Kontrollrummet

equality - Stigar 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Stigar
ARTIST/GRUPP: eq
GENRE: trubadurköret
LÅTLÄNGD: 5:15
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3
Två nya mickar som testats ordentligt i helgen. Lägre ingångsnivåer (brus!) men klart bättre ljud tycker jag. Trabadurköret igen. En de sång- och gitarrmissar. Tacksam synpunkter och tips. Trumman skall varieras mer. Ska det vara nåt solo? Mer pålägg. Funkar basliret?
Nu funkar min ordinarie länklåda igen  :) Kan vara lite slö att ladda ner men spelaren är hyffsat snabb.
18/11 Nu version med tightare gitarr förhoppningsvis och några småändringar i övrigt.

Stigar 3

12/12: Ny version med andra soloinstrument och torrare mix.

Stigar6
« Senast ändrad: 13.12.2007, 23:33:33 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Det är möjligt att mickarna är bättre men den samlade ljudbilden otydlig/odistinkt och lite grötig trots rätt få instrument.  Får rätt svårt att uppfatta vad t.ex. basen gör. Rösten känns väldigt bred och uppfyllande. Lite som att det gäller överlag att det inte finns plats för allt.

Låten i sig tror jag man kan få att låta riktigt bra. Ibland dock lite väl mycket som händer ala E. Ingen större skillnad mellan mellanspel och vad som händer för övrigt -  bara lite mer av samma om man hårdrar det. Arra lite mer nogrant och skapa mer variation samt rum för instrument och röst.

Trummorna? Ja, vad skall man säga. De är där. Mycket mer än så är det väl inte. Får mig inte att må illa gör mig inte lycklig men vad kan man begära. Men droppa gärna den för låten väl högt stämda virvlen.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar DG! Var nog för nära micken när jag sjöng in detta för att inte störa grannarna. Man kanske skall ha ett nytt mellanspel? Eller ett som bryter av från det första? Men jag vill inte droppa den figuren. Tycker den är en grundpelare i låten. Försökt att variera med två stick iaf men visst det kanske blir lite plottrigt? Tog ändå en något större virvel men håller med dig den ligger nog högt i diskanten. Kanske ger inte SC:s upplösning riktig rättvisa åt ljudbilden ändå. Får väl köpa en server för alla låtar...  :D :wacko:


edit: stavning
« Senast ändrad: 11.11.2007, 20:18:50 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
visst är det låten jag fick preview på ?

Mejla mig en mp3a så lägger jag upp den på perfectbounce.se !

ska lyssna oxo....återkommer :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
En absolut härlig låt, med ackelir o bas som bara EQ kan!
KR:s egna trubadur med stora T!

Testa ett drag utan trummor, kanske bara typ en moraklockas ticktack el liknande. Nu hänger det ett kantslag i rytmsektionen längs låten som låter lite mysko.

Helst lyssnar jag på denna typs mysmusik utan trummor, unplugged, för att ditt skickliga ackelir räcker fint! :)



h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker det är en mycket fin text och melodi.
Jag gillar verkligen sättet du sjunger på. Känns sårbart, funderande etc och passar bra. Dock passar ju inte trummorna så bra om det skall vara så försiktigt sound för de är distinkta och hårda i sammanhanget. Kanske vispar? Finns det i ez, skulle själv vilja ha det ibland.
Låten blir lite, vad skall man säga, ja det händer inte så mycket. Iofs är den väldigt skön att lyssna på ändå. Kanske är det det komplicerade gitarrplinket som låter lika dant genom hela låten. Kanske skulle du köra ännu mindre plink första versen och det som är där nu kommer in först andra versen. Sedan när bas kommer också så slåss den om uttrymme med gitarren. Samtidigt är ju gitarren snygg, hm nä det är inte lätt att arra låtar ;).
Gott jobb anyway, och ljudet i micken är det verkligen inget fel på i mina öron.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


DåligtGehör

  • Gäst
Lyssnar en gång till. Allt det spirituella i gitarrspelet och röst som finns från början dör ut när tråktrummorna kommer på. Bort dem!

Med trummorna borta skulle det vara mer möjligt att höra vad som är bra och eventuellt för mycket i det övriga.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Och jag tycker helt tvärtom.

Jag tycker hela låten lyfter när bas o trummor kommer in .. den blir ju ännu mysigare då.
Tycker du lagt trummorna helt perfekt för att inte störa det andra .. dom är ju tydliga fast ändå inte störande på nåt sätt.

Du får högt betyg av mig .

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Grymt bra sång och härligt gitarrlir. Fin stämning och en låt som flödar jättefint. Ta t.ex. slutet som har typ två falska slut men som fortsätter och fortsätter. Du leker med harmonierna och lyssnaren. :)

Ljudmässigt något mellan gitarr och sång. Rymdklang med lite längre utklingningstid? Gitarr och sång är nära att "klicka" med varandra. Små detaljer bara.

Basen gillar vi! Härlig fretless rackare. Trummorna är lite av akilles häl. Kompet låter hur juste som helst, så ett snabbt ljudbyte och mums mums filibabba! :)



Burnin Sven

  • Gäst
Fin sak det här du ujuj håller dock lite med om trummorna, dom ska vara där eller i alla fall nån slags percussion men kanske lite fix med dom så är det i mål för att skickas till radion. Thanks for sharing som jänkarna sär.
Göran


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Innerligt. Vackert.

Trummorna, näe. Lite jazzigare med pukor och fluffiga cymbaler istället. Eller inga alls. Nu är det ett jättekonstigt arr på trummorna med bastrumman som konstant pockar på uppmärksamheten på ett jobbigt sätt.

Du har verkligen känsla för det där med akustisk gitarr. Mycket smakfullt. Det behöver hända något i arret också. Känns något jämntjock just nu. En kör på något parti. En ensam violin. En tamburin som spelar 2-4. Cabasa hade varit härligt på 4å i denna i kombination med 2-4 på tamburinen. Congas kanske?

Bra låt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack alla för välvilliga svar. Jag ska svara bättre imorgon. Vaknade miss i nassen och hade svårt att somna om och smög upp till datorn och lade upp en trumlös version, lite annorlunda mixad trumversionen så inte helt rättvis jämförelse men om nån orkar tack på förhand!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
JAvissta ska det bli intressant, men the job is calling, återkommer på efterrmiddan! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Det är ju så här det ska låta i arret! Lyssnade igår på trumversionen men av nån anledning är mitt svar borta :o. Trummorna kändes mer som en metronom som slogs på. Detta läckra gitarrspel får absolut inte dränkas av pålägg. Basen saknar man inte men när den så dyker upp berikar den verkligen och fyller upp. Mycket bra. Sången då? Det låter som om du sjungit in mitt i natten då huset sover och därför nästan får viska fram sången för att inte väcka barnen. En ny sångtagning som inte är så lågmäld och låten är i hamn!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
låter bra det här och alldeles för bra låt för att inte fixa till.....basen som "murvlar" runt( om jag var du) skulle jag bara till en början köra fjärdedelar på basen och kanske gå ner med tersbas inga stora rörelser....ackustiska plocket är underbart men det är några rytmiseringar som inte funkar (otajtheter) fixa till det (klistra och klipp) B) och när stämman på grundplocket kommer in...låt det komma in lite lugnare....har inte hört bättre sen OM:s glansdagar  :rolleyes: B)


allt gott  /  karl  B)


Edit: lyssnade på den trumlösa vers.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lysande!
Låten
Jättebra modern visa med mycket av Magnell-känsla (en av favoriterna)
Gitarren är super, mjuk, vacker med en strålande figur.
Rösten är nära och innerlig. Kanske skulle kunna vara mer kraft i vissa partier?
Texten en välskriven berättelse, lite åt skillingtryck eller kanske Afzelius "En kungens man"

Arr
Jat tror att låten får en extra dimension med bas, trummor, kanske en mandolin ... ett stillsamt dragspel?
Men trummorna behöver då en del arbete - är lite mycket metronom-känsla nu.
Kanske att sticket skulle behöva bryta av lite mer än nu - börja med att ta bort trummorna på den delen, andra instrument ..?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnat på båda versionerna då jag läste tråden först.

Jag håller nog med boysen om att den trum lösa versionen ger mer feeling.91:an har en poäng om att du bör sjunga in denna under dagtid..kanske en kombination av båda teknikerna.Alltså att du kommer in med en starkare sång inte högre utan med mer attityd efter ett tag - då min vän har du denna.Det haltar lite i guran på nåt ställe,fixa det oxå och du är hemma.

Det behövs inga tunga rytm komp i denna då den har en ohygglig feeling samt en mycket stark text.Möjligen nåt ur latino/drums källan,mycket sparsamt arrat dock - som glider in då och då..

Mycket starkt jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
Jag önskar att jag kunde skriva sån här musik.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oh yess!

Med sån skitsnygg fingerfärdighet så räcker acken o basen jättefint. Absolut mitt val. Önskar jag hade lika flinka fingrar :rolleyes:
OCh bara sången ser "dagsljus" som här redan sagts så blir detta unplugged number one!
Way to go trubadurix! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emulator: Stämmer. Schysst med serverplats men nu funkar box.net igen.

mahan: Du är otrolig på att hinna svara alla. Stor eloge! Tack för peppningen. Ny sång, ja. Jag skulle vilja ha nån slags trumma igång på denna men ingen idé att fråga dig då?  :rolleyes:  :huh:

stajo: Kul att den faller dig i smaken och sången funkar fast den mest är återhållsam för att skona grannarna kl 01.30 natten till söndagen. Men jag skulle vilja sjunga den "lågmält berättande" om man nu kan göra det? Visp-ljud har länge stått på önskelistan men inte fått till det. Kanske nya Groove Agent? Händelselösheten är väl lite trubadurens signum?  :D Slutar liksom aldrig. Nemen, förstår hur du menar och det är väl på arr-sidan man kan göra något då? Finns med två stycken tänkta stick iaf. Tnx för intressanta tankar och tips!

DG: Tack för att du gav den en andra chans. Nån trumma för att ge basen chansen att få spela vidlyftigt skulle jag vilja ha.
Testa en tredje lyssning men nu av den trumlösa versionen vettja!  :D

perra: Äntligen nån som förstår hur jag tänkte!  :rolleyes: Kul att du kikade in. Tack för lyssning och betyg!

1up: Inte meningen att luras om sluten. Kul att du uppfattar det så!  :P Inte lätt med rätt reverb alltså. Min trend har blivit mindre och mindre av den varan men ibland hör jag smetigt reverb som låter kanon i sammanhanget. Glad att du gillar basen, lite av en chansning.

Burnin Sven: Tack själv! Radion har nog mycket högre krav än så eller tänker du när- eller webbradio?  :D Vi kanske skulle starta en piratradio för Linköping-Mjölbyområdet med enbart musik från forumet.  :P Thanks for listening som vi säger i Östergötland.  :D

Wernborg: Tack. Trummor är kapitel för sig och jag aldrig fått till det riktig, jo kanske på nån weirdolåt. Cabasa är det en sån där vridgrej? Håller med om monotonin i arret och dina idéer är spännande. Skulle du kunna tänka dig att lägga på nåt passande rytmkomp? Slide guitar?? PM:a gärna.

91:an: Tackar. Jo trummorna funkade(?) som en metronom under större delen av gitarrinspelningen. Verkligen glad att du gillar basen, lite av en chansning med detta yviga spel men funkar det verkligen utan nåt som står för det taktfasta? Sången inspelades mitt i natten och blev mesigt lågmäld i överkant, medges.
 
karl: Kul att du gillar. Basen som sagt... skulle vilja att den hade en friare ställning och murvlar lite men då krävs nog percussion för det skall funka med lösare tyglar. Tog ju bort trumman nu utan att ändra i basspelet. Hemskt vad som avslöjas när man tar bort trumman, otajtheter och konstiga grejor som inte hördes med trumman som metronom i lurarna. Andrastämsgitarren låter hysterisk speedad på nåt ställe och försök att använda timestretch låter ju kass på gitarr iaf trots att det blivit väldigt omskrivet. Trummor är alltså bra av många skäl  ;). Skall försöka fixa till detta. Visst är det i högsta grad OM-inspirerat! Skriver mer om det strax.

Cykeln: Magnell är gammal hjälte här också. Synd att det går tio år mellan plattorna numera. Upptäckte sent, sent att första strofens melodistämma hamnade väldigt nära Vällingklockans.  :blink: Gick inte att dra i nödbromsen då!? En kungens man tycker jag är Affes bästa och har ju dessutom en sensmoral som är klockren i slutfrasen. Sången blev överdrivet återhållen även om det passar mig bättre åt det hållet än mer teateraktig sång. Intressanta idéer om arr och jag tar med mig detta till studion. Tack för värdefulla synpunkter.

HM: Tack för osviklig kritik. Tycker dina synpunkter stämmer väl överens med hur jag skulle vilja fortsätta med denna bara att vägen dit känns som mycket uppför just nu men desto mer berfriande när man är uppe på krönet och vila ögonen på utsikten. Tack igen!

Tant Fransa: Så säger jag för mig själv om mycket jag hör här på forumet men det krävs en del mod att skriva det. När jag lyssnade på Tages Vaggvisa imponerade harmonierna väldiga. Säker på att du har en massa annat uppdämt som bara väntar på att bli färdigt nu med en fungerande hemstudio. Skall bli spännande att få ta del av detta om du tillåter. Tack för väldigt fint beröm!

mahan: Får se om sången klarar dagsljus.  :rolleyes: Tack igen Johan!
 
 

 



'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
När du presenterar låten som du gör i den trumlösa versionen så är det så mycket lättare att höra möjligheternab (och njuta). Just i detta fall så är det röst och gitarr som är det bärande och det räcker långt, kanske ända fram. Vilket ju beror på mer än just denna låt om man sätter in det i ett sammanhang som t.ex. ett album, en konsert.

Vissa låtar behöver "fullt band" för att man skall fatta vart hän det barkar men i det här fallet (trumversionen) så var det mer förvirrande att höra med "fullt band".

Ändå har jag förståelse för (oj det lät pretantiöst) vad jag tror du är ute efter. Lite mer driv och omväxling än vad kanske en version med gitarr, röst och lite bas erbjuder. Jag tycker man kan höra hur percussion eller trummor skulle kunna komma in. Det är en klar möjlighet med mer "rätt" slagverk, men man även först försöka skapa mer variation med de instrument du nu använder. T.ex. på något (kortare) parti låta gitarren lämna figurerna/plocket och bará lägga ackord på 1:an och kanske låta basen jobba aningen mer. En flöjt som gör mellanspel. Våga lämna det tydliga flödet några takter för att komma igen. Kanske bara en överaskande paus? Osv.

Nu tycker jag dock att det låter väldigt bra med dessa få instrument så jag skulle nog vara väldigt försiktig och vårdande om det uttryck den redan har.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG: Kul att du ser potential i detta och håller med om att sammanhanget har betydelse. Okonventionella lösningar som pausar och mellanspel av andra instrument tar jag också till mig. Märker ju att gitarrliret på flera ställen behöver tajtas upp och det får bli först på åtgärdslistan innan det mer roliga arbetet att hitta ett arr som håller intresset uppe börjar. Tackar för ditt säkra öra och värdefulla synpunkter.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallojsan..

tycker denna var mycket mysig & intim..bra arr & sång, men trumm versionen funkar inte alls i min smak
imitt huvud så hör jag lite lågmält spelat virvel visp(fast i dubbla tempot)
men jag tror mer på den versionen utan trummor..

gillar verkligen det lite små brusiga ljudet..det ända som stör mig lite är de vassa "S" & "T" ljuden på sången
men det är lätt fixat med lite de-esser tänker jag!

men verkligen fint framfört och otroligt mysigt ljud!! :)

/Larsson

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Larsson: Lyfter på hatten. Förstått att trummorna bör ersättas med något annat som håller takten eller bara tas bort. Skulle ändå vilja ha en fria basgång som annars måste göra trumjobbet, antar jag?  :unsure: Skall i första hand rätta till lite otajtheter i gitarren och sjunga om spåret. Hoppas kunna göra det i helgen. Roligt att du gillar och tack för tipsen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
TRummor eller inte? Saknar åsikt, konstigt att folk inte "hör" gitarren dock med trummor.... ;)

Bra som vanligt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Tnx pal!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
gillar både sången o sångjudet tycker mig ana en ny nyans i din röst o gillar den.
lite tråkiga trummor lite små banskal på halsen .
men överlag tummerna uppåt


tony
att leva är att dö


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Sjukt snyggt.

Utan trummor i dess nuvarande form iallafall. Håller med larsson om att en vispad virvel och kanske en liten bastrumma skulle vara allt som behövdes. Men jag hade nog faktiskt hellre lagt på en stråkkvartett. Visst har du en sådan i garderoben som du kan plocka fram vid behov? :D

Eller kanske ännu hellre ett dylan-aktigt munspel. Då utan bas dessutom.
blargh


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: Man får hålla igen när man inte kan sjunga :D. Kul för att du tycker det funkar ändå.
Fidden: Roligt att du gillar detta. Har inte alla en stråkkvartett i garderoben?  :D Iaf en del förändringar på gång. Tack för värdefulla tips och lyssning.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej.

Mysig trumlös version.

PM till dej...


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 :wub: Bra...!

Jag tyckte bättre om versionen utan trummor, mer finstämt så. Den fina texten och sången dränktes lite i trumversionen tyckte jag.
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej.
Mysig trumlös version.
PM till dej...

Uppfattat! Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
:wub: Bra...!
Jag tyckte bättre om versionen utan trummor, mer finstämt så. Den fina texten och sången dränktes lite i trumversionen tyckte jag.

Jag håller nog med dig men nån form av perkussion väl?  :unsure: Kul att du gillade detta och tack för kommentarena.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Trumlösa versionen visar fram låtens kvaliteter på ett helt annat sätt. Känns fullt tillräckligt med så få instrument om än jag skulle vilja höra basen något mer. Då särskilt när den gör sina mer markerade fraser. Skulle kanske panorerar lite mer.

----

För att ta ett gott exempel på att använda rätt många instrument och saker som händer men ändå få luft, driv och ett mjukt varierat flöde. Lyssna på Paul Simon - Hearts and Bones. Hi-string ak.gitarr, ak.gitar, contabass.gitarr, Rhodes, handspelade trummor, percussion, vibrafon & marimba, leadsång, körer. Hur gitarrerna jobbar tillsammans; tar kommandot, bollar över till den andre, står tillbaka, gemensamt, tar små pauser. Hur de handspelade trummorna och percussion bidrar till det muka drivet. Rhodespianot som inte ber om uppmärksamhet låten igenom. Inte minst hur alla lyssnar på varann. Ok. Den har mer latin i sig och är inte riktigt jämförbar med din låt. Men sättet hur instrumenten skapar spänning och rum.

Tror iofs att det är väldigt svårt att öppnå själv. Man måste nog ha en väldigt klar bild av arret innan man lägger respektive instrument. Låta bli att spela respektive spela mindre här och där för att skapa rum för slutreslutatet.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
DG: Kul att du tar upp Hearts and Bones, alltid gillat den låten och såg P S med sitt 17-mannaband spela den och naturligtvis en massa Gracelandlåtar i Globen, kan det ha varit 1991? Jag har också fastnat för, på senare år, hur den är arrad men uppnå något liknande själv som du också påpekar skulle jag inte fixa. Jag skulle ändå vilja ha mer växelsång (-instrument) i mina låtar. Det blir lätt att man dundrar på med de instrument som man redan bestämt sig för från början och lyhört spel är som bortblåst. Men det där är inget för slöfockar som mig utan kräver ett slags skärpt fjärrskådande in i framtiden att försöka uppnå den kommunikation som finns då man spelar med andra musiker. Inspirerande att läsa dina tankar och idéer. De ökar motivationen att börja om med denna där nu en ett tightare gitarrspel är åtgärd nummer 1. Thnx DG!
« Senast ändrad: 18.11.2007, 14:50:41 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves