Kontrollrummet

Dualdisplay?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Hej!


Jag kör CS4 (Cubase Studio 4) och har ett grafikkort som heter; Asus Extere Radeon X550GE.

Den har två skärmanslutningar och jag har kopplat upp två skärmar. Men....det är bara en skärm som är aktiv.

Är det någon som vet om det ska vara så eller om det möjligen är så att jag missat något i inställningarna?
Vad hehövs för att det ska funka med dubbla skärmar?
Tyvärr har jag lite svårt att precisera frågan pga att jag inte vet vad jag ska fråga om.  :wacko:

Vänligen
Gubben :blink: i Kalmar

Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
Högerklicka på skrivbordet och välj egenskaper. I fönstret du får upp kan du välja att Windows skall sträckas ut över båda skärmarna.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Du menar att tex mixerfönstret blir bredare och att jag inte behöver använda "scrollbar"?

Men om jag vill ha mixern  i ena "rutan" för att se niåer och i det andra jobba i projektfönstret hur gör ja då?
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil


Du menar att tex mixerfönstret blir bredare och att jag inte behöver använda "scrollbar"?

Men om jag vill ha mixern  i ena "rutan" för att se niåer och i det andra jobba i projektfönstret hur gör ja då?
Då drar du det fönster du vill ha i exempelvis vänster skärm åt vänster tills det dyker upp i vänstar skärmen. Täck som att du har ett stort skrivbord där du placerar ut de olika fönstren (exempelvis mixern) på olika platser.
Samma sak går att göra med bara en skärm om du gör skrivbordet större än skärmen. Genom att föra musen till höger "ur bild" så ser du den dolda högra sidan av skrivbordet.
I Windows xp kan du dessutom ha flera skrivbord att växla mellan.....hoppas något blev begripligt! :)


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Som andra inlägget antydde: Högerklicka på skivbordet, välj egenskaper (sen är det väl inte inställningar-fliken) som du hittar något i stil med"Utökat skrivbord". Klicka för den så borde det hända grajjer!
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Då drar du det fönster du vill ha i exempelvis vänster skärm åt vänster tills det dyker upp i vänstar skärmen. Täck som att du har ett stort skrivbord där du placerar ut de olika fönstren (exempelvis mixern) på olika platser.
Samma sak går att göra med bara en skärm om du gör skrivbordet större än skärmen. Genom att föra musen till höger "ur bild" så ser du den dolda högra sidan av skrivbordet.
I Windows xp kan du dessutom ha flera skrivbord att växla mellan.....hoppas något blev begripligt! :)

Åååååååååååå...............Ah aaaaaaaaaaaaaa...........det var som rackarns! Är det så det går till.

När min dotter kommer hem med den andra skärmen ska det testas! Så ballt det kan bli!
Tackar,  tackar, gänget i kontrollrummet.

Vänligen
Gubben i Kalmar

Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Eller ännu tydligare, efter att du som ovan nämnts högerklickat på skrivbordet och valt fliken inställningar så klickar du på skärm 2 och bockar för rutan "Utöka Windowsskrivbordet med denna skärm"


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Hej

Om Ni ska välja mellan två skrivbord eller ett utökat skrivbord, vilket föredrar Ni när Ni kör tex Cubase?

Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad tsmalmbe

Frågan är lite diffus. Om man har två skärmar, vill man ju ha skrivbordet sträckt över dem båda. Har man bara en skärm, kan man ju välja att köta större desktop ändå, så att hela skitet skrollar. Lite arbetsamt, men man vänjer sig. Och tredje alternativet (sk. X-alternativet), är att köra (vanligen) 4 virtuella desktoppar som man byter emellan.

Jag listade dessa tre i den ordningen som jag anser de vara användbara. Vilket av de här alternativen som kallas "två skrivbord" och vilket som kallas "utökat" är för mig nu lite oklart.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Hej!

Jo det är svårt att i skrift uttrycka sig korrekt. Termologin är oklar.

Om man har två skärmar, vill man ju ha skrivbordet sträckt över dem båda. Detta är nog svar på mina funderingar. Och nu vet jag iallafall hur jag ska hantera två skärmar och Cubase.

Toppen toppen. Det är bra att det finns alternativ till Studio Forum tycker jag.

Kalle och jag tackar för Er support.




Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar