Kontrollrummet

Har fått mitt PCMCIA kort, men nu är jag ledsen...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Så har fått mitt 32bit Pcmcia kort beställt från Thomann. Problemet är att när jag sätter in det så händer för det första inte ett jota. Jag går då in i enhetshanteraren och ser att det står så här, med ett ! tecken framför: "Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)"

Varför? Drivrutinerna ska vara klara och ladda ned sig själv när man sätter in det, och för det andra hittar jag inga drivrutiner på internet :S

Vad ska jag göra?

skulle vara väldigt snällt om nån hjälpte mig eftersom detta sätter käppar i hjulet för hela min inspelning.


PS. jag kör det på Vista
« Senast ändrad: 01.11.2007, 16:33:55 by Andreas »


Utloggad tsmalmbe

Det är frågan om ett firewire-kort?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Det är frågan om ett firewire-kort?

Japp det är ett firewire kort (eller ska vara i varje fall :S)

Hm, vad det heter... Tror det är IEEE 1394A, Cardbus 32 bit Pc Card
Eller möjligtvis: SU-CBF2000

otydligt på kartong och kort

Stor på kartongen att tillverkaren är Sunix (www.sunix.com.tw), men i enhetshanteraren att det är Cirrus Logic
« Senast ändrad: 01.11.2007, 16:54:44 by Andreas »


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/the_tpc_firewire_cardbus_card.htm

det ser dock inte ut exakt som på bilden


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Du verkar ha rätt att det inte finns nåra drivisar att ladda hem. Kolla med Thomann själva. Du har ju rätt att returnera. / Mikke


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Ja, bara fundera på om det är datorn eller om det är kortet det är fel på. Skulle någon föreslå något annat firewire PCMCIA kort ifall jag skulle returnera? (helst inte från thomann)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Ja, bara fundera på om det är datorn eller om det är kortet det är fel på. Skulle någon föreslå något annat firewire PCMCIA kort ifall jag skulle returnera? (helst inte från thomann)
om de skulle vara fel på nåt så skulle jag tro att det är fel på Vista!!
kolla med en dator som har XP installerat istället.. Vista är ju helt kack!! ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Haha, jag har ingen bärbar utan vista, men jag ska ringa med Thomann och kolla...lite skumt detta...och VÄLDIGT frustrerande =/


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
http://www.exitdata.se/web/prodinfo.asp?id=121

Skulle jag nog använda.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.exitdata.se/web/prodinfo.asp?id=121

Skulle jag nog använda.
låter som ett galant kort.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Jag köpte ett FW-kort, och det var bara att trycka in det så fungerar det. Xp i detta fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Alltså, jag känner att det måste vara Vista det är fel på.. För när jag går in på enhetshanteraren och klickar "updatera drivrutin" på kortet, så säger den att jag redan har de högsta updateringarna =/ så det kna möjligen vara kortet med dess begränsade updateringar (men det är ju en väldig chansning att bara byta kort i så fall)


 känns väldigt strävigt att behöva byta OS bara för detta lilla när allt annat har funkat finfint... ... ... ...


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
VAd har du för dator?

Jag kör med en Dell 2010, Vista ultimate och samma märke på firewire kort som du har.
enda skillnade är att jag har ett express-card.

Nå hur som helst så funkar det utomordentligt fint, snacket om att Vista inte funkar är
bara schvammel. Problem med Vista kan vara drivisar för diverse ljudkort o prog är dåligt
men jag kör med RME grejer, och det funkar så stabilt så det är inte klokt.

Om nån undrar så är jag ingen försäljare som kör med dold reklam, utan en sjukpensionär
som sysslar med musik.  Tänkte om nån tycker jag höll fram RME för kraftigt  :rolleyes:
-------------------------------

//Janne


Utloggad tsmalmbe

Baserat på google, verkar en hel del ha problem med fw under Vista. Det enda som verkar garanterat säkert är att köpa ett fw-kort som är utlovat att fungera under Vista, med returrätt ifall det inte fungerar. Som tur har man inte Vista i sin närhet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Har du nå inbyggt firewire?
I såfall så väljer du att disable det, osså tjongar du in det nya cardbus kortet.
-------------------------------

//Janne


Utloggad tsmalmbe

Jag antar att han inte  har inbyggt eftersom han köpt ett kort )
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Nå jag köpte ju ett nytt fast jag har ett inbyggt, orsaken var att det är ett Ricoh chip på den.
Så jag tog en med TI chip för att vara på säkra sidan, är en svaghet med dell att dom slänger
i vad som helst numera i sina datorer, men nu funkar det kanon.
« Senast ändrad: 02.11.2007, 02:13:15 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Okej, jag kommer nog följa tsmalmbe:s råd och därmed reuturnera mitt nuvarande kort och sedan köpa ett kort som är utlovat att funka på vista + har drivrutiner (får hoppas det ger med sig då)

för mitt ljudkort har vista drivisar så det ska inte vara några problem!


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
okej, jag har hittat problemet!

http://www.microsoft.com/whdc/system/bus/cardbus/cardbus_vista.mspx


grejen är att jag fattar inte hur man ska göra, skulle någon kunna förklara? :D


Utloggad tsmalmbe

Instruktionerna är för OEM (original equipment manufacturer), alltså för tillverkaren.

Nåja, du kan ju försöka själv, men då måste du först skaffa fram:

VVVV = the Vendor ID of the CardBus bridge
DDDD = the DeviceID of the CardBus bridge

Den infon kanske du kan hitta på  tillverkarens sidor?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
hmm..verkar krångligt..vad är det exakt jag måste få fram, i ren svenska?


Utloggad tsmalmbe

Tekniska ID-nummer för tillverkaren och för produkttypen, så att Vista  vet vilken grej den skall köra i legacy-mode med. Så om inte  tillverkaren vill ge ut sina specifika (interna) koder, så är det inte ett  alternativ på riktigt.

Som sagt är ju instruktionerna för OEM, och de beskriver ett sätt att skriva installationsrutinerna utan att omprogrammera kortets inbyggda BIOS-rutiner.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Ah, har letat, och det är redigt svårt att få tag på grejorna.


Det konstiga är att i manualen står det:

Can I run this card one other OS applications than Windows XP?
NO! You can only run it on Windows XP.



Fast på tillverkarens sida står det att det Vista stödjer. Mycket konstigt :S




edit: verkar vara ganska svårt att hitta Cardbus firewire som stöds av vista för övrigt. Har jag något annat val än att ominstallera hela OS:et på min dator? (vilket jag absolut inte helst gör)
« Senast ändrad: 03.11.2007, 00:57:04 by Andreas »


Utloggad tsmalmbe

Jag gjorde en snabbsökning på ebay igår, och hittade 1.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
känner mig inte direkt jättehemma på ebay, vet inte hur det är med transporter, betalning (utomlands) och sådant :P fast det kanske är lätt?


Utloggad tsmalmbe

Kortet var från USA, och jag har ingen erfarenhet av det. Inom europa är det lätt, och pengarna  flyttar sig kostnadsfritt. DHL flyttar varor inom europa för en billig peng.

Men det var närmast menat som en vink, poängen ligger i att jag hittade 1, inte 100.. Säkrast och lättast lär du komma unden med att ta maskinen med till  affären, och TESTA på plats.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andreas

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
förmodligen har du rätt! tack ändå för all hjälp, ska försöka hitta något sätt att lösa det...

måste ju komma igång med detta någon gång gaaaah


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
okej, jag måste lägga till en sak...

Om man t.ex har Mac så har jag hört att man kan ha både XP och Macs OS på datorn, går det att göra samma sak med Vista? så att jag då skulle kunna köra XP för musik och sen byta till Vista ifall jag vill göra nåt annat?


Utloggad tsmalmbe

Offtopic i tråden men..: ja, du kan installera hur många operativsystem som helst på olika partitioner (VIsta, XP, 2k, 95, etc. etc.).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad andnel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Jag vet offtopic, men kanske onödigt att starta en ny tråd bara för det :P

med andra ord, om jag testar kortet på en XP dator och det funkar, då skulle det också funka om jag installerade XP vid sidan om vista`?

hur gör jag det rent praktiskt, bootar man upp genom olika partitioner? funkar det som med linux?=
« Senast ändrad: 04.11.2007, 20:14:26 by andnel »


Utloggad tsmalmbe

hur gör jag det rent praktiskt, bootar man upp genom olika partitioner? funkar det som med linux?=

Du startar maskinen med CD:n i, och väljer att installera till en anna partition. Win-baserade OS borde kunna göra en enhetlig boot.ini, men fungerar det ej är det bara att köra en dedikerad bootloader-typ, eller att byta primärpartition varje gång från BIOS-setup. Det finns oändligt med varianter här.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.