Kontrollrummet

En fråga angående Midi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schecter

Min första fråga nu då om Sonar 6 PE gihihi  ^_^


Jag har köpt mig en Yamaha MM6 och har nu kopplat in synten, Midi in och Midi out och linekablar så jag får ljudet att höras oxå..

I Sonar 6PE har jag skapat en midikanal och en audiokanal.

Nu till problemet.. Det låter lite chorusaktigt/plastigt när jag spelar på min synt. Nån slags rundgång på nått vis kanske?

Men när jag raderar midispåret så blir ljudet normalt igen.

Input Echo: Off


Är det nån som vet varför det är så? Nån inställning jag har glömt?


« Senast ändrad: 10.11.2007, 16:37:45 by Schecter »
www.grahnsmusik.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om jag förstår dig rätt har du spelat in synten både som audio och som ett midispår. Då brukar det uppstå en choruseffekt. Bestäm dig för ett av sätten att spela in eller bara "muta" midispåret ifall du behöver rendera ett audiospår igen vid ett senare tillfälle. (Du kanske vill byta ljud på spåret tex.) Ifall du har tänkt att mixa ner låten till en mp3 eller wav eller liknande är det enklaste att ha spåret som audio.

Jag kanske har missuppfattat frågan och svarat på helt fel sak, men men....


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det finns på de flesta syntar, tror jag, något som heter "Local off". Eftersom du använder din synt som masterkeyb. skall den vara inställd på Local off.

Local on: det låter från synten direkt när du spelar samtidigt som det skickas midi till din dator som direkt returnerar midi till synten och spelar samma not du själv spelar. (hängde du med??!)

Local off: det låter inget från synten när du spelar på den, men midi skickas till din dator och sedan skickas det åter till din synt som spelar upp ljudet.

Om du hade haft två synter i en midikedja hade du nog förstått det hela ännu enklare.

(Midi har ju 16ch, och du skulle även kunna ställa din synt på ch2, om midi master-ch. står på 1....)


lycka till!

p.s. jag har aldrig i hela mitt liv testat var sig din synt eller ditt prg.... hoppas att jag kan kansta lite mer skugga på mörkret


Utloggad Schecter

Ah.. jag löste det genom att utnyttja midikanalerna.. och körde in mm6.ins filen så att alla banker och sånt är klart..


Men tack iallafall.  :lol:


Gillar Sonar skarpt!  :wub:

Gillar även Yamaha MM6. Rätt så bra ljud i den med tanke på priset..  :wub:
« Senast ändrad: 10.11.2007, 19:44:31 by Schecter »
www.grahnsmusik.com


DåligtGehör

  • Gäst
Ah.. jag löste det genom att utnyttja midikanalerna.. och körde in mm6.ins filen så att alla banker och sånt är klart..


Men tack iallafall.  :lol:


Gillar Sonar skarpt!  :wub:

Gillar även Yamaha MM6. Rätt så bra ljud i den med tanke på priset..  :wub:

Berätte lite mer utförligt vad du gjorde så att nästa som får problem snabbare kan hitta lösningen!


Utloggad Schecter

Vet knappt själv vad jag gjorde  :lol:

Jag återkommer...  :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad Schecter

Okay.. jag försöker mig på en förklaring.

I menyn längst upp klicka på Options --> Instrument

Där i (User Instrument listan) kan man då välja vilka instrument man vill använda och på vilken eller vilka midikanaler man vill använda.. Eftersom Yamaha MM6 inte finns i listan så var jag tvungen att helt enkelt importera en mm6.ins fil på följande vis; Klicka på Define och sedan Import. mm6.ins filen finns nånstans på internet att ladda hem.. kommer inte ihåg adressen dit men........

Nu kan jag välja att styra min MM6 och på vilken kanal jag vill använda... Vill jag använda flera olika ljud samtidigt från synten så lägger jag helt enkelt till MM6 på flera kanaler... Ett ljud på varje kanal.

Hänger ni me?  :lol:

Okej...

Sedan skapa ett miditrack och i miditrack kan man då välja kanal och sedan i Bank, välja det ljud man vill använda.

Hänger ni me?  :D

Detta är alltså i Sonar 6PE

 :wub:
www.grahnsmusik.com