Kontrollrummet

Byta stämskruvar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Min gamla trotjänare, som syns i min avatar - en Gibson Les Paul '76, börjar tyvärr bli lite trött i mekaniken och i synnerhet i stämskruvarna. Ett par av dem är väldigt oprecisa. Eller... tja, stämskruvar skall ju vara steglösa i sin funktion men dessa två knäpper till och hoppar ett halvt tonsteg upp eller ner, det gör så klart stämmandet lite svårt. Jag har haft detta problem länge med guran men inte orkat göra något åt det men nu har nog blivit värre. Och de andra håller väl inte stämningen jättebra, min gamla älskade Les Paul tycks allt mer ofta stämma upp sig. Något som i alla fall jag tycke är lite udda eftersom strängarna brukade slappa lite efter inaktiva perioder. Nog tjötat, några frågor:

1. Har du något bra och prisvärt set av 6 stämskruvar som passar en LP att rekommendera?

2. Är detta något man kan göra själv utan större kunskap? Jag antar inte. Jag har inte lust att justera sadel, hals och hela härligheten själv, jag erkänner att jag inte är tillräckligt bra på det. I min enfald tänker jag att det kanske finns en small chans att man bara kan skruva väck de gamla o ersätta med nya (med andra ord att det finns en standard för måtten etc) men den chansen är väl "smal mot inget" som man säger...

3. Är det lika bra att byta stall också nu då? Jag tror inte att detta är bytt sedan guran var ny... gör mig ont i själen att byta originaldelarna men det börjar kännas akut nu.

4. Fyll i sig själv... det finns kanske aspekter av detta som jag bommat.

Mer än tacksam för sakkunnig hjälp!

Edit:
Lägger till en bild på den bästa gitarr jag någonsin spelat på... vilket är anledningen till att jag har kvar efter 20 års spelande på den!  :wub:



 


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Laga bara det som är trasigt! Om stämmisarna är dåliga tappar den väl stämningen, eller? Inget kul med dålig stämning!  ;) Men sätt dit orginalare! Håller den intonationen finns väl ingen anledning att joxa med annat stall!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Borde väl inte vara särskilt svårt att skruva dit nya stämskruvar. Köp de original USA tillverkade som ska vara till din gitarr.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Japp... skall på jakt på stan imorgon eftermiddag. Sedan är det la bara att börja skruva. :) Tack för svaren.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

2. Är detta något man kan göra själv utan större kunskap? Jag antar inte. Jag har inte lust att justera sadel, hals och hela härligheten själv, jag erkänner att jag inte är tillräckligt bra på det. I min enfald tänker jag att det kanske finns en small chans att man bara kan skruva väck de gamla o ersätta med nya (med andra ord att det finns en standard för måtten etc) men den chansen är väl "smal mot inget" som man säger...

Jodå, det är precis så skitenkelt som du hoppas. Rätt verktyg (och det är inga konstigheter, en skruvmejsel och en fast nyckel av rätt size), sen är det bara att köra.

Jag tar för givet att det finns en eller ett par standarder på storlekar. Men se till att du köper "rätt" stämskruv; det har ju lite med attityd (originalkänsla) att göra oxå, på en sån fin gitarr du har.

På det glada 80talet när alla (inklusive jag själv) byggde egna heavymetalyxor, så gjorde jag det ingreppet två gånger på min hockeyklubbstrata. Som sagt, skitenkelt.

Kör hårt:)
Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ja, om nu allt vore så enkelt och fröjdefullt. Köpte ett set idag, Scheller som ser precis ut som mina original-stämskruvar och därtill rekommenderade av Janne på Helges Håla, och det är en kille som man brukar kunna lita på.

Jag har inte bilder på de nya stämskruvarna men de består ju av två delar, en bakre som förs in från baksidan av huvudet och en främre som skruvas in i den bakre... Problemet syns på nedanstående bilder:

Framifrån:


Bakifrån:


Ursäkta bildkvalite men det är taget med min mobil... Jo. Det sitter ju redan fästen där efter att jag har plockat bort de gamla stämmekanikens bakstycken och dessa sitter riktigt tight. Jag har provat att pressa allt jag kan med en skruvmejsel från baksidan utan att de ger efter. Framifrån vågar jag inte ge mig på den - risk för att skada lacken på huvudet.

Så frågan är; kan detta vara en specialkonstruktion eller är det kanske så att detta är originalstyckena som efter 30 år satt så pass på plats att de krävs lite mer våld (läs: skruvmejsel och hammare!). Jag har tänkte fråga Janne om detta men nu lär jag inte kunna träffa honom förrän om flera dagar och imorgonkväll åker min familj på semester... och givetvis har jag sett fram mot ett par veckor med mycket tid för gitarrlirande.

Någon som har erfarenhet av sånt här?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
du menar alltså att du vill få ut bussningarna!?
ta en skruvmejsel och en hammare och knacka ut försiktigt.. lite som att stämma en trumma, tänk dig en klocka, du börjar knacka kl. 12 sen 6, sen 10, sen 4, sen 8, sen 1, sen 7 osv osv. till slut kommer bussningen ut försiktigt.

förstår jag dig rätt om du ville ha ut den!? så schaller-stämmisarna har egna bussningar som passar bättre?! passar inte den nya bussningen i hålet, rekommenderar jag att du tar gitarren till janne, så han kan anpassa bussning efter hål.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det är väl det jag inte vet... hmm, får försöka kika in till den gode Jan tror jag.  :unsure:


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Well, det skall vara en annan mekanik är nu konstaterat men bussarna skall ut lik förb... för övrigt kan jag rekommendera att man passar på att besöka Helges Håla om man har vägarna förbi Växjö. Janne har fått in en hel del otroligt läckra Burny/Greco Les Pauls, Epiphone kan slänga sig i väggen i jämförelse. Det skall inte dröja länge innan jag har köpt en sådan!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
om du hade haft ögonen öppna på vendolin den senaste tiden hade du fått se ett tio-tjugotal burns/burny och greco lespar och SG..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
om du hade haft ögonen öppna på vendolin den senaste tiden hade du fått se ett tio-tjugotal burns/burny och greco lespar och SG..

Vem säger att jag inte har sett dem... :) Men det är inte särskilt länge sedan jag fick upp ögonen för dessa lite "dolda" guldklimpar, de känns grymt fina att lira på.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag har ju en förkärlek till japsbyggda lesp-kopior.. typ ibanez och tokai gör grymma plankor!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se