Kontrollrummet

1up-Klassiskt Epos v3! Bas, harpa, & kör introducerad! Nu med 7.17 min. musik!

1up · 44 · 25239

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
V3 är här! :)

http://www.aurells.com/div/1up-Klassiskt%20EposV3.mp3

1 minut och 30 sekunder extra! Nu med harpa och mer markerad bas!

Har jämnat till verket något. Ändrat vissa stråkar till sustain istället för expressive för att slippa göra vissa av er lyssnare sjösjuka. :) Hoppas det hjälper!

05:55 ett litet kul trick: Fortsättningen lät trist, så jag sänkte slingan med en halvton. Ändrade några toner, sen slingorna som kommer efter är likadana, på ett ungefär, men en halvton upp. Då kändes det "fräscht" för öronen igen. Funderar på att phase-skifta celloljudet vid 05:55 för att ge ett fräscht intryck för öronen. Som att en ny cello kommer in. Vänster kanal blir höger, höger kanal blir vänster. Tror det går med phase shift. Annars byter jag bara panoreringen på instrumentet så får jag den effekten jag är ute efter.

Tyvärr hamnar en ton lite efter, trots att jag försökt fixa det. En cymbal hamnar lite snett också. Sorry about that.

Är den klar nu? Ska den bli längre?

Nytt i V2!

03:13 Pirates någon? :D Leker med polyrytmik och svepande-om-vartannat-slingor. :)

05:03 Temat spelar en andra gång. Det hämtas upp och ackorden transponeras och inverteras för att stiga uppåt i skalan från bas och ge en mäktig känsla! :)

Pga minnesbrist, tyvärr trist ton på slutet...

Ett nytt klassiskt verk! Det var ett tag sen! :)

Utan formell musikutbildning eller skolning slänger vi här ut lite toner efter öra och gehör. Leker med dynamik. Leker med och försöker täcka in ett flertal klanger. Dels i ackorden, men också de klanger som kommer genom ackordbyten.  Lite på samma sätt som att handlingen utspelar sig _mellan_ rutorna i ett seriemagazin. Det är ofta lurigt att lägga långa slingor som känns som en helhet. Hur gör man egentligen? Försöker prova mig fram. Hur funkar det här?

Försöker få till en äkthetskänsla närmande Shore och Newton Howard som är två av mina favoriter just nu.

Har slängt ut pretto att få allt "perfekt" direkt. Försöker att inte tänka. Sen försöker jag väva ihop satserna till en helhet.

Verket (för att använda Dividend-termer) inleder vi med en abstrakt sats med cello och flöjt. Humm, humm, vad väntar för gott härnäst?

00:56  Jo, själva temat! Ljusare, lite mer positivt i klangen. Sen kommer några satser till och jobbar med att skapa luft och utrymme i mina verk så att det låter avslappnat.

(01:28 En konstig ton pga för lite ram-minne! Lätt fixat.)

Ska jag återkomma till temat flera gånger? Det är väl så man gör? Howard Shore som exempel i LOTR. Jo där byggde han ju upp det steg för steg. Lite som en av mina all-time-favvs i klassiska världen: Bergakungens sal.

Nog pladdrat. Låt musiken ljuda!
« Senast ändrad: 01.12.2007, 22:18:44 by 1up »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite fel på mina hörlurar? Saknar bas vid temat :) cellona kanske spelar för högt.

Annars väldigt sammanhängande och intressant utveckling av "verket". ;) Från början till slut. Skulle passa som bakgrundsmusik (2-3 min) till nån skum äventyrsfílm.

Kul att du leker klassisk kurragömma igen. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite fel på mina hörlurar? Saknar bas vid temat :) cellona kanske spelar för högt.

Annars väldigt sammanhängande och intressant utveckling av "verket". ;) Från början till slut. Skulle passa som bakgrundsmusik (2-3 min) till nån skum äventyrsfílm.

Kul att du leker klassisk kurragömma igen. ;)

Yepps, temat har ett luftigare arr. Lyssnar man på kommersiella låtar är kanske temat det som mest liknar proffsmixning? ALltså luftig mix. Medan resten av låten är ganska mullrig i nedre mellanregister och bas. Jag kan ju sätta in en touché av bas under temat också. Bara en förnimmelse av botten så man känner den.

Skum äventyrsfilm? :P Vad skulle den innehålla tro?

Du menar cellona spelar för högt upp i registret? Jo mkt möjligt. Är ju latmannamässigt gjort. Hela ackordet på cello rakt av. Dubblat med flöjt ibland. Har viola som skulle kunna ta vid högre upp i registret. Gillar dock cellons mjukare ton.

Kul att du tycker låten är sammanhängande!

Nu tillbaks till ritbordet! :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite fel på mina hörlurar? Saknar bas vid temat :) cellona kanske spelar för högt.

Annars väldigt sammanhängande och intressant utveckling av "verket". ;) Från början till slut. Skulle passa som bakgrundsmusik (2-3 min) till nån skum äventyrsfílm.

Kul att du leker klassisk kurragömma igen. ;)

Yepps, temat har ett luftigare arr. Lyssnar man på kommersiella låtar är kanske temat det som mest liknar proffsmixning? ALltså luftig mix. Medan resten av låten är ganska mullrig i nedre mellanregister och bas. Jag kan ju sätta in en touché av bas under temat också. Bara en förnimmelse av botten så man känner den.

SJälv gillar jag att låta "basiga" instrument agera percussivt, alltså ersätta trummor och virvlar och liknande. Mer lättlyssnat blir det med rytm, speciellt gillar folk om det samtidigt är ett "tema", en enkel men bra melodi alltså, som hämtad ur filmerna med...

Citera
Skum äventyrsfilm? :P Vad skulle den innehålla tro?

... Indiana Jones :) Och massvis med infödingar!!

Citera
Du menar cellona spelar för högt upp i registret? Jo mkt möjligt. Är ju latmannamässigt gjort. Hela ackordet på cello rakt av. Dubblat med flöjt ibland. Har viola som skulle kunna ta vid högre upp i registret. Gillar dock cellons mjukare ton.

Kul att du tycker låten är sammanhängande!

Nu tillbaks till ritbordet! :D

DEn växer och växer här... Väntar på nästa verre :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Så vackert vemod ....
ett tema introduceras
ett annat mer mörkt dyker upp
och så stilla ... långt bort
lite disharmoniska klanger böljar fram - det är sorg

Väldigt bra
komposition
ljud
känsla

Mer!!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

... Indiana Jones :) Och massvis med infödingar!!

:) Piskan är redo!

Ah, och staccato i basen som du typ skrev var ett bra tips! Det drog igång inspirationen en vända. :)
« Senast ändrad: 28.11.2007, 19:13:22 by 1up »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Så vackert vemod ....
ett tema introduceras
ett annat mer mörkt dyker upp
och så stilla ... långt bort
lite disharmoniska klanger böljar fram - det är sorg

Väldigt bra
komposition
ljud
känsla

Mer!!


Wow, gee thanx! :D

Vemod finns det gott om här, så att det kommer fram i musiken är väl inte så konstigt.

Är uppe i 5 min ungefär nu! Ny verre kommer om en stund!
« Senast ändrad: 28.11.2007, 19:14:17 by 1up »



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Shit, nerladdningen strular, prövar på nytt senare :unsure:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För mig med. Lyssnar nu...
(F ö tycker jag det är kul att du också börjat med svulstiga namn :D , medans jag då börjat bli inspirerad att namnge mina "verk" om tjejer och blommor och Jenny och sånt... Nästa verk heter förövrigt "Guy with dark eyes smoking". Behöver 3-4 timmar nu i veckan för att färdigställa...:)

Ok, din låt då. Ett ord: avslappnande. MEN dramatiskt i sin oförutsägbarhet och gulliga ackordskiften. Vill höra detta fler gånger helt klart. Fler intressanta passager här än i den förra. Iofs nästan 6 minuter nu så :)
Du utnyttjar utrymmet väl, dvs detta ÄR bra...

Vid 5 minuter och framåt händer mycket intressanta saker, slutar lite abrupt kanske men det får du inte gå tillbaka till Gå för...

Bra.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
För mig med. Lyssnar nu...
(F ö tycker jag det är kul att du också börjat med svulstiga namn :D , medans jag då börjat bli inspirerad att namnge mina "verk" om tjejer och blommor och Jenny och sånt... Nästa verk heter förövrigt "Guy with dark eyes smoking". Behöver 3-4 timmar nu i veckan för att färdigställa...:)

Ok, din låt då. Ett ord: avslappnande. MEN dramatiskt i sin oförutsägbarhet och gulliga ackordskiften. Vill höra detta fler gånger helt klart. Fler intressanta passager här än i den förra. Iofs nästan 6 minuter nu så :)
Du utnyttjar utrymmet väl, dvs detta ÄR bra...

Vid 5 minuter och framåt händer mycket intressanta saker, slutar lite abrupt kanske men det får du inte gå tillbaka till Gå för...

Bra.



Intressant (parentes). :) Och skön titel du kommit på till din kommande låt. Får mig att associera till den eminenta filmen Den Onde den Gode och den Fule. Gunsmoke...

Avslappnande alltså. Hmm, mjo, så kanske den är. Inte tänkt så. Gulliga ackordbyten? Kanske de. :P Jo, låten är rätt överraskande. Håller med om det. En rad olika partier och "stilar" i samma låt. Det kommer förstås sig utav att jag kör med att komponera satsvis. Japp, nästan 6 min! Ska den bli 20 min? :D



Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Skriver medan jag lyssnar:

Det börjar verkligen skitbra. Sen dör det lite och blir lite för abstrakt för mig, precis när jag väntade mig något man kunde hänga med i.
Sedan kommer det några sjukt snygga partier där harmonierna är väldigt vackra.
Och sedan blir det för korta toner för att stråkljudet ska komma till sin rätta.
Sedan återkommer en melodi, det är bra!
Sen tog det slut helt plötsligt.

Mycket bra jobb med harmonier och så. Huvudtemat var också mycket fint. Resten var lite för svårt för mig... fast så känns det alltid när jag lyssnar på klassisk musik, det är jättefint i vissa delar, men sedan kommer något parti som jag inte riktigt förstår.

Bra jobbat hur som helst.
blargh


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skriver medan jag lyssnar:

Det börjar verkligen skitbra. Sen dör det lite och blir lite för abstrakt för mig, precis när jag väntade mig något man kunde hänga med i.
Sedan kommer det några sjukt snygga partier där harmonierna är väldigt vackra.
Och sedan blir det för korta toner för att stråkljudet ska komma till sin rätta.
Sedan återkommer en melodi, det är bra!
Sen tog det slut helt plötsligt.

Mycket bra jobb med harmonier och så. Huvudtemat var också mycket fint. Resten var lite för svårt för mig... fast så känns det alltid när jag lyssnar på klassisk musik, det är jättefint i vissa delar, men sedan kommer något parti som jag inte riktigt förstår.

Bra jobbat hur som helst.

Vad roligt du gillar inledningen och temat!

Du har en poäng i att låten "dör lite". När den börjar rätt starkt och sen kommer ett lugnt parti ganska snabbt. Jag kommer jobba med att binda ihop de olika satserna alltmedan jag jobbar med låten. Så det kommer bli bättre! Det abstrakta blir dock kvar. :) För försöker träna på bland annat det. Ibland blir det lättare att ta till sig efter några lyssningar. Man kan alltid hoppas. :)

Tack för att du lyssnade och kommenterade!


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Fint stycke, måste ha tagit tid att laga denna.
Jag är ingen vän av klassisk musik men med tanke på att sci-fi och fantasifilmers theme musik ofta tilltalar mej så förstår jag väl lite mej på det.
Bottnet fattas IMO totalt, fyll gärna ut det med något tungt.


H.Tommy


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fint stycke, måste ha tagit tid att laga denna.
Jag är ingen vän av klassisk musik men med tanke på att sci-fi och fantasifilmers theme musik ofta tilltalar mej så förstår jag väl lite mej på det.
Bottnet fattas IMO totalt, fyll gärna ut det med något tungt.


H.Tommy

Tackar!

Jag började med stycket för precis 24 timmar sen (på några minuter när.) Det har gått snabbt att skriva faktiskt. Tycker jag iaf! Vad tycker du? Har väl lagt mellan 7-10 timmar på det. Svårt att säga hur mkt.

Det är sant att bottenbas saknas. Använder dubbelbasen rätt sparsamt. Bra du tar upp det! Ska dubba bastonerna som finns i cellon svagt med dubbelbas en oktav ned. Det borde göra susen. Ska lyssna på något annat klassiskt verk och höra skillnaden. Det kan ha att göra lite med att stycket är helt okomprimerat. Funkar det bättre på starkare volym?

Fantasy och sci-fi är intressanta influenser. Känns som att det här eposet kan komma att bli en exposé i olika stilar. Du har inspirerat till att testa lite fantasy-kör. Det kommer smälta in. Jag lovar. :)

Tack för lyssning!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Körer? Magnus kör??

Körmannen! :D

Japp! Ett bra förslag. Min far föreslog detsamma. :)

Något förslag på hur jag kan lägga kören?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
GÖr inte som med dina latmannamässiga ;) cellos! Låt kören följa leaden, fast du kan ju ha en stämma som följer nån av noterna i ackordet. Det brukar låta bra...
DOCK jag har inte studerat detta ämne (hur funkar en kör??? Det borde du veta bättre som sjungit i dylika), men med ovanstående borde du få en ljudbild som åtminstone är något bättre än hyfsad :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Testade med "hög volym" för någon timme sedan, före huset sovde, fick då heller inget egentligt botten ut av denhär.
Men om du då ändrar basen så blir det säkert fint .



h.tommy


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Testade med "hög volym" för någon timme sedan, före huset sovde, fick då heller inget egentligt botten ut av denhär.
Men om du då ändrar basen så blir det säkert fint .



h.tommy

Aah, tack för att du provade. Gott, gott. Då lägger vi definitivt till bas.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
GÖr inte som med dina latmannamässiga ;) cellos! Låt kören följa leaden, fast du kan ju ha en stämma som följer nån av noterna i ackordet. Det brukar låta bra...
DOCK jag har inte studerat detta ämne (hur funkar en kör??? Det borde du veta bättre som sjungit i dylika), men med ovanstående borde du få en ljudbild som åtminstone är något bättre än hyfsad :)

Haha Du din!

Ska väl försöka poängtera att det dels är av lathetsskäl jag lägger hela ackordet på cellos. Dels att datorn inte klarar av fler än sådär 6-7 ljud från EWQL. Så orkar man exporta spår till wav hela tiden så visst, men man kan ju kompromissa. Skulle kunna lägga någon oktav på violin. Fast prövade faktiskt det och lät inte fullt lika bra! Skumt nog. Visst är min ljudbild långt ifrån fulländad. Inte så transparent som proffsens, men hur tar jag mig dit?

Standardkören är: SATB

Sopran
Alt
Tenor
Bas

För fläskiga arr a'la Carmina Burana då! Kan börja pröva att följa melodin. Sen pröva att tersa. Blir lovande! :)



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Oj,vad vackert det börjar..Jag fick lite Albioni vibbar,och det är inte dåligt!
Stoppat vid 1.13 Vet inte vilket "bilotek" du använt? Men stråket spelar lite "ryckigt,pumpande,böljande",tror det skulle vara as snyggt mot flöjten om stråket var rakare(i brist på bättre ord)då partiet just nu är ohyggligt vackert.Så hade jag velat höra det..Fixar du det så skapar jag en mapp som heter seven uppen!

Då kör vi vidare..fram till 2.08 bra..fram till 2.55 riktigt bra! Några stråk strofer därefter som påminner om första kommenteringen.3.10 Fantastiskt! fram till 4.28 trots stråket,här passar det perfekt.Mycket dramatiskt strax före 5.00..OH Jizes vilken avslutning..När jag lyssnar på klassisk musik,jag gör ofta det då det bryter av från min egen musik och ger mig ett stort lugn så får jag gås hud ibland..Strax efter 5.00 så får jag det här oxå.Jag får nog säga att du närmar dig Per med stormsteg i det klassiska arret,detta var på det hela taget en underbar lyssning - med de korrigeringar jag önskar så är detta bland det bättre jag hört faktiskt.

Nu tänker jag lyssna igen,utan skriverier.

Slut summering:Jag borde inte ge dig 5:an för stråk attack soundets skull,men jag gör det ändå tack vare det vackra slutet! Samt,det är ju du som är kompositör,och hade säkert en avsikt med de valda ljuden..Så lyssna inte på mitt svammel.. :D

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
GÖr inte som med dina latmannamässiga ;) cellos! Låt kören följa leaden, fast du kan ju ha en stämma som följer nån av noterna i ackordet. Det brukar låta bra...
DOCK jag har inte studerat detta ämne (hur funkar en kör??? Det borde du veta bättre som sjungit i dylika), men med ovanstående borde du få en ljudbild som åtminstone är något bättre än hyfsad :)

Haha Du din!

Ska väl försöka poängtera att det dels är av lathetsskäl jag lägger hela ackordet på cellos. Dels att datorn inte klarar av fler än sådär 6-7 ljud från EWQL. Så orkar man exporta spår till wav hela tiden så visst, men man kan ju kompromissa. Skulle kunna lägga någon oktav på violin. Fast prövade faktiskt det och lät inte fullt lika bra! Skumt nog.

Pröva att blanda silver EWQLs (om du har silver) mans kör, med mens choir i Magnus + sjung in några egna spår. Låter BRA! Bäst förstås om du struntar i magnus och silver och sjunger allt själv dock. Men man är ju lat :)
Senaste gången jag sjöng in kör gjorde jag 5 spår, det räckte tillsammans med silver manskören för att få något lyssningsbart.
6-7 ljud??? Kör silver blandat med Gold, om du kan, de samplingarna är 16bit har jag för mig, medans Gold är 24bit (HAR JAG FÖR MIG!!!), åtminstone kan jag ha typ 12 instrument här på min bärbara (512mb internminne och bauta-växlingsfil). Gold är inte att tänka på att använda just nu, eftersom musikdator ligger sönderdelad i komponenter här på golvet. (efter resan) :)

Angående violiner som spelar treklang låter det inte bra nä. För mig är de leadinstrument, inte "komp", såvida det inte är spiccato de spelar eller så förstås...

Citera
Visst är min ljudbild långt ifrån fulländad. Inte så transparent som proffsens, men hur tar jag mig dit?

Standardkören är: SATB

Sopran
Alt
Tenor
Bas

För fläskiga arr a'la Carmina Burana då! Kan börja pröva att följa melodin. Sen pröva att tersa. Blir lovande! :)

Faktum är att det bara är två presets i Magnus som låter någorlunda verkliga (men så kostar det bara 20 euro eller vad det var) dels Men's choir och den blandade som jag inte minns vad den heter. Alla de andra känns överdrivet synthiga. Det gör ju Men's choir också litegrann, men som sagt lägg på egen kör, eller silver manskören så motverkas det.
( f ö märkligt att noll körer finns i Gold.  :blink: ) Och inget piano, och ingen orgel heller :) som i Silver.
ORgeln låter iofs skit. Pianot bra.
Att göra ett Carmina Burana med enbart Magnus skulle nog inte låta särskilt bra :D Väntar fortfarande på en lightversion av EWQL symphonic choirs. Testade miroslav philharmonik, och dess kör-samplingar. De är många men låter inte speciellt verkliga. I och för sig så testade jag mig aldrig fram för att försöka få det att låta verkligare.....

/Per

« Senast ändrad: 29.11.2007, 09:43:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Har inte lyssnat jättenoga, men första intrycket är:

STRESS. Någon som irrar runt och letar efter någonting, men hittar inte. Måste stanna till och tänka för att fundera ut var saken kan vara. Och snart går tåget. Eller nåt.


Själv är jag ju alltid stressad, utan att jag behöver ta till yttre stimuli, så detta är nog inten jag skulle sätta på hemma. Men uppenbarligen förmedlar stycket en känsla :)


jay thomas

  • Gäst
Mysigt. Detta imponerade på mig helt klart. Bra, omväxlande och aldrigt någon egentlig transportsträcka. Det jag möjligtvis höjer på öronbrynen för är att under senare hälften av stycket känns det som om stråkarna pumpar på ett onaturligt sätt. Det är nästan så att volymen sinusvågar under samma stråkdrag, vilket gör mig lite sjösjuk...


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
väldigt bra 1up.
smäktande vackert  känslosamt.
lte avhuggna stråkar kanske  slutpartet nnan det lugna mörka.
Flmmusk nja kanske nte rktgt tycker det fnns ett starkare eget uttryck  det.
sista tonen är ju skit rolig faktskt..

gott o höra
tony
att leva är att dö


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fortsatt stämningsfullt
Ödesmättat interfolierat! med vackra slingor
Inga stillastående partier - allt har sin funktion - alla 5.54 är musik
Ljudmässigt låter det, i mina öron, mycket bra.
F-n vad bra komponerat!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
GÖr inte som med dina latmannamässiga ;) cellos! Låt kören följa leaden, fast du kan ju ha en stämma som följer nån av noterna i ackordet. Det brukar låta bra...
DOCK jag har inte studerat detta ämne (hur funkar en kör??? Det borde du veta bättre som sjungit i dylika), men med ovanstående borde du få en ljudbild som åtminstone är något bättre än hyfsad :)

Haha Du din!

Ska väl försöka poängtera att det dels är av lathetsskäl jag lägger hela ackordet på cellos. Dels att datorn inte klarar av fler än sådär 6-7 ljud från EWQL. Så orkar man exporta spår till wav hela tiden så visst, men man kan ju kompromissa. Skulle kunna lägga någon oktav på violin. Fast prövade faktiskt det och lät inte fullt lika bra! Skumt nog.

Pröva att blanda silver EWQLs (om du har silver) mans kör, med mens choir i Magnus + sjung in några egna spår. Låter BRA! Bäst förstås om du struntar i magnus och silver och sjunger allt själv dock. Men man är ju lat :)
Senaste gången jag sjöng in kör gjorde jag 5 spår, det räckte tillsammans med silver manskören för att få något lyssningsbart.
6-7 ljud??? Kör silver blandat med Gold, om du kan, de samplingarna är 16bit har jag för mig, medans Gold är 24bit (HAR JAG FÖR MIG!!!), åtminstone kan jag ha typ 12 instrument här på min bärbara (512mb internminne och bauta-växlingsfil). Gold är inte att tänka på att använda just nu, eftersom musikdator ligger sönderdelad i komponenter här på golvet. (efter resan) :)

Angående violiner som spelar treklang låter det inte bra nä. För mig är de leadinstrument, inte "komp", såvida det inte är spiccato de spelar eller så förstås...

Citera
Visst är min ljudbild långt ifrån fulländad. Inte så transparent som proffsens, men hur tar jag mig dit?

Standardkören är: SATB

Sopran
Alt
Tenor
Bas

För fläskiga arr a'la Carmina Burana då! Kan börja pröva att följa melodin. Sen pröva att tersa. Blir lovande! :)

Faktum är att det bara är två presets i Magnus som låter någorlunda verkliga (men så kostar det bara 20 euro eller vad det var) dels Men's choir och den blandade som jag inte minns vad den heter. Alla de andra känns överdrivet synthiga. Det gör ju Men's choir också litegrann, men som sagt lägg på egen kör, eller silver manskören så motverkas det.
( f ö märkligt att noll körer finns i Gold.  :blink: ) Och inget piano, och ingen orgel heller :) som i Silver.
ORgeln låter iofs skit. Pianot bra.
Att göra ett Carmina Burana med enbart Magnus skulle nog inte låta särskilt bra :D Väntar fortfarande på en lightversion av EWQL symphonic choirs. Testade miroslav philharmonik, och dess kör-samplingar. De är många men låter inte speciellt verkliga. I och för sig så testade jag mig aldrig fram för att försöka få det att låta verkligare.....

/Per



Har tyvärr icke silver! Ja, det är skumt att silver har mer grejer än Guld. Och guld är dyrare än silver. Ja, även utanför EWQL's paket, även på världsmarknanden. :P

Japps. 6-7 instanser sen börjar minnet ta slut. Och jag får de här problemen med att noter "kommer efter", som vi hör på den här låten på två ställen, dels alldeles på slutet. Det tror jag har att göra med att _för många_ toner spelar samtidigt. Och när en not slutar ljuda så att säg taket passeras, om taket är 32 noter samtidigt, så triggas en not att börja ljuda, även om den kommer långt efter när den egentligen borde börja ljuda. Därav effekten. Så som jag tolkar den.

Jag kanske har apiga inställningar i EWQL? Om du inte får samma problem? Och som du säger, du har 512 mb ram, jag har 1024.

Går in i Cubase nu och skriver upp vilka inställningar jag har så kan vi jämföra?

"Direct from Disc options:

DFD ACTIVE

Preload Buffer 192.00 KB
64 reserved voices (borde kanske öka denna)

Voice Buffer Size 384.00 KB
24 MB Mem Total"

Jo, vissa patchar låter klart bättre än andra i körprogrammet. Sjunga in är jobbigt. ;) Plita in noter är lätt. Det är dock ett bra förslag att kombinera fake-kör med äkta kör. Känner väl just nu för att göra mest ett klassiskt verk, snarare än körverk. ;)

Svarade jag på alla frågor? Lätt att missa något med mycket text.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjena.
Oj,vad vackert det börjar..Jag fick lite Albioni vibbar,och det är inte dåligt!
Stoppat vid 1.13 Vet inte vilket "bilotek" du använt? Men stråket spelar lite "ryckigt,pumpande,böljande",tror det skulle vara as snyggt mot flöjten om stråket var rakare(i brist på bättre ord)då partiet just nu är ohyggligt vackert.Så hade jag velat höra det..Fixar du det så skapar jag en mapp som heter seven uppen!

Då kör vi vidare..fram till 2.08 bra..fram till 2.55 riktigt bra! Några stråk strofer därefter som påminner om första kommenteringen.3.10 Fantastiskt! fram till 4.28 trots stråket,här passar det perfekt.Mycket dramatiskt strax före 5.00..OH Jizes vilken avslutning..När jag lyssnar på klassisk musik,jag gör ofta det då det bryter av från min egen musik och ger mig ett stort lugn så får jag gås hud ibland..Strax efter 5.00 så får jag det här oxå.Jag får nog säga att du närmar dig Per med stormsteg i det klassiska arret,detta var på det hela taget en underbar lyssning - med de korrigeringar jag önskar så är detta bland det bättre jag hört faktiskt.

Nu tänker jag lyssna igen,utan skriverier.

Slut summering:Jag borde inte ge dig 5:an för stråk attack soundets skull,men jag gör det ändå tack vare det vackra slutet! Samt,det är ju du som är kompositör,och hade säkert en avsikt med de valda ljuden..Så lyssna inte på mitt svammel.. :D

Mvh
Micael

Yeah! Albinoni is the shit! Är det kanske andra eller tredje gången i ordningen som den referensen kommer upp? Och som sagt, jag som knappt hört en låt av farbrorn. Jo klassikern "Adagio i G moll" hörde man ju när bröstmjölken fortfarande rann varm utefter mungiporna. Men i övrigt inte särskilt förekommande.

Biblioteket är VST:in "EWQL Gold". Samma paket som Dividend kör med som standard. 16 GB godness!

Du har rätt i det där med de expressiva stråkarna som inte "hinner med" riktigt i snabba partier. Jag borde byta till sustain-patchen. Om minnet tillåter (alltså datorns arbetsminne). Håller på med lite experimenterande på den fronten just nu så det kan gå vägen.

Gåshud är underbart! Blir glad musiken kommer fram och lyckas kommunicera. Ett bra stycke i all ära, men är man ensam i världen om att kunna uppskatta den kanske man tvivlar eller finner den inte fullt lika uppskattad.

Det är riktigt bra med tidsangivelser i kommentaren så vet man vad som går mest hem och vilken effekt vilket parti har.

Nu dags att åka till ICA och köpa ingredienser för pepparkaksdeg. För att citera den eminenta hiphopgruppen JUSTD, "I jakten på deg, finns alltid en veg".

Tack för uppmärksam lyssning!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Har inte lyssnat jättenoga, men första intrycket är:

STRESS. Någon som irrar runt och letar efter någonting, men hittar inte. Måste stanna till och tänka för att fundera ut var saken kan vara. Och snart går tåget. Eller nåt.


Själv är jag ju alltid stressad, utan att jag behöver ta till yttre stimuli, så detta är nog inten jag skulle sätta på hemma. Men uppenbarligen förmedlar stycket en känsla :)

Åh det här blir alltmer intressant! STRESS upplever du utav verket. (Låter jobbigt att alltid känna stress? :/) Dividend upplever LUGN. Olika faller känslornas öhm, lotter?

Det finns en sanning i att det finns stress i stycket. Någon påtalade att det fanns sorg i stycket. Sorg och stress hänger ofta ihop. Sorg följer efter stress? Stress följer efter sorg? Kanske bägge.

Tåget till ett rogivande spa? :)

Tack för att du ville lyssna!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mysigt. Detta imponerade på mig helt klart. Bra, omväxlande och aldrigt någon egentlig transportsträcka. Det jag möjligtvis höjer på öronbrynen för är att under senare hälften av stycket känns det som om stråkarna pumpar på ett onaturligt sätt. Det är nästan så att volymen sinusvågar under samma stråkdrag, vilket gör mig lite sjösjuk...

Alltid trevligt att imponera på folk! :)

Ah "aldrig någon egentlig transportsträcka" det tar jag åt mig utav! Brukar själv starkt gilla när musiken har ett budskap hela tiden. Så man slipper "död" musik. Okey, död musik kan vara en effekt ibland, men tror du/ni förstår vad jag menar. Så blir glad du uppskattar min musikaliska kvalitet!

Ah, här igen, ja. De expressive stråkarna ställer till trubbel. Vi kollar in och byter till sustain-patchen hos cellon och så ordnar det sig! Låter jobbigt att bli sjösjuker. Så ska ändra som sagt.

Tack för lyssning!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
väldigt bra 1up.
smäktande vackert  känslosamt.
lte avhuggna stråkar kanske  slutpartet nnan det lugna mörka.
Flmmusk nja kanske nte rktgt tycker det fnns ett starkare eget uttryck  det.
sista tonen är ju skit rolig faktskt..

gott o höra
tony

Tja!

Lyckas imponera på mer än en person inom loppet av ett dygn, nästan dags att korka upp champagnen! :) Det känns bra att musiken kommer fram. Har lärt känna dig och några andra på forumet lite grand iaf. Du får väl rätta om du tycker det är direkt fel, men tolkar dig som lite mer avancerad i ditt konstnärliga skapande än jag t.ex. Äkthet och spontanitet premieras? Varför denna bakgrund då kan man fråga sig? Jo, jag försöker förklara att det är roligt när musiken når fram till personer som har olika ideal. Det får en att tro att musiken har något inneboende i sig med ett visst värde på ett bredare plan.

Bockar för lyssningen!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fortsatt stämningsfullt
Ödesmättat interfolierat! med vackra slingor
Inga stillastående partier - allt har sin funktion - alla 5.54 är musik
Ljudmässigt låter det, i mina öron, mycket bra.
F-n vad bra komponerat!

Interfolierat, jo det kom av sig själv! :)

Att du också tycker all musik har sin funktion, att det inte är några stillastående partier. Det gör mig glad! Strävar som sagt efter det.

Tackar! :D

Ska se om jag hinner med en fortsättningen av verket ikväll. Efter handling och mat och sånt.