Kontrollrummet

1up-Jenny V4 (Mixad i lurar) Nu med en vers till och ett mjukare slut!

1up · 50 · 28905

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
V4:

Ny vers! Mjukare slut!. Ska jag låta första versen köra en vända till som avslutning också på låten innan den tonar ut, alltså efter vers 3? Behålla eller ändra tonen som ligger utanför tonarten där i solot? I så fall, ändra till vilken ton? Försökte ändra lite men hittade ingen kalasbra ton. Tyckte nog det kändes mer homogent att ändra noten såhär med lite distans.

Just sjutton, knaster skulle ju på också!

Text:

1)
jenny min vän, du är bara ett barn
men när du kröker din rygg
ser jag i dig,
du i mig

2)
jenny min vän, vill du följa me'
med mig i dig,
med mig i ikväll, vart du vill?

med mig i dig,
med mig ikväll, vart du vill.

3)
Jenny min vän, är du mer än sann?
vet vem du är
minns vem du var, vad du vill?


http://www.aurells.com/div/1up-jenny%20v4.mp3

Jenny.

http://www.aurells.com/div/1up-jenny%20v3.mp3
V3

Nu längre med ett solo på elpianobasen! + Ett intro! Dragit ned basen 1 dB. Lagt på stråkarr.

Kända missar: Fattas ett ackord i introt. I mitten är det lite kajko med överlappande ackord.

Är det bra att texten upprepar sig mot slutet där, eller vill ni höra nytt?

V1/V2
http://www.aurells.com/div/1up-jenny%20v2.mp3
« Senast ändrad: 21.11.2007, 00:37:59 by 1up »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jaaaa. Jag vill höra hela.

Skönt att du har börjat använda hela färgskalan (angående Hanna Barberas tecknare....)

Superskönt och laidback arr. Lite väl basigt verkar det vara bara.

Gör klart! Sååå bra.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jaaaa. Jag vill höra hela.

Skönt att du har börjat använda hela färgskalan (angående Hanna Barberas tecknare....)

Superskönt och laidback arr. Lite väl basigt verkar det vara bara.

Gör klart! Sååå bra.

:) Kul det gillas! Jo, lite annan sång här.

Japp. Väldigt basigt är jag rädd. Grejen är jag vill ha den här *mjuka* ljudbilden, och tror inte jag har så jättebra ljud som låter rent högre upp i registret. Därav basigt. Eller så är det jag som inte har koll på hur man gör bara. Skulle kunna lägga på vinylknaster kanske för att göra mindre basigt, humm humm?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jäkla snygga harmonier o gillar basen hårt, och en mycket personlig mix, Stringsen passar snyggt,
luftigt o lätt, töj på den tre minuter till så man hinner sätta  sig till ro för att lyssna.

vill ha mera av detta, come one !up



h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Stämmer in. Mycket bra och man vill höra mer. Men för jävelen behåll luftigheten.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
:)

Luftigheten behålls!

Tack tack för lyssningen, Mahan & DG.

Mahan: När du säger du gillar basen? Snackar vi bas-basen som kör samma slinga om och om igen, eller själva melodibasen?

Lite smånöjd över flöjtdrillningen som sätter lite spänning i låten i bakgrunden då och då.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Uj! Eget, nerv och själ. Suck vad snyggt!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Uj! Eget, nerv och själ. Suck vad snyggt!  :D

*Myser* :) Tackar ödmjukast!

Vad menas med "nerv"?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan bara instämma. Behåll "luftigheten". Fasen, du har ju en hit här. Gillar att det är personligt. Har massvis med halvfärdiga sådana från dig :) Låt inte detta bli en sån :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ouuh riktigt nice!
Soft, egen, ett spec sväng
Kan tänka mej den som en blivande radiohit
fortsätt!

På min lyssning här hör jag flöjtdrillarna ytterst svagt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vad menas med "nerv"?

Det är absolut ingen vedertagen musikterm vad jag vet :P utan ett ord jag tog till i brist på mer heltäckande förklaring. Nåt som kittlar till i låten utan att direkt hänföras till den övriga atmosfären eller stämningen. I din låt tycker jag det är den unisona elpiano- sångstämman och Mission Impossible-flöjten. Ligger något "ettrigt" över det om du förstår vad jag menar? Lyssnar igen och kan bara hålla med andra. Absolut hit-varning på detta. Åminstone potential. Kanon! Gör klart!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hoppsan!

låter fantastiskt bra. Klivit tre trappsteg på en gång ? ;)

ja det låter lite basigt om det som sagt. kanske kan lösas med en ljus pad lite bakom, eller ljusare elpiano på ackord typ.

Förutom att det låter lite dolby (minns ni hur band kunde låta en gång i tiden när man slog på brusreducering) så är detta fantastiskt.

Brus ja. testa med lite vinylknaster. jag har en OERHÄR släpig sax samplad oxo, som gör mellowiga (nej, finns inte i ordlistan?) slingor.


Det som gjrode mig gladast av att höra denna, var att du sjunger med inlevelse, med den röst som man alltid har trott funnits där, men itne kommit fram riktigt bland flintstone-teckningarna.

Imponerad, och glad efter denna!

tack!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vad menas med "nerv"?

Det är absolut ingen vedertagen musikterm vad jag vet :P utan ett ord jag tog till i brist på mer heltäckande förklaring. Nåt som kittlar till i låten utan att direkt hänföras till den övriga atmosfären eller stämningen. I din låt tycker jag det är den unisona elpiano- sångstämman och Mission Impossible-flöjten. Ligger något "ettrigt" över det om du förstår vad jag menar? Lyssnar igen och kan bara hålla med andra. Absolut hit-varning på detta. Åminstone potential. Kanon! Gör klart!

Åh vilken fin förklaring! Utanför atmosfär och stämning, eh. :) Trots det lurigt! Men det är väl så med känslor. Möjligt jag förstår det du menar med "ettrigt", som en slags "spänning"? Något som går emot flowet?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ouuh riktigt nice!
Soft, egen, ett spec sväng
Kan tänka mej den som en blivande radiohit
fortsätt!

På min lyssning här hör jag flöjtdrillarna ytterst svagt

Tack! :)

Radiohit?  :o

Ah, flöjten, ja. Den har mindre kompression så bör nog lyfta fram den lite mer då. Jag är rätt känslig i mina lägg av instrument, så ofta hamnar saker så i bakgrunden att för vanlig lyssning hörs de knappt. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Möjligt jag förstår det du menar med "ettrigt", som en slags "spänning"? Något som går emot flowet?

Jo nåt sånt tänke jag nog på...  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Möjligt jag förstår det du menar med "ettrigt", som en slags "spänning"? Något som går emot flowet?

Jo nåt sånt tänke jag nog på...  :D

Case closed. ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
:)

Luftigheten behålls!

Tack tack för lyssningen, Mahan & DG.

Mahan: När du säger du gillar basen? Snackar vi bas-basen som kör samma slinga om och om igen, eller själva melodibasen?

Lite smånöjd över flöjtdrillningen som sätter lite spänning i låten i bakgrunden då och då.


Nu menar jag melodibasen, den e snyggt spelad o ger ryggrad åt hela låten! Bas-basen ger nivåtrycket o håller balansen. Jisses vikken förklaring, men jag tror du gor the point! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
hoppsan!

låter fantastiskt bra. Klivit tre trappsteg på en gång ? ;)

ja det låter lite basigt om det som sagt. kanske kan lösas med en ljus pad lite bakom, eller ljusare elpiano på ackord typ.

Förutom att det låter lite dolby (minns ni hur band kunde låta en gång i tiden när man slog på brusreducering) så är detta fantastiskt.

Brus ja. testa med lite vinylknaster. jag har en OERHÄR släpig sax samplad oxo, som gör mellowiga (nej, finns inte i ordlistan?) slingor.


Det som gjrode mig gladast av att höra denna, var att du sjunger med inlevelse, med den röst som man alltid har trott funnits där, men itne kommit fram riktigt bland flintstone-teckningarna.

Imponerad, och glad efter denna!

tack!

Ah, du det är flummigt! Känns som jag hittat hem i musiken! :) Musik av glädje. Underbart! Tjejer påverkar min musik mest, så sådana influenser i positiv riktning har gett musiken en skjuts uppenbarligen. :)

Hur kan jag anti-Dolbya soundet? (Var själv inte med på den tiden då det begav sig med Dolbys brusreducering så vet inte hur det låter, men verkar vara en något negativ erfarenhet.)

Släpig sax? Where do I sign? :)

Ska pröva med knaster sen när låten är nästan klar. Försöka fokusera på att utöka låtlängden först, sen ta produktionstekniska detaljer för att undvika att datorn överbelastas (vilket den är på vippen att bli.)

För er som är intresserade av kuriosa, så är "framgångsreceptet" för mina senaste låtar att göra det enkelt. Min dator klarar bara av multibandskompression på ungefär 4 spår samtidigt, så det är gränsen lite grand. jag använder trumloopar villket gör allt så mycket roligare. Kan jag fokusera på det är jag duktig på, lägga ackord, melodi och göra en helhet. Helt plötsligt "hör" jag hur jag ska lägga saker för att få ett groove. Så någon uppenbarelse har jag fått i musiken <3 helt klart. :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
:)

Luftigheten behålls!

Tack tack för lyssningen, Mahan & DG.

Mahan: När du säger du gillar basen? Snackar vi bas-basen som kör samma slinga om och om igen, eller själva melodibasen?

Lite smånöjd över flöjtdrillningen som sätter lite spänning i låten i bakgrunden då och då.


Nu menar jag melodibasen, den e snyggt spelad o ger ryggrad åt hela låten! Bas-basen ger nivåtrycket o håller balansen. Jisses vikken förklaring, men jag tror du gor the point! :)


h.  johan

Förklaringen sitter som en smäck! :) Gott, gott! Finns en melodi till som spelas av melodibasen som inte kom med i denna versionen. Så den kan jag locka med till V3. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
1up...Näru,det blir minst 7 uppar här..

Mycket skönt sväng i denna..Rullande bas och trummor saltat med läckra och små instrumentala insatser - perrrens! Bra sång oxå,känslosamt och mjukt sjunget.Nu när jag vet att du kan sjunga,så vill jag gärna höra mer där du tar i lite och flyttar ned sång tekniken från övre delen av halsen..Men inte på denna,här funkar det grymt bra!!

Låten som helhet,ja vad du än gör gör denna klar.Precis som du har gjort nu fast längre..Gärna ett solo,sparsamt lirat så att det passar in i stämningen.

Detta är det bästa jag hört av dig.Mycket läckert.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
1up...Näru,det blir minst 7 uppar här..

Mycket skönt sväng i denna..Rullande bas och trummor saltat med läckra och små instrumentala insatser - perrrens! Bra sång oxå,känslosamt och mjukt sjunget.Nu när jag vet att du kan sjunga,så vill jag gärna höra mer där du tar i lite och flyttar ned sång tekniken från övre delen av halsen..Men inte på denna,här funkar det grymt bra!!

Låten som helhet,ja vad du än gör gör denna klar.Precis som du har gjort nu fast längre..Gärna ett solo,sparsamt lirat så att det passar in i stämningen.

Detta är det bästa jag hört av dig.Mycket läckert.

Mvh
Micael

Bra förslag angående sången. Ska pröva vingarna på den djupare sidan. Just nu går tankarna kring lite operakör. Lite friare utspel helt enkelt.

Blir nästan generad över alla fina kommentarer.  :wub: Solo finns redan, så det är kirrat. :) Funderar lite kring hur jag ska ta låten vidare. Samma bas i 4 minuter blir väl tradigt. Och typ vers eller refränggrejen jag kör med texten just nu kan man ju köra några gånger till, men någon annan form av melodi till texten vore väl bra också?

Får ta mig en lyssning på andra låtar och se hur de löser det hela.

Tack, tack för att du vill lyssna och kommentera! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Verre 3 då...

Känner mig hemma än så länge ..1:40 in..där kom solot..japp..Hel nice..kalas.Det sabbade definitivt inte stämningen utan förstärkte groovet tycker jag..En ton harmoniserar inte,vid 1.48..Annars perrens!!

Nu återstår bara att göra ett fungerande slut,så har du denna i hamn..Kanske något starkare baskagge i version 3..Men jag kan ju inbilla mig..har ju hänt förr..En liten sänkning på trycket från den och ett slut.Så skriver jag under på att detta är det bästa du gjort!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jäklar vad den är snygg nu!
Skitsnyggt arrat med stråkarna o den tillkomna melodibasen funkar fantastiskt o med snygga sound!
DEt här e nog det bästa jag hört av dig, rättupp!

BRAVISSIMO! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Verre 3 då...

Känner mig hemma än så länge ..1:40 in..där kom solot..japp..Hel nice..kalas.Det sabbade definitivt inte stämningen utan förstärkte groovet tycker jag..En ton harmoniserar inte,vid 1.48..Annars perrens!!

Nu återstår bara att göra ett fungerande slut,så har du denna i hamn..Kanske något starkare baskagge i version 3..Men jag kan ju inbilla mig..har ju hänt förr..En liten sänkning på trycket från den och ett slut.Så skriver jag under på att detta är det bästa du gjort!

Mvh
Micael

Åh sjutton du hittade den tonen som jag försökt gömma så väl! ;) har vant mig tycker det är ok. Men kan testa ändra. Den sticker väl ut för mkt för de flesta.

Ja, ett slut ja. Lite mer sång och sedan någon mjuk avrundning och en flöjtdrill precis på slútet kommer nog till att smaka fågel!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jäklar vad den är snygg nu!
Skitsnyggt arrat med stråkarna o den tillkomna melodibasen funkar fantastiskt o med snygga sound!
DEt här e nog det bästa jag hört av dig, rättupp!

BRAVISSIMO! :)


h.  johan

:D tack, tack, tack!

Snart tar mina "tack"-ord slut tror jag, får använda de så mkt. :)

puh, borde lägga mig. En helt GALEN musicsession nu på natten. Salsa denna gången. Jenny kommer kanske hem imorgon. Salsa-låten är helt out there!!! Beware! På piano en mycket uppnost och kaxig ung vacker dam som med högburet huvud precis som charlie har hedersplats på societetskretsarnas partys!
« Senast ändrad: 11.11.2007, 07:07:17 by 1up »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillar detta.
Speciellt mot slutet när det kommer lite ljusare tonare i stråken bakom, det blir liksom som ett skimmer över hela låten.
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gillar detta.
Speciellt mot slutet när det kommer lite ljusare tonare i stråken bakom, det blir liksom som ett skimmer över hela låten.
Gott

Tack och vad roligt! :)

Med stråkarna menar du typ 02:09? Aah riktigt fint! Diggar det själv hårt. Ett trix signerat Thievery Corporation. :)

Vill passa på att tacka alla som lyssnar. Och speciellt de som väljer att kommentera. Det är en himla fin gest att erbjuda andra att utvecklas.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Var tvungen att få återuppleva mystiken från denna! Underskön blandnig av amerikansk thriller och laid-back Adolphson-Falk. Kan bara applådera detta och peppa dig till en fortsättning!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Var tvungen att få återuppleva mystiken från denna! Underskön blandnig av amerikansk thriller och laid-back Adolphson-Falk. Kan bara applådera detta och peppa dig till en fortsättning!

Tack snälla!

Har en ny verre med ett mjukare slut och lite idéer för resten. Är väl rätt kass på att avsluta låtar. Har så många och just nu trodde jag att "Opera" skulle gå att få klar snabbt men den drar också ut på tiden. :/


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
V4 nu med en vers till och mjukare slut. :) (Finns att ladda ned i trådens första post.)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men för bövelen!

aningen herrfilmsvarning på inledande basen, men i övrigt är det klockrent.

två vägar öppna för mig: 1) bastardposta en släpig sax, 2) skicka sagda sax till herr 1up.


jättebra. bilåkarmusik.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
men för bövelen!

aningen herrfilmsvarning på inledande basen, men i övrigt är det klockrent.

två vägar öppna för mig: 1) bastardposta en släpig sax, 2) skicka sagda sax till herr 1up.


jättebra. bilåkarmusik.

Ja, för sjutton pepparkaksgummor! :D Kul de gillas.

Hörs på msn!



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Underbar låt!! Vilket flow! Saknar inget (stick) om jag nu påstått det. Kul att du gjorde färdigt denna. Fanfar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bättre o bättre för hvar dag!

Enda som jag vill eller kan såga på är breaket vid 2:03, blir lite väl tomt i ljudbilden, lämna hihatten på så inte den fina rytmiken störs! :)



h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Underbar låt!! Vilket flow! Saknar inget (stick) om jag nu påstått det. Kul att du gjorde färdigt denna. Fanfar!

Whi! :) Yepp! Blev en härlig låt.