Kontrollrummet

Ditkatoriska normer bestämmer vad vi får höra i radio

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Vet inte hur jag skall börja, har idag suttit i samtal med olika nyckelpersoner på SR och lokalradion + en programchef i Stockholm=den som kan påverka vad som läggs in i spellistorna, som läggs upp en vecka i förväg i hela landet från centralorten och högkvarteret.

Från att ha pratat med hjälpsamma och informativa människor på alltifrån grammofonarkivet till musikrapporteringen till lokalradioansvariga så får jag i det sista samtalet en smärre chock i mötet med den kvinnliga despoten som är allenarådande och tristessgrått stressat berättar hur hon jobbat i 37 år med detta och VET hur det går till, då jag frågar om vem som har funktionerna för att få fram musik som ligger på SR´s arkiv till öppna listor i databasen, vilket enl. lokalradion var de s.k. adderarna som är en ganska ny företeelse i form av 4-5 st. i hela landet.
Låter lite krångligt men de är alltså de som väljer att adda nyinkommet material till en speciell passande (P3/P4 tex) bas där de kan poppa upp och alltså spelas i radion, medans programläggaren bara kan välja ifrån dessa listor i vilken ordning låtarna skall komma genom lite knapptryckningar, lokalradion har inget att säga till om sedan länge, de får listorna och inga avvikelser får förekomma, förutom i ett fåtal korta inslag i ett minimum program där lokala artister ges chans att komma till tals i intervju med 2-3 låtar max!!!

Jag är ingen storfräsare, sitter inte på ett majorbolag med staber av PR-folk med direktingång till radioetern genom varje release, hur usel den än är/låter, så mina chanser som oberoende musikproducent är minimala, om inte obefintliga.
Trots år av försök och ansträngningar att få uppmärksamhet och respons på artistmaterial gjort i min studio så händer ingenting, man skickar skivor än hit än dit but no airtime...
Var på ett S.O.M. (Sveriges oberoende musikproducenter) möte för ett par år sedan då frågan togs upp till en rätt het debatt inför sittande panel med bl.a. P3´s programläggare som på frågan om "VARFÖR SPELAR NI INTE VÅRA SKIVOR (UTAN BARA MAJORBOLAGENS)" replikerade:

Ni måste ligga på lite mer och tjata, vi har så mycket hela tiden etc etc...man skulle alltså sitta och ringa till dom dagligen enl. honom som jag inte minns namnet på...ramaskri och protester uppstod givetvis från de som representerade de större bolagen på vår sida, bara att kolla vilka som är med i SOM...

Verkligheten är ju denna, sedan länge, och när jag i samtalet med ovanstående kvinna på P4 i Stockholm fick höra sarkastiska ord som: "ja det äär ju så synd om er" eller "vi har ju inga rättvisekrav som du förstår" etc etc, ja då tappade jag målföret helt enkelt...skall man behöva höra sådant från en som är ytterst ansvarig för det som vi hör i etern, då vete fasen var vi hamnat, för mig låter det som en kallsinning despotisk censur och skymf av oss som inte sitter på rätt sida om staketet-läs Sony/BMG Universal osv, jag ville inte ha medlidande, jag var enbart nyfiken på hur mekanismerna fungerar i urvalet och hur jag skulle kunna förvissa mig om att material jag jobbat med tex har samma chans som resten i sållningen och urvalet!

Det dummaste jag gjorde var att nämna ordet kvalitét, då tog det hus i helsike och hon sa, "det där är bland det värsta jag vet, så typiskt pretentiöst och det gör mig bara irriterad" huvva...

 :mellow:


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Det handlar väl snarare om rädsla för att tappa lyssnare i ett klimat där radion, sedan många år tillbaka, går kräftgång. Färre lyssnare i många år, enligt de undersökningar jag tagit del av. Många människor har fått gå och de ansvariga tittar på lyssnarstatistiken som enda mätare för om det är bra eller inte. Bl a Peter Öhrn försökte ju organisera om rätt rejält för ett par år sedan, gick väl sådär? Han fick gå. Jag kan inte bedöma hur vettigt hans upplägg var men det retade gallfeber på SR:s personal, i alla fall.

När jag träffar folk på SR i Gbg får jag känslan av att man arbetar under ett slags "negativt tryck" där oro för framtiden verkar styra. Jag arbetar själv som medielärare och när jag träffar ljudlärare på medieprogrammen idag är en stor del av dem f d anställda på SR. Man säger mig att man är helt styrd av vad de olika marknadsundersökningarna och "experterna" på målgruppsanalys kommer fram till.

Har varit på studiebesök på firmor som producerar reklam för den kommersiellt finansierade delen av radiomarknaden. Anammar SR bara en del av de verktyg, analysunderlag och begrepp som används av dessa, framtonar en oerhört styrd värld där allt är inirktad på den "person" som skall vara den typiske lyssnaren för just den kanalen. Allt som kan tänkas INTE tilltala denne tänkte person väljs bort. Detta inkluderar programidéer, musikval etc i all oändlighet.

Avslutningsvis, en fråga bara: Vem upptäcker ny favoritmusik på radion idag? Inte mina gymnasie-elever i alla fall. Har precis avslutat en medieundersökning bland mina elever (12 st). Ingen av dem säger sig lyssna på radio, vet inte vilka kanaler som finns (Ingen kan nämna en enda!) och ingen kommer ihåg senast de lyssnade på ett radioprogram. Det har varit likadant de senaste fem åren när jag gjort samma undersökning. Skall direkt säga att man kan anlägga all möjlig kritik mot vetenskapligheten i min undersökning. Dock är radio inte någonting som har nått mina ungdomar på bra många år.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jo även jag känner till det där från andra källor inom SR, personalklimatet (de som finns kvar e. otaliga bortrationaliseringar) har botten status sedan länge länge, nedskärningar och det du beskriver med målinriktade profilpiss idéer, jag menar allt sånt är ju helt jävla förkastligt inom musik och kultur (och givetvis annorstädes på alla vanliga jobb) och typiska utslag av vår moderna vinstekonomiskt kalkylerande omänskligt trista värld.
Samma sak är det ju på Max (hamburgers) eller många kläd-matbutiker/kedjor osv, där musik spelas som personalen inte ens vet vad det är, men höra på den dagarna i ända måste dom stackarna och bli avtrubbade, den sänds dit från ett bolag som tvingar dessa butiker att spela den...som givetvis har koppling till...osv osv kan inte förklara dessa besudlade mekanismer helt...
Det är en smutsig och icke lovande framtid vi går till mötes, grabbar och tjejer, där våra utsikter och möjligheter att nå ut rejält bara krymper och krymper om vi inte sällar oss till mammon och hans annaler i form av ytlighet och åter ytlighet och plasma och...ja ni förstår nog!

 <_<


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag både förstår och sympatiserar. Lyssnar själv aldrig på P3, P4 och de andra musikkanalerna eftersom jag alltför sällan överraskas av dessa kanalers musikval. Kanske missar jag ny intressant musik men troligen inte mycket. Jag väljer P1 eftersom där finns mer som överraskar och fashinerar.

Skulle man kunna tänka sig att en nystartad radiokanal, som inte kör mainstream, bestämd av de få (som Mr Artrock nämner), skulle bli en lyssnarsuccé? Tja jag vet inte men jag tror det...

Min son 16 år sa imorse att sången i min senaste låt på KR påminner om något han har i sin iPod. Han spelade upp det och förklarade att det var "The Who". Jag kontrade med att fråga hur det kommer sig att han har sån gammal musik i spelaren och fick till svar:
- Det är du som har förstört för mig (med glimten i ögat). I hans iPod finns The Who, Pink Floyd, tidig Genesis, Flower Kings med mera.

Jag kan stilla konstatera att jag gjort nån nytta avseende hans (numera egna) val av musik...
« Senast ändrad: 04.03.2009, 21:19:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Ja vad kan man säga?
Själv tycker jag att radion suger feeeee,,,, hmhm
man får vänta på netradion och bra 3g uppkoppling

tar nog bara något år till så sitter det i bilen

https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
P1 är en fantastisk kanal! I sort slipper man musik. Istället sägs en hel del förståndiga saker. Många intressanta program och intressanta diskussioner och debatter. Fantastiskt att det fortfarande kan finnas såna ställen där människor tas på allvar i dessa Let´s Dance-tider!

Jag tror inte vi behöver vara oroliga för våra ungdomar. Jag tror de har övergivit radion, i den mån de någonsin lyssnat på den! Istället hittar de sin musik på andra sätt. Använd detta, Mr Artrock, och det må gå Dig och de Dina väl!

Såg en intervju på Youtube med Steve Wilson i Porcupine Tree. Den var gjord av skivbolaget Roadrunner och får därmed tas med en nypa salt. Han menade dock att när PT tog steget över till Roadrunner från ett större bolag, fick PT ett uppsving. Han menar att Roadrunner är ett bolag med "örat mot marken" och en god kunskap för hur man når ut till fansen och får dem att sprida budskapet. Innan de tog steget över till RR visste PT inte ens att de hade en fanbase i Australien! Nu var de där och spelade för fulla hus! Vad säger det om hur branschen fungerar/ inte fungerar?!

Marillion är ett annat tydligt exempel på en artist som droppats av de stora bolagen. Sedan länge har de ett samarbete med sina fans. Bl a kunde fans bidra med pengar för att gruppen skulle ha råd att spela in "marillilon. com". All som bidragit fick sin bild med i cd-bookleten. De har ett oerhört nära samarbete med sina fans där t ex fanclubarna i de olika länderna är med och arrangerar turnéerna. Gå in på deras hemsida, anmäl Er för nyhetsbrev - även om Ni inte gillar Marillion. Där kan Ni få massor med tips på hur man kan nå ut på nya, spännande sätt.


DåligtGehör

  • Gäst
Skulle vilja kompletter med att även P2 har bra program!

Men det hjälper väl inte den ursprungliga frågställningen.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Håller med dig, Artrock. Det allra mesta i radio är trist och mainstreamat. Vill man lyssna på något utöver det, så får man sitta uppe den där halvtimmen mitt i natten då de spelar något som faktiskt avviker från de låtar som ältas resten av tiden. Samtidigt förstår jag att radiokanalerna fegar och inte vill riskera att tappa lyssnare från den stora massan. (Kanske det största problemet är att den stora massan faktiskt lyssnar på crapet?)

Jag har visserligen aldrig varit någon inbiten radiolyssnare. Det står en radio på jobbet, men jag sätter hellre på mig hörlurarna och lyssnar från datorn eller Spotify. Radio ger mig liksom inget. Fast det är ju lätt för mig att säga, som är konstant uppkopplad mot internet. Det är det ju inte alla som är...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Här i Östergötland har vi en radiostation som ibland spelar osignat.
Tyvärr är det mest rappare från Norrköpingsförorter som tror de är kvarterts kungar med kassa beat och dålig mix.

Ibland finns det bra skit där, men inte ofta. Problemet är att man gärna byter kanal, och det är det stationerna är rädda för. Folk är Home Bias helt enkelt. De vill höra vad de känner till, och det är faktiskt lyssnarna som bestämmer indirekt.

Kanske borde starta en bojkott  :rolleyes:


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Samtidigt upplever jag det som att vissa små nischade stationer kanske har en chans? "Lugna favoriter" fick lägga ner i Gbg-området. Istället har frekvensen tagits över av "Bandit Rock", eller vad de heter. Bland mina bekanta (folk i 20 - 50-årsåldern) har det varit ett populärt ämne. Många menar att det äntligen har kommit en kanal som spelar deras musik. Jag har dock ingen statistik som kan visa på om de stjäl några marknadsandelar från sina konkurrenter. Och hur det än är med den saken så agerar de ju på en krympande marknad.

Jag vill också ha fram att jag inte alls försvarar hur man jobbar inom vare sig SR eller branschen i stort, bl a med musikurvalet. Jag bara menar att jag känner igen stämningen, attityden etc från andra branscher/ arbetsplatser/ verksamheter där man går kräftgång. Allt blir slutet och man verkar tro att man värnar om sitt istället för att vända sig efter nya, fräscha idéer. Kan te sig underligt men det verkar vara något slags psykologi inbyggt i det där som är svår att se när man själv sitter mitt uppe i det.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
(Kanske det största problemet är att den stora massan faktiskt lyssnar på crapet?)
Ja, och varför, jo därför och dom inte erbjuds något alternativ...man ser alltså till att skapa/bestämma vad massan skall digga och konsumera genom alla dessa medier som jag ständigt krítiserar dvs vad som blir allmängiltigt "accepterat" och därigenom benämns som populärt, skulle lika gärna kunna vara Mr. Artrock som satt på tronen i ett utopiskt fantastiskt samhälle  ;) och massan hade varit av helt annan musikalisk uppfostran...
« Senast ändrad: 05.03.2009, 15:24:04 by Mr Artrock »


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Men är det inte just detta "mainstreamande" som lett till alla "undergroundiga" företeelser på t ex nätet där jag märker på mina elever hur otroligt diversifierad och specialiserad musiksmak de utvecklar? Jag uppfattar mina gymnasie-elever som väldigt "smala" i sin musiksmak. Där vi kanske hållt oss till någon slags "undergenre" t ex "Melodiös hårdrock" så håller ett metalhead idag alla sina hästar på "English Black Metal-Industry-Hardcore" (påhittat, tror jag) som kanske håller en fyra - fem band som mest och har ett litet dedikerat antal anhängare. Dessa anhängare kan allt om musiken och artisterna men är samtidigt inte speciellt mottagliga för att lyssna på något annat. Ålderstecken? Ja, det tror jag. Minns själv hur smal jag var i min musiksmak och hur avogt inställd till radio jag var. En gång hörde jag Rush "The Spirit Of Radio" spelas på Tracks el liknande. I övrigt hördes aldrig "min" musik där.

Jag har t ex en elev som kan allt om den israeliska (tror jag) gruppen "Infected Mushroom". Det lilla han spelade upp för mig lät skitspännande! Han jobbar extra som discjockey och har rejält med jobb. Han hämtar det mesta från, för mig, helt okända ställen på nätet. Han har också mailkontakt med en hel del av de artister han gillar och får material av dem som han har deras tillåtelse att använda när han kör DJ. Artisterna han räknade upp kände jag inte till och kommer inte ens ihåg vad de hette. Infected Mushroom lät dock spännande!

Kan man kanske få ut sin musik så? Hitta communities där en viss subkultur hänger och visa upp det man har att erbjuda?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Javisst, man måste ju hitta andra vägar det är sedan länge ett faktum men inte vad tråden kanske vill diskutera ursprungligen...
Infected Mushroom är rätt bra förresten, hörde dom för några år sedan via tips och nätet!

Mitt ifrågasättande av denna specifika programläggares/redaktörs ord och sätt att uttrycka sig på är intressant för envar på alla vis och ger upphov till några konkreta idéer i mitt huvud just nu ang. publikation och forskning av det rådande tillståndet, det här är ju avslöjande om något...