Kontrollrummet

Lite om juridiken runt samarbete.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Det här är nog av intresse för alla.

På vårt gamla forum,så samarbetades det hit och dit.Filer kors och tvärs,utan tanke på att det faktiskt kan bli en strid om upphovsrätten.För egen del så lirade jag och sjöng på en hel del alster.Jag tillförde en del bra grejor på vissa låtar. Poängterade alltid upphovsrätts biten.
Fick skriftliga försäkringar om att det var helt ok.Förhandlade fram procentsatserna som gäller enligt SAMI:S listor för medverkande musiker.Om jag gjorde förändringar i text eller sång melodin så handlade det om andra siffror.Samtliga av mina samarbets partners var överens om detta.

Om man däremot inte följer de avtal man kommer överens om,då kan det leda till segdragna processer.Ponera att nån får ut nån låt där man känner igen sitt bidrag till låten,och inte fått STIM andelarna för det,då har låtskrivaren gjort sig skyldig till avtals brott.Det är en situation som under inga villkor får uppstå.
Min son är jurist(affärs juridik, med avtals rätt som special område) och har poängterat gång på gång för mig,hur viktigt det är att detta fungerar.Jag skrev ett brev till STIM i frågan och fick det på skriftligt papper.Har man berbetat någons låt under ett samarbete,så har man upphovs rätt.Enligt STIM så är det en förhandlings fråga mellan låtskrivaren och den medverkande.För att undvika tvister så ska låtskrivaren anmäla de procent satser man kommit överens om samt namn och person nummer på de inblandade till STIM.

Se detta som en mall för hur det ska gå till när ni samarbetar med varandra i framtiden,det är på detta sätt vi tillsammans kan få den där "hitten" vi alla drömmer om.Om STIM frågan är löst på rätt sätt,så är alla inblandade trygga.

Till de unga som inte vet vad STIM är för organisation,så kan jag tala om att det är dom som ser till att upphovs mannen/männen/kvinnornas rättigheter till ett verk tas till vara.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Vi skulle uppskatta om du kunde lägga upp eller delge oss en "template" på hur du gått tillväga när du skrivit nånting "skriftligt". Formuleringar, meningar etc. I princip är det väl ett ganska generelllt dokument där man bara fyller i sitt namn. Men jag vet ju inte helt säkert heller?

Bra inlägg för övrigt, det här är nånting som nästan alla troligen förbiser!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det enklaste sättet är att ringa till STIM och be om några formulär för "Verk anmälan".Den tjänsten är gratis.Man kan även dra ned formuläret på internet via www.stim.se
Fylla i låtnamn eventuella medverkande samt de procent satser man kommit överens om.
Förslagsvis kopiera blanketten mellan varandra så man har var sitt exemplar.Vid en tvist så är även filer i datorn att beakta ur bevisnings synpunkt.Men om man är seriös,så ska det inte behövas.Har du möjlighet att nita tråden tsmalmbe,så gör det.Detta är mycket viktigt.

Mvh
Micael


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Glöm för all del inte att i 9.9 fall av tio får man ingen utdelning alls och har alltså inget att avtala om.
Låt förnuftet styra och gå inte in i varje samarbete med en bunt juridiska dokument, det är mitt råd.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kan hålla med Duden om att man inte från början kanske ska ställa sig frågan 'hur mycket pengar får jag?' om man ska samarbeta.
Men visst är det en viktig fråga, o det kan lätt uppstå tvister o sura miner även om inga pengar nånsin betalas ut.
Förstås kan man teckna ett avtal sinsemellan utan att blanda in STIM, men man kan ju alltid ha deras blankett som förlaga eller mall.
http://www.stim.se/stim/public/blankett.nsf/webAlla/9718E96832A39DF3C125712A00516E50/$file/Anmälan%20Om%20Fri%20Fördelning.doc
« Senast ändrad: 27.02.2007, 20:12:52 by MrPhil »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Visst,allt är ju relativt.Det är upp till var och en att komma överens om vad som gäller.Kommer man inte överens om nånting så får man väl skylla sig själv om nån lyckas få en världs hit.Lite snopet bara när miljonerna börjar trilla in,och du får inget för ditt lilla riff som kanske sålde in låten.Man kan ju alltid slå sig för bröstet och säga när låten går på TV/Radion:
"Det där riffet har jag gjort",samt tänka, shit vad rik jag hade varit om jag lyssnat till nån som visste hur det fungerade..

Här är mallen som jag hade i åtanke när jag skrev inlägget.

1. Man gör ett samarbete,det blir bra - och man fastställer procent fördelningen.

2.Det är inte nödvändigt att gå till STIM nu,det utgår jag ifrån att alla förstår.Ber om ursäkt    om det var otydligt formulerat.

3.Man kontaktar musikförläggare/Skivbolag/artister med sin färdiga Demo med "Nisses" pålägg.Kanske får man napp på något alster.Det kan ju bero på det lilla riffet som "Nisse" gjorde..Vilket höjde låten till nån annan nivå,eller drog ned den om man har motvilja till att dela med sig av upphovs rätten.Nu kommer det seriösa in,och det är här man har chansen att slippa segdragna juridiska förhandlingar.
Muntliga/skrivna avtal är bindande.Man kan liksom inte slingra sig.Nu om inte förr är det STIM som gäller! Tillika om man släpper låten på Internet eller skickar den till radion - STIM!

4. Kanske skivbolaget väljer att ta bort/utöka/modifiera "Nisses" riff,då blir han blåst på sin del av upphovs rätten - om låtskrivaren inte har varit seriös och STIMmat låten med honom som med upphovs man.Samt talat om för bolaget hur det förhåller sig.

Hoppas att alla förstår min tankegång.Det är inte avsett som ett hinder i musik skapandet,snarare en trygghet för alla inblandade - om nån lyckas..

Mvh
Micael


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Skulle även vilja att vi kanske poängterade hur viktigt det är att även fylla i SAMI listor om man kommer så långt att man spelar in låten och ger ut den, vare sig det är medlemmar här på forumet eller ej som spelar så har dom som medverkar på inspelningen som utgör själva utgivningen även vissa rättigheter som man ska var noga med.

STIM bevakar ju bara upphovsmänne/låtskrivarnas intressen när det kommer till musiker som medverkar på skivor som ges ut så har även dom rättigheter som bevakas av www.sami.se.

Ett litet exempel för att förtydliga det hela:

Låt oss säga att person A skriver in låt som han sedan anlitar person B,C och D för att spela dom instrument som inte person A spelar . Man spelar in person A's låt och man ger sedan ut just den inspelningen på skiva. Då ska det anmäla dels till STIM som bevakar låtskrivarens ekonomiska intresse, alltså person A's intresse. Men efter som det är en inspelning som ges ut så ska det även anmälas på en så kallad "Inspelningslista" till SAMI vilka musiker som spelat på inspelningen/skivan, alltså person A,B,C och D. Här innehar person A två olika roller, dels är han låtskrivare och ska således ha ersättning "STIM-pengar" om hans låt spelas ofentligt, och sen ska han även ha "SAMI-pengar" i det fall att just fonogrammet(inspelningen) spelas upp offentligt. "SAMI-pengar" ska även musikerna som medverkat på fongorammet ha, men dom har ingen rätt till "STIM-pengar" så vida dom ej medverkat till att skriva låten.

Det är alltså olika rättigheter som kan vara lite bra att ha lite koll på även om det i dom flesta samarbeten här på forumet handlar mest om att komponera låtar ihop men, det kan vara bara att i alla fall ha den här vetskapen i bakhuvudet om det skulle komma så långt att låten ges ut på "riktigt".



Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Sen tror jag även att det är lättare att komma överens om vem som gjort vad, alltså bestämma procentsatsen innan det eventuellt börjar rulla in pengar.

Mitt tips gör ett avtal när ni är överens, sen behöver man absolut inte STIM anmäla allt man gör. Men om man har för avsikt att lägga upp den så att allmänheten kan lyssna på den på forumet eller vart det nu kan vara så är det sunt att anmäla vem/vilka som är upphovsmän, man vet aldrig i dessa internet dagar vart den låten kan ta vägen.


I övrigt vill jag bara säga förlåt för att ja har "spammat" den här tråden nu så här 4 år efter att senaste inlägget skrevs, men jag tycker att det är lite kul och viktig med just upphovsrätt och liknade. :wub:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det finns mycket intressant att hitta om man börjar söka i gamla trådar. :)

Jag har nog släppt på det där med registreringarna. Var väldigt noga ett par år efter jag kommit igång och det nästan började likna musik...  :rolleyes: Men, det stora genombrott uteblev  :lol: och det känns viktigast att bara ha kul tillsammans. Men om Mike skulle landa Grodlåten som Bolibompasignatur utan att berätta för mig och Cykeln skulle vi nog bli lite sura... ^^

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag är också tämligen ointresserad av registrering och sånt. Jag samarbetar mycket med Wernborg, och vi har sagt att vi delar rakt av på text & musik 50/50.

Vissa låtar har text, sång, musik, produktion och mix av mig, och bara en gitarr av W, ändå är det 50/50. I andra fall så är det helt tvärtom, jag kanske bara har ordnat trummor eller något enskilt ljud och får ändå halva :D

I övrigt så känns det som om inkomster av musiken för min del ligger avlägset, så intresset blir väl därefter :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag är också tämligen ointresserad av registrering och sånt. Jag samarbetar mycket med Wernborg, och vi har sagt att vi delar rakt av på text & musik 50/50.

Vissa låtar har text, sång, musik, produktion och mix av mig, och bara en gitarr av W, ändå är det 50/50. I andra fall så är det helt tvärtom, jag kanske bara har ordnat trummor eller något enskilt ljud och får ändå halva :D

I övrigt så känns det som om inkomster av musiken för min del ligger avlägset, så intresset blir väl därefter :)
Jag går till väga exakt likadant vid seriösa collabs
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag är också tämligen ointresserad av registrering och sånt. Jag samarbetar mycket med Wernborg, och vi har sagt att vi delar rakt av på text & musik 50/50.

Vissa låtar har text, sång, musik, produktion och mix av mig, och bara en gitarr av W, ändå är det 50/50. I andra fall så är det helt tvärtom, jag kanske bara har ordnat trummor eller något enskilt ljud och får ändå halva :D

I övrigt så känns det som om inkomster av musiken för min del ligger avlägset, så intresset blir väl därefter :)

Så länge ni är översens om den fördelningen så här det ju inga problem. Men det är just då det är viktigt att man är överens när man anmäler sina verk och då slipper man bråk OM det skulle ramala in pengar.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra bump här Nicklas,ämnet blir ju aldrig för gammalt då det tillkommer nya medlemmar och nya konstellationer..

Jocke: 
Mixa upp sången i volym först,sedan skall jag ta en funderare  :lol: :D
Det är väl enda haken i den låten,sången är för låg - sa han som sjöng  :P

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag är också tämligen ointresserad av registrering och sånt. Jag samarbetar mycket med Wernborg, och vi har sagt att vi delar rakt av på text & musik 50/50.

Vissa låtar har text, sång, musik, produktion och mix av mig, och bara en gitarr av W, ändå är det 50/50. I andra fall så är det helt tvärtom, jag kanske bara har ordnat trummor eller något enskilt ljud och får ändå halva :D

I övrigt så känns det som om inkomster av musiken för min del ligger avlägset, så intresset blir väl därefter :)

Så länge ni är översens om den fördelningen så här det ju inga problem. Men det är just då det är viktigt att man är överens när man anmäler sina verk och då slipper man bråk OM det skulle ramala in pengar.

Jopp. därför kör vi så, enkel minnesregel :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Bra bump här Nicklas,ämnet blir ju aldrig för gammalt då det tillkommer nya medlemmar och nya konstellationer..


Tack, jag har ju lite svårt att hålla mig ifrån diskutioner som handlar om "musikjuridik". :rolleyes:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Bra bump här Nicklas,ämnet blir ju aldrig för gammalt då det tillkommer nya medlemmar och nya konstellationer..

Jocke: 
Mixa upp sången i volym först,sedan skall jag ta en funderare  :lol: :D
Det är väl enda haken i den låten,sången är för låg - sa han som sjöng  :P

Mike

Jag höll medvetet tillbaka sången för att slippa dela lika... tänkte mig 75/25 som den är nu...  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1