Kontrollrummet

Mahan & Equality - Följas Åt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låt: Följas åt
Inspelningsår 2006
text: e
musik: e
medverkande: emser på congas och trummor
längd: 03:54
säkert nåt jag glömt: ?

Skruvat på denna och tjatat om mixen åtskilliga gånger på gamla forumet. Fick faktiskt lovord av Mikael Wiehe för denna med en ganska utförlig motivering.  :rolleyes: Förpliktigar till en extra insats vid mixerbordet. Fick kritik för att den var för plottrig på förra stället och sanerat lite. Skulle gärna vilja krama ur era sista synpunkter (eller säger man "karma ur" här?) om nån orkar.

------------------------------------------------------------------------------------------------

100328 Ny version med Mahan på bas och bas och trummor: http://www.box.net/shared/3dks7ctrsk

Text:

Följas åt

När världen omkring dig rämnar av bekymmer
Och nattens svala tystnad ingen vila rymmer
När sorgen inte avbryts av en stillsam gråt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


När grannen pekar finger åt alla fel du gjort
Och han som sa ”jag ringer” stack till okänd ort
Och ingen tröst du finner fast du spelar låt på låt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


Det sägs det finns en mening med allt som sker
Men har man då vandrat i vårt kvarter
Då vinden vill väl när marssolen ler
Så se upp för den istapp, som faller ner


När koltrastens visa förklingar i moll
Och han som var din broder står vänd åt annat håll
Och du gör dig hellre illa än att du säger förlåt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


Minns vi samlade ved på en vindpinad strand
Och tände en eld på det som hade flutit iland
Vi gav varandra löften i värmen från den brand
Som aldrig nånsin slocknar trots att jag släppte din hand
 
« Senast ändrad: 28.03.2010, 03:32:51 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Får väl erkänna att jag lyssnade på låten nyss när jag var på stan å fikade..Jag har den i bilen.
Vilken version det är av dom,det vet jag inte..Det har ju blivit några stycken. :D

Då lyssnar jag på den senaste då..

Den versionen som jag har skiljer sig lite från denna.Här kommer bas och trummor in lite senare,gillas helskarpt! Jag hittar inget att slå ned på,det är mycket bra mixat arrat å lirat..
Möjligen är basen lite hög när den kommer in vid 2.19..det är det enda jag reagerar på.
Slutet snyggt på denna versionen!
Gör nu inget mer i mixen,förutom att korrigera basen:Kolla den överlag -den ligger lite tungt här och där.Men det är bara en pytte liten sänkning som behövs,ljudet är bra i den.

Då väntar jag på den korrigerade finalmixen,sedan så lägger jag in den i min mapp för andras färdiga alster.
Denna skulle jag vilja sjunga offentligt det kan jag lova dig.Funderar på att börja repa med polarna igen..

Tack för en mycket behaglig lyssning E.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack så jättemycket HM!  :D Tror problemet med att mixa i lurar är just att man gärna vill dra upp basen.
Lägger en sista hand på den ikväll och skickar den till dig. Menar du att ni vill lira denna i bandet!? Fan, vad kul! 
 :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja grabbarna är på mig hela tiden om att börja lira igen.Men då blir det på mina villkor,egna låtar.Jag börjar ju ha ett gäng.Följas åt platsar definitivt.Vet ju inte på för hand om vi kan göra den rättvisa,blir det inte bra så kommer den aldrig utanför replokalen..Men du kanske får en liten fanbase i trapphuset där vi har lokalen..

Däremot så är jag noga med stim rapportering på andras låtar,så kör vi den offentligt nån gång så skickar jag in rapporten.Du har en bra låt som förtjänar att avnjutas av folket.

Mvh
Micael


Utloggad skivan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jätte fin låt! Älskar ditt rena gitarrsound. Får man fråga hur du fått till det?


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Grattis, den här känns färdig nu :P
Kan inte uttala mig om basen, har dålig lyssning för tillfället.

/martin
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
ett av dina guldkorn och tycker du fått till en bra mix...ja denna har figurerat i alla möjliga versioner och har väl hört dom alla ett antal gånger men varje gång man hör textraden "det sägs det finns en mening med allt som sker....men har man då vandrat i vårt kvarter" känns det såå bra varje gång....stor lyrik som sammansmälts med bra musik.....

Ps. Wiehe? Tell me more Pm. :rolleyes:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Kalas EQ!
Kanonlåt med fin text :)
Härligt ljud, skön instrumentering och skönt dynamiskt arr!
I mina öron är du hemma! :) :) :)


Burnin Sven

  • Gäst
Ja den är fin den här låter bra ända igenom mina helkassa nyinköpta Biltemahögtalare :D. Snacka om att jag gjorde bort mig var ändå på Biltema så jag plocka i ett par i korgen för en av dom gamla Creativelabs hade lagt av. Så nu har jag två riktiga sunkisar mot en halvkass förut :D. Vilket är bäst nåväl låten klingar fint igenom ändå så det är nog ett ganska gott tecken.Typ kan det låta det bra även i ett par monsterkassa högisar då är det nog bra.
Göran


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skön låt med lite hitpotential (i mina öron i alla fall). Men visst låter det lite Peter LeMarc möter Tommy Nilsson? Slå mig inte nu!  :ph34r:

Mixmässigt låter det bra... gitarrerna kunde kanske vara en aning högre, basen liite mer distinkt. Annars äre tummen serru! :)


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jätteskön låt!   :wub:
Jag hajade till på samma ställe som HM ,men det var inte så mycket basen, som bastrumman för min del. Jag tycker att det är alldeles för mycket tryck i den och hade gärna skippat den helt och bytt ut den mot mot något annat istället. Övrigt trumkomp låter bra och som jag nu sitter med lurar så tycker jag även att basen ligger bra som den är. Kanske blir annorlunda i monitorerna..
Denna kommer att gå många gånger här hemma.   :)
Me, Myself & I


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack alla! Vilken feedback på en så uttjatad sak! Phew.  :rolleyes: :D Svarar utförligare imorgon.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Den har hitpotential helt klart, gillar den. :)

Bra text också..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Snyggt jobbat equality! Jo, tycker mig ha hört den någon gång innan. Snygg mix, bra låt, fin text. Håller med någon föregående om bastrumman som känns lite väl mäktig när den kommer in. Annars väldigt bra och nyanserat.
Ha det gott!
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad bimbambop

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 23
    • Visa profil


Tokbra låt eq! Själv är jag mindre förtjust i congas  <_< (allmänt allså, inte bara här) men annars e de klockrent. "Outrot" efter 03:30 känns iofs kanske inte heller nödvändigt?

Texten har klass "När du hellre gör dig illa än att du säger förlåt"


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Det är bra det här.

Lite vuxenvispop befriat från poser och klyschor. Bara bra sådär rakt av. Bra lir, bra sång, bra text. Lagom proddat. Möjligen ett liiiiiiitet frågetecken på trummorna. Att banka in dom vid 2:20 och framåt, behövs det? Du har testat att ta bort dom helt?

Av nån anledning så stör jag mig på slutet (3:29 o framåt). Ta bort ALLT utom gitarren från 3:29 så blir det bättre!

Igen: Bra!
Och mysigt.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Anders: Tack, skall försöka komma ihåg detta.
HM: Du menar jag skall Stimma denna? Hur gör man då? Äh, pm:ar dig. Har en del textkorrigeringar också. Orkade inte fixa till basen ikväll. :mellow:
skivan: Tackar så jättemycket. Nylonsträngad gitarr till vä, ståsträngad till höger. Pannade 75%, equad med högpassfilter för att inte krocka basen och ambience reverb.
martinm: Tack för att du orkat följa denna.
karl: Du också...oändligt tålamod... :) Just den frasen är den dystraste i låten men kompenseras av mer hoppfulla rader hoppas jag.
Pwayne: Tack. Att ord gillas av en sån formidabel låttextmakare uppskattas mycket!
Burnin Sven: Tack du också för stort tålamod och att det skramlar på i högtalarna. Måste fixa den där videon sen...
Hellpig: Tnx man! Jasså gitarrerna för låga? Jaha, pill, pill, pillirill... LeMarc gillar jag både uttrycket, texterna och sångrösten... Tommy N sjunger inte han mest schlager?  :blink: Fast  Dina färger var blå (Prippslåten) gillar jag skarpt men det var väl Ledin som skrev den !? Så himla skön ak gitarr i den! Nåja alla har sin egenart och så länge musiken är ärlig kan jag inte dissa någon. Basen skall jag absolut fixa. Tack!
yessongs:  :D
Kornstad: Jättetack. Jo men, det är kontran som följer virveln där och därför låter det som baskaggen. Kommer tyvärr inte åt att korrigera de enskilda trummorna. Allt i en enda fil. Skall dra ner basen där i ett absolut sista skruvande.
Dividend: Thnx pal in Beijing.
Toby: Skall se över den nivån. Tackar och om sagt kul att du är med igen.
bimbambop: Kul att det gillas och att du också kom tillbaka till forumlivet! Kan förstå synpunkterna kring outrot.
Vallhagen: Thnx! Nja, kanske lite bankiga där tror det har med basen att göra och skall se över (=sänka) nivån. Ville på nåt sätt förstärka den sista refrängen. Ja outrot blev lite problembarn och tror det var bäst i den absolut första versionen
men uppfattades som för kort varpå jag förlängde det. Förstår klart om du uppfattar det som överarbetat men att ändra NU!?  :wacko: Om ett halvår kanske...nej imorgon!! :D  :P
« Senast ändrad: 08.03.2007, 05:35:01 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Äntligen kom jag på det.

Jag har en platta där Roffe Wikström tolkar Nils Ferlin och det är det som jag påminns om varje gång jag hör denna.

Alltså:

Du skriver som Nils Ferlin och sjunger som Roffe Wikström.

Nöjd? :)


/And


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Elgitarren och dess sound är kanonbra. Övrigt bra framfört också.

Men...... låten är bara för tråkig. Sorry  :(

Hoppas jag får va med å leka i fortsättningen nu.  :unsure:

// W



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
emser: Absolut. Gillar båda! Tack Anders.

Wernborg: Åh din..din! :angry:  :lol: Det är bra. Jag behövde komma ner på jorden och ge himlen lugn och ro. Allra tråkigast vore ju om ingen sa sin ärliga mening här. Nae det är nog en riktig party-killer. Ser musiken som en ursäkt för att få framföra en text än tvärtom. Här är allt konventionellt och tråkigt. Tänkte iaf att jag skulle gå till botten med en enda låt i mitt liv och få till ett så bra arr och mix som möjligt. Efter mycket uppmuntran och förslag från andra fick det bli den här. Som tur är är det ju inte den enda typen av musik jag sysslar med...  :) 

                          ---------------------------------------------------------------------------------------------


NY VERSION högst upp, absolut sista skriket! Ändrad bas, guror och outtro. Inget mer kommer att ändras så nu MÅSTE alla vara nöjda!  -_- :P :D
« Senast ändrad: 08.03.2007, 15:35:03 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Låter bra i mina monitorer (som jag kan utan och innan). Jag é nöjd.
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt och prydligt....låtyer som om den är köpt från en skiva.

Snarare än låt som man lyssnar på när man går upp 04:00 ute på ön för att åka hem och jobba, än som man lyssnar på annars...

man fick känslan av morgondimma och en mugg kaffe vid havet....!?


Avstår från att kommentera ljudet, sitter perfekt som det är.


Bra text också.  Mycket bra förresten.


Mysig låt detta. Skulle funka på svensktoppen är jag säker på!







https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
outtro

såja! ;)

Nu är i alla fall jag helt nöjd.

Egentligen är det värt att grubbla över varför det är bra. Du lirar på en tunn lina, där man åstadkommer världens tråkigaste musik om man trampar lite snett.

Men som sagt, det här är skitbra.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Fan det svänger eq har du gått upp ett par bpm.
ljudbilden sitter fint i mina lurar.
Är det den ny guran som man hör där tro.
Som du kankse förstår är denna inte min vanliga lyssning... men bra musik är uppskattas alltid.. Sluter funkar bra tycker jag sköna panorerade guror,
Ett klart lyfft många pinnhål sedan jag hörde denna sist..

Allt väl Tony
att leva är att dö


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
yessongs: Puh!  :rolleyes: Det betraktar jag som ett helsäkert tecken.
Emulator: Tack för omfattande analys och uppmuntran! Alltid kul att höra hur associationsbanorna går.
Vallhagen: Stor respekt för ditt kunnande och den där lindansen (finns en massa tradition här). Själv nöjdare med outrot nu och glad att du fick upp mina ögon på det.
ynot: Nja det är nog samma bpm men tror jag tajtade till gitarrerna i efterhand (?). Borde ha gjort det på Tel no också... :mellow: Nylonguran i  vä kanal, stålstr i höger. Kul att du tycker det låter bättre och du och flera andra hängde med på alla turer kring denna låt. Ska aldrig tjata ihjäl någon mer alster på det här sättet....lovar.  :rolleyes: :huh: -_- :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vart är då den bandlösa, huvudlösa nylonsträngade hohner basen då!??  :mellow:
 ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Denna gång lyssnar jag mer på texten.. Jag tycker texten är bättre än musiken (därmed inte sagt att musiken du uppenbart lagt ner mycket tid på är dålig eller nåt, det är en fin visa!)..... Kan man få texten som en textfil, eller postat här? :) Det vore snällt
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
vart är då den bandlösa, huvudlösa nylonsträngade hohner basen då!??  :mellow:
 ;)

 :lol:Det vore kul! Har du en sådan?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Denna gång lyssnar jag mer på texten.. Jag tycker texten är bättre än musiken (därmed inte sagt att musiken du uppenbart lagt ner mycket tid på är dålig eller nåt, det är en fin visa!)..... Kan man få texten som en textfil, eller postat här? :) Det vore snällt

Självklart! Tackar den som frågar. Som jag skrev till Wernborg ser jag ibland musiken som en ursäkt för att få ut texten snarare än tvärtom. Lägger upp texten här. Det finns några små korrigeringar som jag önskar att jag hade sjungit men blev aldrig av att sjunga in den igen. Uppfattar språket mindre styltigt i denna upplaga.

Följas åt

När världen omkring dig rämnar av bekymmer
Och nattens svala tystnad ingen vila rymmer
När sorgen inte avbryts av en stillsam gråt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


När grannen pekar finger åt alla fel du gjort
Och han som sa ”jag ringer” stack till okänd ort
Och ingen tröst du finner fast du spelar låt på låt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


Det sägs det finns en mening med allt som sker
Men har man då vandrat i vårt kvarter
Då vinden vill väl när marssolen ler
Så se upp för den istapp, som faller ner


När koltrastens visa förklingar i moll
Och han som var din broder står vänd åt annat håll
Och du gör dig hellre illa än att du säger förlåt
Då vill jag fråga dig om vi, om vi kan följas åt


Minns vi samlade ved på en vindpinad strand
Och tände en eld på det som hade flutit iland
Vi gav varandra löften i värmen från den brand
Som aldrig nånsin slocknar trots att jag släppte din hand
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JAAA!!!

Äntligen så kan jag säga att: FINAL MIXEN ÄR I HAMN!
Nu blir det save och raderande av de förra versionerna,nu heter låten Equalitys "Följas åt finalmix" i min mapp.
Det finns inte en gnutta jag skulle vilja att du rörde i denna.Nu lutar vi oss tillbaka och njuter av ett färdigt alster.Men nu börjar det svåra - att sälja in låten - så alla får höra den på radion!

ps.Jag såg ditt mess E,har lite tankar och ideer..ring mig nån kväll till veckan..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Jag vet inget jag skulle villa störa mig över. Nåja, alltid finns det nåt, men det blir så små detaljer eller stilistiska grejer att det inte är värt att nämna (soundet på bastrumman). Väl utfört, väl mixat. Bra dynamik.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vart är då den bandlösa, huvudlösa nylonsträngade hohner basen då!??  :mellow:
 ;)

 :lol:Det vore kul! Har du en sådan?
suck..
jag får väl skaffa det då!! :huh:


 ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker att i början känns bongosarna lite för distinkta jämfört med karaktären i din röst. Sedan när du senare i låten får lite mer styrka i rösten funkar det bra.

En väldigt stark melodi och text verkligen.

Du vet ju att jag gillar den :)

Har 6 versioner av den hemma, slutet hamnar på topp 3.

Om jag får önska mig något så skulle jag vilja ha en remix av vårens vindar, där du drar nytta av allt runt mixning du lärt dig.

/Staffan

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej E.
Vad är vårens vindar? Nåt som jag missat?
Är det så,så lägg upp den så får jag lyssna...

Mvh
Micael