Kontrollrummet

1up & Dividend - Julvisa Snö

1up · 83 · 24462

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
(+)
Låten är jättefin, arrangemang är till stora delar fullständigt mästerligt men lite otajt ibland.


(-)
Texten är urfånig och sången är svag. Om detta är humor förstår jag den inte.
Mår illa när man förstör en bra låt på detta sättet.

edit: haha, jag hade skrivit "förstår" istället för "förstör" :D
« Senast ändrad: 27.11.2007, 17:36:51 by Fidden »
blargh


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
(-)
Texten är urfånig... Om detta är humor förstår jag den inte.
Mår illa när man förstår en bra låt på detta sättet.

Ja det är ju olika i konstens värld! Hata, älska eller nonchalera, som några exempel. Ofta ogillar vi det vi själva är obekväma med. En svag prestation kan man känna att man vill angripa för att man är rädd för sin egen osäkerhet. En liten utvikning, men ändå.

Vi ska komma ihåg att texten och låten gjordes innan många av skivans bidrag började ta form. Den mysskiva som nu håller på att färdigställas fanns inte då. Så det sätter saker i ett helt annat sken. Att lyssna på "kiss" i texten och strax därefter "Stilla natt" är givetvis en uppenbar kulturkrock.

Vi jobbar på sången.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag skulle nästan vilja påstå att man per definition ogillar det man känner sig obekväm med. Det är därför jag ogillar att gå i för små byxor :P

Jag hade egentligen inget att säga här, men jag ville bara påpeka att jag ändrat på ett ord som blev fel i mitt ursprungsinlägg.
blargh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hade egentligen inget att säga här, men jag ville bara påpeka att jag ändrat på ett ord som blev fel i mitt ursprungsinlägg.

Ja, någon kan ju ta illa vid sig ;)....
Nu hittar jag inte tråden, men jag undrar vad som är fel på motsatsen till sparsamma arrangemang? (Det här gäller en massa andra trådar och inte bara mig tror jag  :huh:
Arrangemang som är stora och små byxor är dåliga :) Intressant folk här!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag hade egentligen inget att säga här, men jag ville bara påpeka att jag ändrat på ett ord som blev fel i mitt ursprungsinlägg.

Ja, någon kan ju ta illa vid sig ;)....
Nu hittar jag inte tråden, men jag undrar vad som är fel på motsatsen till sparsamma arrangemang? (Det här gäller en massa andra trådar och inte bara mig tror jag  :huh:
Arrangemang som är stora och små byxor är dåliga :) Intressant folk här!


Tycker det som är mest intressant är folk som lägger upp material för kritik, och sedan bara biter tillbaks om man ger negativ kritik..? Är det bara folk som tycker rätt saker som får kritisera, eller hur menar du?

Det är ganska obekvämt att gå i för stora byxor också.
blargh


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, "splittrat intryck" är väl det som bäst beskriver vad jag känner. Det finns ju melodier och klanger som fastnar, och saker som är roliga, t ex skåningen som fyller på med "tö". Arrangemanget är stort och växer nog vid flera lyssningar. Men sången låter tidvis som en improvisation kring en nonsenstext, ungefär som när barn hittar på egna melodier till vadsomhelst. Jag gillar inte sånt. Det blir lite för mycket modern konst över det hela.

Men inspelningen låter väl helt ok. Gitarren och skåningen i början låter som det vore inspelat på en diktafon, det kanske ska vara så, men det låter inte så kul tycker jag. Något digitalt knäpp på sången hör jag också.

Ja, det blev inte mycket till konstruktiv kritik. Jag känner mig nog ganska likgiltig till låten.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hade egentligen inget att säga här, men jag ville bara påpeka att jag ändrat på ett ord som blev fel i mitt ursprungsinlägg.

Ja, någon kan ju ta illa vid sig ;)....
Nu hittar jag inte tråden, men jag undrar vad som är fel på motsatsen till sparsamma arrangemang? (Det här gäller en massa andra trådar och inte bara mig tror jag  :huh:
Arrangemang som är stora och små byxor är dåliga :) Intressant folk här!


Tycker det som är mest intressant är folk som lägger upp material för kritik, och sedan bara biter tillbaks om man ger negativ kritik..? Är det bara folk som tycker rätt saker som får kritisera, eller hur menar du?

Det är ganska obekvämt att gå i för stora byxor också.

Jag förstår allvarligt talat inte vad som är den negativa kriteken! :D  Klart att man tycker olika, sparsamma arr kan vara bra ibland, ibland inte. "Bits tillbaka"? Nej nej, jag bara tycker det hela är lite konstigt, ville nämna det...
Du får gärna utveckla när du är kritisk.. Min kritik här tillexempel består i att ditt förra svar till 1up var ett nonsensinlägg. Sådana kan förstås också vara kul, men leder ingenstans :) Dock är det självklart att inlägget innan det om att du inte gillade texten inte är nonsens, men då får du också tåla att man kritiserar tillbaka... Men du bara drar dig undan med ett "ville ändra ett ord"... Jaha??? Det var det jag tyckte var lite kul...

I övrigt tar vi nog bort skåningen. Han var rolig typ 1:a och 2:a gången. 1 mille människor kan ta illa vid sig.... :) Och storken kanske slutar komma med barn...


/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jag hade egentligen inget att säga här, men jag ville bara påpeka att jag ändrat på ett ord som blev fel i mitt ursprungsinlägg.

Ja, någon kan ju ta illa vid sig ;)....
Nu hittar jag inte tråden, men jag undrar vad som är fel på motsatsen till sparsamma arrangemang? (Det här gäller en massa andra trådar och inte bara mig tror jag  :huh:
Arrangemang som är stora och små byxor är dåliga :) Intressant folk här!


Tycker det som är mest intressant är folk som lägger upp material för kritik, och sedan bara biter tillbaks om man ger negativ kritik..? Är det bara folk som tycker rätt saker som får kritisera, eller hur menar du?

Det är ganska obekvämt att gå i för stora byxor också.

Jag förstår allvarligt talat inte vad som är den negativa kriteken! :D  Klart att man tycker olika, sparsamma arr kan vara bra ibland, ibland inte. "Bits tillbaka"? Nej nej, jag bara tycker det hela är lite konstigt, ville nämna det...
Du får gärna utveckla när du är kritisk.. Min kritik här tillexempel består i att ditt förra svar till 1up var ett nonsensinlägg. Sådana kan förstås också vara kul, men leder ingenstans :) Dock är det självklart att inlägget innan det om att du inte gillade texten inte är nonsens, men då får du också tåla att man kritiserar tillbaka... Men du bara drar dig undan med ett "ville ändra ett ord"... Jaha??? Det var det jag tyckte var lite kul...

I övrigt tar vi nog bort skåningen. Han var rolig typ 1:a och 2:a gången. 1 mille människor kan ta illa vid sig.... :) Och storken kanske slutar komma med barn...


/Per


Vadå, jag tyckte 1up uttryckte det rätt bra i sitt svar och kände inte att jag behövde tillföra något. Däremot upptäckte jag ett fel i mitt inlägg som kunde ändra hur man uppfattade det. Eftersom jag inbillar mig att folk vill veta vad andra tycker, så kände jag att det var bäst att påpeka mitt misstag. Förstår du mig?

Jag tolkade för övrigt inte 1up's svar som kritik tillbaks till mig. Borde jag gjort det?
blargh


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vadå, jag tyckte 1up uttryckte det rätt bra i sitt svar och kände inte att jag behövde tillföra något. Däremot upptäckte jag ett fel i mitt inlägg som kunde ändra hur man uppfattade det. Eftersom jag inbillar mig att folk vill veta vad andra tycker, så kände jag att det var bäst att påpeka mitt misstag. Förstår du mig?

Jag tolkade för övrigt inte 1up's svar som kritik tillbaks till mig. Borde jag gjort det?

Ok, jag fattar. Ett missförstånd helt enkelt... (Tar tillbaka all ev missuppfattad kritik ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kass låt, ta bort...


Ny version på väg... ;)
« Senast ändrad: 06.10.2008, 20:23:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
den här hör verkligen till en av mina favvisar. Älskar arret, och jag tykcer, som jag nog sagt, att den skulle må bra av traditionell sång :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
tsm... kan du ta bort den här tråden :D Håller på med uppdaterad verre till jul :D
« Senast ändrad: 15.10.2011, 14:43:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Alla former av bump är tillåtna!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google