Forum > Demolåtar

Space & Calle + MaxB - VIRTUE AND SIN

(1/5) > >>

spacetrucker:
Här är en låt som jag skruvat på en tid nu. Skaffade MODO DRUM och har försökt komma underfund med inställningarna. Känns besvärligare att ratta än t ex EZ-drummer :unsure:
Hur som helst, här är nu låten. Kommentera gärna låten och trummor och mix och... jag vet varken ut eller in längre :wacko: ...jag skruvar och skruvar åsså tycker jag det låter bra och sen när jag lyssnar nästa gång är det nåt igen som låter ruttet. T ex virveln och cymbalerna har gett mig gråa hår :blink:


  LÅTNAMN:VIRTUE AND SIN
  TEXT/MUSIK: Space/Calle
  MEDVERKANDE: Calle & Space + MaxB på Elgitarrer
  MEDIATYP:  mp3
  Låtlängd: 4:14
  Inspelningsår: 2019


12.9.2019

 Your browser does not support the audio element.


17.1.2020

 Your browser does not support the audio element.


Ny version 26.1.2020

 Your browser does not support the audio element.


//Space

Henric:
Bra låt tycker jag - lite country pop tycker jag! Ungarna sover så jag kan inte dra på - jag reagerar inte negativt på trummorna, tycker det svänger bra och man får känslan att det är spelat på riktigt, låter lite live!

Ibland tycker jag att andra stämman på sången känns lite ensam, den är inte snortight heller men det tror jag inte gör så mycket, bidrar snarare till att det låter live, men den känns ensam, ungefär som en pianist som ska spela en treklang men bara använder två fingrar iykwim....

I breaket anar man ett pianon långt bak......breaket kan bli bättre!

Sångljudet är bra men kan bli bättre, lite hårda t:ljud, känns något hängmattigt....skulle vilja ha lite mindre hängmatta och lite mer kärna och lite mindre t-ljud....kanske rulla av lite på toppen med en eq -inga jättegrejer! Använder du de-esser?

Tror även att du kan vara unset lite hårdare med "mud removal" på instrumentkanalerna känns som lite mycket 80 - 200 hz totalt, rätt mycket instrument, blir lätt adderingseffekter....

Bra basljud!

Sammanfattningsvis bra låt, fin sång och lir - kämpa med mixen lite till, referenslyssna - sen är du nog snart hemma!

H



Henric:
Lyssnat i lurar nu, testa att sololyssna sången starkt och snygga till alla s, t, sch ljud förmodligen runt 6 - 7 kHz

Du ska kunna lyssna på sångspåret starkt utan att uppleva s, t, sch ljuden som störiga sen kanske öka något därifrån.

Ibland skär jag med EQ runt 6-7k ökar sen lite runt 10k och sen lägger jag en High cut 6-12 DB/ oktav och rullar av på toppen...kolla även på reverbet

På gitarrsolot ligger där någon chapgitarr väldigt långt ut i ljudbilden den hade jag tagit bort eller fått in i smeten

H

spacetrucker:
Tack Henric, väl lyssnat :)

Jag skall kolla dina förslag, man blir liksom döv för sina egna låtar. Dedär med att EQ:a sången har aldrig varit min starka sida men nu fick jag bra anvisningar ju :)

Grejen med pianot som ligger långt bak i brejken är just att det ligger långt bak, smaksak :D

80 - 200 hz, hmmm. Jag vet att jag btukar ha en tendens att få för mycket vid ca 800 hz... skall kollas. Man lär sig nya saker alla dagar ^_^

Angående basen, det är IK Multimedias "Modo bass"

//Space

slaptap:
Gott gung! Inga synpunkter på frekvenser o d men tycker att sången kan backa en aning för lite "lajv-feeling".

Gitarrerna däremot är väldigt mycket right/left. Gureplock är mysigt men har man två gurer bör det vara sparsamt. Det ska funka i mono utan att gröta till sig. Jag hade nog velat dra in dem i mitten en aning alternativt gjort en "Bill Pricare", d v s behållit favoritgitarren och helt simpelt  kopierat den till den andra kanalen för att enbart färga den lite annorlunda och panna ut .

Eller varför inte göra det smidigt (som vår digitala värld tillåter) och lägga en stereoplugg som t ex Voxengos stereo touch på favoritgitarren? Mina små ören bara...hade mina demomixar låtit så här bra hade jag varit glad... ;)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion