Forum > Demolåtar

Space & Calle + MaxB - VIRTUE AND SIN

<< < (3/5) > >>

slaptap:
Sången är fortfarande (i mitt tycke) alldeles för hög. Gör en monolyssning/mixdown (det mest underskattade verktyget ö h t) för en uppfattning av hur högt den ligger i förhållande till övriga instrument och hur det kan låta i en billigare lyssning som t ex en enkel köksradio... ;)

Plockgitarrerna är inte med på scenen alls utan spelar helt ensamma utställda i baren respektive foajen som om de är utpannade 90° left/right. Dra in dem på scenen så de får vara med i bandet... B)

edit: upprepning och förtydligande

Henric:

--- Citat från: spacetrucker skrivet 13.09.2019, 10:17:56 ---
--- Citat från: Henric skrivet 12.09.2019, 22:33:06 ---
Sen är det viktigt med ordningen på effekterna, De-esser först, sedan EQ och sen kompressor - så att den inte förstärker det man vill ha bort!

Inte bra att inserta kompressorn så. Har du fler effekter nedanför insertade komprimeras även de....

Förslag: Vet inte hur många effekt send du har? (Jag har två i Cakewalk). Lägg upp en kanal för sånginspelning, dirigera ljudet till en stereobus (leadvocalbus). Gör en reverbsterobus där du insertat reverbet, dirigera till leadvocalbus, likadant för delay om det används, reglera mängden via effekt send på sångkanalen - nu har du okomprimerad sång inkl okomprimerade effekter på leadvocalbus. Använder du inte delay kan du lägga kompressorn på den andra senden och reglera mängden kompression via effekt send om inte:


Finns olika vägar....en är att det går att kopiera ett nytt sångspår, en ny stereobus där du insertar kompressorn, dirigera till leadvocalbus, ställ effektsenden på efter volymregel och dra ner volymen på denna sångkanalen till noll..då hamnar den komprimerade sången utan effekter på leadvocalbusen....

Man ska ju komma ihåg att det finns inget rätt eller fel.....men det vanligaste upplägget är att ha sång med reverb och eller delay + komprimerad torr sång.......reverb och delay brukar bli bäst okomprimerat.....sen ska man aldrig underskatta en de-esser på reverbet....

H
--- Slut citat ---

--- Slut citat ---

Henric:

--- Citat från: slaptap skrivet 11.09.2019, 12:35:27 ---Gott gung! Inga synpunkter på frekvenser o d men tycker att sången kan backa en aning för lite "lajv-feeling".

Gitarrerna däremot är väldigt mycket right/left. Gureplock är mysigt men har man två gurer bör det vara sparsamt. Det ska funka i mono utan att gröta till sig. Jag hade nog velat dra in dem i mitten en aning alternativt gjort en "Bill Pricare", d v s behållit favoritgitarren och helt simpelt  kopierat den till den andra kanalen för att enbart färga den lite annorlunda och panna ut .

Eller varför inte göra det smidigt (som vår digitala värld tillåter) och lägga en stereoplugg som t ex Voxengos stereo touch på favoritgitarren? Mina små ören bara...hade mina demomixar låtit så här bra hade jag varit glad... ;)

--- Slut citat ---

Monolyssning är extremt viktigt, när det gäller sångvolym funkar även hörlurstricket dvs lägg hörlurarna på ett bord framför dej, vrid sakta upp volymen från noll, det första som ska höras via läcket är sången....

När det gäller panorering ska man ha 40% som en yttre gräns.....är det dubbade ackeguror kan man med fördel panorera fullt ut, likaså med dubbade körstämmor.....

Sen är ju regler till för att bryta, måttstock är ett bra ord!

H

slaptap:

--- Citat från: Henric skrivet 14.09.2019, 10:54:24 ---
...när det gäller sångvolym funkar även hörlurstricket dvs lägg hörlurarna på ett bord framför dej, vrid sakta upp volymen från noll, det första som ska höras via läcket är sången....


--- Slut citat ---

Det där har jag inte hört om tidigare! Tack för tipset... :)

edit:seglade iväg off topic...

MaxB:
Det rör på sig. Intressant utveckling - och info från Henric och Slaptap.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion