Kontrollrummet

Wernborg - Kärlekens tåg - version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fick lust att spela lite mandolin. Spelade in denna som aldrig kommit längre än till byrålådan tidigare. Säkert 13-14 år gammal komposition. Text av Jonas Humleklo.

Kärlekens tåg (Ver 2)

Oj, hörde att jag glömt tysta en trumloop i början. Den försvinner sedan. (borta nu i tvåan...)

Kommentarer på allt.
« Senast ändrad: 18.11.2007, 21:34:06 by Wernborg »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jättefin låt!
Helt eget, kanske påminner om en mix av John Holm, Nordman och nån mer jag inte kommer åt ..
Mandolin är bara så fint och så smyger ett litet dragspel .. gillar!
Skitbra text
Stark medlodi som ibland går sina egna oväntade vägar
Refrängen vill man ju bara sjunga med i direkt
oj, oj
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Trevligt ljud. Är det dragspel vi hör ibland? Ett mycket trevligt inslag hursom. Låter liksom hemtrevligt. (Oj, blev visst trevligt*3 där utan att jag upptäckte det.)

Slänga på en steady 4*4 trumloop på denna?

Det är något med rytmen som "bromsar" eller kanske bättre uttryckt "hakar" låten lite? Bastrumman och tamburinen möjligen?

Tycker den är jätteskön annars!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJO!

Låten e ju snygg,
arret på rytmsidan suger dock, enda som sitter e tamburinen. Baskaggen bumlar på i sin egna lilla värld, hör inte ihop med denna låt, men den skulle väl bort om jag förstod rätt. Snyggt med plain unplugged,

Och fan va snygg röst mannen har och snygga stämmor åsså :wub:

Så glöm trummor, håll den enkel, så jäkla snyggt acke o banjospel med sådan fin sång räcker bra! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citat från: cykeln
Jättefin låt!
Helt eget, kanske påminner om en mix av John Holm, Nordman och nån mer jag inte kommer åt ..
Mandolin är bara så fint och så smyger ett litet dragspel .. gillar!
Skitbra text
Stark medlodi som ibland går sina egna oväntade vägar
Refrängen vill man ju bara sjunga med i direkt
oj, oj

Tack för lyssning och fin kommentar. Dragspelet är iofs en melodica, men dom låter ju rätt lika.

Citat från: 1up
Trevligt ljud. Är det dragspel vi hör ibland? Ett mycket trevligt inslag hursom. Låter liksom hemtrevligt. (Oj, blev visst trevligt*3 där utan att jag upptäckte det.)
Slänga på en steady 4*4 trumloop på denna?
Det är något med rytmen som "bromsar" eller kanske bättre uttryckt "hakar" låten lite? Bastrumman och tamburinen möjligen?
Tycker den är jätteskön annars!

Melodica är det.
Testade med trummor först, men tyckte det tog för mycket fokus. Kanske ger djemben en chans?
Tnx för feed.

Citat från: mahan
tJO!
Låten e ju snygg,
arret på rytmsidan suger dock, enda som sitter e tamburinen. Baskaggen bumlar på i sin egna lilla värld, hör inte ihop med denna låt, men den skulle väl bort om jag förstod rätt. Snyggt med plain unplugged,
Och fan va snygg röst mannen har och snygga stämmor åsså
Så glöm trummor, håll den enkel, så jäkla snyggt acke o banjospel med sådan fin sång räcker bra!
h.  johan

Mmmm. Inte nöjd med rytmerna. Tänkte att jag slänger upp den så kanske nån har goda idéer.
Shit, får nog byta strängar på mandolinen om den låter som banjo...  :lol:
Tamburinen får va kvar alltså?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sälj banjon o trummorna, håll mandolinen o tamburinen :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sälj banjon o trummorna, håll mandolinen o tamburinen :D

Taget!! Ny version längst upp. Piano nu också.  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oukkei!

En betydligt vassare version detta, nu hörs mandolinen ordentligt, snyggt
Va skönt att trummorna blev sålda, och snyggt att du använder tamburinen åxå sparsamt.

Sången aningen för vass, deesser kanske? verkar dista aningen på bokstaven "k" vid 2:24(kärlekens) och vid 2:52 (kliva).
Det blev helt klart snyggare stämning utan drumsen, kolla sången så eden där, upp på färdiga! :)



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Missat 1:an,,,Varit i USA..damn.

Nåväl,då skall vi se vad jazz farbrorn har kokat ihop.

Oj så snyggt intro,nära och bra sång - bra sjunget oxå - avslappnat och bra förutom lite över press på nåt enstaka ställe,sorry kunde inte hålla mig  :P Klar potencial i låten,bra spelat och sparsamt arrat - hel nice! Sliter/otajt i nån sång stämma här och där,petitesser - överlag bra.

Melodican nice som vanligt,får nog sätta upp en sådan på önskelistan,å en trombon å en sax,börjar bli lång hårig.

Härlig låt detta Stefan,sejfvar då denna version låter tillräckligt bra här.

Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Hej svejs.

Lyssnar medans jag skriver. Rent spontant så ligger sången helt rätt i ljudbilden, men den är lite för boostad i diskanten (knarrar lite väl mycket sina ställen) tycker ja, är förmodligen micen. Och ibland slår det över lite. Själva mixen har lite prassel/knäppljud här o var, inget som stör jättemycket, men de finns där.

Hela mixen är ganska dov, vilket är behagligt för öronen, men jag skulle föredra en mera öppenljudbild där instrumenten kommer fram bättre.

Bra sång och snygga stämmor. Gillar mandolinen, den gör sig bra. Känns lite sådär folkligt härligt. Melodikan gör sitt jobb med. Men jag vill som sagt höra de olika instrumenten mer. Pianot är ju väldigt viktigt tex, det ligger mest o grötar i bakgrunden som det är nu.

Tamburinen får gärna va lite blötare och mindre vass.

En bra mastring och mera luft skulle göra underverk för denna låten.

Hur som helst, trevlig lyssning. Bra jobb.
« Senast ändrad: 19.11.2007, 01:23:12 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Fan vilken bra låt!! Och fortfarande så aktuell text ändå här i bet-24-7-pokerhelatiden-eran vissa uppehåller sig i...MVG... :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citat från: mahan
Oukkei!
En betydligt vassare version detta, nu hörs mandolinen ordentligt, snyggt
Va skönt att trummorna blev sålda, och snyggt att du använder tamburinen åxå sparsamt.
Sången aningen för vass, deesser kanske? verkar dista aningen på bokstaven "k" vid 2:24(kärlekens) och vid 2:52 (kliva).
Det blev helt klart snyggare stämning utan drumsen, kolla sången så eden där, upp på färdiga!
Tackar. Hmmm. Får lyssna noga med kåt  :o "k"

Citat från: Nä Eva har Mike
Missat 1:an,,,Varit i USA..damn.
Nåväl,då skall vi se vad jazz farbrorn har kokat ihop.
Oj så snyggt intro,nära och bra sång - bra sjunget oxå - avslappnat och bra förutom lite över press på nåt enstaka ställe,sorry kunde inte hålla mig   Klar potencial i låten,bra spelat och sparsamt arrat - hel nice! Sliter/otajt i nån sång stämma här och där,petitesser - överlag bra.
Melodican nice som vanligt,får nog sätta upp en sådan på önskelistan,å en trombon å en sax,börjar bli lång hårig.
Härlig låt detta Stefan,sejfvar då denna version låter tillräckligt bra här.
Tack. Toknöjd med introt själv. Det bara kom i spontanarrangemang.

Citat från: Svågern
Fan vilken bra låt!! Och fortfarande så aktuell text ändå här i bet-24-7-pokerhelatiden-eran vissa uppehåller sig i...MVG...
Den hade du glömt??  :D Tack för bra text.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar det akustiska valssvänget och svenskan. Uttrycksfull sång. Trovärdigt och refrängen är en riktig pubvältare. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja det var bra
och nu är det bättre - mandolin är livet!
F-n vad bra sjunget
Stämman på ref är också så bra
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tsmalmbe

Lopsidig mix. Mandolinen är dominant, flytta över nåt annat från den kanalen till den andra. Harmonican räcker inte till, eftersom dess upplevda volym är betydligt lägre.

Tamburinen, mer rum på den. Låter väldigt kortfattad, bister och arg nu. Mjuka av den, och lägg på ett orealistiskt rum. Kan vara att en lång reverbsvans också skulle göra mixen mindre lopsidig, och betyda att du inte behöver göra det som jag nämnde ovan. Alltså, reverb på tamburinen, och så panorerar du reverbet till ~70% i samma kanal som tamburinen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Riktig skön låt att lyssna på som sagt kärlek är inte lätt! ;) :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jaha.

här sitter man som en annan idiot och bara gapar. är det verkligen du?

skitbra. BRA SÅNG.

sen ogillar jag lite sån här musik ibland, men det hör inte hit :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Många kommentarer. Jätteroligt.

Equality:
Pubvältare ja. Har som sagt aldrig spelat in denna, men väl kört den ute på just pubar massor av gånger. Då med en engelsk text med titeln Don't go. Vi körde rätt ofta på ett och samma ställe där nån gång kring 1992 och det fanns faktiskt folk som ropade efter den låten då vi spelade och en del sjöng till och med med i texten. Det var kul, så den funkar ute. Jag gillar alla som gillar när jag sjunger.  :D

Tsmalmbe:
Lopsidig antar jag betyder att mixen har slagsida. Det får fixas. Tamburinen är förfärlig tycker jag. Antingen så får den skruvas till eller så spelar jag in en riktig.

cykeln:
Tack så mycket för kommentar. Mandolin är kul, men inte på en Levin skolmandolin från 40-talet. Man blir rätt mör i fingrarna av den  :D

SYNTH:
Kul. Tack så mycket.

Emulator:
Kul att kunna överraska till och med dej. Tur att du inte ogillade den här typen av musik just den här gången då.  ;)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Första forumlåten som jag lyssnar på i dessa nya lurar, är nöjd med dem verkligen. Jag är nöjd med låten också ;).
Du har ju väldigt lik röst som han pwayne i forum.studio.

Sången är nog aningens vass fast inte som det stör, i några andra hörlurar som jag lånade hem hade det varit för mycket ss tror jag fast på gränsen.

Tycker det är en mkt fin sång som hade funkat väldigt bra med bara gitarr vid en lägereld och det är ett bra betyg på melodi och text.
Den funkar dock bra så här också.

Gott
www.myspace.com/staffanjonsson