Forum > Färdiga produktioner

Dividend och EQ - Tanken

(1/8) > >>

Dividend:
LÅTNAMN:            Tanken (gånglåt)
ARTIST/GRUPP:     Kulturkrocken ;)
GENRE:                visa med många influenser
LÅTLÄNGD:           4 min
KOMPOSITÖR:       Equality och Rosqvist
PRODUCENT:         Åsa Wetter och Per Rosqvist
EV. MEDVERKANDE: Equality (gitarr), Per Rosqvist (resten), Åsa (sång) och Jessica (ordlös sång) OCH CYKELN bidrog till vers 5!
INSPELNINGSÅR:    2007
FORMAT:              mp3

Hej hej! :)

Åsa sa till mig: " Jag upplever det inte forcerat när jag sjunger texten däremot kan man kanske som lyssnare upplever så när man ska lyssna till texten utan att ha den framför sig.. Hoppas att det känns renare och mer lätt lyssnat nu även om vi inte rensat bort några ord.. "

Detta angående "för många ord".. Inte heller jag tycker det. men men... I övrigt tror jag inte det går att få det mycket bättre nu....

FRAM MED MOTORSÅGARNA! :D

Light Head:
Det är så in i Norden vackert! Jag tror att vi har en alternativ nationalsång. :-)

Nu skall jag vara kritiskt granskande, med risk för att bygga om mästerverket totalt. Jag skulle vilja ha mer av den kvinnliga sången. Lite mindre av den manliga... Ordlösa sången är underbar och passar mycket bra till musiken.

På några ställen känns det som om alla musiker försvunnit in i sin egna värld och blir överraskade när alla skall spela i takt igen.

Texten, funkar absolut men till och från känns det som om det är för många ord. Kanske räcker det med att sången inte nödvändigtvis sjunger precis lika som instrumentens melodi? Det känns som om det inte borde vara några problem med att hålla ut lite mer. (svårt att beskriva, men om meningen nu täcker 1 takt så skulle det vara intressant att dra ut på det i 2 taker). Eller utelämna små ord, som t.ex. "det" vid 3.20. "Hjärtat det fortsätter slå". Om man plockar bort "det" så blir det mer utrymme. o.s.v.

Kom just in efter att ha skrapat rutorna på bilen, lite frusen av det råkalla svenska klimatet så här års. (typiskt för västkusten i alla fall) Det var väldigt värmande att lyssna på det här stycket.

Partiet med ordlös sång är fullständigt magisk!

cykeln:
Ett starkt och ambitiöst projekt där den kvinnlig sången, särskilt den ordlösa sticker ut - Vackert!
Denna version är mycket annorlunda och står på egna ben och/men ger mej också en annan känsla än
originalet som har så mycket must och upptåg i sig. Här är det är lite mer "konstmusik" och kanske också
mer vemod.

Melodin har drillar i sig som gör det svårt att sätta ord till och sen att hinna sjunga utan att det blir snubbel
och låter forserat är inte lätt. Håller med om LHs förslag att minska på orden genom ex att styrka vissa.
Undrar också om sista ordet i varje rad ska vara enstavigt - om jag får försöka (hoppas ni inte tar illa upp)

Om jag gångar mig till världens slut
så har jag dej när
Du är lågan i mitt enda ljus
alltid är jag där

Åsa:

--- Citat från: Dividend skrivet 16.11.2007, 07:56:25 ---Ok, här kommer EQs gånglåt, numera kallad Tanken. Den är INTE särskilt självbiografisk (texten)...

Åsa sjunger, vilket jag tycker hon gör väldigt bra, varför jag lägger upp denna verre här utan hennes medgivande :) hehe

Kommentarer mottages gärna. :)  Nått instrument som slöar, är i otakt, eller är texten för melankolisk? :)

mvh
Per

--- Slut citat ---

Ja du, du är modig du  ;) Jag ska lyssna mer när jag kommer hem och så kan vi höras vidare om det är grejer som ska göras om.. det är lite otakt ibland fortf.. men vi hörs mer!

Fidden:
Jag förstår inte vad den där pratrösten gör där... den låter bara helt felplacerad på alla sätt och vis.

På stråkfronten hade jag hellre hört något stråkkvartettaktigt som samverkade bättre med gitarren.

Låter helt sjukt snyggt på början av "aaaaaaaaah" delen, där stråkarna inte är med. Bra där.

Lite väl mycket reverb?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion