Forum > Demolåtar
Angelina feat TEMU: Get out
Emulator:
tack larsson :) tur att man inte själv allena lever i det söndertrasande landet av effektburkar :)
Angelina har inte riktigt tid med samarbetet så jag kan ta detta och göra något annat av...vilket jag tror kommer bli fallet :)
DR :lol:
Dividend:
tjoho... Intressant ljudbild, rap, och den ångestfyllda rösten a la tony.
Måste fasen lyssna mer på denna. Återkommer framåt version 8 :rolleyes:
Bra! Väcker mitt intresse!
jay thomas:
Den här gillade jag, väldigt mycket! :)
Nordisk Industrial, mumselimums. De kontrasterande manliga - kvinnliga rösterna, skitsnyggt. Samtidigt pågår det disktinkt bröt i bakgrunden, snoffsigt. Börjar bli svag för distade röster. :wub:
Möjligen kan du kanske lägga på någon mer ljudstämning här och var men det är högst "optional".
DåligtGehör:
Det först man behöver göra om man skall jämföra den torra (sånglösa) versionen med den effektlagda är ju att försöka lyssna på samma nivå. Annars låter den torra rätt torr :)
Sedan kan man ju fundera över vissa saker. Måste det vara antingen eller, fullt på eller helt av? Hur skapar man djup (om man nu eftersträvar det), mycket reverb på allt? Klarar de effekter jag har tillgång till att uppnå en bra "ljudkvalitet" vid ett massivt användade? Tycker man verkligen att den samlade ljudbilden låter bra eller är det mest en föreställning eller kanske en vana vid att det skall vara så? Hur är det ställt med grundljuden? Håller grundljuden för dramatisk effektläggning, där kanske inte heller effekterna är av toppklass?
Föredrar klart den torra mixen även om man inledningsvis mer kanske kan imponeras av den effektlagda. Inte så att den torra känns färdig alls, men en bit in när låten mättas av insatser så vinner den ändå utan tvekan. Där kan man fortfarande höra saker, där finns det en poäng med alla insatser som går förlorad i den första. Samt inte minst, den gör mig inte lyssningstrött. Sen, när man väl hör vad som sker så kan man även fundera lite på vissa insatser. Jag kan tycka att pianot inte bara känns lite vekt utan även bitvis är lite tveksamt spelat, särskilt en bit efter två minuter. Men det hör man inte i den första mixen.
Går det inte att göra/testa att använda eq, effekter inkl. naturligtvis reverb i mer måttfulla mängder. Där mer utrymme ges till röst och instrument att vara effektfulla.
Jag hade bl.a. testat att låta den kvinnliga rösten vara åt det hållet den är nu om än mindre effekt, men skurit ner mer på effekterna avsende tonys insatser.
---
En vän till mig kom hem och skulle på skoj spela in lite med mina dåverande saker; Atari och Ensoniq VFX. Jag hade en del i mitt tycke hyfsade performance där jag hade dragit ner på effekterna pga av jag upplevde att både grundljuden (inte minst de akustiska) i VFX:en samt dess effekter (särskilt reverb) inte lät så kul. Det brukade mest bli en halvtrist sås att ha relativt många intrument och mer än rätt lite effekt på det mesta. Det första han gör är att kraftigt dra upp reverbet och jag biter mig i tungan över ljudbilden som framträder. Grötig, bad-reflections-spejsig och halvlångt-bort-platt. Hm... man tycker nog väldigt olika.
Emulator:
så, för att uttrycka sig lite kortare då?
Förmodligen är det dåliga grundljud.
Rätt kassa effekter till det.
Förutom att pianot är vekt, är det tveksamt spelat.
tack för att du tog dig tiden iallafall :) jag vill inte skriva så mycket mer här, det blir bara något slags patetiskt försvarstal :)
bara två grejjor som inte har med bara denna låt att göra: för mig är ljudet kombinationen av grundljud och effekt. som en enhet. ett fläöskigt ljud som tar upp massa frekvenser är stört omöjligt att effekta till det surrealistiska jag strävar efter.
Ett mål när jag gör musik är att man efter massa lyssningar skall hitta något nytt. det gör man inte om du har fyra instrument. så jobbar jag.
:)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida