Kontrollrummet

1upYnot-Triphopish! Ver3 är här! Ynot på sång! 4.51 lång!

1up · 54 · 27393

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kör med windowsinbyggda  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kör med windowsinbyggda  :lol:

Har Windows inbyggd digital röst alltså? Berätta för mig. :) Typ textuppläsning?


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
jep microsoft sam <- men hörs inte klokt


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
jep microsoft sam <- men hörs inte klokt


haha okey, en sån :) Thanx for info!

Den kan va kul att använda i ett flumprojekt!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Cowabonga! Version 3 är här med Ynot på ösig sång! :) Du hittar låten i första posten i den här tråden. Givetvis.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Groovey!
Känns väl lite som att triphopkänslan försvann någonstans på vägen och istället blev klockren signaturmelodi till någon 70-talsserie med biljakter, färgglada skjortor och stora mikrofonfrisyrer. Inte dumt alls!

edit: saknar bara lite såndär typisk WAKAwakaWAKAwaka-gitarr som brukar vara med i just sådana signaturmelodier, om du förstår vad jag menar. Det KAN vara en i bakgrunden ibland, eller också är det bara ett resultat av min fantasi.
« Senast ändrad: 03.12.2007, 02:19:12 by Fidden »
blargh


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Groovey!
Känns väl lite som att triphopkänslan försvann någonstans på vägen och istället blev klockren signaturmelodi till någon 70-talsserie med biljakter, färgglada skjortor och stora mikrofonfrisyrer. Inte dumt alls!

edit: saknar bara lite såndär typisk WAKAwakaWAKAwaka-gitarr som brukar vara med i just sådana signaturmelodier, om du förstår vad jag menar. Det KAN vara en i bakgrunden ibland, eller också är det bara ett resultat av min fantasi.

Mycket riktigt så blev det. Det blev lite mer ljus/busy ljudbild. Är själv lite småsugen att hålla kvar låten i triphopens förlovade land. Med hjälp av lätt effektarbete. Fixa lite mer luft i låten. Den andas på ett ställe mot slutet, känns som den behöver lite lättare andningar innan också.

Vilken fantasieggande bild du målar upp! :)

Jag har faktiskt ingen aning om vad waka-gitarr är för något. Kan du tipsa om en signaturmelodi? Så kan man höra.

Jo det finns en liknande gitarr i bakgrunden typ: waka-waaa!? Ynot har lirat in gitarren. Ska nämna det i trådens "huvud".


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
I finns det en wakawaka-gitarr med hela vägen tror jag :)

Ah vilken service. Tackar vi för! Skön låt mä.

Ja sån gitarr, hmm, låter som det är lite annorlunda än den ynot kör. Men bäst han svarar på det. Dags att pula in en gitarrstämma till? :P


DåligtGehör

  • Gäst
Väldigt bra hela skiten med ynot och allt!!!

Men inte den shockcrashen och inte hela tiden - snälla.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jäkligt skönt detta! Både musiken och Ynots sång är väldigt bra!
Får lite David Sylvian vibbar. Skulle vilja höra mer. Gör fler grejjer i den här stilen gubbar.

Skall jag klaga på något så får det bli den mutade crashcymbalen som blir lite jobbig. Kanske inte vill ha den med överhuvudtaget faktiskt. Alternativt skulle den vara med, fast mixad lägre i volym.

Tjillevipp!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Väldigt bra hela skiten med ynot och allt!!!

Men inte den shockcrashen och inte hela tiden - snälla.

Tack! Låten skrev sig själv lite när ynot hade rivit av sina spår.

Det står i första posten en varning om crashen. :) Såg du den? Visst ska den tonas ned.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jäkligt skönt detta! Både musiken och Ynots sång är väldigt bra!
Får lite David Sylvian vibbar. Skulle vilja höra mer. Gör fler grejjer i den här stilen gubbar.

Skall jag klaga på något så får det bli den mutade crashcymbalen som blir lite jobbig. Kanske inte vill ha den med överhuvudtaget faktiskt. Alternativt skulle den vara med, fast mixad lägre i volym.

Tjillevipp!

Tackar!

Crashen suger mest. Den ska vi fixa!

Historien om crashen är ett Cubaseprojekt med vissa kanaler mutade. Sedan tryckte någon tok bort alla mjutningar i en grandios all-de-mute, och kvar blev crash-spåret i mixen. 30 kanaler rör till saker ibland.

Fotnot. Första gången jag blir kallad gubbe. 27 år ung. Men någon gång ska va den första. Ung gubbe då, lägger jag till. ;)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag fyllde precis 28 år och blev kallad gubbe.
Nu tar jag ut min frustration på alla i min omgivning och då ryker ni på kontrollrummet med i svängen.
Var det inte någon här som skrev: "I'm in a gubbe state of mind"?

Borde kanske läst första inlägget mer nogrant om crashen...
Jobbigt när projektet yngöar av sig och det bara myllrar av kanaler samtidigt som processorn skriker i dödsångest och mest av allt bara vill lägga ner verksamheten. Ack vad många mixar som slutar så. Tur att vi har bounce funktionen.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön laid-back Tony-vox lagom stökigt Shaft-sound i bakgrunden. Beundrar din förmåga till att finna ackord.
Låter lagom tungt, lagom lätt, lite som att hoppa i poolen med rätt temperatur efter ett svettigt men lyckat uppdrag i Miami-Vice.  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag fyllde precis 28 år och blev kallad gubbe.
Nu tar jag ut min frustration på alla i min omgivning och då ryker ni på kontrollrummet med i svängen.
Var det inte någon här som skrev: "I'm in a gubbe state of mind"?

Usch låter inge kul att bli kallad så på sin födelsedag av alla dagar. Jag tycker jag är 27 år ung i sinne, känner mig obekväm med att kallas "man" t.ex., känns lite pretto macho.
Citatet var kul :), tyvärr är det för mig obekant.

Borde kanske läst första inlägget mer nogrant om crashen...
Jobbigt när projektet yngöar av sig och det bara myllrar av kanaler samtidigt som processorn skriker i dödsångest och mest av allt bara vill lägga ner verksamheten. Ack vad många mixar som slutar så. Tur att vi har bounce funktionen.
[/quote]

Amen, brother! En seg dator är motivations- och inspirationskvävande som få saker. Tur Ynot kontrade med så inspirationshöjande alster helt oväntat på söndagen. Sånt är härligt.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Beundrar din förmåga till att finna ackord.
Citera

 :wub: Wow thanks! Vete katten hur jag gör! Det här "sticket" med andra ackord i låten låg och skräpade som dels överflödiga ackord, dels överflödig basgång. Flyttade de separata spåren på måfå till varandra och med intuition och slump funkade det. :)

Om det är någon hjälp så hämtar jag ackord fritt från vad som "låter vettigt". Har alltså inga ackordföljder som jag använder från andra låtar (i regel). Så det verkar löna sig att söka upp ackord med örat.

Tack för fina kommentarer. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oki. Lyssnar på V4. HAde väl lyssnat på sån här musik hela tiden om det varit vanligare. Faktiskt. Väldigt bra, låter som Fidden skrev som nån eh deckare eller tv-serie från 70-talet. Litet james Bond nåt parti... Du får skicka in det till nästa film.

Och ynot låter som nån sångare till nåt bond-tema :) Galet...

Konstruktiva kommentarer är onödiga här f ö ... :) Har lite för litet kunskap om denna musik för att skriva något sådant, men jag vet vad jag gillar! :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Oki. Lyssnar på V4. HAde väl lyssnat på sån här musik hela tiden om det varit vanligare. Faktiskt. Väldigt bra, låter som Fidden skrev som nån eh deckare eller tv-serie från 70-talet. Litet james Bond nåt parti... Du får skicka in det till nästa film.

Och ynot låter som nån sångare till nåt bond-tema :) Galet...

Konstruktiva kommentarer är onödiga här f ö ... :) Har lite för litet kunskap om denna musik för att skriva något sådant, men jag vet vad jag gillar! :)

Bara att ta av hatten och buga. :)