Kontrollrummet

Ledsamt lite aktivitet på forumet!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag själv har slarvat med närvaron, o nu vertkar det lite som att alla gett upp.
Vi måste rycka upp oss helt enkelt! Så mycket bra musik man kan få höra här, och att läsa både låtmakarnas och andras funderingar är lika givande.
Upp o rocka nu o lägg ut!
Och skriv gärna om vad f-n som helst annars i de olika avdelningarna. Jag har lite studioombyggnadssurr jag kan bju på tror jag.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Sorry utloggad
« Senast ändrad: 27.09.2019, 18:07:16 by Burnin_Sven »


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Det är genomgående för många forum att aktiviteten är låg. Det har tillkommit andra kommunikationskanaler med större attraktionskraft. Dessutom är KR ganska snävt med hög snittålder på medlemmarna, fokus på analoga instrument eller samplingar av dessa och i huvudsak omodern musik (blues, visor, country, pop, rock etc).

Allt detta gör att tillväxten är i stort obefintlig och kvar blir då "the ol' farts" som trampar runt i samma gamla hjulspår! Vad skiljer t ex en blues a la 2019 från en blues anno 1949? Det var nyskapande 1949...idag är det enbart en blek upprepning! Varför kommentera om man inte har något positivt att tillföra? Man vet på förhand hur olika medlemmars alster låter...man har hört det innan.

Jag är övertygad om att man måste tillintetgöra sig själv totalt för att återuppstå som ny med fräscha ideer och infallsvinklar. Med ett nytt huvudinstrument och byte av genre kan resultatet bli hur spännande och fräscht som helst. Då kommer även intresset, kommentarerna och reaktionerna. Och skulle man gå tillbaka till sitt gamla instrument och huvudgenre så har man nya kunskaper med sig.

Tipsa om plugins (även hur man kodar), dela presets, hur man sätter upp egen betalstreamingsajt eller betalradiokanal, infoga en donationsknapp och låt medlemmar dela på en slant för upplagda på forumet (ej inlänkade) och spelade låtar (det här är en privat diskussionsklubb och det handlar enbart om "kaffepengar" typ max ett paket strängar eller en näve plektum om året så skatteverket skiter i vem som har kaffebrödet med sig till syjuntan). Det blir i a f mer än vad Spotify, YouTube, iTunes och Soundcloud skulle betala.

Det är upp till oss att påverka forumet i positiv riktning. Tänk nytt, tänk fräscht! T ex är det inget magiskt med en Strata - 62 eller Les Paul - 59! Det är enbart gamla verktyg! In med antikviteterna i förrådet och ladda hem några moderna mjukvarusyntar och börja på ruta ett förslagsvis. Om vi inte får lite glöd under våra egna pissetofflor...hur f@n ska vi då få fart på forumet? Glöm 1900-talet...:D

edit: korrigerade och förtydligade
« Senast ändrad: 25.09.2019, 19:45:20 by slaptap »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det är genomgående för många forum att aktiviteten är låg. Det har tillkommit andra kommunikationskanaler med större attraktionskraft. Dessutom är KR ganska snävt med hög snittålder på medlemmarna, fokus på analoga instrument eller samplingar av dessa och i huvudsak omodern musik (blues, visor, country, pop, rock etc).

Allt detta gör att tillväxten är i stort obefintlig och kvar blir då "the ol' farts" som trampar runt i samma gamla hjulspår! Vad skiljer t ex en blues a la 2019 från en blues anno 1949? Det var nyskapande 1949...idag är det enbart en blek upprepning! Varför kommentera om man inte har något positivt att tillföra? Man vet på förhand hur olika medlemmars alster låter...man har hört det innan.

Jag är övertygad om att man måste tillintetgöra sig själv totalt för att återuppstå som ny med fräscha ideer och infallsvinklar. Med ett nytt huvudinstrument och byte av genre kan resultatet bli hur spännande och fräscht som helst. Då kommer även intresset, kommentarerna och reaktionerna. Och skulle man gå tillbaka till sitt gamla instrument och huvudgenre så har man nya kunskaper med sig.

Tipsa om plugins (även hur man kodar), dela presets, hur man sätter upp egen betalstreamingsajt eller betalradiokanal, infoga en donationsknapp och låt medlemmar dela på en slant för upplagda på forumet (ej inlänkade) och spelade låtar (det här är en privat diskussionsklubb och det handlar enbart om "kaffepengar" typ max ett paket strängar eller en näve plektum om året så skatteverket skiter i vem som har kaffebrödet med sig till syjuntan). Det blir i a f mer än vad Spotify, YouTube, iTunes och Soundcloud skulle betala.

Det är upp till oss att påverka forumet i positiv riktning. Tänk nytt, tänk fräscht! T ex är det inget magiskt med en Strata - 62 eller Les Paul - 59! Det är enbart gamla verktyg! In med antikviteterna i förrådet och ladda hem några moderna mjukvarusyntar och börja på ruta ett förslagsvis. Om vi inte får lite glöd under våra egna pissetofflor...hur f@n ska vi då få fart på forumet? Glöm 1900-talet...:D

edit: korrigerade och förtydligade
Jag är för dålig på keyboardinstrument... Ang gammal blues o sån skit så är det typ det enda jag spelar live, jag har inga medmusiker som kan spela nåt annat fast jag skriver lite nytt ibland. Och live verkar publiken ofta vara insnöade på gammal pubrock och blues också. Bra att dansa till.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Posta lite sånt det är alltid skoj men du ska nog inte förvänta dig ett stort gensvar. Jag fixar till en liten garage studio med tre pytteförstärkare och billiga kondingmickar som jag ska testa mina gear4music guror med utöver den inne i huset. Skiter i husbil, stadsjeep och vinresor och det vanliga pansjo tramset och ska bygga/mecka guror och leka med hobbyinspelning av ljud och bild till jag dör istället men vem fan bryr sig ingen här i alla fall.

Men vem vet det kan ju bero på nåt annat
Nåt enormt gensvar behöver det väl inte vara heller. Och vad (slaptap) är egentligen så mkt nyare med syntar än gitarrer? Att inte gamla svindyra 1962 års strator är bättre än nya har jag också alltid tyckt.
Resor osv Burning Sven, håller med dig där, det roligaste är ändå att hålla på med musik. Mikrofoner, gitarrer o orglar. Om det är gammal eller ny stil på musiken eller prylarna är ju skit det samma.
Och se! Nu har vi ju en liten diskussion igång här.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
edit o kredit
« Senast ändrad: 27.09.2019, 18:02:12 by Burnin_Sven »


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Inget forum är livligare eller intressantare än dess medlemmar.

...om det är gammal eller ny stil på musiken eller prylarna är ju skit det samma...

Nej! Där måste vara en progression!  ;)

Och se! Nu har vi ju en liten diskussion igång här.

Ja, det är mycket trevligt. Vi får hoppas att  andra hakar på... :)

...jag försökte ju föra in nya tankar med livestreaming för många år sedan och det föll inte i god jord men nu apropå att förnya sig så fan om inte ungarna tagit upp stafettpinnen på Twitch TV till exempel...

Jag läste dina inlägg om det och fann det intressant men det ligger utanför mina möjligheter. :(

...gitarr jättarna går på knäna...

Sant, nästan ingen köper sådana antika verktyg längre. Det finns modernare sätt att få jobbet gjort idag.  B)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Får erkänna att jag tittar in nästan varje dag på forumet och läser, men skriver... det blir inte så ofta. Andra musikforum är det ytterst sällan jag besöker, vilket beror på att jag inte känner mig hemma i den sortens musik som förekommer där. Kul att se de livetagningar som bland annat Håkan N och B Sven brukar lägga upp. Sitter själv på min spelkammare varje dag och spelar, som pensionär har man ju tid! Saknar dock tiden när jag och kompisen satt och spelade in tillsammans på rullbandare, det var innan datorns intåg. Sen tio år är han sjuk och sängliggande.

När jag skrivit på forumet har det oftast varit frågor rörande musikprogram, datorn, plugar och dylikt. Till slut har man fått svar på det mesta eller kanske blivit så kunnig(?) att det inte blir så mycket att fråga om längre. Brukar ibland lyssna på låtar som läggs upp och även kommenterar något. Borde egentligen lägga upp själv oftare, blir inte en gång om året ens. Tycker jag har så smal musiksmak att det för andra blir rätt ensidig musik. Men kul att forumet finns, andra plattformar som facebook verkar ta över, men jag föredrar forumet!


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Grejen är den att det finns inte modernare sätt att lira gitarr än att helt enkelt lira gitarr. Grejen är också den att det blir inte bättre musik bara för att man kör med helt dator /platta/nalle baserade produktioner. Jag struntar totalt i vilka instrument som är med i en låt bara den är bra och om den kan liras live som sagt.

 Man ska ha klart för sig att dom unga är lika dumma eller smarta som oss så om ett gäng år så är gitarrer kult och populära igen samt faktum kvarstår hur får man liv i en app utan ström.

Att dom får för sig saker och gör saker det är inget konstigt med det det gjorde vi också. Jag mixade syntar, loopar, elgura och bas för 10 år sedan. Jag skrev en visa som en rysk kompositör gjorde moderna versioner av och där finns inte en enda gura eller bas med.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Till slut har man fått svar på det mesta eller kanske blivit så kunnig(?) att det inte blir så mycket att fråga om längre.

Just det jag var inne på i mitt första inlägg! Jag hade spelat elbas i mer än 30 år när jag insåg att jag hade nått min topp...så varför fortsätta? Jag var vid "the end of the road"! Så jag plockade upp och dammade av elgitarren istället enbart för att inse efter 1,5 år att jag befann mig i samma situation igen!

Vid ett par tillfällen har jag fått Propellerheads Reason bundlat med ett nytt interface och i ärlighetens namn har jag inte begripit ett dugg...och enbart det är en anledning att ta det till sig och förnya sig!  Och eftersom jag inte har överseende omgivning nog för vare sig ett trumset eller en saxofon så är det något sådant som står på tur. Och då dammas Reason-tråden av efter 10 år... :lol:
Tycker jag har så smal musiksmak att det för andra blir rätt ensidig musik.
Det blir lätt så om man håller kvar vid det man kan istället för att ta till sig ny teknik, nya instrument och nya genrer. Och det är här som forumet haltar i dag...skygglapparna är uppe och man kör på i sina gamla trygga och invanda spår (jag är där själv men gör mitt bästa för att bryta mig ur) och kommer upp med samma grejer gång efter gång. Det gör enbart forumet sömnigt (jaha, ännu en blues t ex, ännu ett dyrt samplingbibliotek...osv, osv ). Det är vi medlemmar och musiker som ska vara nyskapande och kreativa nog för att göra forumet intressant.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Man kan ju även blifva vid sin läst, men inspireras världen omkring i form av teknik och tekniker! Finns mycket att upptäcka och inspireras av (utan att behöva byta stil eller ens gilla materialet). Typ som Battles nedan som leker med elektronik och looping, men inte springer iväg mot avantgarde för mycket. Många intressanta saker händer...



Eller varför behöver en gitarr låta gitarr  :rolleyes:



Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Edit: nä det är för instängt och dött här så nu loggar jag ut. Morsning

« Senast ändrad: 27.09.2019, 18:01:24 by Burnin_Sven »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej!

Lite tankar kring musiken och detta forum (som jag älskar).
Äkta musik har inget bäst-före-datum, det vet jag då jag har vänner och barn i yngre ålder, ner till 25 år och gemensamt för dem alla så finns det en förkärlek för vinylen och musik från 40-tal till nu-tid idag, det är alltså inte bara dinosaurier som lyssnar på "vår musik" :wub:
Så där finns inga argument att lägga ner den musiken i alla fall.
Sen är det underbart om man kan bredda sitt musikaliska kunnande med ny teknik, elektroniskt, det är väl så all ny musik skapas, att  skapa cross-overs, det är ju det som för utvecklingen framåt, att kunna kombinera gammalt med nytt för att nå nya verks-höjder?

Jag kommer alltid följa detta prominenta forum, med sina ups and downs. Troget.

De som känner sig instängda får väl söka sig någon annan stans kan jag tänka. Men det vore tråkigt för här finns så mycket kunnande :rolleyes:

Kram på er :wub:
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Man kan ju även blifva vid sin läst, men inspireras världen omkring i form av teknik och tekniker! Finns mycket att upptäcka och inspireras av (utan att behöva byta stil eller ens gilla materialet).
+1
Eller varför behöver en gitarr låta gitarr  :rolleyes:
+1
Sen är det underbart om man kan bredda sitt musikaliska kunnande med ny teknik, elektroniskt, det är väl så all ny musik skapas, att  skapa cross-overs, det är ju det som för utvecklingen framåt, att kunna kombinera gammalt med nytt för att nå nya verks-höjder?
+1 på den också! Tänk så mycket intressantare och mer spännande demoforumet kan bli... ^_^


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Äh, ingen idé att vara bitter över att saker och ting inte är som de alltid varit. Tiderna förändras och det har de alltid gjort. Man gör väl som man vill. Nån hänger på, nån gör det inte. Gott så.

Tiderna förändras bevisligen även för forumformatet till förmån för andra platformar. För inte kan det väl vara så att det görs mindre musik nu än för 10-12 år sedan då Kontrollrummet startade. Men kanske på ett annat sätt. Ja, inte vet jag.

Rock'n roll vänner!!  :D



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ja, kontrollrummet har verkligen givit mig massor och även jag har givit kontrollrummet en del även om jaggivit upp kr numer. Det sätt jag utvecklats på (eller inte utvecklats på) upplever jag inte tillför andra på kr något. Det kan vara så att lägre svarsfrekvens från andra ”aktiva” givit mig den tolkningen, kanske är det så men kanske är orsaken att jag inte varit lika aktiv i andras inlägg på senare år...

I min musikaliska utveckling ingår ett gäng pedaler, som numer ger mer. Men det har jag tänkt att det blir tjatigt för andra på kr, att höra. Jag har prioriterat egna övningar och inspelningar, framför att lägga tid på andras alster och att lägga upp något i min progress, på kr.

Jag vet inte ens var jag hittar interna pm/meddelanden på kr längre...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google