Forum > Demolåtar

Space & Calle + MaxB - VIRTUE AND SIN

<< < (2/5) > >>

Henric:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 11.09.2019, 08:57:17 ---Tack Henric, väl lyssnat :)

Jag skall kolla dina förslag, man blir liksom döv för sina egna låtar. Dedär med att EQ:a sången har aldrig varit min starka sida men nu fick jag bra anvisningar ju :)

Grejen med pianot som ligger långt bak i brejken är just att det ligger långt bak, smaksak :D

80 - 200 hz, hmmm. Jag vet att jag btukar ha en tendens att få för mycket vid ca 800 hz... skall kollas. Man lär sig nya saker alla dagar ^_^

Angående basen, det är IK Multimedias "Modo bass"

//Space

--- Slut citat ---


Trodde faktiskt det var en riktig elbas,  :o

MaxB:
Bra kommentarer!
Jag känner också att sångens s är lite vassa i högre frekvenser. Har själv aldrig tänkt på tipset, att sänka lite runt 7 kHz.
Men båda tipsen, om att skära bort lite vasst, alternativt sänka sångvolym lite, låter som bra synpunkter.

"Otajt kör" - eller, "inte helt tajt kör", ger lite livefeeling, sant. Men tipset att ha leadsång och körer visuellt synliga och klippa och flytta ord lite närmare varandra är bra.

Gitarräkor är kul att spela med visst kan det lätt bli för mycket, det vet jag sen tidigare av egen erfarenhet. Jag ska själv på en inspelning från igår testa att kopiera vänster gitarrspår till ett på höger sida där ett reverb (på lägre volym) får ge vänster gitarr mer rymd. Samma sak med den högra gitarren, ett reverb till vänster.
Tror på den idén även i din mix, istället för att flytta dem närmare mitten.

Kul att få va me!

spacetrucker:
Ny version 12.9.2019. Jag har städat kören, EQ:at sången och även städat gitarrerna litet. Var jag för försiktig, blev det nån skillnad :unsure:


 Your browser does not support the audio element.


//Space

Henric:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 12.09.2019, 20:30:50 ---Ny version 12.9.2019. Jag har städat kören, EQ:at sången och även städat gitarrerna litet. Var jag för försiktig, blev det nån skillnad :unsure:


 Your browser does not support the audio element.


//Space

--- Slut citat ---

Mkt bättre! Jag brukar göra en kraftig puckel på ca + 10 DB med q-värde 1 för att leta upp dom fula frekvenserna - sen är det bara att sänka....skadar inte att experimentera med q-värdet också dvs hur bred dippen skall vara....

Jag tycker det låter mycket bättre....märks att du städat upp i körerna.....där man ibland med fördel kan klippa bort s, t, k i slutet på ord för att undvika dubblering av oönskade konsonantljud och få det tightare......

Sen är det viktigt med ordningen på effekterna, De-esser först, sedan EQ och sen kompressor - så att den inte förstärker det man vill ha bort!

Jag tycker inte att du skurit för mycket.....experimentera mera med att leta upp ful essen runt ca 6-7khz sänk där gör en höjning vid ca 10khz för att få fram snyggt glitter på toppen.....testa att släppa efter lite grand på kompressionen på sången.....blir sången hårdare eller mjukare....beror dom oönskade konsonantljuden på för hård kompression?

Där är på något ställe i låten i början på en sångfras som leadsången förmodligen p g av andning blir jättesvag, man hör kören väldigt tydligt där....testa att klippa ut dom svaga orden och gaina upp dom....du borde se det visuellt på audiofilen.....om det är en återkommande fras kanske du kan sno någon bättre och klistra in....

Sammanfattningsvis tycker jag att det låter mkt bättre nu!

Med vänlig hälsning, Henric

spacetrucker:

--- Citat från: Henric skrivet 12.09.2019, 22:33:06 ---
Sen är det viktigt med ordningen på effekterna, De-esser först, sedan EQ och sen kompressor - så att den inte förstärker det man vill ha bort!


--- Slut citat ---

Du har rätt förståss... dedär måste jag kolla. Det blir så lätt att man (jag) börjar med att lägga på en kompressor och då hamnar den längst upp ju...

//Space

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion