Forum > Demolåtar

Leif & Anders-Tumbleweed Ny version och text! (Singer/songwriter, Blues, soul)

(1/5) > >>

Leif:
Hej på er!

Har byggt lite på en skiss som jag spelade in förra veckan. Jag tog hjälp av Anders Strand som jag tidigare gjort några låtar ihop med.
Det jag mest undrar över är mixen och arret på låten. Jag funderade ett tag på att lägga bas och trummor (eller percussion) på låten, men på verserna kanske det bara förtar den öppna minimalistiska ljudbilden och på refrängerna så spelar hammondorgeln bastoner så det räcker. Vad säger ni?
En annan fråga är kring elgitarrerna på refrängerna. Särskilt den sista, längre refrängen, då elgitarrerna kanske slåss lite mer med sången om uppmärksamheten?
Hursomhelst! Tyck gärna till, så får vi kanske lite bättre koll innan den stämplas som färdig. :)

Senaste versionen:




Spotify-länk:


Artist/band: Leif Sand & Anders Strand
Låttitel: Tumbleweed
Längd: 3:02 min
Akustisk gitarr, text och sång: Leif Sand
Elgitarrer, Hammondorgel och mix: Anders Strand


Text:

It was hard to stay
But much harder to leave
Like Stockholm Syndrome
Like love without the affection

Softly you spoke
But harshly you freaked
Like you preyed on the weak
Like a well-orchestrated plan

Ref
And you made me believe
That I was nothing at all
Like the dirt underneath your shoes
Like a tumbleweed without the wind

And you touched my soul
And you tore out my heart
But I guess you were the smart one of us
Because you left every time that I stayed

It took time to heal
And time to see
The difference between
The sun and the eclipse

Ref

But for what it is worth
And for what I have learned
For what life takes and gives… I would not change anything


spacetrucker:
Okej... här är mina (svamliga) tankar :)

Jädrans skön låt, men... jag tycker det är för stor skillnad på vers och refräng (i och för sig inget fel på varken vers eller edfäng). Liksom som att först är det sparsamt mono och den blir det plötsligt stort i stereo . Om du lite kunde jämna ut skillnaderna... liksom :unsure: saknade nåt som kunde fylla ut "hålen" (vers)... lite som i Mark Knpflers "Fare Thee Well Northumberland" (jag tycker mig höra lite Knopfler -vibbar i din låt :D).

//Space

Leif:
Tjena, Spacetruck
--- Citat från: spacetrucker skrivet 02.02.2020, 12:28:32 ---Okej... här är mina (svamliga) tankar :)

Jädrans skön låt, men... jag tycker det är för stor skillnad på vers och refräng (i och för sig inget fel på varken vers eller edfäng). Liksom som att först är det sparsamt mono och den blir det plötsligt stort i stereo . Om du lite kunde jämna ut skillnaderna... liksom :unsure: saknade nåt som kunde fylla ut "hålen" (vers)... lite som i Mark Knpflers "Fare Thee Well Northumberland" (jag tycker mig höra lite Knopfler -vibbar i din låt :D).

//Space



--- Slut citat ---

Tjena!

Ja, det är lite klurigt att få till soundet mellan vers och refräng. Anders spelar flageoletter på andra varvet av verserna för att bygga upp verserna lite inför refrängerna, men kanske att vi ska testa att lägga på annat också. Svår avvägning, då det samtidigt låter bra att ha en ganska "naken" ljudbild på verserna... Men jag förstår vad du menar. Mark Knopfler-vibbar är aldrig fel.   :wub:
Vi får kolla vad som funkar att göra med soundet. Tack för dina tankar och din feedback!  :)

/Leif

Marruschkka:
Åh :wub: Så fint!

När jag lyssnar så tycker jag reffarna blir dominanta mot resten, mitt tips är att dra ner lite just där.

Kanonfint att lyssna till :wub: :rolleyes:

/Marre

Leif:

--- Citat från: Marruschkka skrivet 04.02.2020, 19:07:29 ---Åh :wub: Så fint!

När jag lyssnar så tycker jag reffarna blir dominanta mot resten, mitt tips är att dra ner lite just där.

Kanonfint att lyssna till :wub: :rolleyes:

/Marre

--- Slut citat ---

Tack, Marre!  :wub:

Ja, jag och Anders snackade lite om det. Inför nästa mix så blir det nog till att sänka elgitarrerna något på refrängerna och kanske lägga om vissa delar, så att de bråkar mindre med sången. I alla fall till att börja med. Så får vi se om det räcker för att balansera låten bättre. Kanske även sänka Elgitarren på solot, då det blir en volym-dipp när sången börjar på vers 2 igen.

Återkommer med ny version, så fort att Anders fått tid att fortsätta.

Tack för att du tog dig tid att lyssna och ge feedback! :)

/Leif

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion