafferast... Men sedan börjar det bli rörigt runt 4:00, altviolerna hackar och det låter inte lika vackert.

Blåset efter är vackert, men har lite svårt för stråkpumpandet här.

Vad var det?? En samplad kör? Känns syntetisk och malplacerad, även om den bara förekommer lite diskret. Extra synd eftersom just det partiet är så smakfullt annars, med gudomligt harpospel.

Slutet går en förbi då det är en smula intetsägande. Något saknas, men jag vet inte vad.

Men man måste sammanfatta detta med: Imponerande. Skickligt, indeed. :)



(Det hörs ett mystiskt bakgrundsknaster vid 6:00 och framåt, nästan som vinylskiva. Hörs kanske bara i lurar?)

Wow vilken kommentar! Skickar en kram redan nu: *kram*  :D av tacksamhet!

Då ska vi se :P

Underbart att läsa vart i världen musiken tog dig. Bilderna, epoken. :)

Svällande cymbalen beror på att jag ändrade DFD-inställningar (Direct from Disc) i EWQL. Vilket medförde att ljuden konstigt nog ändrade start- och slutläge. Så det är en ren teknisk f_ck-up. hehe Lätt fixat. Jo jag kan sänka nivån också på den.

Pumpande stråkarna går tydligen bara hem i vissa läger. Marigt det där!

Din kommentar om piratpartiet: :wub: Det roliga med den var att jag började inte ens med basen som inleder piratpartiet, utan började med en annan stämma. Sedan gav det ena det andra. Sådana musikaliska associationskedjor som bara kan komma fram av att man släpper kontrollen.

Kören är samplad, japps! Så den drog ned helhetsintrycket, var synd. Får väl sjunga in stämmorna "manuellt" i så fall möjligen.

Harpspelet gick hem mer än de pumpande stråkarna alltså. hehe Harpan kom lika oväntat flygande som en gyllene fågel i en slottsherres hyffsat väl tilltagna 1700-talsestät.

Du har helt rätt i att slutet liksom blir ett antiklimax. Tror jag behöver låta slutet ljuda någon takt till. Göra något extra med det helt enkelt för att få fin avrundning.

Kan säga det en gång till att blir överlycklig över att du lyssnat och kommenterat så noga. Du har "sett" mitt verk. :) Det tackar vi för!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou 1up!

Denna gått mig förbi, tar igen det nu...
Massiv filmmusik,skönt arrat, gillar växande cymbalen. Stråkarna tänder lite långsamt på sina ställen för att kunna låta riktigt riktiga. Känner ju inte till hur softan skall användas men troligtvis kan man variera accenten på stråkarna. Körerna snygga. Detta ett utlåtande från en icke klassikerexpert, helheten snygg, som dock kan förbättras!

Snyggt jobbat 1up! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjou 1up!

Denna gått mig förbi, tar igen det nu...
Massiv filmmusik,skönt arrat, gillar växande cymbalen. Stråkarna tänder lite långsamt på sina ställen för att kunna låta riktigt riktiga. Känner ju inte till hur softan skall användas men troligtvis kan man variera accenten på stråkarna. Körerna snygga. Detta ett utlåtande från en icke klassikerexpert, helheten snygg, som dock kan förbättras!

Snyggt jobbat 1up! :)



h.  johan

Tjena, tjena!

Ett fint tips där om att variera accenten. Skulle kunna automatisera och göra den snabbare vid just det kritiska partiet som många poängterar. Smart! Whii, någon som gillar körerna iaf. :)

Helheten kan bli lite mer smooth t.ex., jadå.

Tack för lyssning!