Kontrollrummet

Kabeldragning

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se

Jag har nyligen flyttat in i en studiolokal med ett kontrollrum, sångbås och ett kaklat badrum. Sångbåset fungerar bra till att lägga sång och sånt med svagare volym men så fort det är dags att micka upp fyrtolvan så fungerar det inte då ingen av väggarna är byggda för att isolera så pass starkt ljudtryck.

Ivarjefall så har jag också tillgång till ett annat sångbås cirka 15 meter från mitt kontrollrum. Jag vill ha det så att jag exempelvis har toppen i kontrollrummet och sen drar högtalarkabeln till fyrtolvan som står i det andra sångbåset.

Min fråga är då: blir 15 meter högtalarkabel för långt, behövs exempelvis nån slags signalförstärkare längst vägen eller kanske måste jag skärma av kabeln för eventuella störningar osv?

Min andra fråga är då: Nån patch är inte inkopplad i det andra sångbåset så jag får skaffa en lång mickkabel (15m) eller eventuellt bara skarva. Viss signal kommer antagligen försvinna då så jag funderar på att ställa in en externa micpreamp i sångbåset och sen köra en balanserad kabel tillbaka till kontrollrummet. Vad tror ni, vilken av alternativen är bäst?

Har ni några andra lösningar så är alla svar välkommna.

/manne
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
15m högtalarkabel är inga problem. Du har dessutom så hög signal i högtalarkabeln, att det är i pricip omöjligt att några störningar som eventuellt skulle kunna komma in på vägen, skulle höras.

Om du placerar preampen i sångbåset, så får du ut en betydligt starkare och därmed okänsligare signal, så det borde bli bäst med en lång balanserad kabel mellan preampen och ljudkortet. Nackdelen är att du inte kan ställa in preampen lika enkelt... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag tror inte heller 15 meter är problem. Om du inte drar kabeln bredvid en GSM-mast, mikrovågsugn eller en "anti-theft port". Alltså: vanliga störningar lär inte störa, men något extremt kan orsaka surr/durr vid tysta partier. Men troligen tar du mera störningar via gitarrens pickup ändå.

Mikrofonen är ju balanserad i sig, så det borde inte vara problem att dra mick-kabeln tillbaka heller. Claes poäng om att du inte kan ställa din preamp är ganska viktig tycker jag. Beroden på preampen förstås, har du en channelstrip vill du inte ha den i sångbåset. Har den endast gain-knob, kan den ju väl stå i sångbåset.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Mikrofonen är ju balanserad i sig, så det borde inte vara problem att dra mick-kabeln tillbaka heller. Claes poäng om att du inte kan ställa din preamp är ganska viktig tycker jag. Beroden på preampen förstås, har du en channelstrip vill du inte ha den i sångbåset. Har den endast gain-knob, kan den ju väl stå i sångbåset.

Om du placerar preampen i sångbåset, så får du ut en betydligt starkare och därmed okänsligare signal, så det borde bli bäst med en lång balanserad kabel mellan preampen och ljudkortet. Nackdelen är att du inte kan ställa in preampen lika enkelt... ;)

Iofs så brukar gainen förbli orörd när jag spelar in gitarr så man slipper ställa om nivåer vid mixning av ett helt album eller flera låtar. Men är det inte någon kritisk skillnad så drar jag ju hellre in mickabeln till mixerbordet i kontrollrummet, helt klart.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Ni har inte något tips på en kabel ni märkt fungerar bättre vid längre sträckor?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad tsmalmbe

Iofs så brukar gainen förbli orörd när jag spelar in gitarr så man slipper ställa om nivåer vid mixning av ett helt album eller flera låtar. Men är det inte någon kritisk skillnad så drar jag ju hellre in mickabeln till mixerbordet i kontrollrummet, helt klart.

Men du kommer ju att ha olika volymer på gitarren och sångaren, så kanske det överstyr nångån, då hamnar du ju styra gainen. Som ett exempel. Har du en channelstrip så blir det ju mera pysslande, eq, kompressor etc. etc. Men det är ju helt upp till hur du vill arbeta också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Till sång så har jag ju ett sångbås brevid kontrollrummet så där e det ju inga problem, men som du säger så styr jag hellre gain och eventuell kompression och eq inne i kontrollrummet. Det som så fall får mig att överväga det lilla extra jobb, in med öronproppar ratta till rätt gain osv är ju ifall att skillnaden i kvaliteten blir så pass stor om jag kör en balanserad redan förstärkt kabel eller en oförstärkt mickkabel.
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Är jag bara "live"-skadad eller? :wacko:

Varför skulle man inte kunna sätta en bra DI-box i högtalarrummet och sedan köra balanserat tillbaka till mic-preampen? (Jepp, det var dagens knäppa fråga!  :P )


Utloggad tsmalmbe

Ja, om man har en bra micpreamp i kontrollrummet, så kommer det ju linesignal från DI-boxen, så man går potentiellt miste om eventuella rör i micpreampdelen då. Och så måste man köpa en bra DI-box givetvis. Om, om och om.

Men alltså i princip ja, du har ju rätt förstås. Men är inte mikrofonsignalen balanserad då?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Är jag bara "live"-skadad eller? :wacko:

Varför skulle man inte kunna sätta en bra DI-box i högtalarrummet och sedan köra balanserat tillbaka till mic-preampen? (Jepp, det var dagens knäppa fråga!  :P )

Hur menar du då? Att man kör in mickkabeln i DI-boxen?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
In med micken i DI boxen (in) och sedan (ut) skicka en kabel över hela jämrans scenen fungerar väldigt bra. Micpreampen i mixerbordet färgar fortfarande ljudet, men insignalsnivån är en annan. Jag har lite svårt att begripa vad jag förlorar på detta i inspelningssammanhang. ...men så är jag trummis från början, duh... :wacko:


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
vad gör DI-boxen då? förstärker signalen och gör den balanserad eller?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se


Utloggad tsmalmbe

In med micken i DI boxen (in) och sedan (ut) skicka en kabel över hela jämrans scenen fungerar väldigt bra. Micpreampen i mixerbordet färgar fortfarande ljudet, men insignalsnivån är en annan. Jag har lite svårt att begripa vad jag förlorar på detta i inspelningssammanhang. ...men så är jag trummis från början, duh... :wacko:

Ja, i vissa preampar så ligger väl en del av färgen i micsteget, och kör man line så fattas det en komponent i kedjan. Men vafan, jag kan inte ens trumma så...  :lol: :lol:
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Yep DI-boxen balanserar och skickar upp signalen i nivå. På så sätt kan den ledas jäkligt mycket längre.


Utloggad audioshark

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Förvirrande tråd detta lol

Framflyttade micpreamps är alltid trevligt, särskillt om man har några att välja på. Hur som helst en fyrtolva på hög volym så är det knappast ett problem, tänk dig större studios där mik-kablaget kanske är 30-40m innan de kommer till mikväxeln! Eller äldre live skivor där det används passiva splittar där OB bussarnas mik-kablage ligger på +100m...låter snorbra. Lätt att böga till det lite för mycket :wub:

 



Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Tänkte hoppa in och ställa en fråga när vi ändå är inne på ämnet... :rolleyes:

Hur är det med långa gitarrsladdar? Hade velat ha några dragna ifrån kontrollrummet.
Är det känsligt om de blir för långa?
Är det dumt att dra dem tillsammans med mikrofonsladdar?
Kan man ta en någon sladd i multin för att senare koppla vidare till en kortare inne i studiorummet?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Tänkte hoppa in och ställa en fråga när vi ändå är inne på ämnet... :rolleyes:

Hur är det med långa gitarrsladdar? Hade velat ha några dragna ifrån kontrollrummet.
Är det känsligt om de blir för långa?
Är det dumt att dra dem tillsammans med mikrofonsladdar?
Kan man ta en någon sladd i multin för att senare koppla vidare till en kortare inne i studiorummet?

Gitarrsladdar är obalanserade, så det är lite känsligt med kabeldragningen - men visst fungerar det. Är tanken att du ska line:a gitarren direkt, eller ska det stå en gitarrigg i kontrollrummet...? :blink: Om du ska köra line direkt in i mixern, så bör du också skaffa en aktiv DI-box - eller köra genom en extern preamp som har en högohmig instrumentingång. Kopplar du gitarren direkt till en lineingång, så blir det nämligen fel impedans, som gör att du inte får det ljud du vill ha... Det står en del om dessa saker i vår Wiki, så jag kan rekommendera att du tar en liten titt där också... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
ska det stå en gitarrigg i kontrollrummet...?
tanken är nog tvärtom att kunna stå i kontrollrummet o kunna spela genom en förstärkare i studiorummet.