Kontrollrummet

1up-Jenny V4 (Mixad i lurar) Nu med en vers till och ett mjukare slut!

1up · 50 · 28817

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bättre o bättre för hvar dag!

Enda som jag vill eller kan såga på är breaket vid 2:03, blir lite väl tomt i ljudbilden, lämna hihatten på så inte den fina rytmiken störs! :)

h. johan

Tack. :) Jag tror och hoppas att jag förbättras allteftersom.

Lyssnade nyss vid 2:03, och du har rätt! Hi-haten som försvinner gör att låten stannar upp. Det jag kan göra är att tona ut hi-haten över tid istället för att kapa den rakt av, så blir det en kompromiss. Och en liten andning från rytmiken. Bra lyssnat. :D


freddy

  • Gäst
Skön låt, skön feeling. Stråkarna är riktigt snygga. Jag skulle önska lite kompressor på sången, för dina små luftiga toner försvinner, man hör att du sjunger kvar - men bara knappt. Tror det skulle bli ännu snyggare om man lyfter fram alla små detaljer lite. Men det mesta är detaljer bara, du har en klar och bra låt i mina öron.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön låt, skön feeling. Stråkarna är riktigt snygga. Jag skulle önska lite kompressor på sången, för dina små luftiga toner försvinner, man hör att du sjunger kvar - men bara knappt. Tror det skulle bli ännu snyggare om man lyfter fram alla små detaljer lite. Men det mesta är detaljer bara, du har en klar och bra låt i mina öron.

Tack Freddy! Alla verkar gilla stråkarna från den här expressiva patchen från EWQL. Kan inte tänka mig att sättet jag använder dem på spelar in i någon högre grad.  (Jo, jag hoppas det.) B)

Du har rätt i kompressionen. Det sitter en kompressor nu, jag kan dock dra till den lite mer. Har varit snål med kompressor i dagens mått mätt.

Lyfter på hatten för lyssning!





Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på v4.

Svårt att jämföra med v3 som jag inte hittar här annat än från minnet, det är fortfarande en mysig låt. :) Typ längre behöver den inte vara. Lätt att lägga på gitarrer och rocktrummor och/eller stråk-blåsarr. på sånt här. Men det behövs inte.

Hmm, ändrar mig nu när jag lyssnat färdigt, borde nog vara 1-2 verser till? :) Eller?
Ser att den är 3 minuter, men det känns lite... Konstigt att inte få veta mer om den här Jenny :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lyssnar på v4.

Svårt att jämföra med v3 som jag inte hittar här annat än från minnet, det är fortfarande en mysig låt. :) Typ längre behöver den inte vara. Lätt att lägga på gitarrer och rocktrummor och/eller stråk-blåsarr. på sånt här. Men det behövs inte.

Hmm, ändrar mig nu när jag lyssnat färdigt, borde nog vara 1-2 verser till? :) Eller?
Ser att den är 3 minuter, men det känns lite... Konstigt att inte få veta mer om den här Jenny :)


Tvinga mig inte att ta tag i projektet igen. *snyft* Så ångestladdat. ;)

Det är mycket möjligt någon vers till eller två skulle vara bra. Men men. Jag vet inte riktigt. Man kanske inte kan få allt här i världen. :)

Tackar hjärtligast för lyssning och fin kommentar!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Tvinga mig inte att ta tag i projektet igen. *snyft* Så ångestladdat. ;)

Det är mycket möjligt någon vers till eller två skulle vara bra. Men men. Jag vet inte riktigt. Man kanske inte kan få allt här i världen. :)

Tackar hjärtligast för lyssning och fin kommentar!

SKämtar du eller är allvarlig? ;) Ja, tror inte det skulle fördärva låten om du hade ett mer markerat "slut" i texten. Fast det är ju inte nödvändigt egentligen. Låten funkar som den är...

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Tvinga mig inte att ta tag i projektet igen. *snyft* Så ångestladdat. ;)

Det är mycket möjligt någon vers till eller två skulle vara bra. Men men. Jag vet inte riktigt. Man kanske inte kan få allt här i världen. :)

Tackar hjärtligast för lyssning och fin kommentar!

SKämtar du eller är allvarlig? ;) Ja, tror inte det skulle fördärva låten om du hade ett mer markerat "slut" i texten. Fast det är ju inte nödvändigt egentligen. Låten funkar som den är...



Jag är allvarlig.

Ångest att göra klart låtar. Ångest när låtarna tar all processorkraft och det är jättesegt att göra minsta ändring. Ångest att datorn ska kollapsa eller hårddisken gå sönder när man öppnar ett jätteprojekt. Men ångesten är också att lyckas hitta en vettig struktur och få bra flöde i en låt när jag ska göra den längre. Lyckas hitta en part med nya ackord som funkar.

Jag ska låta Jenny dö.


Jenny min vän, du är väldigt kall,
läpparna blå,
Slapp i min famn,
hörs ditt namn



« Senast ändrad: 05.12.2007, 16:11:22 by 1up »


jay thomas

  • Gäst
Kan bara håller med om något, vad som helst. Skitbra låt. Diskade till Titio igår och känslan på denna låt är väldigt likt Sade och förut nämnda sångerska.

Basisk, nog skulle gärna se ett jazzigt solo med en orkestergitarr på detta. (ja, jag läste om ångesten)

Möjligtvis skulle låten kunna brytas av någonstans med bara rytm och bred kör men det är kanske bara den lilla Phil Spectorn som vaknar till liv. :rolleyes:

Vore kul att bidra med något, kanske dock inte mungiga...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det kan vara riktigt jäkla jobbigt när inget händer när man klickar ;) Inte tänkt på det så mycket men helt klart en stress där som typ växer, och kan tänka mig att när man kör tunga prylar på din utrustning så hade nog jag också fått ångest ;)

Kanske skulle hur du kan underlätta på olika sätt? Och då inte bara stänga ner allt annat? Minneshantering i sig är väl oftast något man inte märker. Men NÄR man märker av den i Windows, är det i regel när allt redan börjat gå äckligt långsamt ;)
Btw, kollade din gamla post där du ville att vi skulle jämföra system. Tror inte jämförelsen blir rättvis då jag kör SX2 på den bärbara. Själv körde du SX2 förr, någon skillnad?

Tycker absolut du skall investera så du har 2gb annars. En del minneskrävande saker, som t ex Gold blir en hel del smidigare att köra faktiskt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kan bara håller med om något, vad som helst. Skitbra låt. Diskade till Titio igår och känslan på denna låt är väldigt likt Sade och förut nämnda sångerska.

Basisk, nog skulle gärna se ett jazzigt solo med en orkestergitarr på detta. (ja, jag läste om ångesten)

Möjligtvis skulle låten kunna brytas av någonstans med bara rytm och bred kör men det är kanske bara den lilla Phil Spectorn som vaknar till liv. :rolleyes:

Vore kul att bidra med något, kanske dock inte mungiga...

Tack!

Du är välkommen att bidra med vad du vill och känner för. Lirar du orkestergitarr? Låter mys.  :wub:


jay thomas

  • Gäst
Kan bara håller med om något, vad som helst. Skitbra låt. Diskade till Titio igår och känslan på denna låt är väldigt likt Sade och förut nämnda sångerska.

Basisk, nog skulle gärna se ett jazzigt solo med en orkestergitarr på detta. (ja, jag läste om ångesten)

Möjligtvis skulle låten kunna brytas av någonstans med bara rytm och bred kör men det är kanske bara den lilla Phil Spectorn som vaknar till liv. :rolleyes:

Vore kul att bidra med något, kanske dock inte mungiga...

Tack!

Du är välkommen att bidra med vad du vill och känner för. Lirar du orkestergitarr? Låter mys.  :wub:

Wish I!!! Inte en chans, är pianist... Skulle vilja ja, a la Rune Gustavsson men ge mig en 20 år så...  ;)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kan bara håller med om något, vad som helst. Skitbra låt. Diskade till Titio igår och känslan på denna låt är väldigt likt Sade och förut nämnda sångerska.

Basisk, nog skulle gärna se ett jazzigt solo med en orkestergitarr på detta. (ja, jag läste om ångesten)

Möjligtvis skulle låten kunna brytas av någonstans med bara rytm och bred kör men det är kanske bara den lilla Phil Spectorn som vaknar till liv. :rolleyes:

Vore kul att bidra med något, kanske dock inte mungiga...

Tack!

Du är välkommen att bidra med vad du vill och känner för. Lirar du orkestergitarr? Låter mys.  :wub:

Wish I!!! Inte en chans, är pianist... Skulle vilja ja, a la Rune Gustavsson men ge mig en 20 år så...  ;)

Slutet av år 2027 blir det ja. Ser fram emot de. :)

Så du är pianist, eh. Ett pianosolo eller nått till låten? Eller något annat kanske finns i tankarna?

Vad/vem är Phil Spector?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
I am the Phil Spector, producer of the Beatles!  :o :D :lol: :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



jay thomas

  • Gäst
I am the Phil Spector, producer of the Beatles!  :o :D :lol: :P

Mja... Även om Beatles fanns med på ett hörn. Phil Spector är en producent/musiker verksam i USA under 60- 70talen berömd för sitt "lite musik med extra allt". Hans ljudväggar var mycket kompakta och kolorerade och mäktiga. Senast har han dock figurerat i pressen misstänkt för mord...  :(

http://en.wikipedia.org/wiki/Phil_spector lite mer wikifakta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wall_of_Sound och ännu mer fakta
« Senast ändrad: 06.12.2007, 08:04:12 by jay thomas »