Kontrollrummet

Eddi - Deep Purple "cover" Queen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade ju som förslag att vi skulle få till uppgift i nya Festivalen att göra en outgiven låt av Deep Purple som jag började yxa på direkt efter mitt förslag. Nu blev det ju känslor istället och visst det finns en viss känsla i denna låt också men jag slänger upp den nu ändå.

Deep Purple hade ju rätt banala texter egentligen mycket hjärta o smärta utom när det gäller Smoke on the Water som dessutom hade en infernalisk hook. Jag valde att göra en låt lite mer som deras andra låtar men bra mycket kortare vanligtvis var deras 8-9 minuter min runt 4 tror jag, men jag slängde ändå in ett soloparti ala Lord med lite bakvänd stil som han brukade göra och självklart Live-varianten.

Tyck gärna till  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det finns digital dist i låten som jag hör i lurarna...åtminstone vad jag tror är digital dist (kanske är det guraljudet? men i så fall bör ljudet ändras lite - olyckligt om den upplevs som dig.dist).

Låten har en bra grund och gurahook, men det låter inte som den Deep Purple jag känner :)
Låten är för "glättig" i bla guraslinga för att vara dom och så tycker jag att du borde tynga trummorna lite samt göra dem ännu torrare - rent av pappiga i soundet (sådant trumljud gillar jag :) ) Sedan är det för mycket reverb på sången för att var DP....ja så tänker jag :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns digital dist i låten som jag hör i lurarna...åtminstone vad jag tror är digital dist (kanske är det guraljudet? men i så fall bör ljudet ändras lite - olyckligt om den upplevs som dig.dist).

Låten har en bra grund och gurahook, men det låter inte som den Deep Purple jag känner :)
Låten är för "glättig" i bla guraslinga för att vara dom och så tycker jag att du borde tynga trummorna lite samt göra dem ännu torrare - rent av pappiga i soundet (sådant trumljud gillar jag :) ) Sedan är det för mycket reverb på sången för att var DP....ja så tänker jag :)
Ajdå digital dist är inge bra, inget jag har hört iofs men får väl kolla nivåerna på gurorna. I övrigt håller jag med om att det blev lite väl glättigt för DP men jag kunde inte låta bli då jag hittade hooken det svängde för bra liksom. Drums och verb får jag tänka på Tack för lyss o tyck Gurano :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Visst är det gott när man får feeling..dåere bara o tuta o köra..Gör ju själv inte covers men om jag nån gång gör nån så hade jag gjort den till min egen...Hade jag försökt gjort denna så hade jag gjort den än mer skitig i ljudbilden ja mer i åt punkhållet..ja mina tips lite mer skitig ljudbild såeru i hamn..rock on B)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Deep Purple har jag gillat sedan tidiga tonår och jag såg Richie Blackmore senast för ett par veckor sedan på Sweden Rock där han bl a körde lite DP låtar. Det här låter dock inte DP i mina öron men då blir det ju i stället en egen låt vilket ju är bra det också.  :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön låt, kanske inte så exakt Deep Purple men ändå. Grymt orgelspel. Melodigitarren är det nåt anings skumt med, kanske inte exakt intonerad?

Och en kul grej, jag tycker sången påminner en del av Slejnard här i forumet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra driv - inte DP direkt men orgeln gör sitt för att närma sig hjältarna. Flinkt orgelspel där i mittens nånstans.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google