Kontrollrummet

91:an - The one that's been so good to me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
 LÅTNAMN:The one that's been so good to me
  TEXT/MUSIK: 91:an
  MEDVERKANDE: 91:an
  MEDIATYP:  mp3
  Låtlängd: 3:20
  Inspelningsår: 2019

Här är en låt som jag hade tänkt mig munspel i en vers men jag kan ju inte spela munspel, så det blev orgel i stället. Kanske finns det synpunkter på nivåer och liknande, öronen är ju inte som förr, när man uppnått 70...

« Senast ändrad: 07.02.2019, 19:27:06 by 91:an »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjo Janne ja  du hedrar verkligen Beatleskulturen med dina låtar, länge sedan jag hörde nåt nytt men den här var välkommen och riktigt bra. Man får en myskänsla när man lyssnar. Jag hörde inte riktigt det där med orgeln men om du förklarar var du vill ha munspelet så är jag hyfsat säker på att MaxB kan lägga det som du vill. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
En trevlig liten låt jag gärna lyssnar på flere gånger ^_^
Inte nå större fel på din hörsel, allt verkar sitta där (och som) det skall tycker jag.

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tjo Janne ja  du hedrar verkligen Beatleskulturen med dina låtar, länge sedan jag hörde nåt nytt men den här var välkommen och riktigt bra. Man får en myskänsla när man lyssnar. Jag hörde inte riktigt det där med orgeln men om du förklarar var du vill ha munspelet så är jag hyfsat säker på att MaxB kan lägga det som du vill. :D
Hallå Eddi, jodå jag kollade med MaxB men det stämde inte med tonarten för hans munspel. Köpte själv en hel låda full med munspel i olika tonarter en gång men det är inte lätt att lära. Fullt sjå att veta när man blåser ut eller in. Och frustrerande när inte vissa toner finns med. Så det fick bli orgel istället. Går dessutom att fixa till i midi om det blir fel. :D


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter finemang - en låt som andas äldre tidsålder (på ett bra sätt  :) ).
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön låt o bra lirat o sjunget...Det du skulle kunnat testa om du vill är att ha sången mer i centrum den som styr hela låten för det skulle den vinna på än mer..nivåer o mix är bra nu som det är ..men man skulle nog tralla med än mer om sången styrde än mer i denna :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Skön låt o bra lirat o sjunget...Det du skulle kunnat testa om du vill är att ha sången mer i centrum den som styr hela låten för det skulle den vinna på än mer..nivåer o mix är bra nu som det är ..men man skulle nog tralla med än mer om sången styrde än mer i denna :)

Låter intressant, hur menar du mer i centrum, något som man fixar i mixen, volym, pan, sologitarr ska dämpas eller tas bort när sång hörs? Eller kanske ta om  sången?


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja det finns väl lite olika varianter beroende på ljudbild man vill ha. :).nu är mixen lagom ala rock  B) Men dra ner guran liite alt dra guran mer åt sidorna alt liite reverb på guran..själv skulle jag lagt yttepytt reverb/delay på guran (allt för att sången skall fåta mest plats ) ..Sången sitter fint..
« Senast ändrad: 11.02.2019, 10:25:55 by Marsall »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 620
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snyggt! Fin låt och bra framfört!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Ja det finns väl lite olika varianter beroende på ljudbild man vill ha. :).nu är mixen lagom ala rock  B) Men dra ner guran liite alt dra guran mer åt sidorna alt liite reverb på guran..själv skulle jag lagt yttepytt reverb/delay på guran (allt för att sången skall fåta mest plats ) ..Sången sitter fint..
Jag provade dina tips, drog ut bägge gitarrerna mer åt sidorna, sänkte volymen på sologitarren när den var samtidigt med sång samt lite mer reverb på den. Har inte lagt upp versionen men det blev tydligare och jag sparar den, så tack för din input!
Snyggt! Fin låt och bra framfört!
/Asti
Tackar, Asti!


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja det finns väl lite olika varianter beroende på ljudbild man vill ha. :).nu är mixen lagom ala rock  B) Men dra ner guran liite alt dra guran mer åt sidorna alt liite reverb på guran..själv skulle jag lagt yttepytt reverb/delay på guran (allt för att sången skall fåta mest plats ) ..Sången sitter fint..
Jag provade dina tips, drog ut bägge gitarrerna mer åt sidorna, sänkte volymen på sologitarren när den var samtidigt med sång samt lite mer reverb på den. Har inte lagt upp versionen men det blev tydligare och jag sparar den, så tack för din input!

Lägg upp vettja..skulle va kul o höra ..En bra låt kan man aldrig höra för många ggr  :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil

Jag provade dina tips, drog ut bägge gitarrerna mer åt sidorna, sänkte volymen på sologitarren när den var samtidigt med sång samt lite mer reverb på den. Har inte lagt upp versionen men det blev tydligare och jag sparar den, så tack för din input!

Lägg upp vettja..skulle va kul o höra ..En bra låt kan man aldrig höra för många ggr  :)
Haha, okej.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 246
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu blev det ännu mera Beatleskänsla av det hela de hade ju inte så många kanaler att laborera med så de spred ljudet på exakt det här sättet, bra tips du fick där och bra mixat. Hade Beatlarna kommit ut med denna 63/64 så hade det garanterat varit en list-etta Fem smiles  :D :D :D :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Nu blev det ännu mera Beatleskänsla av det hela de hade ju inte så många kanaler att laborera med så de spred ljudet på exakt det här sättet, bra tips du fick där och bra mixat. Hade Beatlarna kommit ut med denna 63/64 så hade det garanterat varit en list-etta Fem smiles  :D :D :D :D :D
Haha, jojo, man kanske skulle göra en monoversion också...stereo kom ju i lite senare versioner hos dem... :lol:



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice feel du fått till 🙂

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Sådärja..finemangs ... B)
Alltid svårt att ratta själv så det behövs knuff i rätt riktning ibland!  :)


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
I den första versionen så låter det kanske inte bättre i skärmhögtalarna men roligare eller hur man ska säga. Men ska det likna Beatles så kanske version 2 är mera lik. Får se hur det låter i mina HS 50 M och kanske också en sväng ute i garaget när jag meckar bak bromsarna.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
I den första versionen så låter det kanske inte bättre i skärmhögtalarna men roligare eller hur man ska säga. Men ska det likna Beatles så kanske version 2 är mera lik. Får se hur det låter i mina HS 50 M och kanske också en sväng ute i garaget när jag meckar bak bromsarna.

Nej, det är inte tänkt att likna Beatles. Utpanoreringen av gitarrerna och körstämmor samt sänkningen av dem var bara för att leadsången skulle komma fram bättre. Jag har bara en högtalare i mitt musikrum (inte klokt!) så jag har själv inte lyssnat i högtalare utan bara i lurar så det är intressant höra vad du tycker.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
I garaget låter den första bäst men den liksom hänger åt vänster på nåt sätt, kan ju vara höger om sladdarna på högtalarna råkat komma fel. Men där tycker jag mig höra att den skulle bli kanonfin lite mer sammanhållen mot mitten i mixen typ så tajt att det inte blir mono men nästan. I den versionen låter den som en riktig pop rock rökare. Den andra är inte dum men jag gillar nog den första mer. Får kolla inne sen om jag tycker lika när jag hör på monitorerna.


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 006
    • Visa profil
Den första versionen låter bäst även enligt studio monitorerna.


Utloggad Henric

Bra låt med gött sväng! Tycker det låter kanon!

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MOMA

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 626
  • MOMA - Music Of Modern Artists – för att vi kan!
    • Visa profil
En upplyftande låt med bra gung och skön genuin känsla! Gillar inte bara kompositionen utan även det enkla naturliga arret som sitter som en smäck!

Grattis

MOMA
MOMA - Music Of Modern Artists


Utloggad slejnard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Det här gillar jag! Var tyvärr inte med på 60-talet men musiken lever ju kvar som tur är och den här skulle lätt platsat på topplistorna. Finemang och mixen låter riktigt trevlig!  :)


Inloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Härlig stämning i denna låt. Man blir glad. Kan passa som soundtrack i en film med 60-tals tema.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack Martinm, slejnard, MOMA och Henric! Vad kul att det gillas! Gillar själv när det är enkla arr som det var i popålderns begynnelse - två gitarrer, bas och trummor och ibland nåt extra som munspel eller orgel.  :P