Hm, det slog mig plötsligt, apropå Kanadensiska rapporten. Så nu kommer lite ostrukturerat rabblande. Jag hoppas nån orkar läsa.
Det står att CD-försäljningen är omvänt proportionell till antalet nedladdare.
Å andra sidan står det att CD-försäljningen står proportionell mot antalet nedladdade låtar.
Vilket låter konstigt tillsammans...
Men det innebär ju att det är de som laddar ner som köper skivor!
Minskningen av försäljningen verkar alltså vara hos de som inte heller laddar ner och ju fler nedladdare det blir desto färre av de som inte laddar ner köper musik. Än så länge låg procenten ungefär 33 mot 66 så en minskning hos gruppen icke-nedladdare väger tyngre än en ökning hos gruppen nedladdare.
Kan det vara så att de som inte laddar ner helt enkelt inte är tillräckligt intresserade (eller tycker det är för svårt att hitta ny bra musik) av musik medan de som laddar ner är såpass intresserade att de inte bara letar upp och illegalt laddar ner utan även köper musik de tycker är bra.
Dvs utmaningen ligger då inte i att stoppa illegal fildelning utan att få fler att bli intresserade och skaffa sig kunskap och hitta nya gatekeepers och verktyg för att hitta musik!
Utifrån det här perspektivet är musikbranschen nedgång mer logisk! Det visar också varför inte film- eller datorspelsbranschen, som också har väldigt mycket illegal nedladdning, inte går på knä på alls samma sätt!
Den viktigaste delen handlar då om att det inte finns någon innovation! De flesta föredrar att lyssna på gammal musik och då är det inte alls konstigt att man får dåliga försäljningssiffror. Musiken finns ju redan i folks ägo!
Och nu kommer det mest bakvända av allt... Det skulle innebära att en räddning för branschen är att få FLER att syssla med otillåten nedladdning (alt då göra det tillåtet och en bra tjänst kring det). Varför? Jo, det skulle få fler att bli musikintresserade, fler att hitta den musik de tycker och som de faktiskt är beredda att betala för bara de hittar! Det kanske krävs 100 nedladdningar för att man ska hitta något man är beredd att betala för. 99 är då sånt som man inte är tillräckligt intresserad av.
Men bolagens taktik är ju helt tvärtom! Man försöker skrämma bort folk från nedladdandet, vilket innebär att man skrämmer bort folk från exponeringen av musik. Men varför?
* VARNING FÖR KONSPIRATIONSTEORETISKA TENDENSER *
Ok, lite spekulation. Det handlar om att majorbolagen bara vill att musiken exponeras i kanaler de har kontroll över, vilket är radio och TV - de klassiska marknadsföringsapparaterna för musik.
I fildelningsnätverken råder kaos. Alla har i princip samma chans. Indiebolagen vinner i längden eftersom de faktiskt normalt satsar på att ge ut bra musik, utnyttjar de nya marknadsföringskanalerna osv. (Ex: Både Lamont och Familjen har haft samarbete med PirateBay för er som har missat det).
Alltså, vad majorbolagen EGENTLIGEN skulle behöva göra är att ge ut riktigt bra musik! Problemet är bara att dessa organisationer inte längre drivs av musikintresserade, utan av affärsmän. De har ingen jäkla aning!
Och DÄR kanske vi har problemet! Glöm i så fall PirateBay och DC! De påverkar ironiskt nog då musikförsäljningen POSITIVT! Men de påverkar inte försäljningen positivt av det som de stora aktörerna ger ut för det är inte folk beredda att betala för!
Enough...