Kontrollrummet

STIM-medlemskap

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Igår blev jag uppmanad av min sånglärare (som också skriver en del musik) att anmäla alla mina låtar till STIM innan jag lägger ut dem på Internet. För mig blir det prettovarning, det är ju inga mästerverk jag gör liksom, men hon var dödsallvarlig, och menar att annars kommer folk att sno dem och presentera som sina egna. hennes förslag om att jag skulle bränna ned egna låtar och posta till mig själv, verkade lite överdriven.

Letade lite brand trådarna och hittade ett citat från Claes i tråden om forumregel nummer 6:
Egentligen får man inte lägga upp någon musik alls här eller hos Studio om man är STIM-ansluten, eftersom websiten måste ha ett ramavtal med STIM om det går att hämta musik från upphovsmän som är STIM-anslutna... Som medlem där, omfattas ju all musik man någonsin har gjort, av reglerna. Att de sedan inte kan hålla koll på andra låtar än de man har anmält med verkanmälan, är en annan sak - men formellt sett så får ingen STIM-ansluten lägga upp material här.

STIM tillåter att man har sin egen musik på sitt eget personliga webutrymme efter att man har meddelat att man tänker ha det och man kan länka dit om man vill - men man får inte lägga upp sin musik på något ställe alls som inte har ett ramavtal. Föråldrade och stenkorkade regler, ja - men så är det i nuläget.
[/quote

Som STIM-ansluten kan man alltså inte vara aktiv med demos på forumet, om det fortfarande stämmer att KR inte har avtal med STIM.

Finns det NÅGON här som ÄR STIM-ansluten? Ni som inte är de - funderar ni någonsin på att skydda era låtar? Jag har hört åtskilliga här på KR som borde vara stöldbegärliga. I teorin gäller en Internetpublicering som intyg på datum och upphovsman, men det kräver att informationen förblir åtkomlig på en server. I praktiken bör man nog bränna en CD och posta till sig själv för att vara på den säkra sidan... Det vore intressant att höra hur ni resonerar kring detta?


Utloggad tsmalmbe

Efter att diskuterat intensivt med en Teosto-person här i Finland så frågade jag om jag kan ansluta mig till vilken upphovsrättsorganisation som helst. Efter en stunds tystnad svarade hon ja, men att som "liten" artist så kommer inte mina rättigheter då att övervakas så bra i Finland.

Bör nämnas att hon tidigare påpekat ett flertal gånger att Teosto INTE kan övervaka internetradior och små lokala radiostationer, och att framför allt mindre artister löper risk att inte ha någon nytta av medlemskap.

Så, varför inte titta på alvar på alternativ att gå med i en upphovsrättsorganisation i ett annat land?

I Finland är reglerna sådana att man får lägga upp "snuttar" av sin musik på sin egna hemsida. Och då får det inte vara en "professionell" hemsida, utan en "hemsida". Hur fan man nu definierar det vet jag inte, men myspace är alltså inte tillåtet. Likaså begår man ett kontraktbrott om man "säljer" sin låt själv till en internetradio som möjligen vill spela den. Teosto övervakar inte nätradior, och deras alternativ är att internetradion spelar låtarna, men du inte får pengarna. Nice med businessmodeller från 2000-talet**, eller hur?

Nu har jag ingen aning om hur STIM fungerar, men i teorin är det nu så att om man hör till Teosto, så bryter man mot deras kontrakt ifall man lägger upp musik på KR.

** 2000 f.kr
« Senast ändrad: 15.11.2007, 14:38:27 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
STIM har inte ett dugg med skydd av din musik att göra, utan de samlar bara in STIM-avgifter för att sedan dela ut dem till de som har spelats i olika media. Skydd måste du alltså ordna själv genom att skicka REK-brev till dig själv, arkivera hos någon jurist eller gå med i Svenska Musikerförbundet, som jag har för mig har någon sådan arkiveringstjänst.

Jag såg ett inlägg någonstans, där någon hade fått ett svar från STIM, att de numera ser genom fingrana med egen publicering på olika ställen på Nätet, eftersom det hindrar medlemmarnas möjligheter att sprida sin musik - men de har fotfarande inte ändrat sina officiella regler, som innebär att man bara får lägga upp musiken på sitt eget utrymme - och detta efter att ha fått ett tillstånd från STIM (som alla får, bara de ansöker). De hade dock också svarat att det är omöjligt att begära någon ersättning för spelningar/nedladdningar på Nätet, om inte websiten har ett ramavtal och detaljrapporterar till STIM.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

De hade dock också svarat att det är omöjligt att begära någon ersättning för spelningar/nedladdningar på Nätet, om inte websiten har ett ramavtal och detaljrapporterar till STIM.

Jag tycker detta är till en del OK, men att man dessutom förbjuder medlemmarna att göra one-on-one -kontrakt för att kunna få pengar för internetspelningar är helt fel.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Precis, de ser genom fingrarna.
Själv är jag i funderingarna kring att gå ur STIM och licensiera det jag gör under creative commons så att jag själv kan välja vad jag vill göra med min musik. I de tillfällen man tjänar pengar på musiken säljer man den ändå i princip alltid kommersiellt och har ingen nytta av STIM ändå. I princip är enda anledningen att vara men, som jag ser det just nu, om man skriver mycket musik åt andra artister och som släpps kommersiellt eller om man har ett förlagskontrakt där man inte får så mycket betalt direkt av användandet men musiken förekommer då och då på TV.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Håller med HN.
Om man är för liten för att STIM ska kunna bevaka där man ev spelas så känns det ju himla onödigt att samma org dikterar villkoren för var när hur man får använda sin musik. Dessutom som Classe säger så skyddar inte STIM dina verk. Det gör upphovsrättslagen.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Håller med HN.
Om man är för liten för att STIM ska kunna bevaka där man ev spelas så känns det ju himla onödigt att samma org dikterar villkoren för var när hur man får använda sin musik. Dessutom som Classe säger så skyddar inte STIM dina verk. Det gör upphovsrättslagen.
Min undran gäller framförallt den praktiska sidan av upphovsrätten - att jag ska kunna bevisa att jag är upphovsperson.

Jag förväntar mig inte betalning för mina låtar - det är liksom inte syftet, men jag skulle bli snortokig om någon prånglar dem vidare som sina egna. Visst, lagen säger att det är förbjudet, men det hjälper inte om man inte har bevis i händelse av tvist.
STIM administrerar "verksanmälan" och en sådan anmälan borde gälla som bevis, tänkte jag. Det skulle vara enklare/billigare än att skicka en massa rekpost till advokater. Fast inte om jag sedan måste ansöka om att få använda mina egna grejor, förstås :)

En annan metod är väl att se till att dokumentation om demopostning förblir tillgänglig för medlemmarna på begäran. Skulle diskussion om upphovsperson uppstå kan man rota fram bevis...



Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
En verkanmälan säger ju ingenting om hur låten låter. Du kan ju skicka in 1000 verkanmälningar på låtar som inte finns... STIM kommer inte hjälpa i det fall du beskriver. Går du med i Musikerförbundet kan du säkert i det fall det skulle hända få advokathjälp (av en Herrey om du har tur...) men för att bevisa att det är du som skapat verket från början är nog rekommenderat brev till sig själv den säkraste metoden. Men inte heller det är vattentätt.

Fallen som behandlar detta är få och handlar nog oftare om huruvida en kommersiell låt är ett plagiat av en annan än att någon "känd" har stulit en låt från någon okänd.

Verkshöjd är rätt knepigt bara det... 90% av all musik som görs saknar fullständigt originalitet så varför ska dessa ha verkshöjd...?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
En verkanmälan säger ju ingenting om hur låten låter. Du kan ju skicka in 1000 verkanmälningar på låtar som inte finns... STIM kommer inte hjälpa i det fall du beskriver. Går du med i Musikerförbundet kan du säkert i det fall det skulle hända få advokathjälp (av en Herrey om du har tur...) men för att bevisa att det är du som skapat verket från början är nog rekommenderat brev till sig själv den säkraste metoden. Men inte heller det är vattentätt.

Fallen som behandlar detta är få och handlar nog oftare om huruvida en kommersiell låt är ett plagiat av en annan än att någon "känd" har stulit en låt från någon okänd.

Verkshöjd är rätt knepigt bara det... 90% av all musik som görs saknar fullständigt originalitet så varför ska dessa ha verkshöjd...?
Jag vet inte hur det funkar med verksanmälan, men är det som du säger är det ju uppenbarligen ingen praktisk ide.
Nåja - av det här STIMandet har jag åtminstone lärt mig att jag i princip kan lägga ut vilka covers som helst för streaming på min webbsajt så länge jag har spelat in den själv. Ingen kommer att bry sig.

Tack för alla inlägg!  ^_^


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Att stima en låt blir ju först intressant om den spelas i radio etc. där varje låt detaljrapporteras. Om man är med på sammlingsskivor etc så finns ju chansen så då ska man definitivt anmäla. En enda radiospelning räcker för att det ska ticka in några hundra. Stim är ju inte patent och registreringsverket utan de bevakar nyttjandet av din komposition. Sedan har du SAMI som betalar ut pengar till medverkande artister. Det ska du fylla i om du medverkar på en skiva som mångfaldigas. Är du ute och spelar live och är stimad så finns blanketter att lämna till arrangören med vad du spelat som denne är skyldig att rapportera till Stim. Grundprincipen är att all offentlig musik ska generera pengar till tonsättare/textförfattare. Många försöker ju komma undan detta genom att kräva att musiken inte är Stimad. Tex Malmö NärTV som kör mycket stillbilder och erbjuder musiker/ungdommar chansen att få höra sin musik i TV. Kravet är (sic!) att den inte är stimad. Kanalen har alltså inget avtal med Stim! Ett annat exempel: Min dotter gjorde en film till J-Store som väl lär dyka upp nu under December. Kravet var att det inte fick vara stimad musik. Så hon gjorde själv en synt-truddelutt. Känns lite fel om det kommer på TV. Slutsats: Både staten och kapitalet försöker blåsa musiker; -De är ju ändå fattiga och super bara upp pengarna. :wacko:
Max 300; tecken återstår


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
-De är ju ändå fattiga och super bara upp pengarna. :wacko:

Ja, o det vet ju alla att det inte är ett riktigt jobb att spela musik. Vilken idiot som helst kan ju vissla en melodi!  :ph34r:
« Senast ändrad: 16.11.2007, 15:34:05 by MrPhil »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Knepig fråga dehär om när det lönar sig att vara medlem. I stort kan man säga att om man ger ut eller spelar på något kommersielt, om man spelas på radio, om man spelas på TV eller om man spelar live sin musik så lönar det sig att vara medlem i både TEOSTO och GRAMEX. Det blir ofta snabbare än man tror en riktigt ok summa som man sedan kan rouda till närmaste ALKO (lokala systembolaget).

Största nackdelen är säkert dehär med marknadsföring över internet. Reglerna är dock rätt entydiga så om man vill vara laglydig så är det nog inte svårt. Det lönar sig att börja med att förstå att du ger bort rätten att administrera din uphovsrätt, inte själva uphovsrätten. Så när du vill laddar upp musik så ändrar din status juridiskt från upphovsman till utgivare. dvs. någon som vill dra nytta av din konst och därför måste betala.

- du får inte ladda upp din musik på nätet överhuvudtaget om inte nätsidan i fråga har kontrakt med den lokala organistaionen.

- du får faktiskt inte ladda upp ens på din egna hemsida utan kontrakt, kontraktet kostar in Finland 50euro för en period på 3 månader och gäller alla dina låtar. Kontraktet gäller klips som är max 1/3 av låtens längd eller max 60 sekunder.

- du får också ladda upp på myspace med kontrakt. Men eftersom myspace servrarna finns i USA så är det den lokala organistionen i USA som kan ge lovet.

- du får skicka ut din musik till nätradion på skiva. Nätradion är lagbundna att betala och raportera till Teosto. Om de inte gör det så är det radion som begår brott, inte du.

Det finns ett lov eller en process till allt du kan tänkas villa göra med din musik. Sen är det en hellt annan sak att det inte är i Teostos intresse o spärra in eller bötfälla sin egna kunder. Därför kan man nog oftast som lite artist rätt lungt kringå bestämmelserna i det fall att det gäller marknadsföring på nätet.

Hägge
« Senast ändrad: 16.11.2007, 13:24:35 by Hägge@Clonework »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Oj, så de finska reglerna är alltså åtminstone till vissa delar hårdare än de svenska. Intressant!


Angående STIM-anmälan vid livespelningar, så är det inte bara vid själva spelningstillfället som man kan anmäla vad man spelat och ska ha ersättning för. Man kan även göra det i efterhand mha blanketter som STIM skickar ut med jämna mellanrum...



Summa summarum för min del, så ser jag STIM som något positivt. De har lite gammaldags regelverk, men samtidigt är det inte så mycket att bry sig om... Och det ger lite småslantar nån gång ibland. :)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Skicka varje låt du gör i ett kuvert till dig själv, datumstämplat, och öppna det inte.

SÅ kan du öppna det i rättegången sen istället om nån snor ditt material.
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
sa har jag gjort. Samtidigt har jag funderat pa hur lange en brand skiva haller sig... 3-4 ar eller langre, beror val pa cd-brannaren och cdn, men inte for evigt vad jag fatt hora i alla fall. 
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Fast hur länge håller en laglig skiva då?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vet inte...jag ha riktigt gamla as iallafall =)

Jag har hört att att skicka till sig själv inte fungerar i rättstvist. Minns inte, kanske på studioforum. Det bevisar möjligen att du gjort alstret tidigare, men inte att någon annan inte gjort före dig, eller nåt sånt.


Någon med mer info kring detta?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Reka låtarna till sig själv i ett oöppnat brev funkade förr..Om det funkar fortfarande vet jag inte.

Däremot är filer i datorn att beakta ur bevis synpunkt numera vid en eventuell rättstvist..Ifall du skulle råka ut för sådana tråkigheter att nån "tar" din musik...


Mvh
Micael


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
sa har jag gjort. Samtidigt har jag funderat pa hur lange en brand skiva haller sig... 3-4 ar eller langre, beror val pa cd-brannaren och cdn, men inte for evigt vad jag fatt hora i alla fall. 

Så länge du förvarar den utan solljus, så ska det inte va någr astörre problem
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Angående att bevisa att en låt är ens egen - är det någon som känner till om det finns system för digitala tidsstämplar som man kan använda?

Känns litet gammalmodigt och krångligt med rekommenderade brev när det inte skulle behöva ta mer än någon sekund att låta datorn beräkna ett digitalt fingeravtryck av låten och sedan via internet få det tidsstämplat av någon oberoende part.


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?

Vad är problemet med det?


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?

Vad är problemet med det?
Att någon kan spela in låten och hävda att de har komponerat.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?


Japp, visar inte på vem som skrivit.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Verkar som en fråga som kommer upp om igen men där det saknas ett entydigt svar?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Finns inget idiotsäkert sätt att skydda sin musik, hämtat från STIM:

Citat: "Hur skyddar jag min musik?
Anslutningen till Stim innebär inte att du därmed skyddar din musik mot stöld eller plagiering. Enligt upphovsrättslagen har du som upphovsman ett skydd mot plagiering, stöld eller kränkande användning av ditt verk, men det är du själv eller ditt förlag som måste bevaka detta.

Ett sätt att visa att du har haft ett verk i din hand vid ett visst datum är att skicka en demokassett, noter eller text rekommenderat med mottagningsbevis till dig själv och behålla försändelsen oöppnad. Det bevisar visserligen inte att du är den ursprunglige upphovsmannen men poststämpelns datum kan vara väsentlig vid en tvist.

Svenska Musikerförbundet erbjuder sina medlemmar att kostnadsfritt registrera sina verk hos dem. Men inte heller detta är något fullständigt skydd mot att få ett verk stulet eller plagierat." Slut citat

Är det ett vanligt problem att någon stjäl material? Inget man hör tala om i alla fall.. I bland dyker det ju upp tvister men då verkar det mest vara mellan samarbetspartners eller "möjlig kopiering" av ett redan känt verk...





Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?

Vad är problemet med det?
Att någon kan spela in låten och hävda att de har komponerat.

Fast om någon skulle göra det så sitter ju du på bevis som visar att du hade tillgång till låten ett tidigare datum. Visserligen inget slutgiltigt bevis för att du är kompositören, men det går ju ändå aldrig att bevisa helt säkert eftersom man inte kan se in i någons huvud. Jag ser ingen större skillnad mellan digital tidsstämplar och metoden med rekommenderat brev förrutom att den digitala metoden eventuellt inte har prövats rättsligt någon gång. Digitala datumstämplar skulle dock vara både billigare, enklare och snabbare. Om det började användas mer flitigt så skulle även bevisvärdet bli bättre eftersom chansen då skulle vara större att den som kan visa upp den tidigaste datummärkningen av ett verk verkligen är upphovsmannen.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Fast det skyddar ju bara den produktionen tyvärr. Väl?

Vad är problemet med det?
Att någon kan spela in låten och hävda att de har komponerat.

Fast om någon skulle göra det så sitter ju du på bevis som visar att du hade tillgång till låten ett tidigare datum. Visserligen inget slutgiltigt bevis för att du är kompositören, men det går ju ändå aldrig att bevisa helt säkert eftersom man inte kan se in i någons huvud. Jag ser ingen större skillnad mellan digital tidsstämplar och metoden med rekommenderat brev förrutom att den digitala metoden eventuellt inte har prövats rättsligt någon gång. Digitala datumstämplar skulle dock vara både billigare, enklare och snabbare. Om det började användas mer flitigt så skulle även bevisvärdet bli bättre eftersom chansen då skulle vara större att den som kan visa upp den tidigaste datummärkningen av ett verk verkligen är upphovsmannen.

Är inte digitala signaturer mer osäkert än en poststämpel på ett rekommenderat brev?

Jag kan inte mycket om hur just digitala signaturer skapas, men jag vet att det finns många duktiga hackers ute i världen. Det gör så jag tror att det är lättare idag att förfalska en digital signatur än att förfalska en poststämpel på ett rekommenderat brev.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Är inte digitala signaturer mer osäkert än en poststämpel på ett rekommenderat brev?

Jag kan inte mycket om hur just digitala signaturer skapas, men jag vet att det finns många duktiga hackers ute i världen. Det gör så jag tror att det är lättare idag att förfalska en digital signatur än att förfalska en poststämpel på ett rekommenderat brev.

Det skulle väl vara ungefär samma säkerhet som hos internetbanker. Det är ytterst otroligt att någon skulle kunna knäcka algoritmen som används för att skapa digitala signaturer och ifall någon skulle hacka sig in i din dator så har han ju ändå tillgång till ditt verk och kan skicka en kopia med rekommenderat brev till sig själv om han så vill...
Jag undrar förresten om enbart en svensk poststämpel håller som bevis i en internationell tvist. Någon som vet?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag undrar förresten om enbart en svensk poststämpel håller som bevis i en internationell tvist. Någon som vet?
Har vi inte redan konstaterat att poststämpel inte håller som entydigt bevis utan bara talar om vid vilket datum du skickat en inspelning till dig själv?


Utloggad kotori

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Jag undrar förresten om enbart en svensk poststämpel håller som bevis i en internationell tvist. Någon som vet?
Har vi inte redan konstaterat att poststämpel inte håller som entydigt bevis utan bara talar om vid vilket datum du skickat en inspelning till dig själv?

Jo. Vad jag avsåg var huruvida det skulle anses säkert bevisa att du hade verket i din hand vid det datum som poststämpeln visar.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag undrar förresten om enbart en svensk poststämpel håller som bevis i en internationell tvist. Någon som vet?
Har vi inte redan konstaterat att poststämpel inte håller som entydigt bevis utan bara talar om vid vilket datum du skickat en inspelning till dig själv?

Jo. Vad jag avsåg var huruvida det skulle anses säkert bevisa att du hade verket i din hand vid det datum som poststämpeln visar.
En poststämpel kan bli otydlig, så det är säkrast att skicka som REK med mottagningsbevis - för då får brevet ett kollinummer och du får dessutom tillbaks ett kvitto på när du har hämtat ut brevet som du skickar till dig själv. Visst kommer de kanske att titta konstigt på dig när du skickar det - och kanske också när du hämtar det, men det får man ta... :lol: Det borde vara tillräckligt tydligt för vilken domstol som helst - så länge du inte öppnar det... ;)
Det kan också vara en fördel att bara skicka en låt i varje försändelse och skriva utanpå vilken låt det är...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)