Kontrollrummet

Problem med "gratis studion" och prissättning....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Moin,

Skriver detta hit på skitsnack eftersom de e väll det de e frågan om...

(Kanske kunde finnas en rubrik som STUDIOBUSSINESS eller liknande herr malmberg)

Har två frågor som främst riktar sig till mina kollegor utanför Finland och främst till personer som bedrive eller försöker driva kommersiell studioverksamhet med "demoband" som sin primära målgrupp.

1. I dag kryllar det av olika medieskolor i Finland (antagligen i Sverige och Norge också) som alla har sin egen musikstudio som staten eller kommunen betalat för där morgondagens talanger studerar ljud i alla dess former.  Samtidigt vill kommunerna själv bjuda aktiviteter till sina ungdomar och bygger därför sina egna musikstudion där stadens ungdomar kan jobba. Och allt dehär e ju fint och jätteheissan.

MEN ofta bjuder dessa instansser också sina kraftigt subventsionerade studiotjänster till allmänheten gratis eller nästan gratis. Och det kan de vara svårt får en företagare som måste tänka på att betala sina lån, för att inte tala om att få en vinst på sin verksamhet, att tävla med dessa studion. Kvaliteten kan du förstås hävda dig på MEN pengar är nog ofta viktigare för en nybörjare en kvalitet.  Är detta ett allmänt problem, har ni kommentarer eller lösningsmodeller så skriv dem gärna?

2. Andra frågan har sin grund i problematiken kring den första men vad tycker ni att musiker är redo att betala för EN DAG i studio (ink. skatt)? Ni behöver inte berätta era priser men var går smärtgränsen? I Finland så kommer nog priset oftast före kvaliteten när det gäller mindre studion som jobbar med nybörjare och demoband, hur ser ni på saken?

Hägge



Utloggad tsmalmbe

jag flyttar denna till musikbranschen genast jag är vid datorn!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Båda dina frågor beror så väldigt mycket på vilka människor man har att göra med. Ett band som spelar in sin första demo är sällan beredda att betala och har inte erfarenheten att avgöra kvalitet. Ju mer man håller på desto kräsnare blir man. Jag tror studios på alla nivåer fyller en funktion och har sin plats men man måste ju kunna konkurrera på andra sätt än med priset och kunna visa att det är värt vad det kostar. Och då är det ju inte bara kvalitén på det inspelade man använder som konkurrensfördel utan även personlighet och studiopsykologi, något som få mindre erfararna gymnasiestuderande ljudtekniker kanske besitter och det är ju hela kakan tillsammans som gör att kunderna kommer tillbaka och dessutom tipsar andra.
Jag tror ändå att "Han är skitbra att ha att göra med och det låter grymt!" är bättre som reklam än "Det var billigt men lät hyfsat.".

Jag tror inte det generellt går att säga att folk i Finland är mindre kvalitetsbenägna än andra utan det handlar mer om vilken nivå man ligger på. Jag som bor på en minimal ort kan väl säga att det är kärvt. 3 ganska ambitiösa studios på 5000 invånare. Tur att man är inblandad i två av dem... Och att man gör annat för att få in pengarna. För studioverksamheten ser man till att leta kunder över hela landet, inte bara i kommunen eller regionen.

Hur mycket vill folk betala? Finns verkligen inget generellt att säga här (men noll är inte helt ovanligt)... Oerfarna band med unga musiker är förstås priskänsliga. Vill man ha in dem kan man alltid göra "special prize, only for you" och hoppas på att de kommer tillbaka om ett par år när de har cash. Ska man dra in för mat och hyra måste man ändå göra åt andra hållet: Räkna ut vad du kostar och hitta de kunder som är beredda att betala det.
Men i alla fall för ungdomar i Sverige finns mängder av olika pengar man kan söka för kulturella projekt så man kan alltid tipsa om sådana så att de har i alla fall delar av inspelningen subventionerad.

Så: Ge inte upp! Och se till att vara bäst i stan, inte billigast!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
En annan väg om man har unga/demo band som målgrupp är ju att man samarbetar med dom institutioner som du pratar om, studieförbund, skolor, kommunal ungdomsverksamhet o.s.v. Då får ju även du del av subventionskakan.  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idiphoneNiklas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
    • idiphone
Jag tror också på att försöka få till samarbeten med statligt och kommunalt finansierade kulturverksamheter. Det måste väl vara billigare på att subventionera inspelningar än att bygga en helt egen med personal och utrustning.

Annars låter detta nästan som ett fall för konkurrensverket. Det låter stort men kan vara en bra idé att åtminstone kolla upp, slänga iväg ett mail eller att slå en signal och fråga om möjligheterna till prövning.
http://www.idiphone.se - Det smarta sättet att lyssna på musik på internet.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Moin,

Skriver detta hit på skitsnack eftersom de e väll det de e frågan om..._ _ _

Hägge
1. Jag anser det finns ett problem i det du beskriver, o att grundprincipen att kommuner, landsting o stat inte ska konkurrera med affärsdrivande verksamhet så skattepengar dumpar priser.

2. Jag värderar min tid till ett visst pris. Betala eller inte. Enkelt.
Knepigare förstås för den som ska försöka leva på det till 100%.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Moin,

Skriver detta hit på skitsnack eftersom de e väll det de e frågan om..._ _ _

Hägge
1. Jag anser det finns ett problem i det du beskriver, o att grundprincipen att kommuner, landsting o stat inte ska konkurrera med affärsdrivande verksamhet så skattepengar dumpar priser.

2. Jag värderar min tid till ett visst pris. Betala eller inte. Enkelt.
Knepigare förstås för den som ska försöka leva på det till 100%.

Visst finns det ett problem. MEN, det handlar ju om kids och nystartade band som kanske (antagligen) inte skulle spela in alls om dom inte fick hjälp/subventionerat pris..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Moin,

Skriver detta hit på skitsnack eftersom de e väll det de e frågan om..._ _ _

Hägge
1. Jag anser det finns ett problem i det du beskriver, o att grundprincipen att kommuner, landsting o stat inte ska konkurrera med affärsdrivande verksamhet så skattepengar dumpar priser.

2. Jag värderar min tid till ett visst pris. Betala eller inte. Enkelt.
Knepigare förstås för den som ska försöka leva på det till 100%.

Visst finns det ett problem. MEN, det handlar ju om kids och nystartade band som kanske (antagligen) inte skulle spela in alls om dom inte fick hjälp/subventionerat pris..
som nämnts ovan, subvention till kostnaden för inspelning behöver inte betyda nåt problem. Det är när skattepengar finansierar bygget o drivandet av studior som erbjuder underpriser som konkurrerar med affärsdrivande verksamheter som det blir ett problem.


Utloggad Danne

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
    • dumbdan.com
Jag skulle tro att den nya billiga tekniken är ett större problem för småstudios än den eventuella konkurrensen från kommunala ungdomsprojekt.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag skulle tro att den nya billiga tekniken är ett större problem för småstudios än den eventuella konkurrensen från kommunala ungdomsprojekt.

tvärtom, den nya billiga tekniken finns i småstudios.  ;)
Vi ska förstås inte måla upp ungdomsprojekt som ett hot mot vår bransch. Men rent principiellt är det fel när skattepengar subventionerar dumpade priser. Egentligen uppstår det ev problemet först när ett sådant projekt börjar vända sig utåt o erbjuda studiotid väldigt billigt till kunder utanför projektet - alltså den vanliga kundkretsen småstudior normalt har.
« Senast ändrad: 14.11.2007, 12:04:18 by MrPhil »