Kontrollrummet

Asti - Nothing but a soul

gäst · 34 · 3102

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Satt häromkvällen och flummade och spelade in lite sömnig musik.......
CPG har gjort texten, tror den handlar om sol eller nå't....

Låttitel: Nothing but a soul
Artist: Asti
Låtlängd: 3:40
Musik: Asti
Text: CPG
År: 2010

http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Nothing_but_a_soul.mp3
« Senast ändrad: 04.01.2010, 16:50:02 by asti »


asti

  • Gäst
Gjorde en sömnig och flummig låt häromkvällen, dåsig av all julmat, nyårsmat, whisky och godis!
Har ingen aning om det är något att jobba vidare på, låta det vara som det är eller spola ner i närmsta toalett!
Någon som har någon idé?


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Spola inte :D

Fint upplägg ju, skönt laid-back som tilltalar mej mycket.

Gillar din nära sång här, (men uppskattar alltid din sång förstås)

Hälsa CPG att han har lyckats här han oxå ;)

God fortsättning till er båda :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Spola inte :D

Fint upplägg ju, skönt laid-back som tilltalar mej mycket.

Gillar din nära sång här, (men uppskattar alltid din sång förstås)

Hälsa CPG att han har lyckats här han oxå ;)

God fortsättning till er båda :)

/Marre
Var rädd att det var lite för flummigt! Frågan är om man ska utöka arret eller hålla det så här.....
Tack för din kommentar och kul att det tilltalar! CPG undrar vem Laid-back är som tilltalar dig!  :wacko:
God fortsättning till Er också!  :)
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Spola inte :D

Fint upplägg ju, skönt laid-back som tilltalar mej mycket.

Gillar din nära sång här, (men uppskattar alltid din sång förstås)

Hälsa CPG att han har lyckats här han oxå ;)

God fortsättning till er båda :)

/Marre
Var rädd att det var lite för flummigt! Frågan är om man ska utöka arret eller hålla det så här.....
Tack för din kommentar och kul att det tilltalar! CPG undrar vem Laid-back är som tilltalar dig!  :wacko:
God fortsättning till Er också!  :)
/Asti

Jag tycker nog att det håller väldigt fint som det är, den här intima känslan som infinner sej behöver inte så mycket mer, enligt mej då. Men..visst går det att utveckla i arret, som alltid.
CPG: Astis röst tilltalar mest här :D
Flummigt är det inte..bara sooooft...

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


freddy

  • Gäst
Mysig låt tycker jag. Intressanta ackordsvängar med. Måste även säga att jag gillar din röst mer i den engelska tappningen faktiskt. Rösten surade lite, gitarren kändes lite skakig någon sväng. Men jag tycker arret håller i sin helhet, behövs inte mer än så här.

Bra lirat!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den är jättefin Peter, sparsmakat arr där visselpipan utgör det unika. Gillar också din engelska röst.
Färdig tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mmmm, avlappnande skönt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Mysig låt tycker jag. Intressanta ackordsvängar med. Måste även säga att jag gillar din röst mer i den engelska tappningen faktiskt. Rösten surade lite, gitarren kändes lite skakig någon sväng. Men jag tycker arret håller i sin helhet, behövs inte mer än så här.

Bra lirat!

OK, då kanske man ska överge småländskan....?  :unsure: :) :)
Ska kolla om jag kan hitta och åtgärda de sura/skakiga partierna!
Tack för dina kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst
Den är jättefin Peter, sparsmakat arr där visselpipan utgör det unika. Gillar också din engelska röst.
Färdig tycker jag.

Tack för det! "Visselpipan" är en s.k. Theremin.
Thanks for listening and your comments!  B)
/As tea


asti

  • Gäst
Mmmm, avlappnande skönt!

Bra då var ett mål uppnått!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite Julia-känsla
Gitarren låter urbra
Även sången
Rumskänslan perfekt
"...will I ever come clear" - då tänker jag på L C
Vacker låt
Bra tankvärd text
Skitbra helt enkelt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint. Finurliga harmonier, jättesnygg refräng och jag fastnar också för texten. En del klipp hörs. Tycker arret är helt lagom, möjligen någon överstämma på refr. Snyggt med "sågen" och fade outen som kunde få vara lite längre.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Absolut snyggt.. Känns intimt på nåt vist... Känns som om Du står här i rummet & lirar.. En vacker låt som framförs perfekt. Får nog också hålla med tidigare skribent om att jag också gillar Din röst betydligt mer på engelska..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Lite Julia-känsla
Gitarren låter urbra
Även sången
Rumskänslan perfekt
"...will I ever come clear" - då tänker jag på L C
Vacker låt
Bra tankvärd text
Skitbra helt enkelt
Tänker du på Julia Caesar och "United States of America"?  :)
Jätteroligt att du gillar låten - verkligen!
Kommer inte på vad L C står för....? Lacoste?  :unsure: :)
Tack för lovorden!
/Asti


asti

  • Gäst
Fint. Finurliga harmonier, jättesnygg refräng och jag fastnar också för texten. En del klipp hörs. Tycker arret är helt lagom, möjligen någon överstämma på refr. Snyggt med "sågen" och fade outen som kunde få vara lite längre.

Ja, klippen hörs tyvärr rätt väl - ska försöka fixa det!
Kanske ska testa en överstämma! Om jag fixar det... :unsure:
Roligt att det går hem!
Tack för visat intresse och välkommen tillbaka!  :)
/Asti


asti

  • Gäst
Absolut snyggt.. Känns intimt på nåt vist... Känns som om Du står här i rummet & lirar.. En vacker låt som framförs perfekt. Får nog också hålla med tidigare skribent om att jag också gillar Din röst betydligt mer på engelska..

Minns du inte att jag spelade in den hemma hos dig?  :)
Får väl gå en intensivkurs i engelska så jag fattar CPG:s texter!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
L C = Leonard Cohen
famous blue raincoat
......
Yes, and Jane came by with a lock of your hair
She said that you gave it to her
That night that you planned to go clear
Did you ever go clear?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
L C = Leonard Cohen
famous blue raincoat
......
Yes, and Jane came by with a lock of your hair
She said that you gave it to her
That night that you planned to go clear
Did you ever go clear?

Jamen det är ju en av mina absoluta favoritlåtar, men jag kopplade inte det ändå!  :wacko:
Jennifer Warnes gör den suveränt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tänkte på det, synd att du tonar ner när gitarrkompet till refrängen kommer. Det är verkligen grant. Jättefin låt om jag inte sa det, en av dina starkaste. Kanske skulle du göra en alternativversion med lite mer pompa ändå? Vore intressant.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Tänkte på det, synd att du tonar ner när gitarrkompet till refrängen kommer. Det är verkligen grant. Jättefin låt om jag inte sa det, en av dina starkaste. Kanske skulle du göra en alternativversion med lite mer pompa ändå? Vore intressant.
Ja, kanske ska lägga på ett par takter så att jag får med refrängkompet i fade-outen!
Har haft funderingar att låta bas och ev trummor, kanske t.o.m. en elgitarr komma in en bit in i låten, men då måste jag nog ta om sången....
Skulle kanske kunna bli lite "rockballad"....? Kunde kalla den "Pomp and circumstance" och uppmana folk att niga i takt under tiden dom lyssnar...?  :)
Om jag orkar ska jag nog testa lite!  :unsure:
Var lite rädd att den skulle visa sig vara en oavsiktlig plankning av någon känd låt, men har inte fått några kommentarer om det än så länge.(men det kanske kommer)  :wacko:
Tack för ditt engagemang!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Brukar klaga på för mycket reverb på sången men här känns den ok.
Saknar 2 saker:
1. Variation på akkeguran. Nu spelar den repeat som den låter vers + refr igenom hela låten (ja det är demo, men ändå)
2. Vers, refr, vers, refr...osv. Ett mellanpari behövs för att lyfta låten ännu högre.
Jag hörde inget klipp, men det gjorde jag inte heller på Strawberry Fields forever.
Nämen, det här är lysande. Gillar harmisarna, popdåre som jag är.
Vad gäller texten har jag inte lyssnat så mycket. Melodin tar för mycket plats i min arma hjärna
Thermo...sågen,då. Spelar kanske lite för mycket i låten, kanske komma in när det behövs nåt som förstärker, eller sågen hela tiden men nåt annat som kommer in, en oboe eller nåt


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
"Pomps and circumstances"? Nu skall vi inte skämta bort ett så allvarligt ämne.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Brukar klaga på för mycket reverb på sången men här känns den ok.
Saknar 2 saker:
1. Variation på akkeguran. Nu spelar den repeat som den låter vers + refr igenom hela låten (ja det är demo, men ändå)
2. Vers, refr, vers, refr...osv. Ett mellanpari behövs för att lyfta låten ännu högre.
Jag hörde inget klipp, men det gjorde jag inte heller på Strawberry Fields forever.
Nämen, det här är lysande. Gillar harmisarna, popdåre som jag är.
Vad gäller texten har jag inte lyssnat så mycket. Melodin tar för mycket plats i min arma hjärna
Thermo...sågen,då. Spelar kanske lite för mycket i låten, kanske komma in när det behövs nåt som förstärker, eller sågen hela tiden men nåt annat som kommer in, en oboe eller nåt
Hade nog inte tänkt att de akustiska gitarrerna skulle vara annat än ett komp, men visst kunde man spela lite mer varierat ändå!  :)
Jag har gjort låten som jag ser det med vers, refräng och mellanparti, men det är ju en definitionssak vad som är vers och refräng!  :wacko:
Jo, lyssnar man noga (som Eq gjorde) hör man klipp!  :)
Roligt att du gillar harmonierna - det är nästan alltid harmoniföljderna jag funderar på i första hand!
Ja, det där med att kunna avväga hur mycket "sågen", eller vad det nu är för instrument, ska spela är alltid svårt att avgöra tycker jag! Speciellt när man hört låten ett stort antal gånger!
Det kunde säkert vara fint med ett annat instrument, t.ex oboe, som kommer in och förstärker på vissa partier! Ska fundera lite på det!
Funderade lite på stråkar eller bara cello, men det känns så traditionellt.
Tack för lyssning och utförlig kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
"Pomps and circumstances"? Nu skall vi inte skämta bort ett så allvarligt ämne.  :D

Vilket ämne?  :unsure:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"Jag har gjort låten som jag ser det med vers, refräng och mellanparti, men det är ju en definitionssak vad som är vers och refräng!"
(har glömt hur man enkelt citerar utan denna förbannade redigering -orkar inte med det!!)

Ett mellanparti är för mig något som bryter av från vers och refr, något som nästan kan vara en annan låt men ändå hör ihop.
(ditt mellanparti är kanske en brygga till refr - måste lyssna igen om det är så - och då inget mellanparti, men eftersom det upprepas undrar jag) Ett riktigt mellanparti sker bara en gång i låten.


asti

  • Gäst
"Jag har gjort låten som jag ser det med vers, refräng och mellanparti, men det är ju en definitionssak vad som är vers och refräng!"
(har glömt hur man enkelt citerar utan denna förbannade redigering -orkar inte med det!!)

Ett mellanparti är för mig något som bryter av från vers och refr, något som nästan kan vara en annan låt men ändå hör ihop.
(ditt mellanparti är kanske en brygga till refr - måste lyssna igen om det är så - och då inget mellanparti, men eftersom det upprepas undrar jag) Ett riktigt mellanparti sker bara en gång i låten.
Mitt mellanparti förekommer två gånger! Har jag gjort fel?  :wacko: :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jätte bra och stämmningsfult,skön lyssning helt enkelt..
Kanske man skulle kunna skära bort lite av dom lägsta Frekvenserna,kan ibland kännas på gränsen till bummligt.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Jätte bra och stämmningsfult,skön lyssning helt enkelt..
Kanske man skulle kunna skära bort lite av dom lägsta Frekvenserna,kan ibland kännas på gränsen till bummligt.

Menar du på sången eller gitarrerna?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är den svårspelad?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jätte bra och stämmningsfult,skön lyssning helt enkelt..
Kanske man skulle kunna skära bort lite av dom lägsta Frekvenserna,kan ibland kännas på gränsen till bummligt.

Menar du på sången eller gitarrerna?
Överlag! (Båda)
Om jag skulle skära skulle jag först pröva på Mastern. skulle det bli tunnt,prova gitarr / sång separat en i taget..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Jätte bra och stämmningsfult,skön lyssning helt enkelt..
Kanske man skulle kunna skära bort lite av dom lägsta Frekvenserna,kan ibland kännas på gränsen till bummligt.

Menar du på sången eller gitarrerna?
Överlag! (Båda)
Om jag skulle skära skulle jag först pröva på Mastern. skulle det bli tunnt,prova gitarr / sång separat en i taget..

OK, tack för tipset!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yippey! Hörde ett klipp efter 112 sekunder oc hefter 180 sekunder igen!!!  :P
Skön låt!

[mp3=200,20,0,left]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Nothing_but_a_soul.mp3[/mp3]

Vad gäller språket ger jag godkänt i engelskan och svenskan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Yippey! Hörde ett klipp efter 112 sekunder oc hefter 180 sekunder igen!!!  :P
Skön låt!

[mp3=200,20,0,left]http://www.peterestberg.com/_tmp/Asti-Nothing_but_a_soul.mp3[/mp3]

Vad gäller språket ger jag godkänt i engelskan och svenskan.


Då är det du och Eq som gjort ett par klipp!  :)
Skönt då vågar man kanske åka på semester utomlands.... :wacko:
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti