Kontrollrummet

Livligare/bättre (demo)forum

gäst · 112 · 17052

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Jag vill uppmana även att skriva när man inte gillar låten eller genren! Det är ju faktiskt när man får kritik man kan växa och utvecklas!  Jag har skrivit det förr: jag gillar när jag får beröm :D   MEN jag gillar ännu mer när jag får nya infallsvinklöar, tips, ideer och kritik.

När man får samma ord på flera olika låtar oavsett verkshöjd (vet att ordet är lite sisådär) så har man ju inget att gå på?

Och eko, jag tycker verkligen du har gjort massa framsteg! Kanske skulle varken du eller jag ha utvecklats om det inte funnit surgubbar (och gummor) som sågat våra demosar? :D
Ja jag har definitivt gjort framsteg på de ett och ett halvt år jag varit här - har lärt mig massor av välvilliga kritiker som tycker att man ska göra si och så för att det ska låta bättre. Men jag ser ingen vits med att posta eller ta emot post från någon som inte gillar alstret alls och kanske inte har grundtanken att ge input för att det hela ska bli bättre. Jag gillar t.ex. JT´s ambienta sida och kommenterar om jag gillar eller om jag saknar något men vissa av hans låtar väljer jag fullt medvetet att inte kommentera alls eftersom jag inte har något att tillföra eller för att jag inte gillar helt enkelt. I de fallen vad ska jag då skriva? Ja JT det här var ju ett bra försök men det faller på såväl rytm som melodi för att inte tala om harmisarna som ligger helt fel. (Jay vet att det är så här så han kan ta det) Det blir liksom inget utvecklande och då väljer jag att knipa. Det finns en oskriven regel som jag följer - om mina låtar får mindre än tio procent kommentarer så inser jag att låten inte är något att hänga i julgranen dvs om 100 har kollat men det enbart finns 7 kommentarer (inklusive dina  egna) så är det inget att ha.

Näe nu j*vlar! Eller snarare sagt, vad skönt att någon vågar säga detta ovan. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vill uppmana även att skriva när man inte gillar låten eller genren! Det är ju faktiskt när man får kritik man kan växa och utvecklas!  Jag har skrivit det förr: jag gillar när jag får beröm :D   MEN jag gillar ännu mer när jag får nya infallsvinklöar, tips, ideer och kritik.

När man får samma ord på flera olika låtar oavsett verkshöjd (vet att ordet är lite sisådär) så har man ju inget att gå på?

Och eko, jag tycker verkligen du har gjort massa framsteg! Kanske skulle varken du eller jag ha utvecklats om det inte funnit surgubbar (och gummor) som sågat våra demosar? :D
Ja jag har definitivt gjort framsteg på de ett och ett halvt år jag varit här - har lärt mig massor av välvilliga kritiker som tycker att man ska göra si och så för att det ska låta bättre. Men jag ser ingen vits med att posta eller ta emot post från någon som inte gillar alstret alls och kanske inte har grundtanken att ge input för att det hela ska bli bättre. Jag gillar t.ex. JT´s ambienta sida och kommenterar om jag gillar eller om jag saknar något men vissa av hans låtar väljer jag fullt medvetet att inte kommentera alls eftersom jag inte har något att tillföra eller för att jag inte gillar helt enkelt. I de fallen vad ska jag då skriva? Ja JT det här var ju ett bra försök men det faller på såväl rytm som melodi för att inte tala om harmisarna som ligger helt fel. (Jay vet att det är så här så han kan ta det) Det blir liksom inget utvecklande och då väljer jag att knipa. Det finns en oskriven regel som jag följer - om mina låtar får mindre än tio procent kommentarer så inser jag att låten inte är något att hänga i julgranen dvs om 100 har kollat men det enbart finns 7 kommentarer (inklusive dina  egna) så är det inget att ha.

Näe nu j*vlar! Eller snarare sagt, vad skönt att någon vågar säga detta ovan. :)
:) Åja det var väl ingen överraskning det visste du redan
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Fick själv nyligen en kommentar:

Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.

Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.

Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...


Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!

/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fick själv nyligen en kommentar:
Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.
Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.
Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...

Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!
/Asti

Jag tycker det låter som onödigt grymt ordval mot en ny KR-medlem (cpg).
Antar han/hon med sånt ordval ville få respons från en gammal bekant (Asti).

Asti, du borde inte hindras av något om du vill göra olika typer av musik. Jag antar i alla fall att vi andra recenserar, oavsett vad du presenterar. Din låt Jag kan flyga är ett exempel på en av de bästa låtar jag vet! Är det ok för dig att ta emot lite ryggdunk, om det är något jag gillar? Det underlättar för mig i så fall.

« Senast ändrad: 25.10.2009, 11:03:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fick själv nyligen en kommentar:
Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.
Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.
Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...

Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!
/Asti

Jag tycker det låter som onödigt grymt ordval mot en ny KR-medlem (cpg).
Antar han/hon med sånt ordval ville få respons från en gammal bekant (Asti).

Asti, du borde inte hindras av något om du vill göra olika typer av musik. Jag antar i alla fall att vi andra recenserar, oavsett vad du presenterar. Din låt Jag kan flyga är ett exempel på en av de bästa låtar jag vet! Är det ok för dig att ta emot lite ryggdunk, om det är något jag gillar? Det underlättar för mig i så fall.



Håller inte alls med att det var onödigt grymt. Det var jag som skrev kommentaren.
Du kan anta vad du vill. Uppsåtet var inte att locka fram Asti, bara trycka på att cpg behövde synas i andras demotrådar. Ordvalet var ju onekligen effektivt för att få fart på honom. Även om han råkade posta som fel person.

Min uppfattning är att många, och säkert jag själv också skriver saker som "Kanske inte riktigt min stil", "nog inte en av dina bästa låtar", men menar egentligen att det var en riktigt usel låt. Vem vill vara grym liksom? Ibland tror jag faktiskt att man behöver höra sanningen. I alla fall betraktarens sanning. Bara för att jag tycker en låt suger betyder det inte att alla tycker likadant. Däremot är jag övertygad om att en nyanserad bild för en framåt.

Om du får en kommentar som "Kanske inte min stil" tror jag de flesta väljer att inte läsa mellan raderna och istället bara låter det rinna av en istället för att ta till sig av kritiken.

Att vissa använder Kontrollrummet och som dom uttrycker det, "släpper" sina låtar här tycker jag är ganska knasigt. Då kanske man också är mindre mottaglig för kritik.

Klart ryggdunk kan vara bra och inspirerande, men med lite motvikt...



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att vissa "släpper sina låtar" är väl helt okej under färdiga demos. Jag kan tycka det är kul att lyssna på mer eller mindre färdiga proddar. Vill man ha kommentarer med tips och råd så nämner man det i trådhuvudet. Annars e det ju halvfärdiga demos som gäller där faktiskt underrubriken lyder "Idéer, alster och tester ni vill ha kommentarer på"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att vissa "släpper sina låtar" är väl helt okej under färdiga demos. Jag kan tycka det är kul att lyssna på mer eller mindre färdiga proddar. Vill man ha kommentarer med tips och råd så nämner man det i trådhuvudet. Annars e det ju halvfärdiga demos som gäller där faktiskt underrubriken lyder "Idéer, alster och tester ni vill ha kommentarer på"

Jag tycker också det är helt ok egentligen, men spannet från idé till helt färdig låt är ju rätt stort. jaja.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Håller inte alls med att det var onödigt grymt. Det var jag som skrev kommentaren.
Du kan anta vad du vill. Uppsåtet var inte att locka fram Asti, bara trycka på att cpg behövde synas i andras demotrådar. Ordvalet var ju onekligen effektivt för att få fart på honom. Även om han råkade posta som fel person.

OK, jag misstolkade dig eftersom jag själv inte är så rakt på, i synnerhet inte om det är en ny KR-medlem. Men cpg lät ju så bra att han, trots att han var ny, måhända borde tåla ett så tufft ordval...

Min uppfattning är att många, och säkert jag själv också skriver saker som "Kanske inte riktigt min stil", "nog inte en av dina bästa låtar", men menar egentligen att det var en riktigt usel låt...

Det här är jag lite kluven till. Då jag skriver "Kanske inte min stil" menar jag det - och försöker bedöma låten utifrån hur jag tror den stilen ska vara (baserat på radiolyssning av samma genre). Jag menar inte att låten är "riktigt usel".

Ibland tror jag faktiskt att man behöver höra sanningen. I alla fall betraktarens sanning. Bara för att jag tycker en låt suger betyder det inte att alla tycker likadant...

Det här är en viktig detalj. Jag har ofta svårt att ta till mig sanningen. Jag måste lära mig förstå att det är den betraktarens sanning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Att vissa "släpper sina låtar" är väl helt okej under färdiga demos. Jag kan tycka det är kul att lyssna på mer eller mindre färdiga proddar. Vill man ha kommentarer med tips och råd så nämner man det i trådhuvudet. Annars e det ju halvfärdiga demos som gäller där faktiskt underrubriken lyder "Idéer, alster och tester ni vill ha kommentarer på"


exakt. Frågan är kanske egentligen om "färdiga demon" inte alls passar in. Men samtidigt vet jag att många lägger all musik där pga uppladdning tex. Kanske kunde vara bra med uppladdning i bägge.. äh
https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Fick själv nyligen en kommentar:
Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.
Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.
Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...

Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!
/Asti


Jag tycker det låter som onödigt grymt ordval mot en ny KR-medlem (cpg).
Antar han/hon med sånt ordval ville få respons från en gammal bekant (Asti).

Asti, du borde inte hindras av något om du vill göra olika typer av musik. Jag antar i alla fall att vi andra recenserar, oavsett vad du presenterar. Din låt Jag kan flyga är ett exempel på en av de bästa låtar jag vet! Är det ok för dig att ta emot lite ryggdunk, om det är något jag gillar? Det underlättar för mig i så fall.



Kanske hade varit ett lite grymt ordval mot en ny KR-medlem, men tycker nog ändå att man ska kunna hantera det!
Det är däremot lätt att reagera lite förhastat på så´nt här en fredagskväll efter ett par whisky, lite mat och vin!  :)
Jag inser nu att det hade varit ärligare mot alla att lägga upp allt under Asti, men jag är fortfarande inte övertygad om att kommentarerna sett likadana ut om jag gjort så!
Naturligtvis blir man jätteglad över positiva omdömen och "ryggdunkar", men om kritiken uteblir blir det en klubb för inbördes beundran!
Har själv svårt för att ge kritik och kommenterar helst så´nt som jag tycker låter bra. Ibland har man svårt att hitta något positivt i en låt och väljer oftast den enklaste vägen - att inte kommentera alls! Jag tycker det är svårt att hitta uttryck och ordval vad gäller negativ kritik, som jag är säker på inte kommer att misstolkas utan uppfattas konstruktivt.
Det blir ofta väldigt inlindat och försiktigt. Men det kanske bara speglar min egen osäkerhet.......?  :wacko: :unsure:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker det är synd att det är såhär, och jag känner nog att det inte är stället för mig längre.

Jag lyckas mest irritera folk i demodelen, och vet inte heller om jag får ut så mycket konstruktivt längre. Jag hade länge ambitionen att posta i allas låtar för att jag tycker alla är värda kommentarer, men det känns nog inte riktigt som det ger något längre.


Hm.. nu blir jag förvånad. Jag hoppas att inte mina tankar förde dig till det uttalandet. Tycker du är en instutition Emu så beskriv gärna vad som får dig att tänka sådär.

Nej, absolut inte dina tankar!  Grejen är att efter ha kommenterat tusentals låtar, så har jagbärjat könna att det inte riktigt ger något tillbaka ala gånger. Jag gjorde en poll en gång, och anledningen till att vi postar verkar vara att

1. Man vill visa upp något man är stolt över och få¨ryggdunk
2. Man vill ha konstruktiv kritik för att bli bättre.

Det stämmer nog in på de flesta antar jag. Men då undrar jag lite stilla, om vi har en person som postar för att få ryggdunk, men knappast skriver i andras trådar. HUr tänker denna? Jag säger inte att man måste kommentera andras, men om man nu i sig själv vill ha ryggdunk/visa upp soig, kan man då inte ta steget ut och fatta att även andra vill ha kommentarer?  Att man rent egoistiskt borde tänka "skriver jag i andras trådar får jag mer kommentarer". A¨lltså, det borde man ju vilja då? :)  Jag vill ju ha många kommentarer, så¨givetvis skriver jag i andras trådar. Syftet är dels att försöka ge bra kritik, dels att jag tycker man skall få kommentarer, och dels för att locka in folk på mina egna låtar.

Så, av anledning nr 1 borde man kommentera andras alster



Alternativ två, om en person postar för att få¨kritik.  Om denne person inte skriver i andras trådar är det också märkligt. Vi har ju ett forum där man på frivillig basis lyssnar, eller skriver, eller ger råd. Ett levande bra demoforum kräver att många engagerar sig och ger kritik. Jag har vuxit enormt på många kommentarer, även om jag ibland tagit rejält illa upp av ordval, och sårad stolthet. När jag återkommit till låten efter ett tag, så inser man att det ofta är rätt som skrivits.  För att återgälda bra kritik och uppmuntra andra har jag försökt komma med konstruktiv kritik till andra, dels för att själv få bra konstruktiv kritik såklart ;)


DÄremot känns det som om KR tagit vägen mer mot att man postar en låt som den är och inte vill ha kritik på den, iallafall inte negativ.

Det är absolut inget fel på det egentligen, men i min värld är det inte därför jag postar demos. Jag vill ha en konstruktiv dialog och kanske bygga upp produktionen under hjälp av andras öron och ideer.


Så, jag känner mig lite vilsen och borta i demoavdelningarna idag. Det känns som för få delar mina ideer för att det utbyte jag vill ha skall fungera :)


DÄremot vill jag tacka alla som kommenterat elller lyssnat på alla demos såklart! JAg har lärt mig massvis, och är numer en betydligt bättre nybörjare än jag vore utan KR.



VIll förtydliga att det inte är kritik på något sätt mot de som bara vill posta låtar för att "släppa dem" eller de som bara skriver när något är bra. All aktivitet är ju bra,  bara det att jag kanske vill ha mer
eller hur man nu säger.


Saknar dåligt gehörs kritik i demoavdelningarna... :)


Och till asti: Skriv vad du känner oavsett! Man behöver höra all olika kritik. OM jag gjort något industrislammer på en fikarast, men massa mixproblem och elände, men alla skriver jättebra om det, så blir jag ju närmast ledsen när identiska kommentarer dyker upp i en låt jag plöjt ner 80 timmar i.

Om #jättebra låt, bra mix" dyker upp i bägge trådarna, så känns det ju lite platt.




Vi kanske skulle börja att ha "Ärliga torsdagar" eller något. PÅ torsdagen skriver man allt genomärligt? :D




Shit vilket svammel det blev :S




https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fick själv nyligen en kommentar:
Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.
Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.
Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...


Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!
/Asti

Jag skrev följande om den låten

"Aha en annan del av 60-talet
typ New Seekers - I´ll never find another you.
Träffsäkert
och såna där harmonier som sitter så djupt förankrade i generna
Fin låt, bra spelat, sång och körer likaså
Verkar bli en fin samling detta"

Tycker fortfarande så, en träffsäker pastisch och jag tolkade CPG som ett sätt att få ut en samling såna låtar - alltså att ambitionen var just detta att få det att låta 60-tal - inte att göra "egna" låtar som sticker ut, och då är det inte en menlös låt i mitt tycke. Det fanns många låtar på 60-talet som var "snälla"  ex New Seekers. Skulle själv antagligen inte kunna få ihop något sådant - alltså bra jobbat.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Emulator
Kul att se dig i skrivartagen igen!  :wub:
och jag håller med dig i mycket av det du skriver.
Jag tänker dock att det är rätt självsanerande. Om jag kommenterar någons låtar ett antal gånger utan att denne verkar bry sig om det - kanske inte svarar på min kommentar och inte heller kommenterar mina låtar så tolkar jag det som att personen i fråga inte är intresserad av mig, mina synpunkter eller min musik och då låter jag vederbörande vara i fred.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
som ny i KR vill jag säga att jag tycker det är livligt här...en aktivitetsnivå som gör att i alla fall jag har svårt att hänga med alla gånger...dyker upp nya låtar o projekt i en ganska strid ström....o jag tycker nog att balansen mellan ryggdunk o konstruktiv kritik är rätt bra.... :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
självsanerande...ja precis...karmalagen funkar nog även här...vad man sår får man skörda...!!!


asti

  • Gäst
Fick själv nyligen en kommentar:
Fullständigt könlös låt. Säger ingenting tyvärr.
Tamburinen är ganska hysterisk. Jobba med velocity där för att få den att leva mer. Backa ordentligt på reverbet på sången så kanske den får lite pillesnopp i alla fall.
Och sedan är det dags att börja synas lite i andras demotrådar också. Vi ses...


Jag reagerade först starkt över ordvalet, t.ex "könlös", "lite pillesnopp i alla fall", men jag nu ar omvärderat kommentaren!
Låten är menlös, tamburinen hysterisk, sången saknar attityd! Han har helt rätt! Jag fick också tips om reverbet, samt en känga om att synas mer i andras trådar,
vilket mitt alter ego var urdålig på! Det är sådana här kommentarer som hjälper en att komma vidare även om det svider, när man lagt ner många timmar på låten
och inte längre (efter kanske 50 lyssningar) hör bristerna själv! Tack för en ärlig kommentar!
/Asti

Jag skrev följande om den låten

"Aha en annan del av 60-talet
typ New Seekers - I´ll never find another you.
Träffsäkert
och såna där harmonier som sitter så djupt förankrade i generna
Fin låt, bra spelat, sång och körer likaså
Verkar bli en fin samling detta"

Tycker fortfarande så, en träffsäker pastisch och jag tolkade CPG som ett sätt att få ut en samling såna låtar - alltså att ambitionen var just detta att få det att låta 60-tal - inte att göra "egna" låtar som sticker ut, och då är det inte en menlös låt i mitt tycke. Det fanns många låtar på 60-talet som var "snälla"  ex New Seekers. Skulle själv antagligen inte kunna få ihop något sådant - alltså bra jobbat.

Min ambition var absolut att göra låtar med 60-talskänsla och gärna med mycket Beatles-influenser! Helst naturligtvis även sticka ut och inte enbart vara ett plagiat eller hopkok av diverse 60-talslåtar! Med lite distans till låten måste jag erkänna att resultatet inte blev som jag hade hoppats. Låten är inte spännande utan blir mer en pastisch som du säger!
Sången är också rätt intetsägande tyvärr, så slutresultatet känns rätt så slätstruket! Men det var samtidigt ett försök att få till en annan typ av låt - lite mer upptempo.
Jag var nöjd med Out of the sky - den kom av sig själv, men Frustrated over you var mer konstruerad och idéerna började nog tryta där tyvärr.
Du är själv så produktiv och skriver suveräna texter (ryggdunk  :) ), så en så´n här låt hade du fixat lätt som en plätt och då hade säkert sången varit mer engagerad också!
Jag uppskattar alltid dina engagerade och insiktsfulla kommentarer! (ny ryggdunk  :D )
/Asti


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
vad gäller färdiga resp halvfärdiga...så kan det ju vara läskigare att blotta sig på det ibland sköra idé o skissplanet...man kan ju vara rätt sårbar.... :mellow:

för min del sitter jag på ett gäng "färdiga" låtar men som måste mixas om en del...o jag pytsar ut dom efter hand som jag gjort nymix...
förhoppningsvis kommer jag igång med nyinspelningar inom kort o förhoppningsvis vågar jag då också presentera en o annan halvfärdig.... :)


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
men EMU...du upplever uppenbarligen inte att karma lagen funkar...du tycker du får dålig skörd...

jag kan bara prata utifrån mig själv....men jag tänker att det handlar om en sorts ekonomi...på fler plan...

att skriva t.ex...jag är utpräglad periodare...jag har perioder när det är lätt o kul att skriva...som följs av torka när varje mening o formulering kräver löjligt mycket tid att få till...så då blir det ju inte mycket.....sedan kommer ett nytt "skov" med flöde...då har man ofta mycket att ta igen så då kanske man ändå måste ransonera lite...

sedan är vi ju olika....vissa har lätt för att skriva o formulera sig medans för andra kostar det på...



Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
visst ja, glömde.....vi har väl också olika livssituationer som kan påverka insatsen....

arbetslös - heltidsabetande....familj - ensamstående....etc

försöker bara belysa att det finns många faktorer som påverkar hur mycket man orkar engagera sig i varandras hobbyverksamhet...

för min del är jag glad för varje liten yttring....även om det känns läskigt varje gång man öppnar en kommentar...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...men om kritiken uteblir blir det en klubb för inbördes beundran!

Förklara hur man ens kan förvänta sig kritik om man aldrig själv ger någon sådan? Det är väl snarare de som aldrig själva ger kritik som ställer sig utanför communitytanken? De som anammar den ingår då i den förhatliga klubben för inbördes beundran?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Personligen försöker jag kommentera så mycket jag hinner. Men precis som för andra deltagare här så går det i perioder.. Tyvärr är jag också lite lat i andra sammanhang. Undviker ofta att kommentera låtar som inte är i närheten av det jag gillar.. Vissa alster är oerhört kloka, välarrangerade och utmärkta på alla sätt och vis, men jag kan inte hitta några ord. Man kanske skulle kunna säga att de ligger utanför mitt kompetensområde.

Jag undviker tillika, vilket jag vet är fel, att kommentera låtar som jag tycker är riktigt dåliga.. Eller låtar där upphovsmannen frågar efter ett utlåtande på de mer tekniska delarna, såsom mix etc. Sånt kan ju inte jag överhuvudtaget..

Såååå.. Jag försöker som sagt. Men vissa musikskapare på detta forum får sällan eller aldrig några kommentarer från mig. Just p.g.a. den anledning som här har beskrivits.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
...men om kritiken uteblir blir det en klubb för inbördes beundran!

Förklara hur man ens kan förvänta sig kritik om man aldrig själv ger någon sådan? Det är väl snarare de som aldrig själva ger kritik som ställer sig utanför communitytanken? De som anammar den ingår då i den förhatliga klubben för inbördes beundran?

Jag tror du missuppfattade mig! Naturligtvis kan man inte förvänta sig så många kommentarer om man inte själv ger några!
Vad jag menade var att om man aldrig kritiserar utan alltid enbart ger positiva omdömen så ger det ju inga tips till förbättringar
utan blir då till en "klubb av inbördes beundran"!
Att bara skicka gratulationer och hejarop mellan oss stärker kanske självförtroendet och är trevligt att läsa,
men om vi vill utvecklas måste vi ge även negativ kritik, helst med förslag till andra lösningar och förbättringar!
Eller hur?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men EMU...du upplever uppenbarligen inte att karma lagen funkar...du tycker du får dålig skörd...

jag kan bara prata utifrån mig själv....men jag tänker att det handlar om en sorts ekonomi...på fler plan...

att skriva t.ex...jag är utpräglad periodare...jag har perioder när det är lätt o kul att skriva...som följs av torka när varje mening o formulering kräver löjligt mycket tid att få till...så då blir det ju inte mycket.....sedan kommer ett nytt "skov" med flöde...då har man ofta mycket att ta igen så då kanske man ändå måste ransonera lite...

sedan är vi ju olika....vissa har lätt för att skriva o formulera sig medans för andra kostar det på...



Nej, den funkar nog inte alltid, sen håller jag med dig i allt du skriver. Men, men utgångspunkt från att vi är ett glatt (? :D ) gäng amatörer som vill utvecklas, så borde vi väl ha en vilja och drivkraft på något sätt, att hjälpa för att hjälpas. Sen kan vissa lägga ner mer tid än andra, vissa vara mer intresserade än andra, såklart :) 
Personligen försöker jag kommentera så mycket jag hinner. Men precis som för andra deltagare här så går det i perioder.. Tyvärr är jag också lite lat i andra sammanhang. Undviker ofta att kommentera låtar som inte är i närheten av det jag gillar.. Vissa alster är oerhört kloka, välarrangerade och utmärkta på alla sätt och vis, men jag kan inte hitta några ord. Man kanske skulle kunna säga att de ligger utanför mitt kompetensområde.

Jag undviker tillika, vilket jag vet är fel, att kommentera låtar som jag tycker är riktigt dåliga.. Eller låtar där upphovsmannen frågar efter ett utlåtande på de mer tekniska delarna, såsom mix etc. Sånt kan ju inte jag överhuvudtaget..

Såååå.. Jag försöker som sagt. Men vissa musikskapare på detta forum får sällan eller aldrig några kommentarer från mig. Just p.g.a. den anledning som här har beskrivits.


Som sagt innan: skriv något iallafall. Det finns ju låtar som är otajt, genomuselt mixade etc. Skriv det! Ge generella tips om att man kanske bör ha en metronom eller någon synpunkt om mixen :D

Sen att man inte skulle kunna tycka till om andras låtar för att man upplever dem som avancerade tycker jag är lite fel. Som genomrutten musiker kan jag fortfarande hitta bristeri andras mixar/pianospel eller vad de nu må vara.


Dessutom får man ofta bra och neutral kritik från folk "utanför genren".
...men om kritiken uteblir blir det en klubb för inbördes beundran!

Förklara hur man ens kan förvänta sig kritik om man aldrig själv ger någon sådan? Det är väl snarare de som aldrig själva ger kritik som ställer sig utanför communitytanken? De som anammar den ingår då i den förhatliga klubben för inbördes beundran?

Jag tror du missuppfattade mig! Naturligtvis kan man inte förvänta sig så många kommentarer om man inte själv ger några!
Vad jag menade var att om man aldrig kritiserar utan alltid enbart ger positiva omdömen så ger det ju inga tips till förbättringar
utan blir då till en "klubb av inbördes beundran"!
Att bara skicka gratulationer och hejarop mellan oss stärker kanske självförtroendet och är trevligt att läsa,
men om vi vill utvecklas måste vi ge även negativ kritik, helst med förslag till andra lösningar och förbättringar!
Eller hur?


Håller med dig asti. Helt klart behövs all kritik om vi vill utvecklas. Bara ryggdunk leder ingenstans.

Men det förutsätter ju också att man vill utvecklas. Vissa vill säkert bara lägga ut sin musik, och givetvis inget fel på det :)

Kanske man skulle ha lite mer policy att man inte vill ha kommentarer på sådant som ligger i färdiga, alltså, kritik hur man kan ändra på det? MAn postar allt man vill ha synpunkter på i halvfärdiga, och lyfter sedan över det i färdiga när det är klart?


Hm, många kör nog så idag när jag tänker efter :D


usch, så jag svamlar :(

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Personligen tycker jag att KR fungerar bra med både givande och tagande av kommentarer. Jag får ibland många kommentarer (både positiva och mer kritiska) på mina alster och ibland inte särskilt många alls - varför jag ibland endast får få kommentarer är för mig inte så intressant, eller....... visst man kan grotta ner sig och tycka att alla måste anse att låten suger och är skit - men till vilken nytta? Det är nog som livet är som mest.

Ofta lämnar jag ifrån mig väldigt tidiga stadier/idéer/skisser på ofärdiga demos, med ibland bitande/svidande kritik som följd. Men det får man ta :) Anledningen är ju att man (jag) själv trevar.

Jag är kanske inte den bästa att alltid ge kommentarer, men min ambition är att ge när jag har något att säga. Jag tycker alltså inte att man alltid måste ge kommentarer eftersom vi är tillräckligt många i KR för att "fylla upp" när andra tillfälligt faller tillbaka. Jag förväntar mig dock både kommentarer om bra och dåliga grejor vilken är utvecklande. Jag måste säga att när jag joinade KR så var jag helt novis, men jag har lärt mig enormt mycket sedan dess av olika KR-medlemmar, dels genom direkta kommentarer på egna alster men lika ofta genom att läsa era kommentarer om andras alster!

Sen kan jag, i motsats till det Hogge skrev, säga att jag även försöker kommentera alster/genrer som jag inte kan särskilt bra eller alltid uppskattar. Jag tycker egentligen att alla borde kommentera sådant man inte tycker om utifrån ett lyssnarperspektiv. Även om jag inte skulle tycka om en låt så kan jag ändå höra bra saker!

Som sagt - jag tycker KR funkar och att stämningen är god. Missförstånd och irritation över vissa inlägg hör till forumets karaktär

Ja - kanske inte så klart alla gånger men så tycker jag i alla fall :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Shit Gurano, i denna tråden tycker vi rätt lika?

:lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
vi är kanske en och samma person som bara vill föra en diskussion :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Avslappnad

  • Gäst
Livligare? F*n nästa gång jag skriver något ska jag nog dansa....

Skämt åsido, jag tror fortfarande att kommentarerna är väldigt genreberoende. Min subjektiva åsikt är att låtar med sång är mer "lättbedömda" än helsyntetiska ljudlandskap utan egentlig röd tråd, helt enkelt.

Men är inte tanken med demoavdelningen följande: kritik och feedback önskas -> halvfärdiga, dela med sig -> färdiga demon?
« Senast ändrad: 25.10.2009, 18:56:27 by Avslappnad »


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Äsch, en storm i ett vattenglas tycker jag.. känns som om det är en skön blandning här och jag roade mig med att kolla igenom första sidorna på halvfärdiga resp färdiga demos bara för att se hur kommenterandet såg ut. Nog hade 95,5 av låtarna fått flera eller många välmenade tips och råd. Ser man inte skogen för alla träden undrar jag? Beröm ger man när man känner för det och tips när man har nån idé till förbättring, inga konstigheter eller baktankar  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Äsch, en storm i ett vattenglas tycker jag.. känns som om det är en skön blandning här och jag roade mig med att kolla igenom första sidorna på halvfärdiga resp färdiga demos bara för att se hur kommenterandet såg ut. Nog hade 95,5 av låtarna fått flera eller många välmenade tips och råd. Ser man inte skogen för alla träden undrar jag? Beröm ger man när man känner för det och tips när man har nån idé till förbättring, inga konstigheter eller baktankar  :)

AMEN


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Storm i vattenglas?

Jag tror man är ute efter lite olika saker som producent och som instrumentalist eller sångare. Jag vet att en hel del tycker som jag, och det är väl synd att avfärda alla rätt upp och ner.

Baktanke tror jag aldrig jag nämnt. Jag önskar helt enkelt att det fanns fler ärliga kommentarer, och att vi gemensamt gav mer konstruktiv kritik där så önskas.



Förtydligande:  Jag skulle gärna se en demosektion som är mer...hm. Tja, djup i sin bedömning, där man fick en bättre dialog etc.

FÅr jag tycka det?
« Senast ändrad: 25.10.2009, 19:47:01 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...men om kritiken uteblir blir det en klubb för inbördes beundran!

Förklara hur man ens kan förvänta sig kritik om man aldrig själv ger någon sådan? Det är väl snarare de som aldrig själva ger kritik som ställer sig utanför communitytanken? De som anammar den ingår då i den förhatliga klubben för inbördes beundran?

Jag tror du missuppfattade mig! Naturligtvis kan man inte förvänta sig så många kommentarer om man inte själv ger några!
Vad jag menade var att om man aldrig kritiserar utan alltid enbart ger positiva omdömen så ger det ju inga tips till förbättringar
utan blir då till en "klubb av inbördes beundran"!
Att bara skicka gratulationer och hejarop mellan oss stärker kanske självförtroendet och är trevligt att läsa,
men om vi vill utvecklas måste vi ge även negativ kritik, helst med förslag till andra lösningar och förbättringar!
Eller hur?

Jo och jag tycker att jag får det. Tack för förtydligande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Storm i vattenglas?

.......

Förtydligande:  Jag skulle gärna se en demosektion som är mer...hm. Tja, djup i sin bedömning, där man fick en bättre dialog etc.

FÅr jag tycka det?

Japp. +1


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Storm i vattenglas?

Jag tror man är ute efter lite olika saker som producent och som instrumentalist eller sångare. Jag vet att en hel del tycker som jag, och det är väl synd att avfärda alla rätt upp och ner.

Baktanke tror jag aldrig jag nämnt. Jag önskar helt enkelt att det fanns fler ärliga kommentarer, och att vi gemensamt gav mer konstruktiv kritik där så önskas.



Förtydligande:  Jag skulle gärna se en demosektion som är mer...hm. Tja, djup i sin bedömning, där man fick en bättre dialog etc.

FÅr jag tycka det?

Ja du får tycka det, självklart  :)
Jag har inte bara svarat dig i mitt inlägg, utan talat generellt om vad jag tycker efter att ha läst många kommentarer i det här tämligen heta ämnet. Jag avfärdar ingen, alla tycker olika och vill ha ut olika såklart. Men nog kan jag tycka det är en storm i ett vattenglas ändå, men det är ju vad jag tycker. Jag skummade igenom många trådar och det fanns mycket konstruktiva tips och råd. Alla ger och tar efter sin förmåga och möjlighet, och i mån av tid och lust. Vissa är otroligt duktiga att ge bra och utförliga kommentarer och andra ger mindre, men det är ju en skithärlig blandning av folk som tillför saker här tycker jag. Jag tycker problemet känns uppförstorat.

Jaja, jag ska väl inte ge mig in i debatten alls kanske.. Jag är förmodligen en av dom som inte "sköter sig som man ska"  :lol: Så här sitter jag och kastar sten i glashus  ;) Klart allt kan bli bättre, men såå dåligt som det tycks vara när man läst här i helgen är det väl ändå inte..?

..nu smyger jag iväg och överlåter diskussionen till resten av gänget...

 :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Storm i vattenglas?

Jag tror man är ute efter lite olika saker som producent och som instrumentalist eller sångare. Jag vet att en hel del tycker som jag, och det är väl synd att avfärda alla rätt upp och ner.

Baktanke tror jag aldrig jag nämnt. Jag önskar helt enkelt att det fanns fler ärliga kommentarer, och att vi gemensamt gav mer konstruktiv kritik där så önskas.



Förtydligande:  Jag skulle gärna se en demosektion som är mer...hm. Tja, djup i sin bedömning, där man fick en bättre dialog etc.

FÅr jag tycka det?

Ja du får tycka det, självklart  :)
Jag har inte bara svarat dig i mitt inlägg, utan talat generellt om vad jag tycker efter att ha läst många kommentarer i det här tämligen heta ämnet. Jag avfärdar ingen, alla tycker olika och vill ha ut olika såklart. Men nog kan jag tycka det är en storm i ett vattenglas ändå, men det är ju vad jag tycker. Jag skummade igenom många trådar och det fanns mycket konstruktiva tips och råd. Alla ger och tar efter sin förmåga och möjlighet, och i mån av tid och lust. Vissa är otroligt duktiga att ge bra och utförliga kommentarer och andra ger mindre, men det är ju en skithärlig blandning av folk som tillför saker här tycker jag. Jag tycker problemet känns uppförstorat.

Jaja, jag ska väl inte ge mig in i debatten alls kanske.. Jag är förmodligen en av dom som inte "sköter sig som man ska"  :lol: Så här sitter jag och kastar sten i glashus  ;) Klart allt kan bli bättre, men såå dåligt som det tycks vara när man läst här i helgen är det väl ändå inte..?

..nu smyger jag iväg och överlåter diskussionen till resten av gänget...

 :)


nejnej, jag menar inte att någon gör fel eller så! Jag önskar bara att det blev lite....annorlunda :)


Och så grav allvarligt är det väl inte, men,jag vill så gärna ha ett riktigt bra bollplank :)   Det borde vi väl kunna ha här tycker jag :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra ämne som berör oss alla. Jag har inte läst sen i förmiddags och nu är det massor av kommentarer jag missat. Har nu under andra halvan av dagen byggt Pink Floyd-sound. Skitkul, hoppas hinna mixa ihop ett utkast av det snart. Då vill jag ni alla tycker till!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google