Kontrollrummet

Taxman (Beatles-cover) - Zebastian Carlson & Joel Edin

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil

LÅTNAMN: Taxman
ARTIST/GRUPP: Zebastian Carlson / Joel Edin
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 2:45
KOMPOSITÖR: George Harrison
INSPELNINGSÅR: 2011

I våras hade jag en skoluppgift som gick ut på att man skulle göra en cover av en låt och göra den så likt originalet som det bara gick.
Jag valde Beatles gamla härliga Revolver-öppnare Taxman!

Tänkte att det kunde vara lite kul att visa upp det nu i efterhand här på kontrollrummet.
Jag spelar allt utom sjunger, det gör Joel Edin!





Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Snyggt!  Det här måste du ha fått VG på eller?    Tycker att du fångat originalet mycket bra.  Sången är super dessutom. 
Jag hoppade till lite bara åt två grejor.  Det ena var trummorna men dom är ju rätt speciella original också så det blir som det blir.
Sen har du ett par smådippar i volym ibland och jag undrar om du har kanske har komprimerat för hårt eventuellt.   

Hur som, mycket bra jobbat och MVG från mig!   /JEH 
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Zebastian

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
Snyggt!  Det här måste du ha fått VG på eller?    Tycker att du fångat originalet mycket bra.  Sången är super dessutom. 
Jag hoppade till lite bara åt två grejor.  Det ena var trummorna men dom är ju rätt speciella original också så det blir som det blir.
Sen har du ett par smådippar i volym ibland och jag undrar om du har kanske har komprimerat för hårt eventuellt.   

Hur som, mycket bra jobbat och MVG från mig!   /JEH 

Tackar så mycket för mvg:et! =)
Jo jag fick VG, man kan ju inte få mer än så på högskolenivå.

Ju, trummorna har andra också tyckt låtit lite för moderna. Men det är svårt att få till rätt känsla där. Borde kanske skaffa mig Abbey Road Drums.

Ang nivån, jag kan nog ha överdrivit kompressorn för mycket.
Kompressor är en sån där sak som jag aldrig blir bra på hur mycket jag än jobbar med det. Det slutar ofta med att jag gör det lite på tyck och att jag inte riktigt vet vad jag gör om sanningen ska fram.

Men kul att du gillade det!
Det var en kul grej att spela in, även om jag fick kämpa rejält med solot som inte är lätt.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter jättebra. Gillar låten också..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra jobbat! Ligger mycket nära originalet. Skicklig hantering av Pauls solo.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Gillar verkligen gitarrljudet men som många andra så styper ni i ett dött trummspel.
Sedan händer det konstiga saker med ljudet som om nån kompressor stryper till ibland.
Men vilken grym sång...skitbra!

Helhetsintrycket är ändå bra grabbar!