Forum > Demolåtar

vilka misstag är det jag gör?

(1/2) > >>

Altsax:
Hej!
Long time no see, eller, ja, höra då då 
Jag har saknat er!   :wub:

Försöker ta upp musikskapandet igen, men det låter riktigt illa, bullrar så in i bängen i mitten.

Frågan till er är
Vilka misstag är det jag gör i bifogad snutt?

Jag tror att jag måste mäta frekvenserna på vocal
 lägga på ett filter på piano och sax som skär ner några db just där vocal ligger
och sen generera om pianofilen igen från scratch, den blev nog någon db för hög överhuvudtaget, så det distar och duckar lite all over the place.
spela in vocal igen fast den här gången med puffiltret på, istället för i byrålådan  :D

Synd att jag har så mycket kvar att lära mig inom det här, för jag tror att själva låten är nått bra på spåret.

Såga på!  :rolleyes:

spacetrucker:
Hej hej :)

Min första tanke är att pianot överröstar allt. Jag skulle dra ner på volymen där.

//Space

Eddi:
Jag har inga problem med vare sig piano eller sax det som bullrar är ju din röst och kanske fel eko. Försök med att sänka rejält under 500 Hz till att börja med. :)

MaxB:
Jag är inne på Eddis spår, d.v.s. röstspåret.
Där kan du förmodligen jobba lite mer.
Finns som Eddi säger onödig information, kanske under 500 Hz som inte låter så bra.
Nån liten eq-höjning där rösten öppnar upp i ljudbilden (ca 5-8 kHz kanske).

Jag gillar saxen och pianot!

slaptap:
Bredda pianot! Någon stereoplugg, ett milt chorus, ett EQ-lyft eller vad du vill...låt det ta plats! Dra ner saxen...den ska mysa vagt i bakgrunden för att inte störa rösten. Lägg om rösten i ett ljusare tonläge och inte för nära micken (nu låter det kudde) och lägg på lite rum... :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion