Kontrollrummet

Bandlös bas,vilka strängar att använda???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Vänner,har bandat av min gamla Fender Precision,gick bra,blev snyggt som faan.
nu till den riktigt stora frågan,vilken typ av strängar?
Normalt kör jag med D'ddario 170 xls 42-100 Roundwound(Både Rickenbackern och Fendern)men,om jag vill ha det optimala bandlösa ljudet,vad använder jag då,Flatwounds borde funka bättre?..........eller?
Det ljud jag är ute efter är basljudet från Pink Floyds ''The Wall''......... ett gäng låtar där har bandlös bas
lirad av.................. David Gilmore.......!!!!! det ni ^_^
Hur gör ni??
Känner att Roundwounds inte blir rätt??????
HJÄLP MEJ!!!!!!!! :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kör slipade strängar på min jazzburk för rundare och mindre skramligt ljud.

Undrar om det gäller bas också....  :wacko:


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
de är bara att skaffa slipade strängar   det är snällare mot din bashals  :)

själv föredrar jag öl till min strupe

jag blev tvungen att lägga till det där  :lol:

lycka till mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Florian le Sage

  • Gäst
Flatwound skall det vara, bättre för basen och fingrarna som sagt, tror bara det var Jaco patorius som körde på med oslipade på sin bandlösa, men har var ju i en klass för sig på alla vis...


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jaco lade dessutom epoxy på greppbrädan...... :rolleyes:
fick det tipset på 4sound häromsistens..... inget för mej,giftigt som faan.... :blink:
Kör normalt med Roundwounds,Rickenbacker låter skit med Flats (i mina öron då...)pluck,pluck,pluck....... :ph34r:
Nå,flats får det bli,jag skiter i mina fingertoppar,har man ''basat'' sedan 1970 så tål de nog en del....... :D
tackar för svar!!!!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Nå,nu är ''hon''klar,blev jäkligt bra!!!!!Nu skall jag ''bara'' lära mej hur det funkar ''utan band'',
har testat lite,glöm ''prickarna'' på halsen,det verkar vara ''mitt på bandet'' som gäller,
hur som haver........basen är jäkligt skön att lira på,ljudet härligt ''vinande'' skillnaden från den gamla basen är stor.Nu har jag 2 basar med varsin personlighet..... :D.
jag älskar utmaningar,så detta kan bli skoj!!! ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Beställde slipade strängar till min kommande ackebas,ivrigt väntande på leverans....

750:-

Vette fanken,är inte det att ta i?

Iofs är det 5 strängar på den så det kanske är rimligt...Vad gav du för dina IKEN?

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fördelen med slipade strängar är att du aldrig behöver byta dom. Dom behåller sitt ljud hela tiden. (Nåja, hyfsat i alla fall) Kanske av hygieniska skäl då  :ph34r:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fördelen med slipade strängar är att du aldrig behöver byta dom. Dom behåller sitt ljud hela tiden. (Nåja, hyfsat i alla fall) Kanske av hygieniska skäl då  :ph34r:

Engångs kostnad alltså..Ja men då är det kanske rimligt..

Mvh
Micael


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
375:- på Börsen,men jag har ''bara'' 4 strängar,GHS,042-095,men ,någon skrev ''flats för att spara dina fingrar''..... :ph34r:,satan,jag har inte haft så ömma fingertoppar på nästan 40-år......Man glider ju mer på en bandlös bas,dessutom lirar man ju utan plektrum......bara det är ju en utmaning... :D
750:- för 5 strängar verkar dyrt,är det Elixir-strängar?? Vilket märke beställde du?
Fast du skall ha en Akustisk bandlös bas? då blir det kanske dyrare....vad vet jag?
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
375:- på Börsen,men jag har ''bara'' 4 strängar,GHS,042-095,men ,någon skrev ''flats för att spara dina fingrar''..... :ph34r:,satan,jag har inte haft så ömma fingertoppar på nästan 40-år......Man glider ju mer på en bandlös bas,dessutom lirar man ju utan plektrum......bara det är ju en utmaning... :D
750:- för 5 strängar verkar dyrt,är det Elixir-strängar?? Vilket märke beställde du?
Fast du skall ha en Akustisk bandlös bas? då blir det kanske dyrare....vad vet jag?

Förmodligen Elixir(beställde dom via min lokala musik leverantör,han fick bestämma),köpte såna till min ackegura..svindyra,men funkar bra..Ja ja,det är bara att pynta och se glad ut :D

Mvh
Micael