Kontrollrummet

Edirol FA-66 och Macbook

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Hallå!

Jag har nyss köpt ett begagnat Edirol FA-66 som jag tänkt använda när jag gör inspelningar med min Macbook, men har stött på patrull. Datorn verkar inte hitta kortet när det är ikopplat, ibland går det (misstänker att firewirekabeln jag fick med är trasig och glappar) men även när det går så fungerar inspelning i Logic Express väldigt dåligt. För det första så tar det kanske 5 sekunder innan det börjar spela in överhuvudtaget, och efter några sekunders inspelning dyker det upp ett felmeddelande som säger "error while synchronizing audio and midi", trots att jag bara spelar in audio på ett monospår.
I systeminställningarna går det också väldigt segt att byta mellan det externa och interna ljudkortet som ut/ingång, men det kanske är helt naturligt och inget jag kommer ha ett behov av att göra direkt ofta...

Någon som vet vad som kan vara fel? Nya drivrutiner går ju inte att ladda ner eftersom kortet använder sig av Core Audio-drivisarna och det ska alltså ironiskt nog bara vara att "plug and play". Kan det helt enkelt vara så att en ny fw-kabel är lösningen?

(Jag har en standardutrustad intel-macbook som jag köpte för ungefär ett halvår sen, 2GHz, 1GB ram, 80GB hd. Jag har tänkt uppgradera till 2GB ram snart, kan det hjälpa i det här fallet kanske?)



Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
vad händer om du ändrar buffertsize. vilka andra specs använder du? 44.1 eller 48. är det midi i den? vad säger ljud/midi verktygsprogrammet?
/ Mikke