Kontrollrummet

Förslag på DIY projekt (delad tråd)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
(Delat från GSSL tråden.)

Ja jäklar! Detta skall bli roligt.

Risken är bara att man fastnar för detta och inte kan sluta. Börjar redan gå i tankar på att fixa en mick-pre amp efter detta projekt. Den där rörmickpre-ampen på gyrafsidan ser lockande ut.
Jaja en sak i taget. Är ju inte ens säkert att man klarar av att få ihop kompressorn.

När jag ändå är inne och skriver i tråden... trots att detta kanske är lite OT.
Fick en idé till ett byggprojekt. Har hört folk prata om olika komponenter som skall ge en snygg färgning av ljudet. Lundahltransformatorer har nämnts tror jag. Borde det inte kunna vara en bra idé att designa/bygga ihop en liten box, i stil med en D.I. box, som bara låter signalen passera genom något/några av dessa eftertraktade komponenter för att ge färgning. Alltså som en mickpre-amp utan någon mikrofonförstärkning. Eller en kompressor utan kompression. En liten, vad man skulle kunna kalla, "färglåda". Alltså bara till för att ge en snygg färgning åt ljudet som passerar genom den. Borde inte en sådan vara lätt, och hyffsat billig, att bygga? Typ några Lundahlstransformatorer, eller andra eftertraktade komponenter, på in- och utgång och i princip inget mer.

Jag misstänker att jag, i min naiva brist på kunskap om elektronikutrustning, har missförstått något väsentligt. Annars hade väl boxar av detta slag redan funnits på marknaden. Men jag kunde inte släppa tanken.

Må väl!
/Kristoffer
« Senast ändrad: 06.11.2007, 14:21:56 by Zyan »


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Det är inte alls en dum tanke! Jag har gått och haft samma funderingar ett bra tag,
en summeringsbox utan summering så att säga.
Ibland kör jag mitt trumpaket igenom ett klark teknik fjäderreverb ställt till 100% dry, just bara för att den tar bort lite av de elaka digitala transienterna runt 3-6khz och ger hihaten och cymbalerna lite lugn och ro..

Summeringsboxarna kostar ju så in i helvete mycket och det är ju förstås när det ska till 8 kanaler med bra komponenter men varför inte en 2-kanalig till en 4e-del av priset?
Det är ju just färgen många tillverkare skryter om så varför inte kapa bort summerigen och behålla färgen?
Dolphins are gay sharks.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja jäklar! Detta skall bli roligt.

Risken är bara att man fastnar för detta och inte kan sluta. Börjar redan gå i tankar på att fixa en mick-pre amp efter detta projekt. Den där rörmickpre-ampen på gyrafsidan ser lockande ut.
Jaja en sak i taget. Är ju inte ens säkert att man klarar av att få ihop kompressorn.

När jag ändå är inne och skriver i tråden... trots att detta kanske är lite OT.
Fick en idé till ett byggprojekt. Har hört folk prata om olika komponenter som skall ge en snygg färgning av ljudet. Lundahltransformatorer har nämnts tror jag. Borde det inte kunna vara en bra idé att designa/bygga ihop en liten box, i stil med en D.I. box, som bara låter signalen passera genom något/några av dessa eftertraktade komponenter för att ge färgning. Alltså som en mickpre-amp utan någon mikrofonförstärkning. Eller en kompressor utan kompression. En liten, vad man skulle kunna kalla, "färglåda". Alltså bara till för att ge en snygg färgning åt ljudet som passerar genom den. Borde inte en sådan vara lätt, och hyffsat billig, att bygga? Typ några Lundahlstransformatorer, eller andra eftertraktade komponenter, på in- och utgång och i princip inget mer.

Jag misstänker att jag, i min naiva brist på kunskap om elektronikutrustning, har missförstått något väsentligt. Annars hade väl boxar av detta slag redan funnits på marknaden. Men jag kunde inte släppa tanken.

Må väl!
/Kristoffer

Haha... Rakt i fällan!  :ph34r:

Själv har nog minst 10, kanske uppåt 20 gamla och nya(re) projekt som ligger och väntar.. Vissa säkert uppåt 10 år gamla. Men jag har såklart byggt färdigt en hel del också, men ibland tar det lite tid..  ^_^

Ang. "färgningsboxen", visst skulle man kunna bygga en sån. Men det känns lite onödigt tycker jag. Varför inte bygga en sjysst mikrofon förstärkare när du ändå köper dyra transformatorer (Lundahl kostar ca 500 kr/st)? Du kan ju bygga in en linje ingång som går genom trafon via en pad ifall du vill.

Nu har inte jag jättemycket erfarenhet av olika mick förstärkare men jag tycker mig ändå ha upplevt att det inte blir riktigt samma sak att i efterhand "färga" en signal inspelad med en "transparent" förstärkare. Det handlar ju om hur mickförstärkaren jobbar tillsammans med mikrofonen och tar upp ljudet.

Kolla in API312 om du vill bygga en enkel mick förstärkare med transformatorbalanserade in/ut och sjukt smarrig färgning.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det ante mig att det skulle finnas en hake kring "färgningsboxen".
Att bygga en mickpreamp låter faktiskt väldigt lockande men efter att ha kolalt runt lite så verkar det inte finnas några lika prydligt ordnade "paket" på andra än hos Gyraf. Jag fastnade t.ex. för pre-ampen som kallas för "the green pre" men jag hittar inga färdiga paket så att säga. Jag menar inte färdiga kit utan snarare scheman och komponentlistor i stil med Gyraf. Det verkar kräva lite mer förståelse att man kan hitta en låda, strömförsörjning på andra ställen o.s.v. Får kolla runt lite mer. API låter ju onekligen intressant men jag har bara sätt dem i "lunchbox" format och det verkar bli dyrt om man bara skall ha en.

Sen skulle man ju vilja bygga den där G7 micken också.. ajaj vart skall detta sluta? Har ju börjat bygga gitarrpedaler också.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
API låter ju onekligen intressant men jag har bara sätt dem i "lunchbox" format och det verkar bli dyrt om man bara skall ha en.

Alltså, DIY API312 syftade jag på.  ;)  Du kan bygga den i vilken låda du vill, behöver inte vara lunchbox formatet.

Finns mycket väldokumeterat här (även om han inte uppdaterar sidan så ofta): www.thediypill.co.br Han säljer mönsterkort och trafos också.

Säg till om du bestämmer dig för att bygga den så kan du få lite assistens gällande olika moddar, komponentval o så.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
API låter ju onekligen intressant men jag har bara sätt dem i "lunchbox" format och det verkar bli dyrt om man bara skall ha en.

Alltså, DIY API312 syftade jag på.  ;)  Du kan bygga den i vilken låda du vill, behöver inte vara lunchbox formatet.

Finns mycket väldokumeterat här (även om han inte uppdaterar sidan så ofta): www.thediypill.co.br Han säljer mönsterkort och trafos också.

Säg till om du bestämmer dig för att bygga den så kan du få lite assistens gällande olika moddar, komponentval o så.
länken funkar inte.. :(
här är den riktiga: http://www.thediypill.phx.com.br/
;)


Och förresten.. jag hade inte råd att hoppa på SSL bygget denna månad.. :(
jag får beställa prylarna själv i efterhand, o då blir det någ två st.. ;)
så Flintan, jag tar gärna adresserna till ställena där du beställer dina komponenter..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack Flintan och Idf för infon! API diy-bygget ser mycket intressant ut får jag säga. Undrar vart man får tag på lådor till det bygget. Den där Purusha på Prodigy verkar ju inte sälja lådor specifikt för det bygget. Vad skulle du/ni gissa att kostnaden för ett sådant bygge skulle hamna på i runda slängar? Tyvärr är man ju så begränsad vad gäller pengar när man är fattig student. Hörde något ljudklipp på en "green pre" på Prodigy-forumet och jag gillade vad jag hörde. Kanske skulle man bygga en API preamp och en "green pre" i samma låda. Fast det är klart då kan man ju glömma att göra stereo inspelningar. Attans så många roliga alternativ det finns. Man vill ju bygga allt!


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tack Flintan och Idf för infon! API diy-bygget ser mycket intressant ut får jag säga. Undrar vart man får tag på lådor till det bygget. Den där Purusha på Prodigy verkar ju inte sälja lådor specifikt för det bygget. Vad skulle du/ni gissa att kostnaden för ett sådant bygge skulle hamna på i runda slängar? Tyvärr är man ju så begränsad vad gäller pengar när man är fattig student.
...

Vet inte exakt, men skulle gissa att min API kostade runt 1000 kr/kanal. Det beror på vad du köper för transformatorer. Fabio Bauman (diypill..) säljer uttrafos för runt 200 kr/st. OEP som intrafo kostar också runt 200 kr/st. Lundahl, Sowter eller Cinemag kostar lite mer, men låter också bättre. Cinemag tillverkar även en ut trafo som passar.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag skulle ju inte ha nåt emot några fler gruppbyggen så kanske nåt till nästa gång?
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag skulle ju inte ha nåt emot några fler gruppbyggen så kanske nåt till nästa gång?
låter brabrabra!!

och då kanske neriks kan fixa fronterna.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag skulle också tycka att det vore roligt med ett till gruppköp i stil med detta som gjordes av GSSL kompressorn. Problemet är väl vem som har kunskapen och orken att hålla i det? Flintan har ju redan t.ex. en API preamp. Sen så gissar jag också att det tar en massa tid och energi att hålla i ett sånt här projekt. Kanske orättvist att förvänta sig att Flintan skall ställa upp en gång till.

Men bortsett från det så verkar det ju finnas några alternativ till D.I.Y. preamp-byggen.
"The green pre" - skall om jag har förstått det rätt vara en billig, men ren och neutral preamp.
Sen finns det nån SSL9K preamp.
Sen finns ju ovannämnda API bygge.
Gyrafs G9 rörpreamp finns ju också men den verkar svår att bygga. Rör verkar vara farliga saker att ha att göra med. Det vore ju lite småtrist om någon av oss skulle råka gå och dö.

Jag skulle nog helst bygga en API eller en "green pre". Vad känner ni andra? Kanske nästan läge att dela den här tråden?

Kanske är det dock lite tidigt att börja tala om nästa bygge redan. Vi kanske skall vänta och se om vi klarar av kompressorn först! :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det vore ju lite småtrist om någon av oss skulle råka gå och dö.
:rolleyes: Så sant så sant  ;)


Utloggad tsmalmbe

Jag har beställt delar till VU-mätare från JLM-Audio. Själva mätarna köpte jag skilt - och då måste jag ju hitta på att göra nåt av dom också. Delarna, kretskort + komponenter och frakt blev 49€. Mätarna lite till. Jag har ingen låda, men tänkta att en instandard låda i ädelträ kunde vara nice. Skulle vilja ja en goniometer, i form av oscilloskop eller i form av mätare i samma låda, men dessa har jag inte ännu hittat (mitt oscilloskop var sönder då jag senast testade).


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Det där med en färgningslåda har jag varit sugen på. Man skulle ju kunna bygga en schysst åttakanalers DI box med fyra kanaler Lundahl och fyra kanaler jensen t.ex. Skulle kunna fungera bra.

D.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag skulle också tycka att det vore roligt med ett till gruppköp i stil med detta som gjordes av GSSL kompressorn. Problemet är väl vem som har kunskapen och orken att hålla i det? Flintan har ju redan t.ex. en API preamp. Sen så gissar jag också att det tar en massa tid och energi att hålla i ett sånt här projekt. Kanske orättvist att förvänta sig att Flintan skall ställa upp en gång till.

Få se hur mycket jobb det blir att packa ihop och skicka allt. Det är ju första gången jag håller i nåt sånt här.

Vi kan väl avvakta tills GSSL prylen är avklarad så får vi se. Bra preamps kan man aldrig ha för många av. En till API vore inte helt fel men det vore nog roligare att bygga något annat. Samtidigt som det skulle vara mycket enklare att sätta ihop ett kit till något som jag redan byggt och har lite mer praktisk koll på.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
de vore skoj med ngn slags färgningsburk, att typ ha i stereo ut:en på bordet.. iofs låter mitt bord bra, men allt kan låta bättre.. ;)

själv har jag planer på mickar som ska byggas sen!! :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
själv har jag planer på mickar som ska byggas sen!! :P

 :)



Berätta.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
själv har jag planer på mickar som ska byggas sen!! :P

 :)



Berätta.
hihi!! självklart!!
har under ett par år vart väldigt sugen på en electrovoice RE20, och kommer ddärför köpa hem någon billig Tbone mick från thomann för några hundringa, slakta och modda, samt bygga helt nytt chassie.. :)
har funderingar på hur chassiet ska se ut nu iaf!! kommer bli ett helt enkelt alu.rör som jag sågar upp osv.

har även funderingar på att skaffa hem två beggade tsm mt87:or (två till, har 4 sammanlagt!! :D ) och bygga en riktigt feeet stereomick.. självklart modda som en galning.. har en påse som jag fick av farsgubben med gam-elektronik.. dvs. gamla prylar från 60talet, som aldrig använts.. hittade även en VUmätare liggandes i en låda..

fö kommer jag slakta en av mina tandbergare för att nalla förförstärkaren, och bygga in i rack, men inte för att få en mickförstärkare, utan för kompressionen/disten som den ger.. riktigt mysigt.. kommer nog bli några timmar med multimeter och oscilloskop för att den ska dista rätt och inte oscillera.. :D

hmm vad har jag mer på gång?? jag har ju min phillipsförstärkare som jag bygger om för gitarrbruk. jag har en högtalarlåda som bassisten i bandet ska få.. en ganska lagom smidig 4x8" låda.
senare kommer jag bygga två 2x12" med antingen V30 eller V60 (heter de det?) celestionelement, för stereobruk..

gaah.. måååånga projekt.. jag borde bli arbetslös, leva på lite stimpengar och låtar som jag skrivit och bara bygga bygga bygga bygga.. :D
har planer för att klä om ett trumset med, fast det blir inte förrän nästa år typ.. :D

kanske skulle fixa en sån där DBX-diodpeakmätare från jobbet. dom hade nog några som skulle slängas, för de var trasiga.. ska kolla det imrgn!!

JUST det.. det roligaste.. :)
jag ska bygga nytt studiobord till våren hade jag tänkt!!!
kommer bli med två vinklade smårack på sidan, med mixern nedsänkt i alltet aswell..
samt två större rack udner bordet för datorer/förstärkare osv.

hade även en del planer på att skaffa tre st. behringer b-control och slakta på motorerna, och midi-delen, och placera i mitt bord, så man har total recall på fejdrarna.. vore festligt, och inte alls dyrt, men lite pill blir det nog.. :D

oj, jag skrev lite mer än vad jag trodde.. fråga om det undras istället.. :D
peace o gnatt...!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
jag tänkte bygga mig en sustainpedal till mitt midiklaviatur,
är ju skitenkelt, allt man behöver är en telesladd och lämplig tryckbrytare.

problemet : jag måste bygga nån sorts omvänd fjädermekanism eftersom att sustain ingången i klaviaturet är aktiv när kretsen är öppen, alltså måste jag ordna så att telekabeln kortsluts så när jag trycker ner "pedalen". nån som har designförslag ? :D


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
IDF, låter kul det där med mickarna.

Mikrofoner verkar knepigt och oberäkneligt tycker jag..  <_< 

Därför hade jag tänkt kasta iväg några tusenlappar på att bygga en Gyraf G7 rörmick.  :lol:  Har redan införskaffat en M7 kapsel kopia som är handtillverkad av en snubbe i Canada. Samt Telefunken EF86 rör, polystyren kondingar m.m. smått och gott.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
jag tänkte bygga mig en sustainpedal till mitt midiklaviatur,
är ju skitenkelt, allt man behöver är en telesladd och lämplig tryckbrytare.

problemet : jag måste bygga nån sorts omvänd fjädermekanism eftersom att sustain ingången i klaviaturet är aktiv när kretsen är öppen, alltså måste jag ordna så att telekabeln kortsluts så när jag trycker ner "pedalen". nån som har designförslag ? :D

Du kan köpa tryckbrytare och koppla både så den "öppnar" eller "stänger" när du trycker.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
IDF, låter kul det där med mickarna.

Mikrofoner verkar knepigt och oberäkneligt tycker jag..  <_< 

Därför hade jag tänkt kasta iväg några tusenlappar på att bygga en Gyraf G7 rörmick.  :lol:  Har redan införskaffat en M7 kapsel kopia som är handtillverkad av en snubbe i Canada. Samt Telefunken EF86 rör, polystyren kondingar m.m. smått och gott.
ojoj.. värsta värsta.. :P
telefunkenrören låter riktigt bra, men om du under någon förmodan skulle vlija bygga en mick/mickstärlare eller liknande med rör i, ska du kolla in Philips EC881.. ett riktigt mysigt rör osm inte kostar skjortan.. har fyra i försteget på min git.stärkare under bygge. :)

fö. har jag precis lött lite mer på mina 1176or.. :)
går framåt. men hittar inte vissa av motstånden..  :huh:
i värsta fall får jag jag beställa 8 st. från elfa.. kostar ju inte direkt en förmögenhet.. :D
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Hej på Er i Kontrollrummet!


Varför inte ta upp en "enkel mikrofoförstärkare  á lá rör"?

Det jag far lite efter är enkelhet, kostnadseffektivt och väldokumenterat.
Dokumentationen kunde bestå i; en verifieringsdel och vanlig "teknisk dokumentation".  Ja, ja jag veeeeet!  Administrations spöket! Men om vi delar upp uppgifterna så blir det inte så betungande.

Vänligen
Gubben i Kalmar

Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Om jag har förstått det hela rätt så är problemet, med att bygga äkta rör-mickpreamps, just att de opererar med direkt livsfarliga strömstyrkor. På gyrafs  rör-mickpreamp sida så finns det flera varningstexter som varnar för faran att ta sig an projektet om man inte är erfaren. http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm Eftersom jag (och flertalet här verkar det som) är noviser på området så verkar det inte vara en bra idé.

Fördelen med "the green pre" verkar annars vara att den är billig och relativt enkel. Nackdelen är väl att den inte har ett dyrt färgande ljud om jag förstått det rätt. En transparent mickförstärkare är ju i.o.f.s. inte fel häller.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Äsch, jag har petat i en påslagen lampsockel en gång och jag har inte tatatatatagit nånån sksksksksada av det! Blev en skön kyss.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Äsch, jag har petat i en påslagen lampsockel en gång och jag har inte tatatatatagit nånån sksksksksada av det! Blev en skön kyss.
:huh:


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Rent generellt så skulle jag vilja ge följande råd när det gäller hembyggeri/DIY:

1. Räkna inte med att du ska kunna bygga ett bra DIY-projekt utan att lägga ner en hel del jobb på research och kunskapsinhämtning. Det finns massor med info på nätet, men räkna som sagt med att du måste lägga ned en hel del jobb på detta själv. Det finns inga genvägar. Även om du skulle hitta ett "paint by numbers-projekt" så kräver det kunskaper för att du inte ska riskera att hamna snett.

2. Av ren självbevarelsedrift så bör du sätta dig in i vad som gäller elsäkerhet, speciellt högre spänningar, med det menar jag nätanslutning/nätaggregat och naturligtvis också då rörbestyckad utrustning. (Rörbyggen anser jag inte är speciellt lämpliga som "premiärbyggen" just av detta skäl.)

3. Om du inte har mycket kunnande och erfarenhet och tillgång till riktigt bra mätutrustning så ska du vara beredd på att ditt projekt kanske inte blir fullt i klass med en kommersiell produkt vad gäller data och prestanda. Men det går naturligtvis att se bygget som experiment och "learning by doing", det är ju helt OK bara man är medveten om det.

4. Du bör ha lödvana innan du börjar ett bygge. Har du inte det så är det en bra idé att börja med billigare projekt innan du ger dig på något som kostar mera slantar i delar...

5. Du bör ha någon form av mätinstrument. En bra digitalmultimeter, med true RMS-mätning, är ett absolut krav. Ett oscilloskop är nästa instrument på inköpslistan för en audiobyggare. Och en sinusoscillator i någon form med låg distortion.

6. Du bör också ha bra lödutrustning. Faktiskt är det så att ju mera oerfaren du är med lödkolven, desto viktigare är det att ha en bra, temperaturkontrollerad lödstation för att inte resultatet skall bli lidande. Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet.

7. Om du verkligen vill att ditt projekt skall bli fullödigt med bra data och prestanda (och du inte ser det som ett experiment eller bygga för att lära sig jobba med elektronik) så är det viktigt att du köper rätt avpassade kvalitetskomponenter. För att göra detta krävs naturligtvis kunskaper. Eller också att du köper delar i ett gruppköp där inköparen har kunskaper att välja bra delar. SSL-bygget är ett bra sådant exempel, Flintan har hela tiden bollat mot mig i komponentvalet, så vad gäller komponenterna (och naturligtvis konstruktionen, den är bra) bör detta bygge ha goda möjligheter att bli riktigt bra.

8. Om du är en ovan byggare så kan det vara en bra idé att bygga de olika delarna av ett bygge i en utvald ordning och testa under byggets gång, det förenklar ofta felsökningen. Till exempel nätanslutning - testa rätt spänningar från transformatorn / likriktare, filtrering och stabilisering - koppla in och mät så det är rätt spänningar / etc.

9. Har du en "mentor" på nära håll så är det en mycket bra resurs. Han/hon kan hjälpa dig förbi de värsta fallgroparna.

Jag har hjälpt massor av hembyggare med deras projekt ända sedan 70-talet. Min erfarenhet är helt kristallklar - om ditt bygge inte fungerar eller inte beter sig på rätt sätt så är det i mer än 90 procent av fallen någon av följande anledningar, utan inbördes ordning:

1. Felaktigt placerade komponenter eller felvända komponenter.

2. Dåliga lödningar eller lödbryggor.

3. Felkopplingar eller utlämnade anslutningar eller komponenter.

4. Sönderbrända komponenter efter för långa lödtider.

5. "Förändrade konstruktioner" där den som byggt försökt sig på egna lösningar, utan att ha nödvändiga kunskaper.


Det är alltså med de förutsättningarna du bör kolla ditt bygge, det är relativt ovanligt med komponentfel, innan de hanterats av slutanvändaren/byggaren.

Lycka till - du kommer att få riktigt roligt på vägen!
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Bra och tänkvärt inlägg Violiner!
Är det inte lite wiki-klass på det inlägget? D.I.Y. avdelning i wikin?


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
"Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet"

Något bra förslag som finns enkelt att köpa ? Rohs-reglerna har ju gjort att ex Elfa börjat fasa ut äldre varianter.

Åke


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil


Jo då jag är med på Era synpunkter.

Men vad jag far efter är att bygga en mikförstärkare med betydligt högre kvalitet och prestanda än dom färdiga satserna som finns på t ex ELFA.

Kanske en  "klon" av något "antikt"! Tidig Neve kanske?

Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
"Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet"

Något bra förslag som finns enkelt att köpa ? Rohs-reglerna har ju gjort att ex Elfa börjat fasa ut äldre varianter.

Åke

Generellt , ett tenn med cirka 60/40 och ett fluss som inte är alltför aktivt och med lågt flussinnehåll. "No Clean" är en variant som gör att man inte behöver göra rent kortet efteråt. Annars kan man naturligtvis tvätta bort flussrester också. Var man köper det spelar mindre roll, det finns många leverantörer som fortfarand ehar i lager. Elfa är väl inte den billigaste.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil


Jo då jag är med på Era synpunkter.

Men vad jag far efter är att bygga en mikförstärkare med betydligt högre kvalitet och prestanda än dom färdiga satserna som finns på t ex ELFA.

Kanske en  "klon" av något "antikt"! Tidig Neve kanske?

Vänligen
Gubben i Kalmar

Kolla på http://www.prodigy-pro.com/forum/index.php. Finns även olika Neve "kloner", som kostar både skjortan och lite till att bygga..  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil


Jo då jag är med på Era synpunkter.

Men vad jag far efter är att bygga en mikförstärkare med betydligt högre kvalitet och prestanda än dom färdiga satserna som finns på t ex ELFA.

Kanske en  "klon" av något "antikt"! Tidig Neve kanske?

Vänligen
Gubben i Kalmar

En Neveklon är ju ett attraktivt bygge. Men kanske inte något att börja sin DIY-karriär med. Inte minst för att delarna blir ganska, för att inte säga rejält, dyra. I alla fall om du ska bygga något som kan jämföras med "the real thing". Bara gainomkopplaren - som måste specialbeställas - kostar tusenlappen redan innan du börjat löda dit motstånden på den. Lägger man sedan till att den dyra omkoppplaren är ganska lätt att värma sönder, för en person som är ovan med lödkolven, så har jag bara börjat på listan över anledningar till att den inte är ett nybörjarprojekt.

Det finns många andra lättare byggen. Green är ju ett alternativ t ex. Och en API-klon är ett annat lämpligt nybörjarbygge.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad ake

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
"Lödtennet är ockå viktigt, ett bra lödtenn med "no clean"-egenskaper  är bra. Och helst lödtenn med bly, (60/40), inte det nya blyfria tennet som gör det svårare att få bra lödningar och ger lödningar med sämra kvalitet"

Något bra förslag som finns enkelt att köpa ? Rohs-reglerna har ju gjort att ex Elfa börjat fasa ut äldre varianter.

Åke

Generellt , ett tenn med cirka 60/40 och ett fluss som inte är alltför aktivt och med lågt flussinnehåll. "No Clean" är en variant som gör att man inte behöver göra rent kortet efteråt. Annars kan man naturligtvis tvätta bort flussrester också. Var man köper det spelar mindre roll, det finns många leverantörer som fortfarand ehar i lager. Elfa är väl inte den billigaste.

Fördelen med elfa är att de har butik i Göteborg där jag bor.

Åke


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Bra för att träna lödning, läsa kopplingscheman, lära sig om olika komponenter o.s.v. är att bygga lite gitarreffekter. Generellt lätta att lyckas med och det kostar inte så mycket om man inte gör det.  ;)

Börja med nån distpedal om du är helt grön, för det är oftast enklast, och avancera med nåt tremolo, delay eller så.

En sida med mycket väldokumenterade projekt av olika slag och som dessutom säljer mönsterkort (och även vissa kompletta kit) är: http://www.generalguitargadgets.com

http://www.smallbearelec.com är specialiserade på komponenter till gitarreffekter och har vissa halvledare och potar som annars kan vara knepigt att få tag på. Dom skickar grejerna billigt, snabbt och har bra support.
http://soundcloud.com/samsas-violin