Kontrollrummet

yessongs - Kyrkotonart no. II: Dorian Grey

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
LÅTNAMN: Dorian Grey
ARTIST/GRUPP: yessongs
GENRE: doriska instrumentalövningar
LÅTLÄNGD: 5:52
KOMPOSITÖR: yessongs
PRODUCENT: yessongs
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Jag påbörjade ett projekt där jag skulle skriva en låt i vardera av de sju kyrkotonarterna. Denna doriska är alltså experiment nummer två. Först var tanken att jag skulle lägga sången sist. Men nu blir det ingen sång; det får räcka med det instrumentala. Jag är mest nöjd med hur jag lyckades få min älskade stråkmaskin att fungera som melankolisk blåssektion, tack vare min "dynamic filter"-pedal och lite extra gain i orange-toppen. Det här är den första inspelningen jag gjorde med ett splirrans äkta fjäderreverb i aux:en. Hör ni värmen? Hör ni upplösningen?
« Senast ändrad: 07.03.2007, 14:03:25 by yessongs »
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Snyggt som alltid.....och som alltid: Sång för fan!!
Skall bli intressant att följa dina tonarter, kanske kan en musikteoretisk nolla lära sig något?? Kanske blir det ett undervisningsmaterial??
Kul att du fick igång fjädrarna (från Daniels slaktade hammond!)! :) :) :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Historiskt vem/vilka använde dessa? Tidigare än Bach? (Vet noll om kyrkotonarter.)

Låter mysigt gör det. Lite repetitivt så föregående talare har nog rätt om sång. Vilken typ av sång hade du tänkt dig? :)
Gregoriansk?

Oj, nu blev det ett solo på slutet där, ja. och ja... Jo, fint och inspirerande faktiskt!
« Senast ändrad: 07.03.2007, 08:10:54 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Väldigt skönt gitarrsound tycker jag! Gillar den återkommande slidefrasen. 

Ser fram emot frygiska! =)


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Lite repetitivt så föregående talare har nog rätt om sång. Vilken typ av sång hade du tänkt dig? :) Gregoriansk?

Heh, nej det var nog aldrig tanken. Det är svårt nog att skriva texter på engelska; om jag skall klämma ur mig texter på LATIN nu också får jag aldrig spelat in något :). Jag ville INTE att sången skulle konkurera ut instrumenten -- därför skippade jag sång helt till slut. Hmmm, jag hade nog snarare hoppats på "meditativt" eller till och med "suggestivt" (åtminstone när det gäller "vers"-partierna), men jag får väl köpa "repetitivt" :angry: ( :rolleyes:).
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Stämningsfullt!
Om resten av tonarterna blir lika bra som de två första tänker jag lägga dem i en hög o avnjuta vid lämpligt tillfälle.
Stråkmaskinen var mysig :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fasen! Jag skulle lätt kunna drömma mig bort timmavis i din musikliska värld!  ^_^ Detta är ju så gott! Livekonserter, bitte!
Och var har din My Spaces-sida tagit vägen va!?   <_<  Brukar ju gå in och tjyvlyssna emellanåt! Slut på det nu???  :blink: Härlig blandning av allvar och och lek hör iaf jag här. Ibland ren folkmusik. Tusan har du baklängesgitarr vid 04:51-05:10 !?  :rolleyes: Ha, ha. Skön intensitet men slutet lite halvtrist slut. Drar ner slutbetyget till 19,5/20.  ;) :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Jag vill veta allt om stråkmaskinen. Är det en Crumar Stringer?
Musiken; Jo meditativt. Jag känner mig inte riktigt i stämning för att ta emot det nu. Men vid rätt tidpunkt är det absolut kanon. Och du har rätt. Ska nog inte vara någon sång.
Max 300; tecken återstår


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
roligt projekt du dragit igång....ser fram emot kommande...du har ett nice eget trademark som jag gillar....denna lite för soft för mina öron( hur det kan vara möjligt) :mellow: men så är det iaf  :rolleyes:however du har stenkoll på dina ljud och jag är avundsjuk på ditt akustiska gitarrljud...vad spelar du på för gura? och vad för mic:ar?


//: karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Och var har din My Spaces-sida tagit vägen va!?   <_<  Brukar ju gå in och tjyvlyssna emellanåt! Slut på det nu???  :blink:

Ja, iochmed kontrollrummet är det slut på det. Myspace var en identitetslös ocean; kontrollrummet är en idyllisk vik, på tryggt avstånd från den tunga färjetrafiken.

Ibland ren folkmusik. Tusan har du baklängesgitarr vid 04:51-05:10 !?  :rolleyes:

Asså, folkmusik är något jag aldrig medvetet sneglar åt. Kunde vara intressant att veta vilka partier du syftar på. Och du vet vad dom säger om baklängesgitarr: "Hörru yessongs, den där tagningen sög gôtt: det hade fan låtit bättre baklänges!" :D ;)

Jag vill veta allt om stråkmaskinen. Är det en Crumar Stringer?

Det är en Stringman by Crumor, från Albin Hagströms pittoreska shop i Älvdalen. Jag köpte den (with a little help från vår vän Timecode, som inte sällat sig till k.r. ännu) begagnad på Vendolin så den är inte i perfekt skick. Man får hitta voicings som unviker ett fåtal tangenter :rolleyes:

vad spelar du på för gura? och vad för mic:ar?

Äntligen några riktiga frågor! ;) Jag har en Larrivee, jumbomodell. Just för att den är så maffig har jag börjat använda capo ganska högt upp på halsen. Blir mycket tydligare, men tack vara jumbogitarren finns fortfarande mycket kropp kvar i ljudet. Jag använder en Neuman kondensator KM184 (mitt bästa köp någonsin?), och just den här gången körde jag den genom en rör-mickförförstärkare (en Art Tube MP). Detta är samtidigt ett experiment för mig, att inte bara distansmicka allt, utan krypa lite närmare på några instrument, inkl gitarren. Och just det, i min iver att analogisera har jag kopplat en gammal bandspelare som ett slags filter innan ljuden bandas av datorn. Jädra massa sladdar ska ni veta :wacko:
Wooten wooten. What the deal?!


Florian le Sage

  • Gäst
Hej, jag skall börja med att säga dels är det första gången jag lyssnar på något av dina alster och dels har jag inte läst något av vad de andra har sagt (för att inte färgas på förhand).

Jag tycker du har gjort ett riktigt bra jobb med gitarrgrunden som låter och spelas mkt bra på alla sätt, påminner mig om både Engelsk stil à la Pentangle och annat folkinspirerat som återfinns i både Jethro Tull och en hel del andra akter (som vi båda säkert är uppfödda med...) och så lite Crosby-Stills & Nash då...

När sedan påläggen börjar dyka upp blir det inte lika proffsigt plötsligt (min smak) det blir överlag en lekstuga och antingen har du gjort detta medvetet eller så är det den gamla vanliga fällan när man skall göra allt själv, man tappar distansen lite och det blir plottrigt liksom...

Känns onekligen som om ett samarbete hade kunnat vara intressant framöver, jag har en gammal god vän som spelar ak-gitarr ungefär som du men han bor i Stockholm, var finns du i landet?
(lirar du gärna elgitarr också, slingor/solon och innovativa passager?)

Jag är ju klaviaturkille och hanterar gärna mina instrument med en både klassisk och modern ådra, likaväl som jazz/blues till oriental osv osv, allt för stunden/ingivelsen och vad som passar helt enkelt, är väl min stora tillgång att höra vad som verkligen funkar och tillför det där extra i produktioner!

Nu skall jag läsa vad de andra skrivit...

 B)





DåligtGehör

  • Gäst
Mycket bra stycke musik!

Måste säga att jag inte saknar sång. Inte heller att du på andra sätt gör den mer till konvetionellt tillgänglig. Jag gillar starkt den lite "vaga" karaktären. En slags sökande utforskande känsla som du låter stycket få finnas i.

Många sköna ljud som skickligt används tillsammans! Imponerad, men vad som är viktigare, jag njuter.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick

Ja, iochmed kontrollrummet är det slut på det. Myspace var en identitetslös ocean; kontrollrummet är en idyllisk vik, på tryggt avstånd från den tunga färjetrafiken. Asså, folkmusik är något jag aldrig medvetet sneglar åt. Kunde vara intressant att veta vilka partier du syftar på.


Träffande beskrivning på My Space och KR. Introts sus-klingande kvintackord och svaret på klockspelet och basen klingar österländsk folkmusik i mina öron. Det kommer ju igen senare. Gott att lyssna igen.

Citera
Och du vet vad dom säger om baklängesgitarr: "Hörru yessongs, den där tagningen sög gôtt: det hade fan låtit bättre baklänges!" :D ;)

 :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aoly

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
  • King without a crown
    • Visa profil
    • Clear As Day
I like!!
Snälla, låt bli att lägga sång på detta. Det låter hur bra som helst! Tills wah-wah-guran kom in, den sabbar stämningen lite. Just ljudet i sig alltså, kanske hade funkat med ackegura eller nåt helt annat instrument.

Du har skön stil :) kanske kan bli aktuellt med samarbete nån gång? Time will tell.
Driver eget som webbdesigner men har inte ens hunnit göra firmans egna hemsida än. Ska inte klaga :D


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Tycker du skall lägga upp dina tidigare alster som inte längre finns på majspäs! Allt från "Have to buy records" (kanske den inte heter men...) och framåt! Vore trevligt att ha dem samlade här forrutom att fler får möjlighet att ta del! :) :) :)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Skönt flow! Jag fastnar mest för gitarrfiguren som du dubbar.
Och klockspelet sedan, älskar det!
Arbetar på XLN Audio